SME

Hard Truck Tycoon - šialení kamionisti

Pokoriť starého dobrého Transport Tycoona sa pokúšal kde kto, ale nikomu sa to napokon nepodarilo. Tentoraz stojí na prahu očakávania ruský počin Hard Truck Tycoon, v ktorom si budeme môcť vytvoriť impérium kamiónovej dopravy. Podarí sa neznámemu titulu u

Je nepísaným pravidlom, že ak sa dá niečo simulovať určite to čochvíľa budeme mať na monitoroch v podobe „tajkúnu“. V konečnom dôsledku, a hlavne po vynechaní desiatky otrasných a nudných simulácií masochizmu, môžeme vybrať zopár modiel, ktoré sa zapísali do ekonomicky búchajúceho srdiečka stratégov. Transport Tycoon netreba bližšie predstavovať, dokonca sme si ho na našich stránkach už raz rozobrali. V podobnom duchu sme si stavali železnicu a sledovali vláčiky (Railroad Tycoon, Railroad Pioneer). Rovnako zábavné, i keď bez možnosti distribúcie nejakého tovaru, sú rôzne simulácie podnikov (zábavný park – RollerCoaster Tycoon, Theme Park, nemocnica – Theme Hospital alebo zvieratká v Zoo Tycoone). Všetky však spája do jednej obrovskej rodiny ekonomických stratégií jediné – cieľom vašej snahy je ovládnuť dané odvetvie postupným budovaním a zvelebovaním vášho impéria. Počas hrania nie je problém odbehnúť si na kávičku, pretože ekonomické modely sa predsa nemenia zo sekundy na sekundu (v Hard Truck Tycoon sa nemenia vôbec, nebudem však frflať hneď na začiatku) a medzi milé povinnosti podobných hier patrí obyčajné sledovanie priebehu rastu vášho konta, pokorovanie konkurencie prípadne i obyčajnú expanziu na nové trhy.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

A to všetkom je vlastne Hard Truck Tycoon. Nech nežeriem, ale HTT sa mohol skutočne podariť a bola by to riadne orgastická oddychovka. Lenže všetky prvky sú tak zúfalo minimalizované, až mi v rukách ostalo len nechutné torzo ohlodaného bastarda, ktoré dokáže zaujať na pár desiatok minút a potom radšej zatvoríte oči od znechutenia. Uznávam, niekto sa snažil vývoj tohto budgetu čo najviac urýchliť za každú cenu. V konečnom dôsledku sa mu to podarilo, avšak podobne prezentovaný projekt by zaujal maximálne tak na freeware scéne a nie u hry, za ktorú vysolíte niekoľko stoviek (konkrétne tri). 

         

Okamžite po načítaní menu sa mi zahmlilo pred očami. Na výber máte okrem mapy tutorial až tri ďalšie kúsky (áno, to je počet autormi pripravených máp), pričom vašou jedinou ďalšou možnosťou je výber voľného hrania prípadne akejsi kampane. Tá obsahuje predhadzovanie ponúk hráčovi – mesto x potrebuje y ton suroviny z, za čo dostanete q peňazí a občas sa nájde aj nejaké to časové obmedzenie w. Chvalabohu, že abeceda má toľko písmen. Ak však zavrhneme tieto kvázi voľby, ostáva nám v rukách základ hry. Pri vybranej továrni vybudujeme vlastnú stanicu, rovnako i v meste prípadne pri inej spracovateľskej fabrike a zarábame na prevoze surovín. Samozrejme treba depo, kde sa pokazené kamióny budú opravovať. Nasledujú ešte nevýrazné budovy, osviežujúce hranie, no k zárobku nie sú potrebné. A to je vcelku problém, pretože maximálne ešte pristavíte cestu (4 druhy – od obyčajnej po mnohoprúdové diaľnice) k vašim budovám, zadáte trasu, kúpite vozidlo, zamestnáte vodiča a buď zarábate alebo nie. Všetko záleží nielen na klasickom modeli ponuky a dopytu, treba rozumne voliť dĺžku trasy, veď kamióny nejazdia na vzduch a vodič si tiež vypýta svoju mzdu. Ďalším problémom je kvalita šoférov, prípadne konkurenčné prostredie.

