SME

World Racing 2 – s Octáviou na cestách

Konečne dorazili aj na Slovensko preteky, ktoré zožali po svojom prvom vystúpení vcelku príjemný potlesk. World Racing 2 sa snaží prekonať svojho predchodcu vo všetkých smeroch a ponúka jednoducho viac. Viac tratí, viac automobilov, viac misií. Zvýši sa i

Nemeckí pracanti združení pod menom Synetic majú už svoje skúsenosti so závodnými hrami, ale nikdy sa im nepodarilo pripraviť sústo tak lahodné, aby sa rozplývalo na jazyku benzínom nakazeného hráča. Musím však povedať, že prvý World Racing sa mi páčil, hoc išlo len o obyčajné preteky s minimálnou príchuťou reality. Mali sme trať, ak sa podarilo zvíťaziť, šupky-dupky ďalej. Postupne sa odomykali nové vozy a trate, fyzikálny model inklinujúci k arkáde sa dal zvládnuť, a preto mi nikto nemôže mať za zlé, že som sa na pokračovanie tešil. Lenže nedopadlo na jednotku. Dokonca aj dvojka je príliš dobrá známka.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Na začiatku hrania máte možnosť výberu medzi simuláciou a arkádou – bez akéhokoľvek zaváhania volím simulátor a teším sa na príjemný kompromis medzi realitou a zábavnosťou. Prvé sklamanie prišlo prirýchlo. Je to arkáda so všetkým, čo k akčným pretekom patrí. V zákrutách nemusíte mať žiaden strach, po naučení sa trate nie je nutné takmer vôbec brzdiť, stačí dať v správnych momentoch nohu dole z plynu. Zákruty vyberané šmykom a neustále handrkovanie sa so súpermi o lepšiu pozíciu nemajú konca kraja, a tak príde čas i na fyzikálny model poškodenia, ktorý má taktiež všetky prvky arkády. Karoséria sa síce deformuje, dvere prehýbajú a otvárajú, nárazník sa trhá, svetlá sú rozbité a podobne. Ale má to vôbec nejaký vplyv na ovládanie vozu? Nepostrehol som to. Nič to, dobrá arkáda nemusí byť automaticky zlá a človek si aspoň bude môcť oddýchnuť pri jednoduchom jazdení. To sa i takmer splnilo.

SkryťVypnúť reklamu

Možností relaxu je neúrekom. Podľa propagačných materiálov budú môcť hráči okúsiť takmer stovku vozidiel 17 rôznych automobilových značiek. Nemám dôvod im neveriť, vozov je tu neskutočné množstvo, tak si predstavme aspoň niektoré z nich. Vopred sa vedelo, že do vienka World Racingu 2 padne Volkswagen, Alfa Romeo, Lotus, Mercedes alebo Škodovka. Nechýba mnoho konceptov alebo exotických automobilov, čo jednak výrazne rozširuje portfólio vo vašej virtuálnej garáži a jednak ho robí pestrejším. Zo začiatku však budete mať prístupný len zanedbateľný zlomok vozidiel (Golf R32) a ostatné si musíte postupne odomknúť. Nie je žiaden problém nájsť si svojho favorita alebo obľúbenca, veď napríklad škodovka je na našich cestách zastúpená v obrovskej miere a taká oktávka patrí nielen medzi stabilné, no i rýchle vozidlá.

SkryťVypnúť reklamu

         

Máme za sebou premnoho automobilov a to nás čaká temer raz tak veľký počet tratí. Jednotlivé preteky, čiže úlohy, sa odohrávajú v troch oblastiach. Akási náhrada za rely je piesočné prostredie Egyptu, kde si človek vychutná nielen silu WRCčok, ale aj svoje umenie v náročnom prostredí. Klasické mestečká, prípadne ich okolie zastupuje napríklad taliansky vidiek, Miami ako metropola Ameriky alebo napríklad slnečné pláže na Havaji. Čo by to boli za preteky bez nejakého toho okruhu a keďže Synetic je nemecká grupa, ochutnáme (po koľký raz už?) známy Hockenheimring a jeho variácie. Navyše môžete väčšinu tratí odjazdiť v opačnom smere, čo je ďalšie plus, hoci to za úplne novú trasu považovať nemôžem, určite sa jedná o odlišný zážitok, než závod v tradičnom smere. Rozsiahle mestské oblasti obsahujú mnoho kilometrov ciest a vaša trasa je vyznačená neónovými šípkami, ale nič vám nebráni vykašľať sa na naháňačku za výborným umiestnením, môžete sa vybrať na skusy po celej obrovskej parcele. Trať máte totiž vyznačenú i na mape výraznejšie a komunikácie, ktoré nie sú pre daný závod potrebné, sú bledšie. Môžete zle odbočiť, prípadne sa vám nepodarí manéver a už sa hľadáte niekde inde. Určite to je lepší štýl ako neviditeľné mantinely typu Most Wanted. O tratiach sa vraví, že ich je 170 a do toľko som nedokázal napočítať ,ani keď som sa pokúšal zaspať (vydržím tak 60 ovečiek, potom už odfukujem) a radšej budem veriť tvorcom. Je ich ohromné množstvo, sú pestré a síce nie sú dokonalé, no kvantitou to jednoznačne vyvažujú.

SkryťVypnúť reklamu

V móde Kariéry musíte plniť postupne zadávané úlohy, pričom každá sa vám odomkne po úspešnom splnení predošlej. Žiadna extra novinka. Občas si môžete zvoliť káru na danú úlohu, dokonca si i vybrať iný okruh. Medzi tradičné skúšky patrí dorazenie do cieľa do určitého času alebo skončenie na určitej pozícií, či maximálne poškodenie, ktoré môžete dosiahnuť. Medzi nápadnejšie patrí bodové ohodnotenie za šmyky, pričom musíte pokoriť danú hranicu. Sú to vcelku tradičné misie a musíte sledovať lineárny chod týchto úloh, inak sa nedostanete ďalej. Snahu o niečo viac badať aj pri ohodnotení kreditmi – podarilo sa vám úspešne predbiehať, spraviť nádherné šmyky alebo vysoko umiestniť? Dostanete plusové body. Pri neférovom jazdení, skracovaní a búraní sa vám kredity budú strhávať. Za získané peniaze si môžete kupovať grafické prvky automobilu (klasické samolepky typu plamienky, pásiky a podobne – nádherne vynímajúce sa kúsky na 120kach kvázi tunerov) či rôzne druhy diskov.

SkryťVypnúť reklamu

O trochu zaujímavejšie by mohla vyzerať tzv. Voľná jazda, ktorá ponúka okrem klasického závodu (štandardný pretek, KO systém, checkpointy alebo tréningovú jazdu) i skúšky (v troch rozdielnych prostrediach: mesto, terén, okruh) alebo šantenie v splitscreene, prípadne voľné jazdenie po meste. Za nasporené peniaze v Kariére si kupujete automobily do Voľnej jazdy a verte, počet tátošov je skutočne obrovský, takže snažiť sa získať svojho obľúbenca budete. Ono je to totiž úžasný pocit preháňať sa v Octavii rýchlosťou 292 km/h – nekecám, aj do WR2 sa dostalo nitro, so sériovo vyrábaným vozom ťažko dosiahnete túto rýchlosť. Popísané máme konečne všetko a keďže na nás World Racing 2 hľadí s neodolateľným úsmevom, poďme ho trochu spacifikovať, pretože nie to až tak kvalitný spoločník, ako by sme očakávali.

