Advance Wars: Dual Strike – dvojitý útok, dvojitá porcia zábavy

Zbystrite pozornosť a upriamte vaše zmysli, pretože s príchodom novej generácie konzol do ruky môžeme privítať v poradí už tretie pokračovanie úspešnej série Advance Wars.

História hier je neodmysliteľne spätá s ťahovými stratégiami, už roky nás sprevádzajú a nekompromisne precvičujú naše taktické schopnosti. Dnes si v súvislosti s týmto žánrom pravdepodobne väčšina z vás takmer okamžite vybaví myš a klávesnicu. Počítače rozhodne netrpia nedostatkom stratégii, no ani konzoly sa nenechajú zahanbiť. Front Mission a Fire Emblem tvoria výkladnú skriňu, i keď u nás po nich prakticky ani pes neštekne. Druhú stránku mince tvoria handheldy, na ktorých bolo kvalitných ťahových stratégii skutočne ako šafranu. Časy sa však menia a s príchodom Game Boy Advance sa mizerná situácia rázom zmenila. Séria Advance Wars sa stala jednou z najúspešnejších a najpopulárnejších aké Nintendo za posledné roky priviedlo k životu. Síce sa nemôže pochváliť dlhoročnou tradíciou, zato však oplýva návykovou hrateľnosťou, doslova hraničiacou so závislosťou. O to väčšmi je zarážajúca predajnosť predošlých dielov v Európe.

Domovom série sa stali exkluzívne handheldy spoločnosti Nintendo. Prvý diel vyšiel v roku 2001 ako snaha týmu Intelligent Systems o rozšírení slabej žánrovej základne. Vďaka svojím nesporným kvalitám sa hra stala okamžite hitom a pokračovanie na seba nenechalo dlho čakať. Druhý diel bol zároveň rozlúčkou pred presedlaním na nový hardware. Nintendo DS však neponúka len lepšie technické možnosti, ale v prvom rade ešte priateľnejšie zžitie sa s početnými jednotkami a kamarátmi vďaka dotykovému displeju a multiplayerovým prednostiam. Veď už len samotný (dvojzmyselný) podtitul hry mnohé naznačuje.

Niekoľko mesiacov po porážke Black Hole Army a oslobodením Macro Land dochádza k spojeniu Orange Star, Blue Moon, Green Earth a Yellow Comet. Splynutím vznikla Allied Nations, ktorá si svoje schopnosti precvičí proti preskupenej Black Hole pod vedením nového veliteľa. Bojiskom sa stal vzdialený kontinent Omega Land, kde sa záhadne objavila rýchlo zregenerovaná masívna invázia nepriateľskej armády. Novými posilami na strane spojencov je rozšírený arzenál spolu s novými postavami, spomedzi ktorých je najvýraznejším mladý Jake.

           

GRAFIKA 5 / 10
Technické spracovanie je kameňom úrazu tohto dielu. Už pri pohľade na obrázky pochopíte, prečo si hra ponechala v názve Advance. To čo bolo kedysi dostačujúce na dnes už dosluhujúcom handhelde, dnes pôsobí ako päsť na oko. Drobných zmien a vylepšení sme sa samozrejme dočkali, ale tých by pri troche snahy zvládol aj Advance. V súčasnosti kedy sú na Nintendo DS dostupné 3D tituly ako Resident Evil: Deadly Silence alebo úžasný Nintendogs je zotrvanie autorov pri tradičnom spracovaní otázne a zvláštne zároveň. Pozrime sa ale na vec z iného uhla. Nielen mne grafický dizajn levelov pasoval a vôbec ani pri prvom kontakte s hrou neprekážal. Rozpoznať terén a jednotlivé jednotky nie je problém, rovnako tak aj mestá od prístavov či letísk. AWDS je skvelým príkladom nestarnúcej vety “grafika nie je všetko“.

