Tomb Raider: Legend - alebo Lara Croft a veľkolepý návrat

Ešte žiadnej postave sa nepodarilo preraziť s takou razanciou a úspechom ako nadpriemerne prírodou obdarenej Lare Croft. Tá so svojou dobrodružnou sériou pobláznila celý svet, ale postupne začal jej imidž upadať. Posledný diel sklamal takmer každého. Poda

rí sa Legende návrat?

Nedávno sme vám priniesli menšiu cestu do histórie série Tomb Raider a ako sme sľúbili, prinášame vám aj podrobný pohľad na najnovší diel, ktorý by sa mal za pár mesiacov objaviť na trhu. Popisovať históriu je teda zbytočne, ak sa v žánri akčných adventúr z pohľadu tretej osoby až tak dobre neorientujete, pomôže vám vyššie spomínaný článok a ja môžem pokojne vynechať exkurziu do minulosti a vrhnúť sa na siedme diel s Larou Croft v hlavnej úlohe.

Šesť častí spoločne s niekoľkými datadiskami sa o polygónovú bohyňu, ktorá sa dostala i na titulky neherných časopisov, staral Core Design. Upadajúcu kvalitu sa mu nepodarilo zastaviť a po fiasku The Angel of Darkness bola séria spoločnosti odobratá a tvorba nového dobrodružstva pripadla Crystal Dynamics. Nejedná sa o žiadnych cucákov na hernej scéne, majú dostatočné skúsenosti s daným žánrom a už dlhšiu dobu sme bombardoavní prehláseniami typu: návrat ku koreňom. Ak vám predsa len Crystal Dynamics nič nevraví, vedzte, že nás zásobovali kvalitnými hrami ako napríklad Pandemonium (príjemná skákačka, ktorej sa podarilo navodiť dojem 3D prostredia), Gex 3d (jedna z prvých trojrozmerných hopsačiek na PC) alebo výbornou sériou Legacy of Kain, ktorej posledný diel Defiance spojil do jedného príbehu i hlavného hrdinu zo Soul Reaver. Všade na svete bolo toto posledné dielko hodnotené kladne, preto sa skutočne netreba o kvalitu obávať. Korunu tomu všetkému nasadila prítomnosť Tobyho Garda, stvoriteľa Lary, ktorý dozerá na vývoj a občas si niečo zašomre alebo poradí. Jednoznačne klad, momentálne si nedokážem predstaviť, kto iný by mohol dostať Laru do rúk (čo takto ja, hm? - pozn. Slavatar)

Čo sa vlastne myslelo tým návratom ku koreňom, respektíve začiatkom celej ságy? Ak si pamätáte na prvý diel Tomb Raidera, určite viete, že Lara je prezentovaná ako nežnejšie vydanie Indiana Jonesa a väčšinu času bolo jej hlavným cieľom plahočenie sa za tajomnými artefaktmi v ruinách chrámov. Postupné priklonenie sa akcii a mestským častiam hodili vývojári za hlavu a rozhodli sa radšej venovať poctivému lozenie, skákaniu, posúvaniu pák alebo nástrahám starobylých kultúr. V reči čísel to znamená jediné – pomer adventúrčenia k akcii je sedem ku trom. Čiže výrazný krok smerom k zaujímavému a dobrodružnému smeru. Tentoraz vynecháme i moderné mestá a našim cieľom sa stanú exotické lokácie plné chrámov a zabudnutých historických pamiatok. Krajiny Bolívia, Burkina-Faso, Peru alebo Himaláje sa nevyskytujú príliš často v katalógoch cestovných kancelárií, ale pre nás to bude halda zaujímavého prostredia, v ktorom nájdeme mnoho tajomstiev.

