SME

LCD či plazma - kto zvíťazí?

Ak si chcete kúpiť moderný televízor s plochou obrazovkou, na výber máte dve rozšírené technológie: LCD alebo plazmovú obrazovku. Ceny oboch klesajú takmer rovnako rýchlo, u odborníkov však začína prevládať názor, že dnes dominantné plazmové televízory .

LCD televízory kvalitou aj cenou rýchlo dobiehajú doteraz dominantné plazmy. Podiel plazmových TV na trhu sa bude zrejme rýchlo zmenšovať a nájdeme ich najmä v najväčších modeloch. FOTO - REUTERS

Ak si chcete kúpiť moderný televízor s plochou obrazovkou, na výber máte dve rozšírené technológie: LCD alebo plazmovú obrazovku. Ceny oboch klesajú takmer rovnako rýchlo, u odborníkov však začína prevládať názor, že dnes dominantné plazmové televízory napokon predsa len ustúpia a víťazom bitky technológií sa stanú LCD displeje.

Obraz na plazmových televízoroch sa zobrazuje vďaka miniatúrnym komôrkam, ktoré sú naplnené plynom, kým LCD využíva kryštály umiestnené medzi dve vrstvy skla. LCD televízory vydržia dlhšie ako plazmové, ich obraz však nie je taký jasný. Plazmové možno sledovať z väčšieho uhla, konzumujú však aj viac energie.

Firmy ako Matsushita či LG doteraz do väčších televízorov montovali radšej plazmové obrazovky, pretože pri nich bola tradične veľkovýroba väčších kusov jednoduchšia a teda aj lacnejšia ako pri LCD.

"Výrobcovia plazmových obrazoviek urobia všetko preto, aby znížili náklady a nástup LCD odrazili. Firmy produkujúce LCD televízory však investujú vo veľkom do veľkorozmerných obrazoviek a najmä pri rozmeroch nad 40 palcov sa im zrejme podarí získať veľkú časť trhu," myslí si riaditeľ výskumu v analytickej spoločnosti DisplaySearch Hisakazu Torii.

V roku 2005 ceny 40-palcových LCD panelov klesli o 36 percent, veľké plazmové obrazovky lacneli o niečo pomalšie, celkovo o 31 percent. Spoločnosť DisplaySearch odhaduje, že tento rok by mali obe technológie zlacnieť o ďalšiu štvrtinu.

"Ceny LCD panelov budú klesať pomaly v prvom polroku, pretože dopyt bude vysoký kvôli blížiacim sa majstrovstvám sveta vo futbale," hovorí analytik CJ Investment & Securities Lee Min-hee. "V druhej polovici roka sa však pokles zrýchli aj vďaka otvoreniu nových tovární firmami ako LG.Philips či Sharp."

DisplaySearch predpovedá, že do roku 2009 budú mať štyri z desiatich predaných plochých televízorov s veľkosťou 40-44 palcov zabudované LCD obrazovky, kým vlani to bolo len šesť percent. Podiel plazmových televízorov klesne zo 71 na 49 percent.

"Plazmu stále predávame v niektorých produktoch, ale sústreďovať sa už budeme výhradne na LCD," hovorí Fudžio Nišida, prezident Sony pre Európu. "Budúcnosť je v LCD. To je naše rozhodnutie," povedal.

Na druhej strane niektorí výrobcovia plazmových televízorov ako Samsung či LG stále investujú do rozširovania svojich kapacít a tvrdia, že plazma bude aj naďalej ponúkať výhodnejšiu cenu a jasnejší obraz. Zmeniť sa však môže jej miesto na trhu. "Výrobcom plazmových obrazoviek nakoniec nezostane nič iné ako sústrediť sa na gigantické televízory s uhlopriečkou väčšou ako 50 palcov, keď ich pri 40-palcových LCD dobehnú," hovorí Michael Min z Korea Investment & Securities.

Žolíkom v súboji technológií sa však napokon môžu stať aj organické svetelné diódy OLED - displej z nich môže byť tenký ako papier, jeho obraz je jasnejší, má rýchlejšiu odozvu a aj menšiu spotrebu energie. Technológia sa stále ešte vyvíja, výrobcovia však predpokladajú, že pri malých displejoch napríklad v mobilných telefónoch začne nahrádzať tradičné LCD už budúci rok, a neskôr sa začne čoraz viac presadzovať aj pri výrobe počítačových monitorov a napokon i veľkých televízorov.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Tech

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu