V polovici osemdesiatich rokov by si Alexey Pajitnov ani len netrúfol predstaviť ako veľmi ovplyvní herný priemysel. K vytvoreniu legendy mu pritom postačilo iba niekoľko úmorných hodín. Veď kto z vás by už nepoznal Tetris, hru ktorá predefinovala pojem jednoduchosť. Napriek neprítomnosti násilia, vulgárnych slov, príbehu či dokonca hudby a teoreticky môžeme povedať, že ani grafiky sa stala synonymom úspechu. Vyšla na mnohých platformách, vrátane handheldov a náramkových hodiniek a zasiahla desiatky miliónov obyvateľov po celom svete. Nakoľko ale tvorca pracoval pre sovietsku vládu, uznania alebo nebodaj autorského honoráru sa nikdy nedočkal a tak mu neostalo nič iné ako opustiť rodnú hrudu.
Dnes je samozrejme situácia iná a za dobrý nápad sa platia nemalé peniaze. Tetris podnietil vznik mnohých podobne založených hier, no ani jedna z nich nezaznamenala aspoň z polovice taký úspech. Spoločnosti sa však ani po dvadsiatich rokoch nevzdávajú a neustále vytvárajú jej x-té napodobeniny, tajne dúfajúc v oslovení širokej verejnosti po vzore legendárneho ruského inžiniera. V súčasnom svete, kedy sú dostupné všakovaké high-tech hračky a komplexné hry v ohromujúcom grafickom prevedení, hráči stále nestrácajú chuť na jednoduché a rýchle logické záležitosti, ktoré by im precvičili mozgové bunky.
Novovzniknutá spoločnosť Q Entertainment zoskupujúca vývojárov s dlhoročnými skúsenosťami sa v prebiehajúcej vojne handheldov zhostila tejto úlohy a vytvorila s takmer paralelným vydaním dve logické, no napriek tomu tak odlišné hry. Reč je o hrách Lumines pre PSP a Meteos pre NDS, za ktoré ja zodpovedný kreatívny vizionár menom Tetsuya Mizuguchi. Ak ste sa doposiaľ nezaujímali o Segá-cke hudobné tituly Rez či Space Channel 5, meno vám veľa nepovie, no vedzte, že Mizuguchi vdýchol týmto hrám život do takej miery, že ich mnohí považujú za pravých nasledovníkov už spomínaného Tetrisu. Lumines prakticky vznikol a v mnohom vychádza z jeho tradícii.
Krátko po spustení hry vás čaká vskutku netradičné spestrenie. Meteos na rozdiel od Lumines obsahuje príbeh a tak sa konečne dozvieme nielen praví dôvod nekonečného padania rôznych dielikov, ale aj to, prečo sa ich snažíme zbavovať. Niežeby nám to doposiaľ v logických hrách chýbalo, veď ani prítomná zápletka nehýri zložitosťou, no aspoň máme unikátnu možnosť poodhaliť tajomstvo, ktoré sa za našim počínaním skrýva. Planéta Meteo ohrozuje vesmír a v momente, keď sa už zdá všetko beznádejne stratené, svitne nádej v podobe kombinovania padajúcich úlomkov z planét v jeden celok. Úlohou hráča je ako inak, tieto úlomky kombinovať a preraziť si cestu až k hrôzostrašnej planéte Meteo, ktorá mimochodom nápadne pripomína Sauronovo oko z filmovej série Pána Prsteňov.
Poznámka k hodnoteniu: Najprv nasleduje hodnotenie logickej hry Lumines na PSP (prvé hodnotenie) a potom zlatým písmom hodnotenie Meteos na NDS (druhé hodnotenie za lomítkom). Na záver je uvedené celkové porovnanie oboch titulov.
GRAFIKA 9 / 10 / 6 / 10
Technické možnosti PSP v kombinácii s konceptom spred dvadsiatich rokov? To snáď nemyslia vážne! Koniec koncov prečo nie, ak mohla na modernom handhelde vyjsť hra Go! Sudoku, tak prečo nie Lumines? V skutočnosti sa ale Lumines radí medzi špičku a nebojím sa tvrdiť, že ho môžeme kľudne označiť za jednu z najlepšie vyzerajúcich logických hier, aká bola doposiaľ vydaná. Japonskí vývojári, kvalitný displej a možnosti PSP urobili z tohto titulu umelecké dielo, na ktoré je skutočne radosť pozerať. Jemné efekty sprevádzajúce miznutie dielikov sú v absolútnom zosúladení s prebiehajúcou hrou a ani prinajmenšom ju nenarúšajú.
