Star Wars: Battlefront 2 - Lucas Arts strikes back!

Hovorí vám niečo „Best-selling Star Wars game of all time“, čiže najpredávanejšia Star Wars hra všetkých čias? Ak nie, tak potom vedzte, že sa práve chystáte čítať recenziu na jej pokračovanie.

Star Wars je popri Star Treku najväčším sci-fi fenoménom našej pop-kultúry. A ako taký so sebou nesie aj nespočetné množstvá vedľajších produktov, ako sú dokumenty, rozhovory, suveníry, fankluby, akcie... Na tomto všetkom sa totižto dá veľmi dobre zarobiť. A samozrejme sa aj zarába. Čo takto počítačové hry, ako sú na tom ony? Hovorí vám niečo „Best-selling Star Wars game of all time“, čiže najpredávanejšia Star Wars hra všetkých čias ? Ak nie, tak potom vedzte, že sa práve chystáte čítať recenziu na jej pokračovanie.

Mnohí ľudia sa pred vydaním hry Star Wars: Battlefront pýtali, či je nutné, aby takáto hra vôbec vznikla. Čistokrvná dvojička hry Battlefield, ktorá sa tým navyše vôbec netajila. Samozrejme v úplne inom prostredí (Star Wars), čo na jednej strane dávalo priestor mnohým novým možnostiam, no realita bola taká, že úplne všetko, čo tento svet so sebou prináša, autori nevyužili. Napriek tomu bola Battlefront jednotka pomerne úspešná aj medzi kritikmi. V recenziách ju nikto nevyzdvihoval do nebeských výšin, no ani ju nikto nezhodil. Bola to jednoducho fajn hra, ktorá aj vedľa Battlefieldu mala čosi do seba. Veď povedzte, kto by dokázal odolať zvuku letiaceho Tie-fightera? Mesiace uplynuli a pred nami stojí hra s rovnakým názvom, no s iným číslom. S rovnakým princípom, ale s viacerými možnosťami. A jediné, čo môžem na úvod povedať, je, že asi takto mal podľa mňa vyzerať prvý Battlefront.

Základný princíp ostal nezmenený. Opäť bude vašou hlavnou úlohou obsadzovanie strategicky dôležitých bodov. Dominantná kontrola nad týmito bodmi však tentokrát nepriateľskej strane neodčerpáva posily. Ich obsadzovanie má skôr strategický význam, a to z hľadiska rozmiestňovania jednotiek. Posily tak reprezentujú presne to, čo by mali. Jediný spôsob, ako vyhrať, je vystrieľať všetky rezervné jednotky vášho nepriateľa. Samozrejme ešte stále existuje možnosť obsadiť všetky body naraz a zaručiť si tak v časovom horizonte 20 sekúnd bezpodmienečné víťazstvo, väčšinou to však prichádza jedno z druhým.

          

V Battlefronte 2 sa na bojisko dostali niektoré nové jednotky a niektoré staré známe boli v menšej miere pozmenené. Ich vymenovávanie však nemá žiadny bližší zmysel, až na jednu jedinú, a tou sú velitelia. Viac by sa asi hodilo označenie hrdinovia, názov však nič nemení na fakte, že na jednej strane môže vždy stáť iba jeden. Princezná Leia, Han Solo, Yoda, Darth Vader, Darth Maul, Imperátor, Boba Fett ... ešte zopár mien by sa do tohto zoznamu vošlo, no moja pamäť má obmedzené možnosti. Každého z nich si budete môcť vyskúšať a vniesť tak obrovský zmätok do nepriateľských radov. Napríklad taký lietajúci - rakety, plamene a blastre strieľajúci - Boba Fett dokáže byť v tých správnych rukách veľmi nebezpečný. Našťastie sa však nedokážu uzdravovať, takže ich sila nie je nekonečná a zjavovať sa na bojisku môžu len v určitých intervaloch (v závislosti na nastaveniach). V každom prípade sú veľkým spestrením bojiska.

Jednou z najzaujímavejších činností v Battlefronte bolo ovládanie rôznych vozidiel, špeciálne lietajúcich. Ktorý Star Wars fanúšik by sa nechcel preletieť v strojoch ako X-Wing, Tie-Bomber, či v niektorom z vehiklov z novšej trilógie. Tvorcovia Battlefront dvojky si boli tohto faktu vedomí, veď súboje medzi stíhačmi, to je 50% kultu Hviezdnych vojen. Pridali preto do hry špeciálne vesmírne súboje, ktoré sú skutočnou perličkou tejto hry. Dva krížniky, podporované menšími loďami a vesmír, to je nové bojisko Battlefrontu. Začnete ako obyčajný pilot vo vnútri lode, nájdete si prvý voľný stroj a môžete naháňať ostatných hráčov vo vesmírnom vákuu. Na chuť si určite prídu aj bombardovania chtiví hráči, pretože nepriateľský krížnik má niekoľko sub-systémov, ktoré sa dajú zničiť. Nie je nič krajšie, ako ísť s Y-wingom tesne pod imperiálnym bojovým krížnikom, nenápadne ho zospodu obletieť, vynoriť sa tesne pred komunikačnou anténou a dobre mierenou salvou torpéd ju zničiť. Samozrejme, za všadeprítomnej streľby z obranných veží. Okrem toho sa môžete zmocniť transportu, vletieť do nepriateľského hangáru, vysadiť skupinku vašich spolubojovníkov a začať vojnu vo vnútri nepriateľskej lode.

