Star Wars: Battlefront 2 - Lucas Arts strikes back!

Hovorí vám niečo „Best-selling Star Wars game of all time“, čiže najpredávanejšia Star Wars hra všetkých čias? Ak nie, tak potom vedzte, že sa práve chystáte čítať recenziu na jej pokračovanie.

Star Wars je popri Star Treku najväčším sci-fi fenoménom našej pop-kultúry. A ako taký so sebou nesie aj nespočetné množstvá vedľajších produktov, ako sú dokumenty, rozhovory, suveníry, fankluby, akcie... Na tomto všetkom sa totižto dá veľmi dobre zarobiť. A samozrejme sa aj zarába. Čo takto počítačové hry, ako sú na tom ony? Hovorí vám niečo „Best-selling Star Wars game of all time“, čiže najpredávanejšia Star Wars hra všetkých čias ? Ak nie, tak potom vedzte, že sa práve chystáte čítať recenziu na jej pokračovanie.

Mnohí ľudia sa pred vydaním hry Star Wars: Battlefront pýtali, či je nutné, aby takáto hra vôbec vznikla. Čistokrvná dvojička hry Battlefield, ktorá sa tým navyše vôbec netajila. Samozrejme v úplne inom prostredí (Star Wars), čo na jednej strane dávalo priestor mnohým novým možnostiam, no realita bola taká, že úplne všetko, čo tento svet so sebou prináša, autori nevyužili. Napriek tomu bola Battlefront jednotka pomerne úspešná aj medzi kritikmi. V recenziách ju nikto nevyzdvihoval do nebeských výšin, no ani ju nikto nezhodil. Bola to jednoducho fajn hra, ktorá aj vedľa Battlefieldu mala čosi do seba. Veď povedzte, kto by dokázal odolať zvuku letiaceho Tie-fightera? Mesiace uplynuli a pred nami stojí hra s rovnakým názvom, no s iným číslom. S rovnakým princípom, ale s viacerými možnosťami. A jediné, čo môžem na úvod povedať, je, že asi takto mal podľa mňa vyzerať prvý Battlefront.

Základný princíp ostal nezmenený. Opäť bude vašou hlavnou úlohou obsadzovanie strategicky dôležitých bodov. Dominantná kontrola nad týmito bodmi však tentokrát nepriateľskej strane neodčerpáva posily. Ich obsadzovanie má skôr strategický význam, a to z hľadiska rozmiestňovania jednotiek. Posily tak reprezentujú presne to, čo by mali. Jediný spôsob, ako vyhrať, je vystrieľať všetky rezervné jednotky vášho nepriateľa. Samozrejme ešte stále existuje možnosť obsadiť všetky body naraz a zaručiť si tak v časovom horizonte 20 sekúnd bezpodmienečné víťazstvo, väčšinou to však prichádza jedno z druhým.

          

V Battlefronte 2 sa na bojisko dostali niektoré nové jednotky a niektoré staré známe boli v menšej miere pozmenené. Ich vymenovávanie však nemá žiadny bližší zmysel, až na jednu jedinú, a tou sú velitelia. Viac by sa asi hodilo označenie hrdinovia, názov však nič nemení na fakte, že na jednej strane môže vždy stáť iba jeden. Princezná Leia, Han Solo, Yoda, Darth Vader, Darth Maul, Imperátor, Boba Fett ... ešte zopár mien by sa do tohto zoznamu vošlo, no moja pamäť má obmedzené možnosti. Každého z nich si budete môcť vyskúšať a vniesť tak obrovský zmätok do nepriateľských radov. Napríklad taký lietajúci - rakety, plamene a blastre strieľajúci - Boba Fett dokáže byť v tých správnych rukách veľmi nebezpečný. Našťastie sa však nedokážu uzdravovať, takže ich sila nie je nekonečná a zjavovať sa na bojisku môžu len v určitých intervaloch (v závislosti na nastaveniach). V každom prípade sú veľkým spestrením bojiska.

Jednou z najzaujímavejších činností v Battlefronte bolo ovládanie rôznych vozidiel, špeciálne lietajúcich. Ktorý Star Wars fanúšik by sa nechcel preletieť v strojoch ako X-Wing, Tie-Bomber, či v niektorom z vehiklov z novšej trilógie. Tvorcovia Battlefront dvojky si boli tohto faktu vedomí, veď súboje medzi stíhačmi, to je 50% kultu Hviezdnych vojen. Pridali preto do hry špeciálne vesmírne súboje, ktoré sú skutočnou perličkou tejto hry. Dva krížniky, podporované menšími loďami a vesmír, to je nové bojisko Battlefrontu. Začnete ako obyčajný pilot vo vnútri lode, nájdete si prvý voľný stroj a môžete naháňať ostatných hráčov vo vesmírnom vákuu. Na chuť si určite prídu aj bombardovania chtiví hráči, pretože nepriateľský krížnik má niekoľko sub-systémov, ktoré sa dajú zničiť. Nie je nič krajšie, ako ísť s Y-wingom tesne pod imperiálnym bojovým krížnikom, nenápadne ho zospodu obletieť, vynoriť sa tesne pred komunikačnou anténou a dobre mierenou salvou torpéd ju zničiť. Samozrejme, za všadeprítomnej streľby z obranných veží. Okrem toho sa môžete zmocniť transportu, vletieť do nepriateľského hangáru, vysadiť skupinku vašich spolubojovníkov a začať vojnu vo vnútri nepriateľskej lode.