SkryťVypnúť reklamu

Určite to znie zaujímavo, na výber máte primeraný počet vozidiel, deliacich sa do dvoch skupín: trucky alebo dodávky. Na každú z uvedených skupín je nutné mať papier, preto musíte niektorých najatých vodičov vyškoliť, aby mohli zarábať chechtáky a nepostávali vám v sklade. Okrem toho môžete vozy vylepšovať (lepší motor, lepšie palivo, kabína, kde sa dá prespať...), nutnosťou je kúpa návesu, ktorého typ závisí od prevážaného tovaru. Každý z vodičov i vodičiek je rozdelený do skupín podľa výšky platu a tým pádom i jeho kvalít, vodičského oprávnenia (kamión alebo dodávka) a veku. Práve posledne menovaná štatistika je výborným spestrením, pretože šoféri odchádzajú do dôchodku a preto sa vyplatí vsádzať na potenciálnu mladú krv. O surovinách len tak zbežne, majú totiž logický charakter a nie je nutné sa nimi rozšírene zaoberať. Mesto produkuje odpad, ten prijímajú skládky. Farmy chcú obilie, dodávajú jedlo a to zas patrí do mesta. Textilná továreň zas...zííív... a dáva šaty a....zííív. Potom tu máme rôzne bane, vrty a fabriky na spracovanie týchto surovín. Klasika. Otázkou zostáva, prečo Hard Truck Tycoon nezaujal a výsledné hodnotenie je hlboko pod priemerom.

SkryťVypnúť reklamu

GRAFIKA 2 / 10
Na grafickom spracovaní sa výrazne podpísalo budgetové vydanie. Jasné, nemožno čakať úchvatnú krásu od titulu, ktorý sa predáva za pár stoviek, ale pri pohľade na grafiku Hard Truck Tycoonu sa mi chcelo zaplakať. Porovnávanie znesie so staručkým Transport Tycoonom a i ten sa mi zdal pestrejší. Z väčšej výšky by som to chápal, no mestá sú príliš jednoduché i zblízka, kamióny sa od seba zrejme vôbec nelíšia a hlavne prostredie je chudobné na akékoľvek krásy prírody. Všetko je tvorené tou najprimitívnejšou formou, čo by nemuselo byť na škodu, keby boli mapy aspoň trochu zaujímavé. Pri ekonomicky založených tituloch nerozhoduje vizuálna hostina, lenže ja sa jednoducho chcem kochať svojim impériom a takto mi ostalo len sledovať zopár nevýrazných a vyblednutých textúr, otrasných pixelov, fádnej krajiny a bez jediného zaujatia ma tak najviac potešili grafy zvané koláčiky. Animácia objektov si zaslúži len jednoduché – áno, vozidlá chodia sem a tam, no rovnako som si predstavoval pohyb i v prvom Sim City. Príliš abstraktné spracovanie však nezodpovedá dobe nahrávania mapy. Človeka trochu vyvedie z miery, keď zistí, že niečo cez minútu čakal na ohavné farby, kvádre, čiže predmety a jednoduché textúry. Áno, máme tu modrú vodičku, stromčeky sú zelené a občas vidíme kopčeky, ale na plastický terén, povedzme starého Railroad Tycoona 3, to rozhodne nemá. 