         

GRAFIKA 8 / 10
Star Wars Battlefront mal na svoju dobu peknú grafiku. Je pravda, že engine nebol oproti konkurenčným hrám v ničom výnimočný. V počte polygónov, kvalite textúr či v rôznych iných parametroch častokrát prehrával, no vhodným využitím niektorých efektov (napríklad motion blur) dosiahli autori pútavý zážitok, a to všetko pri znesiteľnej hardwarovej náročnosti.

Nejaký ten čas uplynul a technológia sa posunula vpred. Battlefront 2 tak isto neponúka engine novej generácie, takže napríklad s Quakom 4 sa rovnať nemôže. No niektoré moderné technologické postupy si so sebou priniesol. Veľmi dobre bol v niektorých prípadoch využitý bump mapping, ktorý vdýchol nový život napríklad do rebelských Y-wingov, či do servisných robotov. Bohužiaľ však tento postup (známy najmä z Dooma 3) nebol aplikovaný na širšie spektrum textúr. Je to veľká škoda, pretože textúry sú v porovnaní s ostatnými modernými hrami asi najväčšou slabosťou Battlefrontu 2. Neviem, ako je to u hry s podporou najnovších pixel shaderov, bližšie špecifikácie o engine som nenašiel. Osobne som mal pocit, že neboli využité, ak áno, tak určite menej ako napríklad v hre F.E.A.R. Ak by som to všetko mal zhrnúť do jednej zrozumiteľnej vety, vyzerala by asi takto: Grafická stránka nového Battlefrontu je výborná, no určite by mu neuškodilo, keby sa autori popozerali po konkurenčných hrách a vypožičali si zopár nápadov, napríklad pokiaľ ide o skrášlenie efektov alebo už spomínaných textúr.

INTERFACE 8 / 10
Štvrtá, piata, možno už šiesta hra (záleží od toho, či počítate dadatisky), ktorá by sa dala hodiť do Battlefront/field vreca. Samozrejme každý z týchto kúskov sa v niečom snaží byť iný, aby sa nepovedalo. Jednu vec majú ale všetky do jednej spoločnú, a tou je interface. Nie, nebudem za to po tejto hre paradajky (rajčiaky) hádzať. Meniť zabehaný, na internete medzi tisícami ľudí odskúšaný interface, by bol hriech. Zvlášť keď funguje v podstate bez chýb. Hlavné menu, HUD, mapka... prakticky usporiadané, dobre vyzerajúce a hlavne prehľadné. Battlefront 2 si však so svojimi novými prvkami priniesol aj nejaké drobné jazvy, ktoré výsledný dojem mierne kazia. Je to v podstate jedna jediná vec a to veľmi slabá grafika (dizajn, možnosti, prehľadnosť) singleplayer galaxy conquestu (hviezdna mapa, lodičky, tlačítka a pod.). Mal som dojem, že autori túto časť hry robili na poslednú chvíľu a nevenovali je príliš veľa pozornosti, čo je škoda. Mal som pri hraní tohto módu chvíľami pocit, že pred sebou vidím hru spred 5 rokov.

           

HRATEĽNOSŤ 8 / 10
Star Wars Battlefront 2 je rozhodne najakčnejšia akčná hra, akú som za posledné roky hral. Deväťdesiat percent času strávite strieľaním, uhýbaním sa laserom, ničením a podobne. Na bojovom fronte sa jednoducho neustále niečo deje. Obzriete sa vľavo a vidíte vznášadlá obmotávajúce sa AT-ATčkam okolo nôh, otočíte sa v pravo a vidíte Lord Vadera ako masakruje skupinku rebelov, márne sa snažiacu brániť generátor štítu. Vesmírne súboje sú priam extázou, pre mňa osobne určite. To, že môžete bojovať vo vesmíre ako aj v interiéroch bojových krížnikov je výborný nápad, pretože vás tým autori nenútia neustále lietať, ak to nie je práve vaša parketa. Čo som ešte vynechal? Zopár vecí sa ešte nájde. Tak napríklad veľmi si cením, že autori mysleli na single-player hráčov viac než predtým, dali im totiž už spomínaný galaxy conquest mód, ktorý dáva hre isté prvky stratégie. O čo v ňom vlastne ide? V skratke: máte pred sebou mapu Star Wars galaxie po ktorej sa pohybujete so svojou armádou. Útočíte na vami vybrané ciele (planéty), poprípade sa môžete stretnúť s armádou súpera, čo vedie k vesmírnej bitke. Za dobité planéty získavate kredity, ktoré môžete míňať buď na bonusy (lepšie blastre, viac posíl, veliteľ, atď.) alebo na nové druhy jednotiek. Je to vlastne len iná forma výberu všetkých máp v hre, no aj to sa cení.

