Dávno je to, čo J.R.R Tolkien napísal svoju slávnu trilógiu, už nejaký ten štvrtok, možno piatok, podľa toho ako si to zoberiete. Nie tak dávno je tomu, čo Peter Jackson natočil na základe tejto trilógie kasový trhák a vydláždil si tak cestu na vrchol Hollywoodu, kde ho čakali niekoľkomiestne hviezdne platy. A nebol sám, kto si na dielach pána Tolkiena čo to privyrobil. Pridal sa k nemu aj obrovský moloch počítačovej kultúry, vedľa ktorého je mocný Sauron len ďalší z radu bezzubých tyranov. Hovorím o gigantovi Electronic Arts, ktorý nám poddaným dáva možnosť znova navštíviť bájnu Stredozem a jej obyvateľov. Trpaslíci, nabrúste sekery, Elfovia, napnite tetivy, vojna za slobodu sa bude opakovať.
Začiatkom marca roku 2006, nového veku, by malo na pulty obchodov doraziť pokračovanie pomerne úspešnej stratégie, ktorá bola založená najmä na filmovej trilógii Petera Jacksona. EA sa chystá v tomto novom pokračovaní rozšíriť svoju Stredozem aj o predstavy tvorcu Pána Prsteňov a to tým, že zakúpila práva na knižnú trilógiu (+ Hobbit). V Battle for Middle-earth 2 sa tak objaví hromada nových jednotiek, ktoré vo filme neboli nikdy ani len spomenuté (dúfajme, že sa konečne dočkáme Toma Bombadila). Očakávať môžeme tri nové národy, konkrétne trpaslíkov, elfov a goblinov.
Trpaslíci, to sú hôrni chlapíci, malí, tuční a fúzatí. No napriek tomu patria medzi najlepších staviteľov Stredozeme, čo sa chystajú potvrdiť aj v novom Battle for Middle-earth 2. A nielen medzi nich sa radia, trpaslíci sú totiž známi najmä svojim vrodeným nadaním pre boj so sekerou. Medzi ich najlepších bojovníkov patria legendy bájí Stredozeme Gimli, Gloin a kráľ Dain, z ktorých posledný menovaný dokáže povolať do boja elitnú trpasličiu jednotku. Hlavná sila trpaslíkov bude spočívať v ich schopnosti efektne sa opevniť. Nie že by hradby boli nejako veľmi silné, najmä keď ich goblini dokážu bez problémov preliezť, no vydržia najmä vďaka svojej ekonomickej sile, ktorú si vyslúžili schopnosťou zvýšiť natrvalo produkciu baní na 300%. Okrem toho dokážu z hlavnej citadely ostreľovať svojich nepriateľov obrím katapultom.
![]() |
Elfovia a trpaslíci nie sú jediné nové národy, na ktoré sa môžeme tešiť. Na Sauronovu stranu sa pripoja goblini, ktorým osobne príroda (alebo skôr nejaký mocný čarodej) do vienka veľkú silu nedala, no ich spojencom áno. Poloviční trolovia a horskí obri sú zárukou veľkej sily sami o sebe, keď k tomu pridáte rýchlych pavúkov, ktorí svojich nepriateľov dokážu zlikvidovať nebezpečným jedom, majú armády slobodných ľudí Stredozeme veľký problém. Medzi ich najväčšiu silu však rozhodne patria ich hrdinovia, kráľ drakov Drogoth, či pavúk Shelob. V Battle for Middle-earth 2 sa do boja konečne dostane aj Prsteň, s ktorým po mape pobehuje prašivý tvor známy ako Gollum (Gloch v slovenskom preklade). Ak sa goblini tohto prsteňa zmocnia, dostane sa im možnosti povolať Saurona osobne a viete si asi predstaviť, čo taký temný pán dokáže spraviť s nepriateľskými rytiermi. Trpaslíci a elfovia si na druhej strane s použitím prsteňa môžu povolať lesnú pani Galadriel, ktorá ovláda veľmi nebezpečného ducha prírody.