SkryťVypnúť reklamu

         

INTERFACE 5 / 10
Ovládanie je dôležité, o tom niet v stratégiách pochýb. Hard Truck Tycoon potrebuje chvíľu času, kým vám umožní jemne vniknúť mu najprv do vlasov, potom sa priblížite k jeho (nie príliš ladným) krivkám, až napokon zvládnete i za pomoci klávesových skratiek ukojenie tých najtajnejších túžob. Zo začiatku som však tápal, pretože tutorial síce ukázal základ, no je príliš strohý a nápovedy bolo po chvíli koniec. Jednoduché klikanie na ikony nie je problémom. Vľavo máme možnosti budovania alebo búrania, v dolnej časti je menu s plánovaním trás, najímaním šoférov, prezeraním si ekonomických ukazovateľov, zoznamom staníc, všeobecným prehľadom fungujúcich zákaziek a tak ďalej. Klik sem, klik tam, po čas prídete na funkciu pravého myšítka – vynorí sa vám menu s výberom činnosti, ktoré môžete s daným predmetom vykonať. Nechýba ani voľné presúvanie okien po obrazovke, zoraďovanie podľa atribútov (na rozdiel od NHL 2006 kliknem na vek a vodiči sa mi zoradia podľa zím, ktoré prežili) alebo zoom a rotácia či pozorovanie vybraných kamiónov špeciálnou kamerou v okne.

SkryťVypnúť reklamu

Do všetkého však treba občas krátko, občas zdĺhavo prenikať a na tomto príklad názorne vidno skúsenosti konkurencie. Užívateľský interface nie je dokonalý, k mnohým veciam sa musíte dostávať zložitejšie a chýbala mi možnosť minimalizovania okien. Inak sa ku všetkému dostanete cez klávesové skratky, len ma trochu nahnevalo, že budovou môžem rotovať klávesmi 1 a 3, no nie je mi to dovolené klasickým spôsobom myšou. Podobných maličkostí by sa dalo nájsť mnoho, chcelo by to efektívnejšie menu – sú buď zbytočné veľké (info o vodičoch) alebo malé (keď som mal desiatky trás označené len číslami: „stanica 7 – stanica 9“, musel som často manuálne hľadať tú správnu... a to s prehľadnosťou nemá spoločné nič).

HRATEĽNOSŤ 3 / 10
Mám úchylku na podobné druhy hier a baví ma sledovať svoj rodinný podnik, postupne sa rozvíjajúci a vytvárajúci monopol. Neskutočný pocit len tak hľadieť na monitor a vidieť ako všetky prvky vytvárajú systém ozubených koliesok, ktoré do seba presne zapadajú. A práve nutnosť pružne reagovať na nepríjemnú situáciu a vymýšľať expanzívnu stratégiu do budúcnosti ma láka. Vtedy mám chuť si naliať do poháru Fernet, vhodiť dve kocky ľadu a pomaličky popíjať. K tomu by sa hodila i drahá cigara, ale nebudem si viac kaziť zdravie. Prečo to popisujem? Nič takého pri hraní Hard Truck Tycoon som nezažil a od nudy som si prestal Fernet vychutnávať – alebo práve začal? Ráno sa mi však rozhodne vstávať nechcelo a fľaška bola poloplná (oh, ja večný optimista). Dôvodom je minimálny faktor pohltenia. 

SkryťVypnúť reklamu

         

Keďže máme k dispozícii len 4 mapy (+ editor nám vypľuje jednu občas pozmenenú o stromček navyše alebo uberie mestečko), rôznorodosť prostredia nehrozí. Navyše sú na mapách napevno postavené mestá a továrne, takže stačí nájsť správnu kombináciu a pri následnom reštarte zarábate hneď od začiatku. Nič sa nemení, všetko je príliš statické. Občas síce nastane situácia, keď musíte upraviť systém, pretože kamióny chodia nezaplnené a prerábajú. To je však primitívny strategický prvok. Vývoj cien je nemenný a ohrozovať by vás mohla bezzubá konkurencia. Buď som tak dobrý kúzelník v podnikaní alebo sú protivníci úbohí. Ja by som radšej vsadil na druhú možnosť. Takto navrhnem trasu, kúpim jeden z malého množstva kamiónov (dodávku netreba, truck predsa prenesie viac a licencia naň stojí len nejaké drobné), vyberiem vhodný príves, postarám sa o vodiča a hybaj zarábať. Prerábaš? Skúsiť niečo iné. Väčšina dopravných trás však cerí úsmev zo zelenými číslami a keď sa vám podarí raz nájsť zlatý dol, máte o monopol postarané. Dosť ma hnevalo i rozdelenie vodičov – program totiž náhodne generoval vek a kvalitu, takže sa objavovali bludy typu 19 ročný vodič s master (najvyššou) kvalitou a 40 ročný amatér. Je to nereálne, navyše to výrazne znižuje strategické zmýšľanie, pretože nik nezamestná úbohého staršieho muža po päťdesiatke bez licencie. Ďalší z príkladov, prečo je hranie nudné a akoby vopred pripravené. A vyzeral to byť tak dobrý nápad. Budem však rád, ak sa na ňom priživí konkurencia. Nebol som nútený do hry príliš zasahovať, viaceré veci sa diali samé a tak jedinou lahôdkou bolo sledovanie koláčikov. Inak som úplne normálny, pijem pivo a páčia sa mi dievčatá.

