Sobota, 31. október, 2020 | Meniny má AurelaKrížovkyKrížovky

Hra náhody pri strede Mliečnej cesty

Konfigurácia magnetických polí v oblasti stredu hviezdneho domova nášho Slnka vytvorila kurióznu štruktúru, akési "genetické posolstvo" zo vzdialeného vesmíru. Mark Morris z Kalifornskej univerzity v Los Angeles (USA) s kolegami totiž na mieste vzdialeno

Infračervený záber dvojšpiraly "DNA" pri strede Mliečnej cesty kamerou ďalekohľadu Spitzer v počítačovo upravených farbách.

FOTO - M. MORRIS, UCLA

m iba čosi vyše 300 svetelných rokov (1 svetelný rok = 9,46 bilióna km) od stredu Mliečnej cesty objavil hmlovinu, ktorá tvarom silne pripomína charakteristickú dvojšpirálovú molekulu DNA, základ dedičnosti. Objav uskutočnili špeciálnou kamerou Spitzerovho kozmického ďalekohľadu, čo je analógia známejšieho Hubblovho kozmického ďalekohľadu (Spitzer však pozoruje z orbity okolo Zeme vesmír v oblasti infračerveného žiarenia).

Hmlovina svieti v infračervenom žiarení vďaka zohriatemu prachu. Dvojšpirála je dlhá asi 80 svetelných rokov a pozorovaný úsek tvorí 1,25 plného závitu oboch špirál. Sugestívny útvar vznikol rozložením prachu pozdĺž siločiar lokálneho magnetického poľa. Podľa objaviteľov je jeho os orientovaná kolmo na základnú rovinu disku Mliečnej cesty. Útvar navyše očividne rotuje, strháva ho rotácia zmagnetizovaného plynu v disku Mliečnej cesty v najbližšom okolí jej stredu. Konfigurácii magnetických polí pri strede Mliečnej cesty a procesoch v nich v poslednom čase vedci venujú veľkú pozornosť. Môžu tam totiž ovplyvňovať dráhy oblakov medzihviezdnej hmoty (a "kŕmenie" superhmotného čiernodierového monštra v jadre Mliečnej cesty), tvorbu nových hviezd i najsilnejších známych kozmických lúčov.

"DNA" v strede Mliečnej cesty je samozrejme hra náhody. No akoby nám z tej vesmírnej diaľky pripomínala, čo je v biológii podstatné. Podobne ako nedávno špecificky tvarované dva krátery na Marse: "smejko" význam humoru a "srdce" význam lásky v živote.

(urb)

Premiér Matovič hovorí o prvých výsledkoch testovania.

Zoroslav Kollár aj dvaja sudcovia idú do väzby

Policajná akcia Víchrica sa týkala celkovo desiatich ľudí.

Eskorta priváža obžalovanú bývalú podpredsedníčku Najvyššieho súdu SR Jarmilu Urbancovú.
Sean Connery v bondovke Žiješ len dvakrát.
Členky Zohry - prvého ženského orchestra v Afganistane.

Klik: Apple pravdepodobne pracuje na vlastnom vyhľadávači