SkryťVypnúť reklamu

           

GRAFIKA 6 / 10
Neurazí. Grafické spracovanie je tesne nad úrovňou priemernosti. Len večný optimista by čakal rôzne odrazy svetla alebo vyhladené textúry. Najviac sa podarili modely automobilov, na tie nemám krivého slova, pretože od skutočnej predlohy sú takmer nerozoznateľné. Horšie je to s okolím trate. Fádne, nudné a ale to by sa dalo ešte prežiť. Dizajn tratí, respektíve vo voľnej jazde i celých lokácií je vcelku fajn, no badať trochu menší zmysel pre citlivé vkladanie objektov. Niektoré zákruty akoby boli umiestnené naschvál, ale to je možno len mojim neskorým šliapaním na brzdu. Fyzikálny model určite nebude patriť medzi tromfy, hoci možno nájdete v reklamných správach pravý opak. Keď nabúram do značky, spomalí ma a vozidlo ju odrazí. Keď naberiem reklamné bloky, taktiež ma výrazne spomalia a lietajú vzduchom sťa snehové vločky (občas prejdú vozidlom, ale kolízia textúr zrejme nikomu z testerov nevadila). Ale prečo, keď vrazím do objektu, ktorý mi pripomína hnedú ovcu, dané zviera lieta akoby to bola krabica od topánok? Carmageddon bol fajn a vôbec ho vo World Racing 2 nevyžadujem, ale pochybujem, že milé zvieratko by békalo od radosti po danom incidente. Takto by som mohol pokračovať ešte ďalej, užil som si nereálnych skokov, ba priam až letov s vozom. Smiech ma však prešiel príliš rýchlo.

SkryťVypnúť reklamu

Model poškodenia vozidla je... je... zaujímavý. Jednak je vyjadrený percentuálne pri otáčkomere a jednak aj vidíte, že ste auto škrtli o zvodidlá alebo ste to napálili rovno do najbližšej steny. Kto by odolal úplnému rozmláteniu celej karosérie? Nik a radšej som tento tradičný rituál nemal páchať. Možno si niektorí pamätajú na časy ABCčka (tuším to ešte u nás vychádza), kde som okrem zaujímavých ehm... zaujímavostí našiel vždy to najvzácnejšie. Papierové modely. Bola to vcelku zábava a pri vystrihovaní jednotlivých častí som zistil, že nožničky nie sú mojim vysnívaním nástrojom, pretože kruh nedokážem vystrihnúť ani teraz a niektoré „zubaté“ časti boli skôr potecha pre demolačnú čatu alias moju (vtedy) prťavú sestru. A prečo o tom meliem? Modely vozidiel mi pripomenuli moje výtvory. Nárazník akoby bol len prilepený na nejaké torzo a lepidlo Kanagon už stratilo svoju silu a na rohu sa začal odlepovať. To uvidíte po náraze do zadnej časti. Dvere povievajú ako vlajky na prvého mája, po dlhom úsilí mi odletela kapota a pri 70 percentách poškodenia mi hra zahlásila, že motor horí, tak celý nadržaný začnem cúvať aby sa kamera presunula do pohľadu spredu a horel maximálne tak procesor bez chladiču. Vizuálna stránka stráca na vážnosti podobnými maličkosťami, ktoré vám stále viac a viac nahovárajú, že spracovaním je to obyčajný budget. Grafika síce plní účel, o tom nemienim s nikým debatovať, lenže priemer stačí len priemerným.

SkryťVypnúť reklamu

          

INTERFACE 8 / 10
Nič prekvapujúce, nič zvláštne, využiť môžete klávesnicu alebo gamepad, po chvíli si zvyknete na trochu akčnejšie šmyky. Zvládnutie daného vozu záleží len na vašej snahe a čase, ktorý mu venujete. Na obrazovke vidíte všetky dôležité údaje (pozícia, otáčkomer...), pričom nesmiem opomenúť mapu. Nebýva vždy pravidlom a hlavne nováčikom výrazne pomôže, pretože pri pretekoch mestom zobrazuje i civilné vozidlá, takže sa na ne môžete pripraviť.