Už na niektorých obrázkoch sa za zmenenou Larou črtali obrovské skaliská a systém ich zdolávania sa značne zjednodušil, ale stále ostal zachovaný v zábavnej forme. Jednak budeme oveľa častejšie zdolávať skalnaté masívy a jednak nám intuitívna kamera napovie, kam by mali smerovať naše ďalšie kroky. Už by sa nemalo tak často stávať, že nie je jasné, na ktoré miesto nám tvorcovia dali stopku a jednoducho sa cez neho nedostaneme. Kamera bude sledovať hlavnú postavu z toho najlepšieho uhlu a získaný prehľad tak budeme môcť využiť v naplánovaní postupu. Snáď ani netreba pripomínať, že atraktívnych lokácii bude neúrekom, to však musí byť každému dobrodruhovi jasné pri vymenovaní krajín, do ktorých vstúpi nežná nôžka odvážnej slečny. Aby tejto „adventúrnej“ časti nebolo málo, v hojnej miere budú zastúpené logické hádanky. Od klasických pák, ktoré nám otvoria stenu alebo dvere a umožnia tak prechod na ďalšie miesto, sa dočkáme mnohých manipulácií s predmetmi. Ich využívanie nebude náhodné, pretože zdokonalený fyzikálny engine nám dovolí využívať mnohé interaktívne veci. Určite nebudú chýbať ani tradičné „indiana jonesovské“ valiace sa kamene alebo skoky cez priepasti. Samozrejme, môže to znieť dosť otrepane, ale nám to vôbec nevadí. A stále nás to láka.

Dôvod návštevy daných krajín zatiaľ známy nie je, tvorcovia udržujú príbeh v tajnosti. Isté však je, že budeme hľadať nejaké artefakty. Je úplne jedno či pôjde o šutre alebo prstene, máme dôvod loziť po spustnutých kobkách a to nám stačí. Verím však, že zápletka nebude zatlačená do úzadia a príjemne doplní samotné hranie. Menšinové zastúpenie bude mať akcia, v tomto prípade sa jedná o streľbu, prípadne boj s niekým/niečím, čo nám bude brániť v postupe vpred. Automatické zameriavanie najbližšieho, prípadne najmenej krytého protivníka ostane, veď to by bolo likvidovanie nepriateľov príliš obtiažne, aj keď pri najvyššej obtiažnosti by som si dokázal predstaviť i manuálne mierenie a tým pádom väčšiu výzvu pre „larofilov“. Súboje by mali byť oveľa viac zábavné – žiadne črevá ťahajúce sa za zomierajúcimi postavičkami, ale vylepšená umelá inteligencia ľudských protivníkov. Konečne bude každý využívať prekážky na krytie, z nikoho neubudne ani pri úhybných manévroch alebo pri spolupráci viacerých postáv. Novinkou by mal byť systém big action movement, ale zatiaľ nie je známe o akú parádičku vlastne ide. Domnievam sa, že pôjde o niečo na štýl špeciálnych smrtiacich pohybov, no nechajme sa prekvapiť.

Okrem ľudských protivníkov bude musieť občas padnúť aj nejaké to zvieratko, takže ochrancovia zvierat si na chvíľu zakryte oči. Vlastne už je neskoro, ale to ešte neviete, že pri minutí munície bude Lara likvidovať všetko okolo seba pažbami svojich pištoliek. Aj tak sa dá uloviť maco, ale doma to radšej neskúšajte. Ešte pár slov o konkrétnej výbavičke. Tá zostane nezmenená oproti predchodcom, hlavnou zbraňou bude dvojica pištolí, neustále sa húpajúcich pri stehnách našej hrdinky. Áno, sladký život ma tá chladná oceľ. Okrem tejto defaultnej zbrane bude môcť Lara vlastniť aj jednu zo sekundárnych zbraní – tradičný zbierka brokovnice, raketometu, pušky a ich variácií. Novinkou nie je ani to, že každá zo sekundárnych zbraní sa vyskytne na chrbte mladej dámy. V minulosti sme mali tú možnosť stretnúť sa s viacerými dopravnými prostriedkami a ani tentoraz tomu nebude inak. Kombajn zrejme Lara neovládne, ale motorku určite. Ďalšie info nebolo oznámené, no dve kolesá nezostanú istotne osamotené.