Pozadia tvoria kapitolu samú o sebe. Ak by ste čakali nehybné 2D obrázky zívajúce prázdnotou, boli by ste rovnako milo prekvapený ako ja (v mojom prípade sa príčina nazýva Meteos). Každé z pozadí je niečím výnimočné, zatiaľ čo v “Shinin“ vidíte planétu, ktorá neustále mení sfarbenie a množstvo svetelných efektov, v Shake Ya Body zase ladnú siluetu ženy ako tancuje do rytmu hudby sporadicky striedanú s jej krásnym úsmevom (potom aby sa človek sústredil na padajúce štvorce). Niektoré efekty sú dokonca schopné navodenia 3D efektu, klamlivý obraz zahrňuje napríklad pozadie s názvom Japanese Form, kde sa vietor pohráva s ružovými pierkami popred i poza vašej hry.
Neprítomnosť tých istých programátorov, ktorí pracovali na Lumines, je badať na obidvoch displejoch NDS. Evidentný záujem tvorcov o zakomponovanie svetelných efektov pripomínajúcich zážih motorov pri štarte raketoplánu pod skombinované dieliky, zjavne nevyšiel podľa ich predstáv. Pri pohľade na nich máte nutkanie skontrolovať cartrige, či ste náhodou namiesto hry určenej pre NDS nevsunuli nejakú pre Game Boy Advance. Pozadia trpia (my s nimi) rovnako. Mŕtve (statické), mnohokrát s dobrým nápadom, škoda len tej neschopnosti tvorcov o ich aspoň aké také oživenie. Malou, dalo by sa povedať až zanedbateľnou náhradou, je úvodná animácia. Vidieť, kde putovala väčšina snahy grafikov.
Skutočne neviem čo si o grafickom prevedení Meteos mám myslieť, titul uchádzajúci sa o tie najvyššie priečky pôsobí svojim technickým spracovaním zastaralo, ako keby prespal dobu. Obzvlášť nepochopiteľný krok v časoch, kedy sa polovica hráčskej obce zaujíma v prvom rade o grafiku. Avšak nielen oni. Veď terajší, ale aj budúci, majitelia NDS neočakávajú pokrok len v hrateľnosti.
Nintendo DS síce nedosahuje technických kvalít PSP, to však neznamená, že by nezvládlo Meteos v grafike porovnateľnej s Lumines. Pripadá mi to ako výsmech a cieľ niekoho stoj čo stoj dokázať ich výkonnostnú rozdielnosť . Navyše je verejne známe, že na NDS sa programuje o poznanie ľahšie. Nebudem ale plakať nad rozliatym mliekom a tým z vás, ktorí preferujú technické spracovanie, jasne odporúčam Lumines.
INTERFACE 5 / 10 / 8 / 10
Nech sa snažím akokoľvek, stále neviem prísť na to, koho napadlo, že do tak energicky nabitej hry, by sa hodilo sivé menu, bez štipky nápadu či aspoň jednoduchej animácie. Na druhej strane, môžeme byť radi, že táto čierna ovca v týme Q Entertainment, nenavrhovala aj pozadia. Herné ponuky sú však na tom ešte horšie ako odpudzujúce menu. Pokojne ich spočítate na prstoch jednej ruky a akoby to nestačilo, v zásade sú na jedno kopyto (hra pre jedného hráča, verzus, puzzle, options a credits). Vďaka aspoň za minimálne loadingy.