Autori si zaslúžia veľkú pochvalu za množstvo máp a hlavne za ich rozmanitosť! Nie len po grafickej stránke, ale aj pokiaľ ide o štýl hrania. Vlastní vojaci, ktorých si môžete vyberať, sú podľa môjho názoru vyváženejší než predtým. Každý z nich má svoje využitie, čo je pre hru ako je Battlefront veľmi dôležité. Aj keď je táto hra defakto čisto-čistým klonom, je oproti svojmu otcovi Battlefieldovi o niečo akčnejšia. Čo viac si človek môže priať? Čo viac si priemerný FPS-kár môže ešte želať? Možno kampaň s príbehom, ale to už by sme neboli na správnej adrese. Jediná vecička (ale o to kriticky závažnejšia), ktorá by sa dala hrateľnosti vytknúť, je fakt, že niečo takéto sme tu už raz mali. Skrátka hrateľnostne je Battlefront 2 na tom veľmi dobre, akurát s drobnou deja-vu príchuťou. A to, či vám táto pachuť bude prekážať, si musíte rozhodnúť sami.

          

MULTIPLAYER 8 / 10
Multiplayer = Hrateľnosť. Platí presne to isté, čo som písal v hrateľnosti, keďže multiplayer v tejto hre je vlastne singleplayer, s tým rozdielom, že miesto botov hrajú skutoční ľudia. Áno je to obrovský rozdiel, ale to už je otázka umelej inteligencie a nie systému hry. Tak isto ako aj jeho mladší braček poskytuje Battlefront 2 výborné zázemie, či už v podobe množstva kvalitných serverov alebo širokej hráčskej základne. Takže o kvalitný multiplayerový zážitok máte v tejto hre postarané. O to predsa išlo, nie?

ZVUKOVÉ EFEKTY 9 / 10
Wow. Ak vlastníte kvalitnú zvukovú kartu, ktorá vám ponúkne hardwarové spracovanie zvuku na vysokej úrovni, budete si niečo podobné hovoriť aj vy. Zvuky štartujúcich strojov, hučiacich motorov a bzučiacich blasterov sú veľmi kvalitné a poskytujú ten pravý pôžitok zo Star Wars prostredia. O dabingu a hlasovej kulise sa veľmi hovoriť nedá, pretože v hre nájdete pomerne málo hovoreného slova (v porovnaní s hrami, ktoré majú určitý príbeh), no to málo čo sa nájde je nadabované profesionálne a vo výbornej zvukovej kvalite. „All second stage pilots report to hangar,“ sa ozýva vnútrami krížnika, „You are no match for the dark side,“ budete počuť z úst Dartha Maula. Po zvukovej stránke ponúka Battlefront 2 výborný zážitok, nádherne zapadajúci do Star Wars prostredia.

HUDBA 9 / 10
Hodnotiť hudobnú stránku hry, ktorá má v názve slovné spojenie Star Wars, je úloha neľahká. Neľahká v tom zmysle, že nie je čo hodnotiť. Ľudia, preboha, veď sú to Hviezdne vojny, filmová séria s jedným s najznámejších a najlepších soundtrackov, čo viac by ste asi chceli počuť?

        

NÁROČNOSŤ & INTELIGENCIA 7 / 10
Hodnotenie nasledovnej kategórie je v prípade tejto hry zdegradované na jednu jedinú problematiku. A tou je inteligencia botov. Ich schopnosť, či neschopnosť potom udáva celkovú náročnosť hry. A aká vlastne je tá ich schopnosť či neschopnosť? V prvom rade nedostatočne nastaviteľná. Dve možnosti, a to „normal“ a „elite“, sú jednoducho málo. O schopnostiach botov by sa dalo polemizovať. Samozrejme občas sú schopní vás cez pol mapy trafiť sniperkou priamo do hlavy, niekedy dokonca dokážu veľmi presne hodiť granát. To ale nič nehovorí o úrovni umelej inteligencie ako takej. V hre, ako je Battlefront, by boti mali byť takmer dokonalí, mali by sa snažiť kopírovať činnosti skutočných ľudí, mali by vymýšľať prekvapivé útoky, podnikať zákerne výpady, či útočiť počas vesmírnych súbojov v koordinovaných skupinkách. Oni však nie sú schopní nič podobné vykonať. Postavíme si vedľa Battlefrontu 2 hru ako F.E.A.R a výsledná známka tejto kategórie ide do hája.