Čo by to bol za Tomb Raider bez vody a možnosti plávania alebo potápania sa? No nebol by to predsa pravý Tomb Raider – a vedia to aj v Crystal Dynamics, ktorí sa čľapotaniu venovali viac než dostatočne. Vodné logické hádanky budú časovo obmedzené, i keď by sa mohlo zdať, že Lara so svojim hrudníkom vydrží pod vodou niekoľko hodín. Známe zo starších dielov, ale podľa niektorých ohlasov je život pod hladinou fascinujúci a ide o výbornú skúsenosť. Určite nielen vďaka bublinkám, ktoré Lara vypúšťa z úst. Ako to zapôsobí na nás, si necháme miesto v recenzii.

Pomaly sa presunieme k technickému spracovaniu. Grafika vyzerá podľa uverejnených screenshotov viac než dobre a ani sa mi nechce veriť, že Tomb Raider: Legend poháňa vylepšený engine z Defiance. Zrejme na ňom niekto poctivo zamakal a preto sa môžeme tešiť na parádičky so svetlom a tieňom, odrazy, lesklé plochy a hlavne detailné textúry. Model animácie vyzerá podľa trailerov obdivuhodne a môžete vziať jed nato, že mnohé akrobatické kúsky by ste sami nespravili ani s riadnou odvahou. Zmenou prešla aj samotná Lara, veď jej tvár sa skladá z 1800 polygónov a z tohto počtu sa už niečo vykúzliť dá. Celkovo musím look hrdinky hodnotiť kladne. Opeknela, stala sa prirodzenejšou, ľudskou, objem hrudníku výrazne poklesol, zbavila sa výrazných tieňov a z obrázkov na nás prosto mrká vskutku pekná holka. Áno, tá by už stála za hriech, ale spomeňte si na informáciu, že dokáže bez väčších problémov zbiť nepriateľa pažbami svojich dvoch kamarátov. A všetci odchádzame so stiahnutým chvostom (eee, no hej, "chvostom" - pozn. Slavatar). Späť k téme. Nie som síce expert na módu, handra ako handra, ale Lara sa nám predstaví nielen v tradičnom sexi oblečení (elastické tričko a krátke, skutočne extrémne krátke šortky), ale pri chladnejšom počasí na seba navlečie sveter výraznej modrej farby a ten dokonale zvýrazní jej postavu. Ó áno, preč je matrixovský latex, máme pred sebou prirodzene vyzerajúcu archeologičku. Skrátil sa i cop, farba vlasov nabrala mierny červený nádych, pohyb pier bude synchronizovaný s rečou a Lara sa nám bude špiniť. Nie, o neúspešnom dobehnutí na toaletu nie je reč – na jej oblečení sa usádzujú nečistoty. Hlúposť? Možno, ale znie to výborne a iste si veľmi rýchlo na túto maličkosť zvykneme a budeme ju vyžadovať od každého titulu.

O zvukových efektoch je predčasné vravieť, spomenúť však treba hudbu. Nepôjde o niekoľko skladieb v soundtracku, ale hudobná zložka pozostáva z obrovského množstva kratučkých skladbičiek, ktoré sa spustia v daných momentoch. Možno to neznie presvedčivo, ale práve takto sa dá vynikajúco navodiť tá správna atmosféra, zodpovedajúca situácii. Veď sa presvedčíme na vlastné uši, ako to nakoniec dopadne a či sa nejednalo len o plané reči. Obtiažnosť bude primeraná, rovnako i herná doba, hráčom určite pomôže automatické ukladanie pozície na vopred určených miestach. Samozrejme to bude pred nepríjemnými súbojmi, logickými hádankami a podobne.

