Možno to nikomu nepríde ako samozrejmosť, ale náš život je vlastne postavený na stereotype. Neustále sa spoliehame na fungujúce postupy, nič nás nevykoľají viac ako zmena v zabehnutej činnosti. Ja osobne nedám dopustiť na rannú kávu, ale aby som neodbiehal príliš – predstavte si, že neohrozený hrdina, brániaci čestných ľudí sa zmení. Ale úplne. Napríklad Sam Fisher začne vykrádať banky a zabíjať nevinných. Myšlienka, ktorá by nás ani v tom najtemnejšom sne (tam, kde vám pusu na čelo dáva Uwe Boll s Jackom Thompsonom).
Áno, prvé správy nasvedčovali tomu, že zo Sama sa stal grázel, ale všetko je tak trochu inak. Treba však uznať, že táto nenápadná mediálna kampaň Ubisoftu bola úspešná. Pomaličky podsúval hráčom a redaktorom lačným po informáciách nové a nové informácie, ktoré nasvedčovali tomu, že zo Sama sa stal niekto úplne iný. Naletel každý, ale teraz, keď sa ukázala pravda, vyrojili sa ďalšie zaujímavé odpovede na nové Fisherovo dobrodružstvo. Myslím, že nikomu netreba bližšie predstavovať uznávanú osôbku neohrozeného tajného agenta, zachraňujúceho svet pred hrozbami zo všetkých kútov sveta. Predošlé diely sme si mohli doslova vychutnávať, pričom základné kamene postavené na nenápadnom likvidovaní protivníkov boli zabalené do presvedčivej grafiky a hlavne poliate riadnou dávkou hrateľnosti. Štvrtý diel Double Agent však začína oveľa smutnejšie a vonkoncom sa nejedná o desivú hrozbu, pri ktorej bláznivý inštalatér drží čokla s nožom na krku a buď dostane na pivo alebo hafana... no radšej dosť už. Smútok tkvie v strate blížneho – Samova dcéra Sarah skonala pri nehode, zavinenej opitým vodičom. Nič nie je horšie ako stratiť niekoho pri chybe niekoho iného. Každý z nás by bol náchylný na akýkoľvek skrat, Sam sa rozhodol kamarátiť každý boží deň viac a viac s alkoholom, neostalo len pri piatkových vychádzkach do miestnych barov. Problémy na seba nenechali dlho čakať a spoľahlivosť tajného agenta začala vyprchávať. Nasleduje vylúčenie z organizácie Third Echelon, avšak Sam sa spamätá, vráti sa k svojmu zamestnávateľovi Irvinovi Lambertovi a dostáva novú prácu. Odlišnú od jeho predošlých akcií.
Všetko vyzerá nenápadne, Samovi akoby preskočilo a začne vraždiť a prepadávať banky. Za nejakú dobu ho strážcovia zákona chytia a automaticky putuje do väzenia. To, čo sa zdalo všetkým ako neskutočný obrat, išlo len o zmätenie hráča – Národná Bezpečnostná Agentúra totiž všetko vopred pripravila. Cieľom je totiž získať dôležité informácie zo zločineckej organizácie JBA, John Brown´s Army. Táto zmena v príbehu nielenže rozširuje pôsobenie zápletky, ale navyše zmení charakter celej hry.
V prvom rade si budeme musieť zvyknúť na nemilú vec. Keďže Sam už nie je tajný agent v pravom slova zmysle, nebude automaticky používať tie najmodernejšie technické výstrelky. Zo začiatku budete musieť naplánovať útek z väzenia, no najprv je potrebné spojiť sa s jedným členom JBA, získať si ho a pokúsiť sa infiltrovať do tajomného gangu. Určite to nebude ľahké, pretože sa nejedná o kult vyznávačov voňavých papierových vreckoviek. Vráťme sa ale k vybaveniu. Známe videnie v tme je v nedohľadne, futuristické útočné pušky taktiež. Treba sa spoliehať na vlastný rozum, občas však budete odmenený za splnenú úlohu nejakou tou hračkou.