HRATEĽNOSŤ 5 / 10
A začína zábava. Najprv si zhrnieme kladné veci, ktoré ma potešili. Máme tu konečne autá. I keď arkádové, ale ani tie sa nerodia každý deň. Mnoho, premnoho vozidiel a tratí by dojalo každého fanúšika rýchlych kolies. Nie je to síce Gran Turismo 4, ale i tak je počet vysoký. Jazdí sa zábavne, nemusíte sa báť momentu, kedy ste o pár centimetrov vyšli z ideálnej stopy a prvá pozícia je nenávratne v miestach, kde sa neumiera, no riadne to tam zapácha.

SkryťVypnúť reklamu

Dobre, vieme na čom sme. Teraz sa pôjdeme zabaviť. Nechápem, prečo niekto nedokáže vložiť do hry aj niečo ako šampionát. Je fajn vec, keď mám k dispozícii milión plus päť automobilov, ale keďže si každou traťou musím zvykať na nový, príliš ma to nezahreje pri srdiečku. Rozhodiť by ma mohli i rozdielne fyzikálne vlastnosti jednotlivých dopravných prostriedkov, lenže to nie je až tak horúce, avšak minimálnu odlišnosť badať. A preto musíte trénovať a reštartovať pretek znovu a znovu. V pláne boli dokonca aj možnosti tuningu, tie sa však skresali do možnosti vyššie popísanej zmeny farby karosérie a diskov kolies. Júúú, Underground a Most Wanted sucks, toto je tá pravá zábava! Aby som však nebol až tak zlomyseľný, tak zopár úprav tu nájdete, lenže vždy je tento zázrak prezentovaný ako nové vozidlo (!), čiže môj názor na obrovskú databázu koníkov je teraz tak trochu iný ako po čítaní manuálu.

SkryťVypnúť reklamu

           

Potom tu máme podivný systém hodnotenia (viac v Náročnosti & Inteligencii) a s tým spojenú frustráciu z neustáleho opakovania. Stačí jedna chyba a máte problém dohnať prvého pretekára, pričom často to nie je ani vaša chyba! Je síce fajn preháňať sa v obrovských rýchlostiach, ale nekonečný boj s kremíkovými kamarátmi vám zvýši akurát tlak. Práve v tomto predsa nie je sila arkád, tie sa vyznačujú obrovským spádom, čo chýba World Racingu 2. Pocit z obrovskej rýchlosti zažijete iba vtedy, ak si i do mestskej hromadnej dopravy dávate Kinedril. Po prvých zopár nadšených minútach som sa do každého reštartu nútil, pretože na tomto pretekaní nie je nič príťažlivé, súperíte nielen s ignorantskou chamraďou (alias protivníkmi), ale aj s nudou. A s tou ja boj často prehrávam a očká sa mi zatvárajú, hlava prudko klesá, Janík si šúcha čelo pri nechcenom strete s „tým hnusným tvrdým stolom“.

SkryťVypnúť reklamu

MULTIPLAYER
Nemal som možnosť vyskúšať hru po sieti a tak som si vybral svojho súrodenca. Po pár minútach to jedinec vzdal so slovami, že sa ide radšej učiť. Tak som prizval psa. Ten najprv od radosti natrhol koberec a zhodil stojan s dvd-čkami. Po podplácaní šunkou sa napokon ukľudnil a izolačnou páskou som mu k labám prilepil gamepad, pretože najprv sa mu príliš nepozdával. Pes vydržal len pár sekúnd, pretože gamepad začal vibrovať, zviera sa zľaklo, vytrhlo ovládač z USB portu a bežalo preč. Takže multiplayer vám popísať nemôžem. Ale nemusí to byť až tak zlé. Ehm. Okrem dvoch hráčov za jedným počítačom sa môžete baviť s kamarátmi po internete alebo LANke.