Neberte to však až tak tragicky. Umelá inteligencia vôbec nie je katastrofálna a vôbec sa proti nej nehrá zle. Je dokonca pomerne zábavné, ak zostanete sám proti 15 či 20 botom a snažíte sa ich postupne všetkých vystrieľať. Veľmi to pripomína hranie klasickej FPSky, v ktorej hráte za superhrdinu a strieľate bezbranných mutantov. Aj vesmírne súboje sú zábavné, vždy si totiž nájdete cieľ, s ktorým sa môžete hrať. Pričom celková hra nie je až tak jednoduchá, niekedy môžete aj pri väčšej snahe prehrať. Pokiaľ ide o kvalitu zábavy, ktorú vám boti ponúknu, niet sa na čo sťažovať (ak vás baví strieľať). Pokiaľ však ide o úroveň umelej inteligencie v tejto hre, je to pomerne slabé a v žiadnom prípade sa to nepodobá skutočným ľuďom. A to by sa patrilo vidieť aspoň nejakú tú snahu.

         

ZÁVEREČNÝ VERDIKT 8 / 10
Neviem, či dvojka získa vyššie spomínaný titul v počte predaných kópií, to sa uvidí až s uplynutím nejakého času. Ak ste si mysleli, že Battlefront bol vo vašom počítači len špina na disku, tak ani Hrdinovia, nové mapy, či vesmírne súboje v jeho druhej časti to nezmenia. Vy ostatní môžete v tejto hre nájsť skvelú akčnú zábavu vo výbornom prostredí, aké môže ponúknuť len svet Georga Lucasa. Jedno je však isté, Battlefront 2 je svojmu predchodcovi dôstojný nástupca.

Najčítanejšie na SME Tech


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Zomrel bývalý šéf BMG Invest Vladimír Fruni

Vladimírovi Frunimu operovali vo Veľkej Británii žalúdok, zomrel doma po návrate z nemocnice.

KOMENTÁRE

Náhorný Karabach chce byť veľmocou. Vďaka jeseterom

Chovajú jesetery a chcú sa stať kaviárovou mocnosťou. Zásah z frontovej línie prežili len statočné ryby.

DOMOV

Sťal dve hlavy chobotnice, ale na silných mužov Smeru si netrúfol

Mantinely vidno pri riaditeľoch nemocníc.

EKONOMIKA

Môžu vám zvýšiť cenu uprostred viazanosti, ako to urobilo UPC?

Aj keď človek podpíše viazanosť, nemá istotu, že ju aj dokončí.

Neprehliadnite tiež

Tŕňová koruna v mozgu môže vysvetliť pôvod vedomia

V mozgu myší objavili tri obrovské neuróny. Vychádzajú z oblasti, ktorá má prezývku dirigent vedomia.

Dinosaurus so štyrmi krídlami pomáha odhaliť, ako vznikli vtáky

Rod Anchiornis žil pred 160 miliónmi rokov. Vedci získali jeho podobu vďaka laserom.

Astronóm: Muskov plán je reálny, bolo len otázkou času, kedy sa vrátime k Mesiacu

O súkromnej ceste k Mesiacu hovorí astronóm Ľubomír Hambálek z Astronomického ústavu SAV v Tatranskej Lomnici.

Päť telefónov, ktoré by sme chceli oživiť ako Nokiu 3310

Nokia 3310 oživila spomienky na staré telefóny. Vybrali sme niekoľko zaujímavých modelov, ktoré by sme radi znova používali.

Inzercia - Tlačové správy


  1. Real-time technológie: nový byt z papiera uvidíte na vlastné oči
  2. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  3. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  4. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  5. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  6. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  7. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  8. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  9. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  10. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  1. Stretnutie po rokoch alebo predaj z papiera
  2. Trend zánovných luxusov dorazil i na Slovensko
  3. Real-time technológie: nový byt z papiera uvidíte na vlastné oči
  4. Ďalšia stovka si našla ten svoj
  5. Register partnerov verejného sektora v rukách profesionálov
  6. Jakub Mankovecký z SPU v Nitre bol opäť úspešný v reze viniča
  7. Hitparáda štiav
  8. 14. ročník AmCham „Job Fair“ v Košiciach
  9. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  10. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  1. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 11 474
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 7 251
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 6 367
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 4 637
  5. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 4 607
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 4 349
  7. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo 3 539
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 2 537
  9. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 1 928
  10. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 1 819

Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop