Utorok, 27. október, 2020 | Meniny má SabínaKrížovkyKrížovky

Rekordný svet hviezdnych pulzarov

Takto vyzerá v predstave umelca neobývaná a nehostinná planéta, obiehajúca okolo pulzaru PSR 1257+12.

ILUSTRAČNÉ FOTO - REUTERS

Hviezdne životy sa riadia prísnymi kritériami. Ich nevyhnutný osud závisí najmä od celkovej hmotnosti hviezd. Ak si hviezda pri svojom zrode alebo počas relatívne pokojného života nazbiera zo svojho okolia približne 5 až 10 hmotností nášho Slnka, jej záverečný osud je spečatený v podobe obrovského výbuchu, známej supernovy.

Výbuch prebieha tak, že horné vrstvy bývalej hviezdy v zlomkoch sekundy explodujú do medzihviezdneho priestoru. Ťažké jadro hviezdy sa zrúti do extrémne malých rozmerov (15 až 30 km), ktoré poznáme ako neutrónové hviezdy. Ak ich intenzívne elektromagnetické žiarenie pri periodickej rotácii zasiahne pozorovateľa na Zemi ako maják, ide o pulzary. Od ich objavu (1967) astronómovia pozorovali pulzary s rôznymi rotačnými periódami. Prvý z nich (PSR 1919+21) mal periódu iba 1,337-krát za sekundu.

Nedávno oznámili americko-kanadskí rádioastronómovia objav nového pulzaru, rotujúceho okolo svojej osi v rekordnom čase, až dvakrát rýchlejšie ako kuchynský mixér. Za sekundu sa otočí 716-krát, čo zodpovedá na jeho povrchu neuveriteľným pätnástim percentám rýchlosti svetla. Pulzar PSR J1748-2446ad patrí medzi milisekundové pulzary a prekonal 24-ročný rekord pulzaru B1937+21 s rotáciou 624 otáčok za sekundu.

Tím Jasona W. Hesselsa našiel túto novú neutrónovú hviezdu stometrovým rádioteleskopom v Green Banku v Západnej Virgínii. Pri pozorovaní centra našej Galaxie sa pulzar PSR J1748-2446ad prezradil v guľovej hviezdokope Terzan 5 vo vzdialenosti približne 28-tisíc svetelných rokov v súhvezdí Strelca. Jeho hmotnosť je menej ako dve hmotnosti Slnka, jeho polomer 16 km. Má tesného, menej hmotného sprievodcu, hviezdu, ktorá ho obieha raz za 26 hodín.

Iný americko-austrálsky tím astronómov zas prvý raz najpresnejšie zmeral hodnotu hmotnosti iného milisekundového pulzaru, PSR J1909-3744, vzdialeného 3700 svetelných rokov v súhvezdí Južná koruna. Podľa ich výpočtov má hmotnosť 1,44 hmotností Slnka s neistotou 0,02. Za sekundu sa otočí 340-krát. Pulzar má tiež hviezdneho spoločníka, bieleho trpaslíka. Obaja obiehajú okolo spoločného ťažiska raz za 1,5 dňa. Obežná dráha pulzaru je rekordne (takmer) presne kruhová.

Pulzar B1508+55, objavený sústavou rádioteleskopov VLBA (Very Large Baseline Array), drží zase iný rekord. Je najrýchlejšie sa pohybujúcim známym pulzarom v Galaxii. Rýchlosť 1100 km za sekundu mu stačí na to, aby opustil našu Mliečnu dráhu. Jeho špurt sa začal v súhvezdí Labute po výbuchu supernovy.

Vláda si tlieska. Testy však mnohých neodhalili, varujú experti

Falošne zdravých považuje za problém aj minister Krajčí.

Premiér Igor Matovič a minister zdravotníctva Marek Krajčí.

Čo vám zabudli povedať o testovaní

Zatlieskali sme si a teraz k faktom.

Navrhli odvolať rektora STU Fikara, na rokovaní bola polícia

Akademici si odhlasovali koniec Miroslava Fikara.

Rektor Slovenskej technickej univerzity (STU) Miroslav Fikar.