Pondelok, 26. október, 2020 | Meniny má DemeterKrížovkyKrížovky

Ako sa prebúdza spiaci vírus

Európski vedci osvetlili spôsob aktivácie potenciálne veľmi nebezpečného vírusu, ktorý sa dlhodobo skrýva najmä v imunitných B bunkách 9 z 10 ľudí. Ide o vírus Epsteina a Barrovej (EBV). Pomenovaný je podľa britských bádateľov Michaela Epsteina a Yvonne

Vírusy Epsteina a Barrovej.

Barrovej, ktorí ho spolu s B. G. Achongom objavili roku 1964. Po prvotnej nákaze, ktorá sa v rozvinutých krajinách najčastejšie navonok prejaví u dospievajúcich infekčnou mononukleózou ("bozkávacia choroba"), zostáva v organizme, zväčša bez vonkajších príznakov. No jeho znovuoživenie sa spája s prepuknutím viacerých nebezpečných ochorení vrátane rakovinových. Bol to vlastne prvý vírus, pri ktorom sa preukázala rakovinotvornosť.

Carlo Petosa z vysunutého pracoviska Európskeho laboratória molekulárnej biológie v Grenobli s piatimi kolegami z vlastnej inštitúcie a tamojšej Univerzity Josepha Fouriera a CNRS (francúzska obdoba SAV) teraz určil podrobnú štruktúru bielkoviny, ktorá zohráva kľúčovú úlohu pri aktivácii EBV. Výsledky uverejnili v časopise Molecular Cell. Táto bielkovina sa označuje ako ZEBRA. Vírus ju pri infekcii vnáša do ľudských buniek. EBV pripojí svoju DNA k DNA v jadre napadnutej bunky. Sám má asi 100 génov, na latentné prežívanie mu stačí aktivácia menej ako 10. Ak sa však má rozmnožiť a infikovať ďalšie hostiteľské bunky, potrebuje aktiváciu zvyšných. Práve to zabezpečuje ZEBRA. Funguje ako spínač, ktorý premení bunku na továreň, vyrábajúcu tisíce kópií vírusu. ZEBRA sa javí ako unikátna bielkovina, lebo aktivuje naraz toľko génov. Robí to tak, že rozpoznáva špecifické úseky "písmen" DNA a prilipne k nim, čím umožní prepis tejto genetickej informácie do RNA a jej preklad do chemických zložiek nových vírusov.

Petosa s kolegami zistil, že ZEBRA lipne k DNA vírusu po dvojiciach, pričom jedna molekula zastrčí veľký bočný reťazec do hlbokej priehlbiny v druhej. To je ideálna konfigurácia na protizásah liekom. Ak vedci objavia látku, ktorá zablokuje prístup do priehlbiny, ZEBRA nedokáže vírus aktivovať. Novozískané poznatky o jej štruktúre umožňujú odvodiť, aké vlastnosti by taká "upchávka" mala mať a urobiť "skríning" jestvujúcich látok, či niektorá nevyhovuje, prípadne ju syntetizovať. Proti EBV jestvuje niekoľko antivirotík, no zasahujú až v neskorom štádiu vírusového cyklu. Keby sa podarilo zablokovať funkciu ZEBRY, prerušilo by to už prebúdzanie tejto "škaredej Šípkovej Ruženky". (urb)

Na Covid zomrú desiatky ľudí denne. Pokles možno očakávať najskôr o dva týždne

Pre koronu zomierajú ľudia s inými ochoreniami, ktorí by inak žili.

Špeciálny prokurátor Kováčik ide do väzby, rozhodol súd

Súd zobral do väzby aj druhého obvineného Norberta Pakšiho.

Policajná eskorta a príslušníci Národnej kriminálnej agentúry privádzajú vysokého postaveného policajného funkcionára Norberta Pakšiho a špeciálneho prokurátora Dušana Kováčika na pojednávanie na Špecializovaný trestný súd v Pezinku.

Tak prrr! Neleteli sme na Mars

Ľudia ukázali ochotu a dôveru. Pokaziť to vždy môže nedostatok pokory lídrov.