jednoduchosť. Napriek neprítomnosti násilia, vulgárnych slov, príbehu, či dokonca hudby a teoreticky môžeme povedať, že ani grafiky sa stala synonymom úspechu. Vyšla na mnohých platformách, vrátane handheldov a náramkových hodiniek a zasiahla desiatky miliónov obyvateľov po celom svete. Nakoľko ale tvorca pracoval pre sovietsku vládu, uznania alebo nebodaj autorského honoráru sa nikdy nedočkal a tak mu neostalo nič iné, ako opustiť rodnú hrudu.
Dnes je samozrejme situácia iná a za dobrý nápad sa platia nemalé peniaze. Tetris podnietil vznik mnohých podobne založených hier, no ani jedna z nich nezaznamenala aspoň z polovice taký úspech. Spoločnosti sa však ani po dvadsiatich rokoch nevzdávajú a neustále vytvárajú jej x-té napodobeniny, tajne dúfajúc v oslovení širokej verejnosti po vzore legendárneho ruského inžiniera. V súčasnom svete, kedy sú dostupné všakovaké high-tech hračky a komplexné hry v ohromujúcom grafickom prevedení, hráči stále nestrácajú chuť na jednoduché a rýchle logické záležitosti, ktoré by im precvičili mozgové bunky.
Novovzniknutá spoločnosť Q Entertainment zoskupujúca vývojárov s dlhoročnými skúsenosťami sa v prebiehajúcej vojne handheldov zhostila tejto úlohy a vytvorila s takmer paralelným vydaním dve logické, no napriek tomu tak odlišné hry. Reč je o hrách Lumines pre PSP a Meteos pre NDS, za ktoré ja zodpovedný kreatívny vizionár menom Tetsuya Mizuguchi. Ak ste sa doposiaľ nezaujímali o Sega-cke hudobné tituly Rez či Space Channel 5, meno vám veľa nepovie, no vedzte, že Mizuguchi vdýchol týmto hrám život do takej miery, že ich mnohí považujú za pravých nasledovníkov už spomínaného Tetrisu. Meteos s ním má však paradoxne spoločné iba zanedbateľné minimum.
Krátko po spustení hry vás čaká vskutku netradičné spestrenie. Meteos na rozdiel od Lumines obsahuje príbeh a tak sa konečne dozvieme nielen praví dôvod nekonečného padania rôznych dielikov, ale aj to, prečo sa ich snažíme zbavovať. Niežeby nám to doposiaľ v logických hrách chýbalo, veď ani prítomná zápletka nehýri zložitosťou, no aspoň máme unikátnu možnosť poodhaliť tajomstvo, ktoré sa za našim počínaním skrýva. Planéta Meteo ohrozuje vesmír a v momente, keď sa už zdá všetko beznádejne stratené, svitne nádej v podobe kombinovania padajúcich úlomkov z planét v jeden celok. Úlohou hráča je ako inak, tieto úlomky kombinovať a preraziť si cestu až k hrôzostrašnej planéte Meteo, ktorá mimochodom nápadne pripomína Sauronovo oko z filmovej série Pána Prsteňov.
GRAFIKA 6 / 10
Neprítomnosť tých istých programátorov, ktorí pracovali na Lumines, je badať na obidvoch displejoch NDS. Evidentný záujem tvorcov o zakomponovanie svetelných efektov pripomínajúcich zážih motorov pri štarte raketoplánu pod skombinované dieliky, zjavne nevyšiel podľa ich predstáv. Pri pohľade na nich máte nutkanie skontrolovať cartrige, či ste náhodou namiesto hry určenej pre NDS nevsunuli nejakú pre Game Boy Advance. Pozadia trpia (my s nimi) rovnako. Mŕtve (statické), mnohokrát s dobrým nápadom, škoda len tej neschopnosti tvorcov o ich aspoň aké také oživenie. Malou, dalo by sa povedať až zanedbateľnou náhradou, je úvodná animácia. Vidieť, kde putovala väčšina snahy grafikov.
Skutočne neviem čo si o grafickom prevedení Meteos mám myslieť, titul uchádzajúci sa o tie najvyššie priečky pôsobí svojim technickým spracovaním zastaralo, ako keby prespal dobu. Obzvlášť nepochopiteľný krok v časoch, kedy sa polovica hráčskej obce zaujíma v prvom rade o grafiku. Avšak nielen oni. Veď terajší ale aj budúci majitelia NDS neočakávajú pokrok len v hrateľnosti.
INTERFACE 9 / 10
Meteos je príkladom dobrého využitia potencionálnu NDS aj v inak nudnom menu. Prvé náznaky interakcie a zábavnosti nájdete ešte pred samotným spustením prvej hry, kedy dostanete výnimočnú možnosť zapojenia vlastnej kreativity. Zabudnite na napevno dané umiestnenia herných ponúk, ak sa vám znepáči Options na pravej strane, jednoducho ho presuniete naľavo, rovnako môžete ovplyvňovať umiestnenia aj ostatných ponúk. Na potvrdzovanie sú okrem špeciálneho dotykového pera k dispozícii aj tlačidlá a keďže hovoríme o hre pre Nintendo, loading neprichádza v úvahu.
HRATEĽNOSŤ 8 / 10
Text na zadnej strane obalu, popisujúci Meteos ako frenetickú akciu, dokonale vystihuje priebeh hry. Meteos je jednoznačne rýchla hra, zatiaľ čo v Lumines nie je žiadnou výnimkou, že sa herná doba môže prehupnúť cez hodinu, v Meteos spravidla hovoríme o približne piatich minútach. Čo však stráca na dĺžke, získava niekoľkokrát na obtiažnosti. Meteos nie je rozhodne hra, ktorú keď si zapnete, ste okamžite majstrami sveta. K dokonalému pochopeniu budete v začiatkoch potrebovať pomoc manuálu. Nie náhodou hra obsahuje aj tutoriál.
Základ hry tvorí ako som už spomínal kombinovanie. Z vrchnej časti spodnej obrazovky neustále padajú dieliky štvorcového tvaru. Súčasne môže spadnúť len jeden, nikdy nie nasledovaný druhým na tom istom mieste. Stále začínate s mierne zaplnenou obrazovkou. Konkrétne troma riadkami. Odporcovia “stylusu“ môžu opäť siahnuť po alternatíve v podobe klasických tlačidiel a “D-padu“. Mne osobne sa však zdalo zakomponovanie tejto možnosti nezmyslené. Navyše v Options je možné nastaviť používanie stylusu aj pre ľavákov.
Podstatou je skombinovanie minimálne troch rovnakých štvorčekov a to tak, že sa stylus-om dotknete vybraného štvorčeka a jemným pohybom po dotykovej obrazovke ho posuniete na vami vybraté miesto. Posúvanie je možné len vertikálne. Na to, aby diely vyštartovali smerom k hornému dipleju, musia spĺňať minimálnu kvótu troch rovnakých dielikov. Tu už ale nerozhoduje ich postavenie. Uznáva sa horizontálna aj vertikálna kombinácia. Problém spočíva v automatickej aktivácií dielikov. Na jednej strane ide o veľké plus, no na strane druhej o veľkú prekážku. Obzvlášť v prípade, že vám začne blikať jeden riadok (herné upozornenie kritického stavu) a pri pokuse zachrániť situáciu nechtiac aktivujete iné riadky, čím vlastne prídete o vopred vyhliadnutú kombináciu a drahocenný čas.
Na jednotlivých planétach sa nemenia len sfarbenia dielikov, ale aj ich fyzikálne vlastnosti. Zákerná, ale obzvlášť zradná je gravitácia. Zatiaľ čo niekde sú skombinované štvorčeky vymrštené ohromnou rýchlosťou, inde zase stúpajú nesmierne pomaly, preto pri rýchlom striedaní planét, záleží hlavne na vašich adaptačných schopnostiach. Opomenúť nesmiem ani bohatú ponuku itemov. Pozitívom je, že ich prítomnosť sami regulujete. Nastaviť môžete nielen mieru výskytu, ale dokonca aj konkrétny item. V ich požehnanej ponuke nájdete napríklad bomby, dymovnice, sekery či motory schopné vymrštenia celej plochy.
MULTIPLAYER 8 / 10
Aká by to už len bola hra na handhelde podporujúcom wireless komunikáciu bez hry pre viacerých hráčov. Meteos ponúka dve rôzne metódy hrania. Súčasne môžu hrať až štyria naraz. Ak má každý cartridge s nápisom Meteos, sprístupnené budú všetky planéty, ktoré získal hostiteľ, no ak máte len jednu, vystačiť si budete musieť iba so štyrmi planétami (Geolitia, Ignius, Oleana a Anasaze).
ZVUKOVÉ EFEKTY 8 / 10
Je zaujímavé, že svetelný efekt zážihu sa nemení, zatiaľ čo zvukové efekty pri aktivovaní kômb áno. Množstvo rôznych efektov hre pridáva na atraktivite a rovnako ako v akčných hrách, čím “rýchlejšia“ planéta, tým výraznejšie zvuky.
HUDBA 8 / 10
Pre hudobnú kulisu platí prakticky to isté, čo pre zvukové efekty. Vypočujete si množstvo skladieb, nakoľko každá planéta obsahuje inú (v hre je ich viac než 30) a tak nájsť si obľúbenú by nemal byť problém.
NÁROČNOSŤ & INTELIGENCIA 8 / 10
Náročnosť hry rozhodne nie je stanovená pre batoľaťa, aj keď jej mieru si v niektorých prípadoch môžete upraviť. Neviem ako inteligencia vašich živých oponentov, ale CPU na maximálnej obtiažnosti dokáže vyčariť vrásky na čele. Meteos je hlavne o rýchlych reakciách, obzvlášť v momentoch kedy vám začne blikať viacero stĺpov naraz. Vtedy, pokiaľ si nezachováte chladný rozum, sa ľahko dostanete do situácie, pripomínajúcej scénu rútiaceho sa auta na vás. V danom momente neviete, či máte skočiť do pravej alebo ľavej strany.
ZÁVEREČNÝ VERDIKT 8 / 10
Meteos sa rozhodne radí medzi elitu minulého roka pre Nintendo DS, i keď sa na tomto handhelde zjavili aj lepšie kúsky, nemôžem inak, ako túto frenetickú akciu doporučiť každému fanúšikovi logických hier.
Meteos na recenziu zapožičal Brloh.