SkryťVypnúť reklamu

MULTIPLAYER
Hra ho obsahuje, ale nedokázal som nájsť takých zúfalcov, aby sme okúsili svoje masochistické sklony cez kábel, lanku alebo net.

ZVUKOVÉ EFEKTY 1 / 10
Nepamätám sa na nijaké zvuky. Možno sa niečo ozývalo pri klikaní na ikony, ale na ruch veľkomiest alebo zvuky prírody (poznáte to, les šumí, vtáčiky štebocú, mačky sa pária – a nie, nie som zoofil). Sklamanie z dokonalej nevýraznosti.

HUDBA 1 / 10
Zvuk ako celok sa snaží zachrániť hudobná vložka so svojou jednou opakujúcou sa trápnou, nepočúvateľnou skladbou, ktorú zrejme skomponoval blázon hraním na xylofón a tvorcovia sa rozhodli spraviť remake. Hrôza a strach, to už radšej budem počúvať nemé filmy. Nie, hudba nehnala vpred moje obchodnícke ego, lež ceruzku hlbšie do ucha.

NÁROČNOSŤ & INTELIGENCIA 2 / 10
Protivníci nereagujú až tak pružne a výhodné stratégie som popísal vyššie. Baviť sa budete tak pol hodinku, potom všetko prekuknete a neostáva vám nič iné ako opakovať rýchlo naučený postup, pretože v hre nič nemení. Dynamické reagovanie na vzniknuté situácie tak útočili len z mojich vlhkých snov. 

SkryťVypnúť reklamu

         

ZÁVEREČNÝ VERDIKT 2 / 10
Je mi nad slnko jasné, že po tejto vecičke ani pes neštekne, ale chcel by som varovať pred extra edíciami, ktoré hrdým nápisom „2 plné hry len za 99 Sk“ lákajú na podobné zverstvá a nebol by som prekvapený, keby ste za pár mesiacov našli Hard Truck Tycoon v podobnom balení. Nápad to nie je zlý, ale príšerne prevedený do praxe (technické spracovanie) s mizernou znovu hrateľnosťou a nudným priebehom vďaka neaktívnemu vývoju. Ako freeware by to bola výborná zábava – to si teraz nerobím srandu, pretože i medzi kúskami zdarma nájdete výborné perly. I pár stoviek je jednoducho príliš. Ja sa radšej vrátim k svojim vláčikom v Railroad Tycoone a na kamióny sa pokúsim čo najskôr zabudnúť.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Tech

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Komerčné články

  1. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná?
  2. Skupina UCED expanduje v Česku aj v strednej Európe
  3. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  8. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  1. Skupina UCED expanduje v Česku aj v strednej Európe
  2. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná?
  3. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  4. Musí veda odpovedať na všetky naše otázky?
  5. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  6. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  7. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 18 064
  2. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 8 559
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 8 288
  4. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 4 447
  5. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 614
  6. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 2 553
  7. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 2 278
  8. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 1 865
SkryťZatvoriť reklamu