Technologický veľtrh CeBIT, ktorý skončil v nemeckom Hanoveri, potvrdil rýchly ekonomický rast počítačovej a technologickej brandže, tvrdí odvetvové združenie Bitkom.
Aj napriek tomu veľtrh zaznamenal pokles návštevníckeho záujmu, vlani ho navštívilo viac ako 480.000 ľudí, tento rok o 25.000 návštěvníkov menej. Vystavovatelia však uzavreli o 20 percent viac zmlúv ako minulý rok, čo ukazuje, že v počítačovej a technologickej oblasti znovu existuje väčšia pripravenosť investorov.
Podľa médií ukázal veľtrh, že razantný nástup digitálnych technológií sa ešte zrýchlil, a tieto technológie budú stále viac meniť podobu všedného dňa modernej spoločnosti. Digitálne sa dá zaznamenať a rýchlo preniesť hudba, filmy i telefonáty, na to je treba stále výkonnejšie vedenie a vysielacie i prijímacie prístroje, a typické je i prepojovanie internetu, telefónu, e-mailov alebo televízneho vysielania. Veľtrh ukázal, že oddeľovanie počítačového priemyslu a zábavnej elektroniky sa stále výraznejšie ruší. "Čo patrí dohromady, zrastá," komentoval to miestopredseda Bitkomu Heinz-Paul Bonn.
Medzi približne štyrmi desiatkami vystavovateľov z ČR a Slovenska mal najväčšiu expozíciu výrobca telekomunikačnej techniky STROM telecom, ktorý bol na CeBITe už desiaty krát. Základom expozície bol nový systém ktorý umožňuje súbežné poskytovanie hlasových, dátových a obsahových služieb v rámci jedinej siete, teda tzv. triple play. Na výstave sa taktiež prezentovala najväčšia česká antivírusová firma Grisoft a konkurenčná slovenská Eset, ktorá predstavila antivírusový program pre mobilné telefóny.
"Digitálna revolúcia ide vpred a preniká do všetkých oblastí života," myslí si predseda predstavenstva spoločnosti, ktorá prevádzkuje hanoverský veľtrh, Ernst Raue. "Budúcnosť odvetvia spočíva okrem obchodovania v oblasti životného štýlu," dodal. Na CeBITe sa to prejavilo v novej špeciálnej prehliadke nazvanej Digitálne bývanie, ktorá sa konala vo vlastnej hale paralelne s veľtrhom.
Raue pripisuje pokles návštevníkov škaredému počasiu, vtedy nízkym teplotám a skoro neustálemu sneženiu. Aj napriek tomu veľtrh vyslal impulzy k budúcej konjunktúre odvetvia nových technológií, tvrdí. Tretina návštevníkov, ktorí sa prišli pozrieť na technologické vymoženosti, prišli zo zahraničia.
Organizátori zaznamenali 30 percentný nárast záujmu u návštevníkov zo severnej Ameriky. Celkom 85 percent návštevníkov patrilo k odbornej verejnosti, polovica z nich prišla do Hanoveru s konkrétnymi investičnými plánmi, a záujem odbornej verejnosti prekročil očakávania vystavovateľov.
CeBIT sa tento rok sústredil napríklad na novú bezdotykovú čipovú technológiu RFID, digitálnu zábavu, širokopásmové internetové pripojenie, telefonovanie cez internet a dopravnú telematiku. Veľkú pozornosť vystavovatelia kládli na príjem digitálnej televízie. V expozíciách tak bolo možné vidieť malé vreckové zariadenia, ale i obrovské plazmové obrazovky s uhlopriečkou cez 2,5 metra pre HDTV firiem Samsung alebo Panasonic. Jednou z hlavných udalostí bolo predstavenie nového formátu kompaktného mobilného počítača Origami spoločnosti Microsoft s dotykovým displejom a bezdrôtovým pripojením.
Podľa svojich starších prognóz očakáva Bitkom, že informačná technika a telekomunikácie tento rok zvýšia svoj obrat o 2,4 percenta na 137 miliárd eur. Odvetvie dúfa, že mu vlani skončila stagnácia a teraz konečne zaznamená rast. Raue zdôraznil, že CeBIT zostane "obchodným veľtrhom", pretože firmy sú ochotné sa zúčastniť a zaplatiť si stánok, len ak vedia, že za nimi na veľtrh prídu obchodný klienti.