ZVUKOVÉ EFEKTY 6 / 10
Jedno auto vrní tak a druhé onak, na začiatku počujete známe threeee, twoooo, ooooone a goooo a možno som ešte na niečo zabudol (napríklad tresky plesky pri kolíziách), ale všeobecne je zvukov málo, ja som ich vôbec nevnímal a nechýbali mi. Takže mierny nadpriemer, hoci by mohli motory hučať omnoho reálnejšie, no čert to ber.

SkryťVypnúť reklamu

           

HUDBA 4 / 10
Soundtrack hry sa skladá celkovo z 12 piesní, pričom nezabudnite, že hru tvorili Nemci, takže súcit s ušnými bubienkami nečakajte, skôr sa pripravte na pokusy o techno štýl, nejaký ten popík, fádny rock a mnohé disko šoky. Zaujala ma jedna pieseň, ale po 8 hodinách hrania som sa rozhodol hudbu úplne vypnúť. Basy sa vytratili v mnohých skladbách nevedno kam, radšej po nich nebudem ani pátrať, mnohé motívy nemali s agresívnosťou, ktorá by vás hnala vpred, nič spoločné. Kladom je, že počas hry si môžete navoliť vlastný playlist, mne sa to však nepodarilo, asi som príliš veľká lama. Ale tá možnosť tu je.

NÁROČNOSŤ & INTELIGENCIA 3 / 10
Pôjdeme po poriadku. Civilné vozidlá zvládnu maximálne tak blikať, neuhnú sa a po náraze sú približne dve milisekundy v mrákotách, potom pokojne zaradia jednotku a pokračujú ďalej a vôbec ich netrápi, že v ceste im stála moja maličkosť. Vaši protivníci sú svine – nechcem sa tým nikoho dotknúť, uraziť ho alebo dokonca kaziť dnešnú mládež, no nemôžem si pomôcť. To sa jednoducho nedá popísať, neustále vás vytláčajú, vrážajú do vás, málokedy súperia medzi sebou a úsmevne búrajú do objektov popri ceste alebo v jej strede. Prechodom tunelu som VŽDY stretol jedného kamaráta, ktorý si nevšimol výčnelky na boku a mnohokrát sa niektorý z nich ocitol tvárou v tvár v začiatku zvodidiel – je jedno či v strede cesty alebo na kraji. Sú to jednoducho pašáci a mať ich tak doma, radšej prepichnem gumy na aute a von vychádzam len po zotmení a s pancierovou päsťou na chrbte, aby som zlikvidoval každý voz v dosahu. Keď tak premýšľam na frajermi v oteckovej audine, tak by som to mal robiť aj teraz.

SkryťVypnúť reklamu

Dobre, na príliš agresívnych protivníkov by som predsa nadávať nemal, veď ide o arkádu! No jasné, múdre hlavy, teraz ste ma prekukli, lenže plnenie úloh v Kampani je otravné, pretože nikdy neviete, kedy chorému pretekárovi napadne, že by nebolo od veci dostať vás jemným „ťukesom“ do zadku do hodín. Áno, to sú tie momenty, ktoré pred cieľovou rovinkou a niekoľkých zbytočným minútach snahy potešili tak, že som dostal chuť vyskúšať vyhodenie monitoru z okna. Chvalabohu nie je najteplejšie a nebudem si predsa púšťať dnu zimu. Fajn, arkády predsa majú byť náročné a keď som také maslo, nech ich nehrám. Okej, teraz však vyťahujem žolíka z rukávu, ktorý ma dokázal vždy nažhaviť tak, až sa mi očká červenali a plyš lietal vzduchom:

           