O ďalších národoch sa toho veľa nevie, je isté, že sa boja zúčastnia aj rytieri Gondoru, či rohanskí jazdci. Za predpokladu, že z prvého dielu ostanú všetky zúčastnené strany, by sa v dvojke malo objaviť dokopy 7 národov, ktoré budú pod vašim velením. Nové národy, hrdinovia a jednotky sú vždy veľmi zaujímavé, no na nové pokračovanie rozhodne nestačia. Najdôležitejšie je prísť s novým systémom a posunúť celú hru novým smerom, čo sa autorom rozhodne podarilo. V prvom rade môžete budovy konečne stavať kdekoľvek na mape, takže sa boj konečne nebude sústrediť len na presne vymedzené miesta. Za druhé sa zmenil systém získavania surovín. Bane môžete stavať taktiež kdekoľvek na mape, no každá z nich má svoj okruh, z ktorého získava suroviny a podľa toho či je v jej okolí nejaká prekážka (druhá baňa) sa vypočíta jej výnosnosť. Bane preto treba rozmiestňovať rozumne a hlavne po celej mape. Čo je druhé plus pre rozšírenie bojiska na celú pevninu. Bane zároveň slúžia ako tunely, takže môžete pomocou svojej ťažobnej siete zaútočiť na nepriateľa rýchlo a z ľubovoľnej strany. Všetky tieto zmeny spravili hru oveľa dynamickejšou. Musíte mať oči na stopkách a sledovať každý kút mapy, zároveň máte oveľa väčší priestor na rýchle hit n’ útoky, takže vyhrávať budú dobré reakcie a schopnosť rýchlo sa zorientovať na bojisku. Už teraz sa môžeme tešiť na kvalitný multiplayer.
V Battle for Middle-Earth jednotke ste si po vzore Command & Conquer – Generals mohli za zabitých nepriateľov kupovať rôzne kúzla. Dobrá správa je, že v pokračovaní sa už tak dosť pestrá paleta ešte viac rozšíri (12 pre každú stranu). S väčším počtom bude viac závisieť na tom, ktorú vetvu si zvolíte, takže sa objaví mierna diferenciácia aj v rámci jednotlivých národov. Už som spomenul schopnosť trpaslíkov na trvalo zvýšiť produkciu bane na 300%, okrem toho si títo malí mužíci môžu kdekoľvek na mape vybudovať baňu, obrannú vežu, či obrovskú citadelu, čo len potvrdzuje ich staviteľskú náturu. Goblini spoliehajú najmä na povolávanie hrozivých príšer, ako napríklad „watcher“ (čo je niečo ako obrovský podzemný kraken), Balrog, či drak schopný pohybovať sa pod zemou.
Ďalším krokom v pred sú neutrálne budovy, ktoré sa líšia mapu od mapy. V niektorých mapách budete môcť obsadiť budovy na generovanie surovín, v iných majáky Gondoru, či prístavy. Áno, správne, bojisko sa rozšíri aj o vodu a to nie len o transport a jednu bojovú loď, ale o širšiu paletu, závisiacu na vami zvolenom národe. Len dúfam, že sa oproti demoverzii o niečo zlepší chuť umelej inteligencie tieto lode používať, pretože môj nepriateľ sa k loďstvu uchyľoval len výnimočne a to tiež v maximálnom počte kusov jedna. Okrem toho je však inteligencia protivníkov na veľmi vysokej úrovni. Evidentne si vyberajú slabšie miesta vo vašej obrane, napádajú vaše okrajové bane a najmä nevyčkávajú na to, čo spravíte vy, ale zoberú iniciatívu do vlastných rúk hneď od začiatku hry. Na najvyššom stupni náročnosti sa počítačom ovládaní protivníci stávajú skutočnou výzvou pre nejedného stratéga.
Battle for Middle-earth 2 si so sebou prinesie vrece plné noviniek a vylepšení, ktoré hru určite niekam posunú. Môj skromný názor je, že smerom k lepšiemu a kvalitnejšiemu hernému zážitku. Až začínam mať pocit, či sa nejedná o nejakú zradu, veď človek by od Electronic Arts čakal len nejaký premyslený úder na naše porcelánové prasiatka. Že by konečne zvíťazila túžba po kvalitnom umeleckom diele? Alebo som sa len nechal oklamať a všetky tie plusy vznikli iba v mojej hlave. Uvidíme, až sa dočkáme plnej verzie, ktorá nám toho snáď trochu viac objasní.