INTERFACE 9 / 10
Advance Wars: Dual Strike prichádza s dvojstranovým hlavným menu a množstvom módov. Niektoré z nich sú dostupné už od začiatku, iné zase treba odomknúť splnením určitých podmienok. Hlavnú časť hry tvorí Campaign mode, alebo ak chcete príbehový mód, v ktorom pokiaľ nepodľahnete čaru prepracovaného multiplayeru, strávite i väčšinu času. Okrem nich si dostatočnú porciu zábavy užijete aj v Combat mode a War room. Hra tiež ponúka tri rôzne kondície prežitia v takzvaných Survival missions, zameraných na peniaze, počet ťahov a čas. Za zmienku stoji ešte Gallery, Sound a Design Room.

HRATEĽNOSŤ 9 / 10
Boje sú po vzore predošlých dielov založené na ťahoch. Vždy jeden alebo dvaja velitelia dávajú príkazy svojím jednotkám v nemennom poradí od Orange Star po Black Hole. Akonáhle na vás príde rad, je len na vás v akom poradí zadáte príkazy. Opäť si je možné vybrať buďto z klasických tlačidiel alebo dotykového pera. Vybratím zvolenej jednotky sa zobrazí pohybové pole. Pohyb jednotlivých jednotiek sa rôzni v závislosti od zvoleného typu a terénu. Asi nemusím pripomínať, že v tomto smere sú na tom najlepšie letecké jednotky.

Súboje okrem hornatého terénu, ktorý predstavuje neprekonateľnú prekážku pre pozemné jednotky (nevzťahuje sa na vojakov) dokáže značne skomplikovať aj počasie. Vari najnepríjemnejším hendikepom je hmla, ktorá ale našťastie platí obojstranne. Zaujímavé, obzvlášť ak si zoberieme do úvahy fakt, že ani nepriateľ nevie čo vidíte a teda ani nepočíta s tým, že by ho už niekto mohol mať na muške. Vtedy prichádza na rad individuálna viditeľnosť jednotiek a ich strategické umiestňovanie. Napríklad umiestnenie vojakov na vrchol hôr, čím sa ich viditeľnosť niekoľkokrát znásobí. 

           

Rôznorodosť terénu, jednotiek a zbraní ponúka široké spektrum možností. Kým na pláňach a cestách ste nepriateľovi ako na dlani, hory alebo lesy poskytujú mnohokrát potrebné útočisko, avšak pred útokom dobre vyzbrojenej jednotky nepomôže ani to. Hráčskej pozornosti by tiež nemali uniknúť prírodné podmienky. Piesočná búrka oslabuje dolet rakiet, sneh si zase vynúti väčšiu spotrebu paliva. Palivo predstavuje spolu s nábojmi jeden z hlavných limitujúcich prvkov, preto je vždy dobré mať poruke mobilný APC (doplňuje zásoby), alebo mesto podliehajúce správe aliancii. Budovy vo všeobecnosti sú tým najlepším ukrytom. Každým novým ťahom doplňujú oslabenej jednotke energiu, automaticky doplňujú zásoby a časť z nich produkuje peniaze.

Horný displej plní zväčša informačnú funkciu, poskytuje detailné informácie o stave terénu, vašich ale aj nepriateľských jednotkách. V niektorých úrovniach je ale plne nahradený druhým bojiskom. Pričom kontrolu nad ním primárne preberá NDS a hráč môže vstupovať do boja len nepriamo (posielaním jednotiek prostredníctvom základní). Posielanie je len jednosmerné a to z prvého na druhý front, nikdy nie naopak. Vrátiť sa môže len CO (hlavný veliteľ) po výhre. No nie vždy ste odkázaní na AI DS-ka, v menu počas hry je možné ovládanie zmeniť na manuálne. Každý CO disponuje dvoma rôznymi Super CO Powers (ujma na energii nepriateľov, doplnenie vašej energie, zvýšenie pohybu, dostrelu a rôznych iných). Schopnosť použiť ich priamo závisí na vami spôsobenej škode na nepriateľských jednotkách. Novinkou je možnosť kombinovania týchto síl, čim vznikajú deštruktívne kombá, pretože za daných okolností nielenže získate dočasný bonus, ale môžete ísť až dvakrát za sebou.

Zajatím nepriateľskej hlavnej základne alebo porazením jej jednotiek končí boj. Za každé víťazstvo získavate body skúsenosti, pričom sa zohľadňuje rýchlosť, použité techniky a zničené inak nepovinné ciele.

MULTIPLAYER 9 / 10
Advance Wars Dual Strike ponúka jeden z najlepších multiplayerov, aké na Nintendo DS môžete nájsť. Na výber máte Verzus alebo Link pre dvoch až ôsmych hráčov. Vo Verzuse vám postačí len jedno Nintendo DS a samozrejme jedna kópia hry. Teda ak ste iba jediným šťastným majiteľom tejto konzoly do ruky spomedzi vašich známych, stále si túto hernú ponuku vychutnáte. Stačí ak po ukončení ťahu podáte NDS ďalšiemu hráčovi. Link mód je určení pre viacerých majiteľov systému, ktorí sa len tak ľahko nepodelia so svojím DS-kom. Obidva módy môžu byť upravené napríklad nastavením počasia alebo peňažného základu. 

          

ZVUKOVÉ EFEKTY 7 / 10
Už predošlé diely ponúkli rozmanité zvukové efekty, vystihujúce zbrane a pohyb jednotiek. Dual Strake v tomto smere pokračuje v šľapajach predchodcov. Škoda len absencie aspoň čiastočného nadabovania.

HUDBA 9 / 10
Hudba je jedným slovom vynikajúca. Každý CO ma vlastnú melódiu, šitú na mieru svojej povahe, to isté platí aj o nepriateľoch. Hudobný sprievod sa obmieňa aj pri použití rôznych špeciálnych útokov, v menu, pri výbere levelov, nečakaných napadnutí alebo prekvapení. Okrem starých známych melódii sa objavilo aj viacero nových, jednoducho Sound room sa po prejdení hry stane vašim druhým domovom.

NÁROČNOSŤ & INTELIGENCIA 9 / 10
Štandardným nastavením je obtiažnosť normal, hard mód sa objaví až po prejdení hry, no ak by ste si mysleli, že s normal-om to bude prechádzka ružovým sadom, veľmi by ste sa mýlili. Cesta k víťazstvu vedie skrz maximálnu opatrnosť a premyslené ťahy. Chyby sa netolerujú. Protivníkova AI je miestami až zarážajúca. Pri hraní ťahových stratégii si obvykle vyhodnotím situáciu, premyslím pár ťahov dopredu a súperove potenciálne možnosti. Zriedka kedy sa mi stane, že ma oponent zaskočí. No s AWDS sa mi to niekoľkokrát stalo. Klobúk dole Intelligent Systems, nakoľko som nadobudol pocit, že hrám so živým súperom a nie len s prihlúplou umelou inteligenciu. 

           

ZÁVEREČNÝ VERDIKT 9 / 10
Advance Wars: Dual Strike nielenže obstal v porovnaní s predchádzajúcimi dielmi, on ich dokonca predčil. Kvanta bonusov, návyková hrateľnosť a kvalitný multiplayer vás mnohokrát donútia hrať s vypnutým zvukom, len aby vám batéria vydržala čo najdlhšie, pretože hrať sa počas dobíjania, by znamenalo hrať sa neustále.

Advance Wars: Dual Strike na recenziu zapožičal Brloh

Najčítanejšie na SME Tech


Inzercia - Tlačové správy


  1. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  5. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  7. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  9. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  10. Jarné prázdniny pri mori?
  1. Poslanci nevzdávajú boj proti herniam, chcú prísnu reguláciu
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  3. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  4. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  5. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  6. Dokázali by ste nakúpiť so zavretými očami?
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Stanovisko Klubu pre Bratislavu k zákazu hazardu v Bratislave
  9. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  10. Mesto Medzev v Charte európskych vidieckych obcí
  1. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 12 488
  2. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 11 223
  3. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 6 332
  4. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 5 833
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 5 795
  6. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 5 583
  7. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 4 623
  8. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 4 548
  9. Jeden z najkrajších interiérov má Meridiana v Prievidzi 3 334
  10. Jarné prázdniny pri mori? 3 138

Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop