nickom podpise.
„Ustanovenia, ku ktorým sa SR zaviazala v prístupovej zmluve, ako napríklad uznávanie certifikácie alebo určenie národnej autority a reálne spustenie certifikačných centier, vláda v stredu schválila. Z návrhu novely však vypustila ustanovenie, že pri komunikácii s orgánmi štátnej správy nebude musieť občan používať zaručený elektronický podpis,“ uviedol po rokovaní vlády minister hospodárstva SR Jirko Malchárek.
Zákon o elektronickom podpise, ktorý vypracovalo Ministerstvo hospodárstva SR, upravuje vzťahy vznikajúce v súvislosti s vyhotovovaním a používaním elektronického podpisu, práva a povinnosti fyzických a právnických osôb pri používaní elektronického podpisu a hodnovernosť a ochranu elektronických dokumentov podpísaných elektronickým podpisom.
„Elektronický podpis sa podľa súčasne platného zákona realizuje pomocou digitálneho podpisu, pričom návrh zákona zachováva dve úrovne elektronického podpisu, a to takzvaný obyčajný elektronický podpis a zaručený elektronický podpis,“ uvádza sa v materiáli. Spolugestorom materiálu je Národný bezpečnostný úrad SR, ktorý bol iniciátorom novelizácie zákona o elektronickom podpise.
Väčšie rozšírenie zaručeného elektronického podpisu je závislé predovšetkým od pripravenosti štátnej a verejnej správy poskytovať elektronické služby občanom a podnikateľskej sfére. Ako sa ďalej uvádza v materiáli, prvou rozsiahlejšou aplikáciou, ktorá umožnila použitie zaručeného elektronického podpisu bolo podávanie daňových priznaní. V súčasnosti sa pripravujú agendy orgánov štátnej správy, ktoré počítajú s využitím zaručeného elektronického podpisu. K nim patria napríklad plne elektronické colné vybavovanie, agendy Ministerstva vnútra SR ako register obyvateľstva, ďalej kataster nehnuteľností, vydávanie cestovných dokladov, agenda priemyselného vlastníctva a iné.
Zavádzanie elektronických agend, súvisiace elektronické podania a úkony uskutočnené elektronickými prostriedkami prinášajú so sebou podľa materiálu nesporné výhody. Okrem časovej úspory pre občanov a možnosti uskutočniť úkon či podanie v ktorúkoľvek hodinu bez viazanosti na stránkové hodiny daného úradu spočívajú výhody v rýchlejšom, lacnejšom a jednoduchšom vybavovaní úradných záležitostí. Navrhovaný zákon predpokladá pozitívny dopad na podnikateľské prostredie, keďže predpokladá väčší dopyt po akreditovaných certifikačných službách. To môže pozitívne ovplyvniť zvýšenie počtu podnikateľských subjektov, ktoré budú poskytovať akreditované certifikačné služby.
Ministerstvo hospodárstva v súvislosti s požiadavkami a nárokmi, ktoré boli schválené zákonom z roku 2002, naďalej trvá v materiáli na doplnení personálnych stavov o 17 zamestnancov. Touto požiadavkou reaguje rezort na nedostatok pracovníkov, ktorý pretrváva od prijatia zákona v roku 2002. Elektronický podpis by mal taktiež umožniť komunikáciu prekračujúcu hranice SR, podľa materiálu je teda potrebné zabezpečiť, aby slovenské elektronické podpisy mali medzinárodnú platnosť. Zákon o elektronickom podpise je kompatibilný s právom Európskych spoločenstiev.