Galactic Civilizations 2: Dread Lords - kráľ je mŕtvy, nech žije kráľ!

Spomína si niekto z vás na hru menom Master of Orion? Ja už len veľmi matne, vlastne už ani presne neviem, ako vyzerala. Bolo to tak dávno, v iných dobách, za iných okolností. Na všetko som už zabudol, poznám už len jednu jedinú vec a tou je Galactic Civi

Spomína si niekto z vás na hru menom Master of Orion? Ja už len veľmi matne, vlastne už ani presne neviem, ako vyzerala. Bolo to tak dávno, v iných dobách, za iných okolností. Na všetko som už zabudol, poznám už len jednu jedinú vec a tou je Galactic Civilizations 2: Dread Lords.

Vesmírne ťahové stratégie, v ktorých ste objavovali nové formy života a nové civilizácie, rozširovali hranice svojho hviezdneho impéria a skúmali nové technológie, umožňujúce vám priblížiť sa k bohom. Boli to teda časy, keď som pri podobných hrách trávil dlhé noci. Master of Orion trilógia a Birth of the Federation donedávna patrili medzi kráľovské hry mojej zbierky. To sa však zmenilo dňom, keď som nainštaloval Galactic Civilizations 2. Nová grafika, nové technológie, nové rasy, nové lode a hlavne úplne iný pohľad na tento žáner. Dostal som to, po čom som už dlhšiu dobu túžil.

Bohužiaľ som sa nikdy nedostal k prvému dielu, nikdy sa ku mne zvesti o jeho existencii totižto nedoniesli. To už tak býva, keď sa človek hrabe len v samých médiami propagovaných a dlho očakávaných tituloch. Nuž hranie sa na herného redaktora má aj svoje nevýhody. Možno som sa v rámci svojho koníčka mal o podobné veci viac zaujímať, to je však teraz už jedno. Budem preto nasledujúce riadky písať, ako by išlo o novú hru. Nejaké informácie o predchádzajúcom dieli som získal z druhej, či tretej ruky, takže tam kde budem vedieť, porovnám. Jednu vec však musím povedať už v úvode, z Galactic Civilizations 2 som ostal ohromený už po prvých hodinách hrania. Táto hra, hoci má množstvo múch, zaplňuje veľkú dieru na poli herného biznisu. Hor sa dobývať galaxiu !

         

Pre problematiky vyššie spomínaných hier neznalých, pripomeniem a zhrniem: Galactic Civilizations 2 je ťahová stratégia, ktorá zachytáva vývoj civilizácie inteligentných foriem života, ich kontakt s ostatnými rasami, ich pády a vzostupy. Vás ako hráča stavia do pozície lídra tejto civilizácie. V Galactic Civilizations 2 budete teda zo začiatku hlavne stavať lode, ktoré majú za úlohu hľadať nové solárne sústavy a kolonizovať ich obývateľné planéty. Ďalším typom lodí sú konštruktori, nesúce schopnosť budovať (vylepšiť existujúce) vesmírne stanice. Tie majú v Galacitc Civilizations 2 rôzne úlohy, od ťažby vzácnych vesmírnych surovín (ich efekt potom závisí od typu suroviny), cez zlepšovanie vojnových lodí až po rozširovanie kultúrneho vplyvu. Tesne za nimi nasledujú v rebríčku dôležitosti transportné lode dvoch typov. Jedny prenášajú vojakov a druhé suroviny, takže dokážu vytvárať obchodné cesty, čím zabezpečia prísun kreditov do vašej štátnej pokladne. Posledné menované, avšak o to dôležitejšie sú vojnové lode, ktorých úloha je, myslím si, jasná.

Na rozdiel od prvého dielu si môžete lode sami vytvárať. Zvolíte si triedu (v podstate veľkosť) a na miesta na to určené potom pripájate rôzne systémy (zbrane, podpora života, štíty, pohon). Táto časť dizajnu je kriticky dôležitá. Lode totižto majú až tri druhy obrany, čo korešponduje s troma druhmi útoku (rakety, časticové a laserové zbrane). Treba preto dávať pozor na zloženie nepriateľskej armády a na nimi používané technológie, pretože nepriateľské lodičky zvyknú byť proti jednému z týchto útokov zraniteľné. Lode si taktiež môžete skrášľovať, k čomu vám slúžia rôzne anténky, svetielka, pahýle, krídla, skrátka veľké množstvo súčiastok. Tí z vás, čo sa za mladi hrávali s Legom, budú mať určite radosť. Ide však len o kozmetickú stránku veci, výsledné vlastnosti lode nijak neovplyvňujúcu. Ale na druhú stranu, kto by nechcel mať krásne a hlavne obrovské lode? :) Kto sa podobnými vecami nechce, alebo z nejakých dôvodov nemôže zaoberať, má k dispozícii stroje počítačom vygenerované (alebo autormi preddefinované?).

Diplomacia, obchod a kultúra sú veľmi dôležitými súčasťami Galactic Civilizations 2. Každá z týchto sfér totižto môže viesť k víťazstvu. Diplomaciou môžete zjednotiť celú galaxiu v jednu veľkú alianciu. S diplomatickými stykmi sa viaže ďalšia veľmi zaujímavá črta tejto hry, a tou je vesmírna variácia na OSN. Tá raz za čas zasadne, aby hlasovala o rôznych zákonoch. Tie sú veľmi zaujímavé a nápadité, môžu totižto znamenať veľký zvrat pre vašu či inú civilizáciu. Niekedy ide len o zvýšenie počtu obchodných ciest, inokedy sa však rozhoduje o dôležitejších veciach, ktoré môžu jednej z rás zvýšiť produktivitu o 50%. Ak sa vám však idea takejto kontroly nepáči, môžete z organizácie vystúpiť, samozrejme s patričnými dôsledkami. Kultúrna dominancia je ďalšou možnosťou ako mierumilovne dosiahnuť v tejto hre víťazstvo. Ak budete stavať obchodné centrá, múzeá, kiná a podobne, stane sa vaša kultúra neoddeliteľnou súčasťou každej vesmírnej domácnosti, čím budete každú z týchto domácností nepriamo ovládať.

         

Je ťažko hovoriť o jednej zo súčastí tejto hry ako o najdôležitejšej, úspešné hranie Galactic Civilizations 2 si žiada zvládnutie všetkých stránok. Jednou z nich je aj mikromanažment kolónií a vlastne celého impéria. V kolóniách môžete stavať budovy, ktoré zlepšujú ekonomiku, výskum, morálku, kultúru atď. Na každú problematiku je tu jedna budova, pri čom zvyšujúcou sa technologickou úrovňou sa týmto budovám pridáva na efektivite. Stavby môžete stavať len na určité políčka, ktorých počet závisí od triedy planéty. Časom si počet políčok môžete zvyšovať napríklad teraformáciou. Po vzore série hier s názvom Civilization, môžete budovať divy sveta, respektíve vesmíru. Výnos kreditov, či silu produkcie jednotlivých planét zlepšujete budovami, no k dispozícii máte aj akési globálne nastavenia, s ktorými si môžete ekonomiku nastaviť presne podľa vášho gusta. Výčet možností ako zlepšiť štatistiky svojho impéria sa nekončí, záleží taktiež na forme vlády či na vládnucej strane. Tá sa môže zmeniť voľbami, ktoré nemáte priamo pod kontrolou. Skrátka v Galactic Civilizations 2 je veľa vecí, o ktoré sa môžete/musíte starať.

Okrem klasických svetských vecí, musíte riešiť aj veľa morálnych otázok. Podľa toho, ako sa v istých momentoch hry rozhodnete, vás neskôr priradí buď na stranu dobra, či zla (poprípade ostanete neutrálni). A podľa toho sa k vám budú stavať ostatné rasy. Vo všeobecnosti to vyzerá tak, že hra vám čas od času predhodí nejakú náhodne generovanú udalosť a vy sa rozhodnete, ako ju riešiť. Napríklad zistíte, že na planéte, ktorú ste práve kolonizovali, sa nachádzajú bohaté ložiská vzácnej rudy. Tá však vyžaruje veľmi nebezpečnú radiáciu. Vy, ako vládca, sa tak môžete rozhodnúť, či ľudí donútite v nich pracovať, či to necháte na dobrovoľníkov alebo ako spravodlivý a čestný človek podobné práce zakážete. Samozrejme, že ak ľudí donútite pracovať, dostanete zaujímavý bonus, no misky váh sa o kúsoček priklonia na stranu zla.

Veľmi zaujímavým spôsobom prebiehajú pozemné súboje. Sú automatické a vy do nich priamo zasahovať nemôžete, budete len sledovať ich priebeh. No pred začatím si vyberiete spôsob vojny, aký chcete proti nepriateľovi viesť. Chemická vojna vám dá slušnú výhodu, no zničí životné prostredie. A ak sa náhodou chystáte dobiť planétu, ktorej obyvatelia nemajú vysokú morálku, môžete využiť propagandu a tým si zvýšiť počet vojakov. Pred samotným začatím bitky si ešte vylosujete výhodu, takže v podstate ide o akúsi hazardnú hru (s vašimi vojakmi).

         

GRAFIKA 6 / 10
Moje hodnotenie grafickej stránky hry, bude možno pre niektorých jej fanúšikov tŕňom v oku. Grafika síce oproti prvému dielu prešla veľký kus cesty vpred, no napriek tomu jej k dnešnému štandardu chýba ešte zopár kilometrov. Lodičky sú plne 3D a vyzerajú pomerne slušne. Horšie sú však na tom vizuálne efekty, ktoré miestami pôsobia podpriemerne. Niektoré efekty zbraní sú naozaj smiešne, a to vravím so všetkou vážnosťou. No autori si zaslúžia aj pochvalu, najmä za stvárnenie mimozemských rás a predovšetkým ich animáciu. Jednotliví predstavitelia vyzerajú nádherne a rovnako dobre sa hýbu, možno by to z tej animácie chcelo predviesť ešte trochu viac, no aj tak môžeme byť spokojní. To, na čo sa budete pozerať najčastejšie, čiže hviezdna mapa, je našťastie spracované perfektne. Jednotlivé planéty, plynoví obri a hviezdy na mňa pôsobili veľmi dobre. Navyše môžete mapou ľubovoľne rotovať, približovať, odďaľovať ju a vesmírnym telesám to na kráse vôbec neuberá.

Po vizuálnej stránke je na tom grafika slušne, no zopár vecí mi poriadne liezlo na nervy. Neviem čo za bandu programátorov na tejto hre robilo, no engine je absolútne mizerný. Nemáte možnosť prepínať sa do operačného systému a naspäť, pri načítavaní uložených pozícií hra zvykne spadnúť, a nestáva sa to len pri nich. K tomu všetkému zvykne veľmi často miznúť kurzor, čo sa prenesie aj do vašich okien, takže následne vám nezostane nič iné ako reštart systému. Podobné problémy môžu byť vždy spôsobené niečím iným ako hrou samotnou, no tých problémov bolo na tento prípad až príliš veľa a navyše som si istý, že môj systém funguje bez problémov.

INTERFACE 8 / 10
Grafike sa už pre istotu nebudeme venovať a prejdeme k trochu príjemnejším veciam. Keď je interface zlý pri FPS-ke, je to otrava. Keď je interface zlý pri RPG-čku, je to zlé, no nie je to katastrofa. Ak je interface zlý pri stratégii takéhoto typu, hra sa stáva nehrateľnou. Našťastie s týmto Galactic Civilizations 2 problém nemá. V šiestich ľahko dostupných paneloch si môžete pozrieť všetky dôležité informácie o dianí v galaxii, stave vášho impéria, poprípade okolitých planétach. Mapa vesmíru je (ako som už vravel) pekná a taktiež prehľadná. Najzaujímavejšie je, že sa pri maximálnom zmenšení (oddialení) zmení do podoby, v ktorej máte nad galaxiou veľmi dobrý prehľad. Všetko sa farebne rozdelí, označí symbolmi, prebytočná grafika zmizne a vy tak môžete mať pod kontrolou úplne všetko.

           

Za všetkým dobrým treba hľadať aj nejaké tie mínusy, veď na to sme tu. Rozhodne by som zmenil mimimapu, ktorá nie je práve ideálna, najmä pokiaľ ide o prehľadnosť. Lode na nej sú trošku malé a jednotlivé objekty nie sú dobre rozlíšené. Kebyže mám pokračovať, pridal by som na hlavnú obrazovku zopár dôležitých čísiel, nie len rok a finančný stav vášho impéria. Už nejaký ten čas žijeme v treťom tisícročí (teda aspoň podľa nášho kalendára), takže by interface mohol byť v tomto smere viac polymorfný. Chýbala mi možnosť vytiahnuť si nejaké drobné údaje, ukazovateľe či štatistiky, ktoré by som mal neustále na očiach. Napriek tomu, že mojich nápadov a pripomienok je dosť, Interface v Galactic Civilizations 2 si rozhodne nezaslúži byť hanený.

HRATEĽNOSŤ 9 / 10  
Bolo isté obdobie v mojom živote, keď som sa v pravidelných intervaloch vracal k Master of Orion 2. Potom prišlo Birth of the Federation a zažíval som opäť niečo veľmi podobné. Dnes prechádzam do nového životného obdobia, budem sa vracať ku Galactic Civilizations 2, a to veľmi rád. Dlhé večery strávené pri PC a zameškané povinnosti, presne to mi priniesla. Diabolský to kúsok. Je veľa hier, ktoré majú v sebe zaujímavé nápady, dobrý dizajn. No táto hra má v sebe akési kúzlo, táto hra má v sebe to „niečo, čo vás núti hrať a hrať a hrať ... Neviem, či to pomyselné „niečo“, je len prázdne miesto v mojej duši, ktoré túžilo po poriadnej vesmírno-manažérskej stratégii. V každom prípade ho táto hra zaplnila.

Máte množstvo spôsobov, ako vyhrať. Cez technologickú, kultúrnu, vojnovú dominanciu až po zjednotenie galaxie v mene mieru. Kopec technológií na skúmanie, hromada možností ako zlepšiť ekonomiku, dobro a zlo a k tomu všetkému kampaň s príbehom. Na viac si môžete veľmi podrobne nastaviť začiatok hry, galaxiou počínajúc a rasami končiac. To dáva hre veľkú schopnosť re-playbility, čo sa určite cení. Ktorá hra vám toto môže ponúknuť ? Od piatich hviezdičiek ju delí už len fakt, že vesmírne súboje sú taktiež len automatické.

           

Na jednu vec si však treba dať veľký pozor. Galactic Civilizations 2 je náročná hra, pretože má v sebe kopec možností. Naučiť sa základy chvíľku trvá, naučiť sa ju hrať poriadne vám zožerie ešte viac času. Potom a jedine potom sa naučíte poriadne oceniť jej kvality. Istá skupina hráčov ma na krku novú závislosť a ten zvyšok tomu nebude rozumieť. Toto je hard-core hra pre hard-core hráčov, vianočný a sviatočný hráči ruky preč! Začínam sa pomaly strácať vo frázach, preto radšej skončím. Dúfam, že čo som mal povedať, som povedal.

MULTIPLAYER
Galactic Civilizations 2 si bohužiaľ zahráte len so sami sebou. V tomto smere sa budete musieť obracať asi k starším hrám. Ale ak chcete, môžete svoje skóre odoslať do centrálnej databázy a porovnať sa tak s ostatnými hráčmi.

ZVUKOVÉ EFEKTY 6 / 10
Dizajn, nápady a následná realizácia sú na tejto hre obdivuhodné. Technická stránka veci je na tom už o niečo horšie (ale to je pri nízkorozpočtovom titule pochopiteľné). Zvukové efekty, teda lepšie povedané, tých zopár zvukových efektov čo sa v hre nachádza, je vyslovene na priemernej úrovni. Od efektov streľby by som čakal niečo viac, chcelo by to taktiež nejaký ten hukot motorov a podobne (alebo absolútne žiadne zvuky, keďže vo vákuu sa zvuk nešíri). Hovoreného slova je v hre minimum, to budete počuť jedine pri animovaných sekvenciách. Predstavitelia cudzích rás na vás nevybľakujú, nesyčia ani nenadávajú, čo by atmosfére rozhodne veľmi pomohlo.

         

HUDBA 8 / 10
Napriek tomu, že zvukové efekty by mohli byť lepšie, hudba nie je vyslovené zlá, ba práve naopak. Je príjemne éterická, čo veľmi dobre dotvára atmosféru nekonečného vesmíru. Väčšinou hrá v pozadí, takže veľmi aktívne ju vnímať nebudete, no keď vám ju niekto schválne vypne, určite to hneď spoznáte. Aj keď je veľmi pravdepodobné, že tak ako aj ja časom skončíte na vlastných empétrojkách. Ale to už je údel zdĺhavých hier.

NÁROČNOSŤ & INTELIGENCIA 8 / 10
Galactic Civilizations 2 poskytuje nevídane široké spektrum náročnostných stupňov, konkrétne deväť. Takže túto hru si môže zahrať tak isto hojdací koník ako aj android. Náročnosť si navyše môžete nastavovať globálne, či samostatne pre jednotlivé rasy. Chvíľku síce potrvá, kým sa ju naučíte hrať, čo môže zo začiatku spôsobiť miernu frustráciu. No to je tak isto pochopiteľné.

Umelá inteligencia nie je zlá, to by som vám klamal. Veď na tých vyšších stupňoch obtiažnosti s ňou bude mať problémy asi každý hráč. Trochu sa mi však nezdali profily správania sa jednotlivých národov. Zarazilo ma, že najagresívnejší boli v každej hre ľudia a altariáni, čo by mali byť dve najmierumilovnejšie rasy. A na druhej strane s agresívnymi „zlými“ rasami som nemal veľké problémy. Okrem tejto drobnej jazvy je tu ešte jedna, ktorá celý koncept prieskumu a cestovania po galaxii narúša. Začiatok hry je vždy rovnaký, miesto toho aby sa všetky civilizácie pomaličky rozrastali, začne sa obrovský závod o najbližšie sústavy. Zo začiatku jednoducho musíte minúť všetky peniaze len a len na kolonizačné lode, pretože vaši súperi nerobia nič iné. Ak by ste to nespravili, nič by vám nezostalo. Počítačom riadení protivníci totižto presne vedia kam majú vyslať svoje lode, pretože presne vedia aké sú kde sústavy. Dopočul som sa, že podobný problém mal aj prvý diel... a to by stačilo len spomaliť budovanie kolonizačných lodí alebo ich trochu viac predražiť.

         

ZÁVEREČNÝ VERDIKT 8 / 10
Záverečné hodnotenie v tomto prípade vôbec o ničom nevypovedá a je veľmi zavádzajúce. Galactic Civilizations 2 ani z ďaleka nemôžete porovnávať s hrami s rovnakým hodnotením. Áno, technická stránka je mizerná, isté veci mohli byť ešte o kúsok lepšie. Práve preto som z objektívneho hľadiska nemohol dať vyššie hodnotenie. Ale necháme už hodnotenia na pokoji, aj tak nám k ničomu v tomto prípade nebudú. Master of Orion je mŕtvy, kráľ je mŕtvy ... nech žije nový kráľ. Vaše veličenstvo, zasadnite, prosím, na trón!

Najčítanejšie na SME Tech


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Súdy v Trenčíne odmietajú riešiť Galkovu kauzu odpočúvania

Obžaloba na bývalého šéfa Vojenského obranného spravodajstva Pavla Brychtu leží na súde od februára 2016. Najvyšší súd mu teraz prikázal konať.

KOMENTÁRE

Česi mieria do čiernej diery Európy. Všetko pre korunu

Je možné, že šanca ľahkého vstupu do eurozóny zmizne.

AUTO

Anketa o Svetové auto roka 2018 sa ponesie v znamení SUV

Posledný ročník vyhral Jaguar F-Pace.

Neprehliadnite tiež

Morský koník ako zberač odpadu a smutný osud tigra. Pozrite si finalistov o najlepšieho fotky prírody

Wildlife Photographer of the Year organizuje Prírodopisné múzeum v Londýne.

Cesty na zmenu klímy nie sú pripravené, asfalty nevyhovujú

Na plánované fungovanie ciest je dnes už príliš teplo.

YouTube končí s platenými kanálmi, ľudí nezaujali

Výpadky príjmov majú tvorcom obsahu nahradiť nové projekty.

Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  3. Rastie nám pokrivená generácia?
  4. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  5. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  6. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  7. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  2. Rastie nám pokrivená generácia?
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  4. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  5. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  6. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  7. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Slávnostná imatrikulácia SvF STU v Bratislave
  10. Univerzita vyTVORená nápadmi študentov!
  1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 20 024
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 4 933
  3. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 2 724
  4. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 2 332
  5. Kedy sa refinancovanie oplatí? 2 250
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 2 139
  7. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 1 693
  8. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 1 631
  9. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 1 516
  10. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 219