Meteos je príkladom dobrého využitia potencionálnu NDS aj v inak nudnom menu. Prvé náznaky interakcie a zábavnosti nájdete ešte pred samotným spustením prvej hry, kedy dostanete výnimočnú možnosť zapojenia vlastnej kreativity. Zabudnite na napevno dané umiestnenia herných ponúk, ak sa vám znepáči Options na pravej strane, jednoducho ho presuniete naľavo, rovnako môžete ovplyvňovať umiestnenia aj ostatných ponúk. Na potvrdzovanie sú okrem špeciálneho dotykového pera k dispozícii aj tlačidlá a keďže hovoríme o hre pre Nintendo, loading neprichádza v úvahu.
Karta sa obrátila. Zúbožené menu v Lumines nemôže ani zďaleka konkurovať všakovakým herným ponukám a neprítomnosti postrachu všetkých PSP-čkárov, loadingov. Meteos je v tomto smere typickým príkladom titulov Nintendo.
HRATEŇOSŤ 9 / 10 / 8 / 10
Zatiaľ čo v Tetrise boli padajúce útvary farebne odlíšené len pre ľahšie sprehľadnenie, v Lumines naopak hrá farba veľkú rolu. Vašou úlohou je kombinovať rovnaké farby za účelom dosiahnutia minimálne obrazca v tvare štvorca. Tým daný objekt zmizne. Každý padajúci útvar je vlastne štvorcom skladajúcim sa zo štyroch menších štvorčekov. V hre existuje iba šesť kombinácii štvorcov, pričom súčasne v rámci jednej hry môžu byť zobrazené len dve rôzne farby. V ľavom hornom rohu navyše vidíte nadchádzajúce tri štvorčeky, čiže pre šikovných jedincov nebude problém premyslieť si nasledujúci scenár. Takže ešte raz, ukladáte padajúce štvorce z dvoch možných farieb tak, aby vytvorili jeden väčší a celý proces potom opakujete. Triviálne? Na prvý pohľad možno.
Druhým znakom odlišujúcim Lumines od Tetrisu je, že štvorec, ktorý svojou časťou prekračuje hranu objektu pod ním, sa automaticky prepadáva nižšie a teda nikdy nevzniknú diery medzi jednotlivými blokmi. Do polovice zaplnená obrazovka chaoticky porozhadzovaných štvorcov, ktoré ste si v zápale hry sami vytvorili, nie je ojedinelým prípadom. Tu prichádza na rad skvelé využitie zvláštneho štvorca obsiahnutého drahokam, ktorý sa náhodne objavuje v jednom zo štyroch malých štvorčekov. Sním je možné vytvárať enormné komba. Spravidla platí, že čím múdrejšie ho necháte dopadnúť, tým väčší efekt dosiahnete, pretože každý z malých štvorčekov, ktorých farba sa zhoduje s drahokamom, rázom zmizne. Fúzia dielikov tvorí gro hry, nie nadarmo je v názve uvedené “Lumines: Puzzle Fusion“.
Primárnou funkciou hudby nie je vaše rozptýlenie či upokojenie, ale určovanie rytmu. Určite už každý z vás tancoval (alebo aspoň niekoho videl tancovať) a tak sami dobre viete, že ak je pieseň v pomalom rytme, o to pomalšie sa aj tancuje. S Lumines je to rovnako, s pribúdajúcimi bodmi sa spád štvorcov automaticky nezrýchľuje, menia sa pozadia a v závislosti od nich aj rytmus hry. Hudba má však dopad aj na rýchlosť miznutia dielikov. Pri takmer doplna zaplnenej obrazovke a vytvorení veľkého komba potrvá zmiznutie s pomalou melódiou celú večnosť. Stať sa môže i to, že medzičasom skončíte. Zväčša sa však budete radovať, pretože pri spomalenom miznutí sa otvára možnosť náväzností, aké by ste za normálnych okolností nevytvorili.
Text na zadnej strane obalu, popisujúci Meteos ako frenetickú akciu, dokonale vystihuje priebeh hry. Meteos je jednoznačne rýchla hra, zatiaľ čo v Lumines nie je žiadnou výnimkou, že sa herná doba môže prehupnúť cez hodinu, v Meteos spravidla hovoríme o približne piatich minútach. Čo však stráca na dĺžke, získava niekoľkokrát na obtiažnosti. Meteos nie je rozhodne hra, ktorú keď si zapnete, ste okamžite majstrami sveta. K dokonalému pochopeniu budete v začiatkoch potrebovať pomoc manuálu. Nie náhodou hra obsahuje aj tutoriál.