Teraz však nasleduje zásadný zlom v celej sérii Splinter Cell. Sam sa snaží získať dôveru JBA, musí pre nich pracovať, vykonávať ich príkazy, ktoré s ľudskosťou nemajú často nič spoločné. Teroristické skupiny však sú raz také a po zadaní úlohy je len na Samovi, čiže na vás, ku ktorej strane sa prikloníte. Ak sa zahráte na klasického kladného hrdinu a povedzme uchránite život jedinca, riskujete odhalenie, čo môže vyústiť v neskorší nepríjemný masaker. A toto ja osobne považujem za výborný prvok, pretože hráč konečne nebude nútený konať podľa striktných, lineárnych pravidiel, ale má možnosť uplatniť morálku. Má možnosť premyslieť si svoj čin, uvážiť, či koná správne a z toho budú potom vyvodené dôsledky. Niekedy je totiž nutné prihriať si polievočku v teroristickom kotlíku, pretože vaša snaha o tiché zbieranie informácií sa rozpadne ako domček z karát. Musíte i vy sami uznať, že sa bude jednať o rozhodne zaujímavý prvok hry, ktorý sa síce už objavil v RPG tituloch ako napríklad Fable, lenže tentoraz máme pred sebou stealth akciu, ktorú má pod palcom Tom Clancy, takže dejové zvraty by mali patriť k tomu lepšiemu.
Zmenami prešiel aj samotný charakter. Ako som už na začiatku spomínal, Sam sa ocitá vo väzení a je úplne jedno či mu oranžový overal sedí alebo nie. Musí sa dostať preč. Bez svojich všetkých pomôcok. Tu by nám hranie mohlo pripomínať starého dobrého Thiefa, navyše Samov parťák Jamie všetko znásobuje. Áno, môžeme očakávať prepracovanú spoluprácu s druhým charakterom, ktorý by sa mal správať inteligentne, čo zahŕňa nielen krytie chrbta (ak Sam práve likviduje jedného strážcu, Jamie dáva pozor a ak sa objaví druhý, postará sa o neho, aby sa nespustil poplach), ale napríklad i lákanie alebo klasickú spoluprácu počas súbojov. Rozhodne táto časť hry vyzerá oproti predošlým Splinter Cellom značne originálne a niečo podobného tu jednoducho chýba. Po úspešnom úteku sa dvojica presúva do New Orleans, kde nekalé plány začínajú naberať na intenzite a JBA je viditeľnejšia čoraz častejšie. Zmení sa i charakter úloh, pretože dýchate čerstvý vzduch na slobode a v rámci možností sa hra vráti do starých Samovych koľají – infiltrácie, kradnutie dokumentov, zneškodnenie daných objektov a podobne. Okrem Spojených Štátov Amerických poctíte svojou prítomnosťou i exotické kraje ako napríklad Afriku alebo Čínu, Mexiko či dokonca Island. Rôznorodé prostredie je jednoznačným plusom.
Zopár slov si zaslúži i multiplayer, ktorý sa vcelku uchytil a hra pre viacerých hráčov si získala mnohých z vás. Podľa všetkého by sme sa mohli dočkať kooperatívneho módu (aspoň tak si vykladáme Coop Mode) a druhým pánom na holenie je známy Versus s viacerými novinkami. V minulosti stáli proti sebe dve strany, tentoraz sa ich počet rozšíri o jednu, čo je ďalšia riadna dávka pre taktizujúcich hráčov. Hurá systém jednoducho v podobných tituloch nikdy nefungoval a práve to si mnohí vážime.
Technické spracovanie je viditeľné z doposiaľ uverejnených obrázkov . Istotne ste si všimli kvalitné screenshoty a nemusíte mať obavy, že sa jedná o upravené ukážky. Konzoloví hráči (PS2 a Xbox) sa môžu tešiť na engine podobný predošlému kúsku (Chaos Theory) a nová generácia konzol (v tomto prípade Xbox 360) a PC dostane do vienku riadne vylepšený motor, poháňajúci celé dobrodružstvo. Je dosť pravdepodobné, že vývojári sa budú primárne sústrediť na Xbox 360 verziu, z ktorej by však mohla vzísť kvalitná konverzia. Aspoň v to pevne verím.
Ako zhrnúť Double Agent a príliš sa neopakovať? Myslím, že páni v Ubisofte veľmi dobre vedia ako na interaktívnej zábave holdujúcich ľudí zapôsobiť. Predviedli nám to schizofrenickým princom a svoju tvár tentoraz výrazne zmenil i Sam. Stále je to známy dobrák, ktorý však výberom v mnohých situáciách sám určuje, ktorým smerom sa bude určovať príbeh, ako sa k morálnym dilemám postavíte vy? Netušíte? Nevadí, čoskoro si to budeme môcť vyskúšať na vlastnej koži, termín vydania stanovený na leto 2006 (august-september) sa totiž neochvejne blíži.