SME

Spoločnosť Apple Computers priniesla dizajn do sveta počítačov

V polovici deväťdesiatych rokov 20. storočia balansovala počítačová spoločnosť Apple Computers na pokraji bankrotu. Teraz, o desať rokov neskôr, patrí k najznámejším firmám v obore a výrobky s logom nahryznutého jablka sú predajnými hitmi, ktorých úspech

nedopraje kľudný spánok ani zavedeným elektronickým gigantom. Od založenia spoločnosti uplynú na začiatku apríla tri desaťročia.

Spoločnosť Apple Computers bola založená v garáži jedného kalifornského domu 1. apríla 1976. Pri jej zrode stála trojica Steve Jobs, Steve Wozniak a Ronald Wayne. Ich prvým produktom bol počítač Apple I, ktorý sa začal predávať v apríli 1976 za "diabolskú" cenu 666,66 dolárov. Jeho výhodou bolo, že na rozdiel od konkurentov bol zákazníkom dodávaný nie ako stavebnica, ale vo viac menej kompletnej podobe. Za necelý rok predaja si zákazníci zakúpili slušných 200 kusov.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Veľký komerčný úspech zaznamenal i Apple II, predstavený verejnosti v roku 1977. Na rozdiel od svojho predchodcu už Apple II nebol len aparátom počítačových nadšencov, ale vďaka svojmu vzhľadu a schopnostiam našiel uplatnenie i v malých firmách a domácnostiach. O jeho popularite svedčí i fakt, že sa v rôznych verziách vyrábal až do začiatku 90. rokov.

V roku 1983 predstavil Apple revolučnú novinku v podobe prístroja Lisa – prvého komerčného počítača, ktorý využíval takzvané grafické komunikačné rozhranie. Používateľ už nemusel zadávať písané príkazy, ale ovládal programy prostredníctvom stláčania obrázkov na obrazovke. Na začudovanie sa novinka najskôr vôbec neuchytila. Príčinou bola ako aj pomerne vysoká cena (skoro 10.000 dolárov), tak i malý počet dostupných programov. Až o rok neskôr, s príchodom legendárnych počítačov Macintosh, prišiel obchodný úspech. "Mac", ako jeho používatelia prístroj prezívali, si získal obľubu predovšetkým u ľudí pracujúcich s grafikou, a to vďaka svojej schopnosti poradiť si i s veľkými objemami dát.

SkryťVypnúť reklamu

Od začiatku osemdesiatych rokov musel Apple čeliť tvrdej konkurencii zo strany IBM a Microsoftu, ktorí používali odlišný, obchodne úspešnejší štandart IBM PC. V roku 1985 navyše Gatesova firma prišla so systémom Windows, ktorý prinášal ovládanie pomocou ikoniek i pre IBM PC. V tej istej dobe prepukol vo vnútri Apple spor medzi Jobso a niektorými členmi vedenia spoločnosti. Výsledkom bolo, že Jobs z firmy odišiel a založil si vlastnú, nie príliš úspešnú počítačovú firmu NeXT.

Na začiatku deväťdesiatych rokov predstavil Apple populárny laptop PowerBook, ale ďalšie produkty už tak úspešné neboli, a to aj napriek tomu, že z technického hľadiska šlo o zaujímavé prístroje. Digitálny fotoaparát z roku 1994 bol obchodným prepadákom a ani osobný digitálny asistent Newton neoslovil mnoho záujemcov. V polovici 90. rokov tak stálo Apple na pokraji bankrotu.

SkryťVypnúť reklamu

Obrat nastal až s návratom Steva Jobse do firmy v roku 1997. Nasledujúci rok predstavil Apple verejnosti počítač iMac. V dobe, kedy ostatní výrobcovia za vrchol kreativity považovali nahradenie šedých skríň počítačov čiernymi, pôsobil iMac so svojími pestro sfarbenými polopriehľadnými krytmi ako z inej planéty. Stávka na zaujímavý vzhľad a schopnosť útočiť nielen na rozum, ale i cit zákazníkov, urobila z iMaca kultovú záležitosť a firme Apple Computers pomohla späť na výslnie slávy. Apple sa vďaka nemu v roku 1998 podarilo po piatich rokoch vymaniť z červených čísiel a vytvoriť zisk.

Podobný úspech slávil Apple i na poli spotrebnej elektroniky. Hudobný prehrávač iPod, ktorý mal premiéru v roku 2001, sa stal dizajnovou ikonou začiatku nového tisícročia a "povinnou výbavou" každého, kto chcel ísť s dobou. Akokoľvek je iPod i naďalej populárny a peniaze z jeho predaja tvoria podstatnú časť tržieb spoločnosti, môže sa pre Apple do budúcna paradoxne stať problémom. Veľká závislosť na jednom type výrobku je podľa expertov riskantná, a spoločnosť by sa preto mala viac sústrediť na svoje pôvodné výrobky - počítače.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Tech

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Komerčné články

  1. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  2. Koniec nálepkovaniu a predsudkom medzi kolegami u tohto predajcu
  3. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček
  4. Ako sa z firmy na výrobu krbov stal líder v robotike?
  5. Dobrovoľníci, prihláste sa na Týždeň dobrovoľníctva
  6. PLANEO otvára v máji 9 predajní. Má to zmysel v dobe digitálu?
  7. Green Corner: zelené bývanie blízko centra s prvou splátkou 10 %
  8. Bývajte v centre Košíc – 18 bytov v boutique residence Huštáky
  1. Jednoduché farebné premeny do bytu aj záhrady
  2. Pokoj, výhľady a dobrá kuchyňa? Vyberáme desať hotelov na Ischii
  3. Zlatý sen vo vzduchu
  4. Sapara a Nagy povzbudzovali malých futbalistov a futbalistky
  5. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  6. Pozvánka, ktorá sa neodmieta: oslávte 25 rokov s Kauflandom
  7. Kaufland oslavuje 25 rokov a tvorí pilier slovenskej ekonomiky
  8. Bankroty a miliardové dlhy. Úspešný Trump je ilúzia
  1. Ako sa z firmy na výrobu krbov stal líder v robotike? 7 586
  2. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček 5 251
  3. Bývajte v centre Košíc – 18 bytov v boutique residence Huštáky 5 142
  4. PLANEO otvára v máji 9 predajní. Má to zmysel v dobe digitálu? 5 019
  5. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje 4 269
  6. Bankroty a miliardové dlhy. Úspešný Trump je ilúzia 2 867
  7. Slováci posielajú na MS mladíkov. Kedy hrajú a kde ich sledovať? 2 200
  8. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry 1 844
SkryťZatvoriť reklamu