Možno ste si už mysleli, že spomenul úplne všetko, ale úplne na záver som si nechal prehľad výbavy. Všetko, čo môže Lara použiť, má pri sebe, daný predmet vidíte na vopred určenom mieste a je úplne jedno, či to bude za opaskom alebo na pleci. Poďme však ku konkrétnym veciam. Ruksak slúži ako taká malá úschovňa na zaujímavé predmety. Možno v ňom nájdeme i ružový denník, ale príliš sa na to nespoliehajte. Svetlice sú evergreenom, využijete ich v temných kobkách, keď vám dojde šťava v baterke. Časové obmedzenie svietidla je určite plus, po dvoch minútach svetlo zhasne a ak nemáte pri sebe svetlicu, môžete blúdiť alebo s plačom volať mamičke. Niekedy bude nutné vyhodiť niečo do povetria a na túto činnosť sa najlepšie hodia granáty (pri sebe môžete mať maximálne štyri kusy). Zbrane som spomínal vyššie a preto prejdem k ďalekohľadu. O ňom sa toho príliš veľa nevie, ale zrejme ak sa budete pozerať správnou stranou, uvidíte detailnejšie miesta, ktoré voľným okom nezachytíte (bez zbytočných dvojzmyslov). Objavila sa i zaujímavá domnienka, že by mohol obsahovať aj infračervený režim a to by bolo už iné lákadlo pre lovcov pokladov. Posledná vec vo výbavičke je magnetická kotva, ktorú s kľudným svedomím prirovnám k Indyho lanu. Často vám pomôže pri zdolaní zdanlivo nedostupných miest – hodíme, zachytí sa a šplháme. Alebo si ním budeme priťahovať dôležité predmety do dostupnej blízkosti. Alebo ním zaútočíme na nepriateľa. Alebo... alebo si ostatné veci nechám na recenziu.

Zhrnúť Tomb Raider: Legend do pár viet je obtiažne. Ponúka množstvo vylepšení nielen po technickej stránke. A konečne sa Lara Croft vráti k tradičným hodnotám, vďaka ktorým dosiahla svoj úspech. Toto jednoducho musí klapnúť, nemôže to byť prepadák ako naposledy. Úspech sa zdá byť takmer zaručený, ale lepšie bude počkať si na hrateľnú verziu. Verte, bude o čo stáť.

Najčítanejšie na SME Tech


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Súboj v koalícii Danko rozpútal a aj naň doplatil

Šéf SNS zváži odchod z politiky. Politológ hovorí, že predvídateľnosť jeho krokov sa stále znižuje.

KOMENTÁRE

Politika ako Danko nikto nechce, demokrati ani oligarchovia

Definitívny politický pád Danka sme sledovali v priamom prenose.

EKONOMIKA

Štát otočil, vyššie dôchodky zaručí len na štyri roky

Prečo novinka bude trvať len istý čas, nie je jasné.

KOMENTÁRE

Ficov perfektný deň a Dankova estráda ega

Novinári sa museli prehrabávať v úlomkoch Dankovho poníženia.

Neprehliadnite tiež

V Antarktíde našli desiatky skrytých sopiek. Vedci chcú čím skôr zistiť aktivitu

Sopky by mohli ešte viac destabilizovať ľadový príkrov na kontinente.

Majú schopnosť superhrdinov. Prečo sú niektoré zvieratá priesvitné?

Krehké zvieratá roztrhne aj jemné rozvírenie vody.

ANKETA SO SLOVENSKÝMI VEDCAMI

Odstúpenie ministra vedu nespasí, rovnako ako rakovinu nevyliečia lieky proti bolesti (anketa s vedcami)

Slovenskí vedci reagujú na návrh odvolania ministra školstva Petra Plavčana.

Včelia materská kašička môže ukrývať spôsob, ako rýchlejšie hojiť rany

Výskum môže predstavovať ďalší dôvod, prečo chrániť včely.

Inzercia - Tlačové správy


  1. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  2. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  3. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  4. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  6. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  7. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  8. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  9. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  10. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  1. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  2. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  3. Už aj seniori presadajú do SUV
  4. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  5. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  6. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  7. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  8. Stavebný úrad neoprávnene predĺžil americkej ambasáde lehotu
  9. Grantová výzva na vykonávanie činností centier Europe Direct
  10. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 24 688
  2. Ako sme jazdili v socializme 2 621
  3. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 541
  4. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me 1 500
  5. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 103
  6. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 1 007
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 875
  8. Zo stredomorskej stravy sa nepriberá 851
  9. Túžite po práci z pláže? 7 rád, ako sa stať digitálnym nomádom 686
  10. Prísne kontroly a veľa tepla. Takto sa vyrába mlieko 676