Základ hry tvorí ako som už spomínal kombinovanie. Z vrchnej časti spodnej obrazovky neustále padajú dieliky štvorcového tvaru. Súčasne môže spadnúť len jeden, nikdy nie nasledovaný druhým na tom istom mieste. Stále začínate s mierne zaplnenou obrazovkou. Konkrétne troma riadkami. Odporcovia “stylusu“ môžu opäť siahnuť po alternatíve v podobe klasických tlačidiel a “D-padu“. Mne osobne sa však zdalo zakomponovanie tejto možnosti nezmyslené. Navyše v Options je možné nastaviť používanie stylusu aj pre ľavákov.
Podstatou je skombinovanie minimálne troch rovnakých štvorčekov a to tak, že sa stylus-om dotknete vybraného štvorčeka a jemným pohybom po dotykovej obrazovke ho posuniete na vami vybraté miesto. Posúvanie je možné len vertikálne. Na to, aby diely vyštartovali smerom k hornému dipleju, musia spĺňať minimálnu kvótu troch rovnakých dielikov. Tu už ale nerozhoduje ich postavenie. Uznáva sa horizontálna aj vertikálna kombinácia. Problém spočíva v automatickej aktivácií dielikov. Na jednej strane ide o veľké plus, no na strane druhej o veľkú prekážku. Obzvlášť v prípade, že vám začne blikať jeden riadok (herné upozornenie kritického stavu) a pri pokuse zachrániť situáciu nechtiac aktivujete iné riadky, čím vlastne prídete o vopred vyhliadnutú kombináciu a drahocenný čas.
Na jednotlivých planétach sa nemenia len sfarbenia dielikov, ale aj ich fyzikálne vlastnosti. Zákerná, ale obzvlášť zradná je gravitácia. Zatiaľ čo niekde sú skombinované štvorčeky vymrštené ohromnou rýchlosťou, inde zase stúpajú nesmierne pomaly, preto pri rýchlom striedaní planét, záleží hlavne na vašich adaptačných schopnostiach. Opomenúť nesmiem ani bohatú ponuku itemov. Pozitívom je, že ich prítomnosť sami regulujete. Nastaviť môžete nielen mieru výskytu, ale dokonca aj konkrétny item. V ich požehnanej ponuke nájdete napríklad bomby, dymovnice, sekery či motory schopné vymrštenia celej plochy.
Pôžitok z hry vyplývajúci z ovládania je jednoznačne otázkou vkusu. Buďto dáte prednosť bezprostrednej interakcii, alebo klasickej hre, kde tlačidlami otáčate diely a smerovými šípkami ich následne usmerňujete.
MULTIPLAYER 6 / 10 / 8 / 10
Ako som už spomínal, jednou z tých pár ponúk je aj verzus. Vybrať si môžete medzi PSP-čkom a kamarátom. Pri prvej možnosti vám postačí vlastný rozum, pri druhej kamarát s vlastným PSP. Potom už len stačí aktivovať WLAN a vybrať si pozadie. Vašou úlohou je znovu párenie dielikov. Obrazovka je spočiatku rozdelená na polovicu, časom sa vaše pole pôsobnosti začne zväčšovať, alebo zmenšovať v závislosti od získaných bodov.
Aká by to už len bola hra na handhelde podporujúcom wireless komunikáciu bez hry pre viacerých hráčov. Meteos ponúka dve rôzne metódy hrania. Súčasne môžu hrať až štyria naraz. Ak má každý cartridge s nápisom Meteos, sprístupnené budú všetky planéty, ktoré získal hostiteľ, no ak máte len jednu, vystačiť si budete musieť iba so štyrmi planétami (Geolitia, Ignius, Oleana a Anasaze).
Čo sa týka multiplayer-ových možností, má jasne navrch Meteos. Samozrejme rovnako ako v prípade ovládania, záleží na hráčovi. Fanúšikovia Lumines si prídu na svoje a nad drobnými nedostatkami sa jednoducho povznesú.
ZVUKOVÉ EFEKTY 8 / 10 / 8 / 10
Vyzerá to tak, že tvorcovia si dali oveľa viac záležať na hudbe. Chladné tóny počas blúdenia v menu (ostatne, menu vo všeobecnosti vytvára dojem narýchlo zbúchanej práce) a nevýrazné zvukové efekty sú jasne v úzadí, výsledok je ale napodiv pozitívny.
Je zaujímavé, že svetelný efekt zážihu sa nemení, zatiaľ čo zvukové efekty pri aktivovaní kômb áno. Množstvo rôznych efektov hre pridáva na atraktivite a rovnako ako v akčných hrách, čím “rýchlejšia“ planéta, tým výraznejšie zvuky.
Meteos hýri zvukovými efektmi, to však neznamená, že Lumines zaostáva. K obom titulom výsledný efekt prirodzene patrí a neviem si predstaviť, že by to bolo naopak.
HUDBA 8 / 10 / 8 / 10
Hudobná stránka predstavuje niečo, v čom Lumines skutočne žiari. Nepochopím prečo sa v Q Entertainment rozhodli do Meteos zakomponovať ponuku, v ktorej si môžete prehrávať donekonečna melódie obsiahnuté v hre a prečo podobná ponuka v Lumines chýba. Skladby od Eri Nobuchika a Mondo Grosso (alias Shinichi Osawa) sú akoby stvorené pre túto hru.
Pre hudobnú kulisu platí prakticky to isté, čo pre zvukové efekty. Vypočujete si množstvo skladieb, nakoľko každá planéta obsahuje inú (v hre je ich viac než 30) a tak nájsť si obľúbenú by nemal byť problém.
Obidva tituly prinášajú odlišný zážitok a musím povedať, že takmer na porovnateľnej úrovni, no celková prezentácia s akou je hudba v Lumines podávaná predstavuje pre Meteos nedosiahnuteľnú métu.
NÁROČNOSŤ & INTELIGENCIA 8 / 10 / 8 / 10
Zabudnite na manuál či premrhané hodiny strávené sledovaním tutoriálu. Pochopiť princíp hry by nemalo nikomu robiť väčšie problémy. Avšak naučiť sa dokonale využívať padajúce štvorce a nevytvárať nezmyselné obrazce, zbytočne zaberajúce miesto je už druhá stránka mince.
Náročnosť hry rozhodne nie je stanovená pre batoľaťa, aj keď jej mieru si v niektorých prípadoch môžete upraviť. Neviem ako inteligencia vašich živých oponentov, ale CPU na maximálnej obtiažnosti dokáže vyčariť vrásky na čele. Meteos je hlavne o rýchlych reakciách, obzvlášť v momentoch kedy vám začne blikať viacero stĺpov naraz. Vtedy, pokiaľ si nezachováte chladný rozum, sa ľahko dostanete do situácie, pripomínajúcej scénu rútiaceho sa auta na vás. V danom momente neviete, či máte skočiť do pravej alebo ľavej strany.
Logické hry vždy záležia od vašej inteligencie a rýchlych reakcii. Pri počiatočných neúspechoch nehádžte hneď flintu do žita, hraním sa vaše schopnosti cibria, takže smelo do toho!
ZÁVEREČNÝ VERDIKT 8 / 10 / 8 / 10
Lumines je z môjho pohľadu najlepšia hra minulého roka pre Sony PSP. Jednoduchá, zábavná, nádherná a podmanivá. Rozhodne ju odporúčam každému, nezáleží pritom či ste hráč alebo nie, na dosah ruky máte dielo, kvôli ktorému sa oplatí zaobstarať si PlayStation Portable.
Meteos sa rozhodne radí medzi elitu minulého roka pre Nintendo DS, i keď sa na tomto handhelde zjavili aj lepšie kúsky, nemôžem inak, ako túto frenetickú akciu doporučiť každému fanúšikovi logických hier.
Obidva tituly sú zárukou kvality a zábavy zároveň, no ak by som si mal vybrať iba jeden z nich, určite by sa ním stalo Lumines, pretože obsahuje všetko, čo ma na puzzle hrách baví. Pripomínam ale, že je to otázka vkusu.
Meteos a Lumines na recenziu zapožičal Brloh.