Spomínaný systém odmien totiž nefunguje dokonale. Pri skracovaní alebo predbiehaní je všetko v poriadku, no u mňa sa príliš často objavovalo pokarhanie „NEFÉR“. Neznášam to slovo. Povedzme, že som v strede medzi dvomi protivníkmi a rútime sa do zákruty. Na jednej strane nie je jeden v ideálnej stope a drcne do mňa, následkom čoho i ja vrazím do vedľajšieho vozidla. Ja spravím hodiny, dvojica hrdinov pokračuje ďalej a na spodku obrazovky sa už objavuje známy nápis nefér. Alebo na vás tlačí iný voz, vy sa nechcete dať vytlačiť a bojujete o miesto – nefér. Niekto vám vlezie do ideálnej stopy a neberiete ho – nefér. Pribrzdíte, pretože je pred vami civil a nechcete vidieť známe slovo, no zozadu to do vás niekto našije – nefér. Tak hergot, to som až taký prasák alebo si niekto zo mňa strieľa. Nebývam agresívny, ale mal som sto chutí narvať tvorcom hry do zadných partií vibrujúci gamepad. Áno, bolo by to nefér, v tomto prípade by som si však túto nálepku zaslúžil. Ale ja skutočne nie som agresívny... že macík? Prečo nič nevravíš? Kto ti odtrhol všetky končatiny a kde máš uško?

SkryťVypnúť reklamu

Všetko sú to mínusové body do vášho celkového hodnotenia a získate tak menej financií na nákup. Navyše sa mi nezdalo, že by bol rovnaký meter použitý na všetkých pretekárov a protivníci zrejme neboli ničím penalizovaní. Oveľa lepšie by bolo zaviesť „nefér meter“ i pre nich a pri dosiahnutí určitej hodnoty ich diskvalifikovať. Takto je príliš frustrujúce a ja som radšej úplne rezignoval, robil súperom napriek a dostával neskutočne malý obnos peňazí.

Na obale hry sa píše, že model poškodenia má až 200 parametrov, ale človek aby ich hľadal lupou. Možno ak vydelíme počet parametrov počtom vozidiel, dostaneme sa k skutočnému číslu. Poškodenie totiž nezohráva žiadnu výraznú úlohu, nemá žiaden vplyv na jazdu, takže s kľudným svedomím si trhajte papierové modely. Či vlastne poškodzujte „extrémne detailné modely vozidiel komplexným systémom poškodenia“. Znovu citujem obal hry. Je to arkáda, trochu podivná, avšak vydrží vám na dlhú dobu. Musím však priznať, že na druhú stranu to je i výzva, ale ja sa radšej vrátim k svojmu milovanému SCAR alebo okúsim niečo z iného súdka: Most Wanted či nejaké to rely.

SkryťVypnúť reklamu

           

ZÁVEREČNÝ VERDIKT 5 / 10
World Racing 2 je hrou, ktorá sa niekomu páčiť bude, zahrá si ju s chuťou, vydrží pri nej a druhá skupina bude nadávať a ukazovať na krabicu s titulom prstom – vztýčeným prostredníkom. Ja som sa usadil niekde v strede. Arkáda s mnohými modelmi automobilov na mnohých tratiach je fajn, ale hrateľnosť je fádna, náročnosť často frustrujúca a lokalizácia (české tituly sú kostrbaté, slovenský manuál je zvládnutý na jednotku) sa tentoraz vôbec nevydarila – trať v hudobnom menu vlastne znamená track a niektoré neprirodzené preklady bijú až príliš do očí. Jednoznačný pokles kvality oproti predchodcovi a nezachráni to ani Škoda medzi ponúkanými vozidlami.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Tech

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Komerčné články

  1. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná?
  2. Skupina UCED expanduje v Česku aj v strednej Európe
  3. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  8. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  1. Skupina UCED expanduje v Česku aj v strednej Európe
  2. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná?
  3. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  4. Musí veda odpovedať na všetky naše otázky?
  5. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  6. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  7. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 18 073
  2. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 8 617
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 7 921
  4. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 4 437
  5. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 2 827
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 603
  7. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 2 267
  8. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 1 865
SkryťZatvoriť reklamu