         

GRAFIKA 8 / 10
Star Wars Battlefront mal na svoju dobu peknú grafiku. Je pravda, že engine nebol oproti konkurenčným hrám v ničom výnimočný. V počte polygónov, kvalite textúr či v rôznych iných parametroch častokrát prehrával, no vhodným využitím niektorých efektov (napríklad motion blur) dosiahli autori pútavý zážitok, a to všetko pri znesiteľnej hardwarovej náročnosti.

Nejaký ten čas uplynul a technológia sa posunula vpred. Battlefront 2 tak isto neponúka engine novej generácie, takže napríklad s Quakom 4 sa rovnať nemôže. No niektoré moderné technologické postupy si so sebou priniesol. Veľmi dobre bol v niektorých prípadoch využitý bump mapping, ktorý vdýchol nový život napríklad do rebelských Y-wingov, či do servisných robotov. Bohužiaľ však tento postup (známy najmä z Dooma 3) nebol aplikovaný na širšie spektrum textúr. Je to veľká škoda, pretože textúry sú v porovnaní s ostatnými modernými hrami asi najväčšou slabosťou Battlefrontu 2. Neviem, ako je to u hry s podporou najnovších pixel shaderov, bližšie špecifikácie o engine som nenašiel. Osobne som mal pocit, že neboli využité, ak áno, tak určite menej ako napríklad v hre F.E.A.R. Ak by som to všetko mal zhrnúť do jednej zrozumiteľnej vety, vyzerala by asi takto: Grafická stránka nového Battlefrontu je výborná, no určite by mu neuškodilo, keby sa autori popozerali po konkurenčných hrách a vypožičali si zopár nápadov, napríklad pokiaľ ide o skrášlenie efektov alebo už spomínaných textúr.

INTERFACE 8 / 10
Štvrtá, piata, možno už šiesta hra (záleží od toho, či počítate dadatisky), ktorá by sa dala hodiť do Battlefront/field vreca. Samozrejme každý z týchto kúskov sa v niečom snaží byť iný, aby sa nepovedalo. Jednu vec majú ale všetky do jednej spoločnú, a tou je interface. Nie, nebudem za to po tejto hre paradajky (rajčiaky) hádzať. Meniť zabehaný, na internete medzi tisícami ľudí odskúšaný interface, by bol hriech. Zvlášť keď funguje v podstate bez chýb. Hlavné menu, HUD, mapka... prakticky usporiadané, dobre vyzerajúce a hlavne prehľadné. Battlefront 2 si však so svojimi novými prvkami priniesol aj nejaké drobné jazvy, ktoré výsledný dojem mierne kazia. Je to v podstate jedna jediná vec a to veľmi slabá grafika (dizajn, možnosti, prehľadnosť) singleplayer galaxy conquestu (hviezdna mapa, lodičky, tlačítka a pod.). Mal som dojem, že autori túto časť hry robili na poslednú chvíľu a nevenovali je príliš veľa pozornosti, čo je škoda. Mal som pri hraní tohto módu chvíľami pocit, že pred sebou vidím hru spred 5 rokov.

           

HRATEĽNOSŤ 8 / 10
Star Wars Battlefront 2 je rozhodne najakčnejšia akčná hra, akú som za posledné roky hral. Deväťdesiat percent času strávite strieľaním, uhýbaním sa laserom, ničením a podobne. Na bojovom fronte sa jednoducho neustále niečo deje. Obzriete sa vľavo a vidíte vznášadlá obmotávajúce sa AT-ATčkam okolo nôh, otočíte sa v pravo a vidíte Lord Vadera ako masakruje skupinku rebelov, márne sa snažiacu brániť generátor štítu. Vesmírne súboje sú priam extázou, pre mňa osobne určite. To, že môžete bojovať vo vesmíre ako aj v interiéroch bojových krížnikov je výborný nápad, pretože vás tým autori nenútia neustále lietať, ak to nie je práve vaša parketa. Čo som ešte vynechal? Zopár vecí sa ešte nájde. Tak napríklad veľmi si cením, že autori mysleli na single-player hráčov viac než predtým, dali im totiž už spomínaný galaxy conquest mód, ktorý dáva hre isté prvky stratégie. O čo v ňom vlastne ide? V skratke: máte pred sebou mapu Star Wars galaxie po ktorej sa pohybujete so svojou armádou. Útočíte na vami vybrané ciele (planéty), poprípade sa môžete stretnúť s armádou súpera, čo vedie k vesmírnej bitke. Za dobité planéty získavate kredity, ktoré môžete míňať buď na bonusy (lepšie blastre, viac posíl, veliteľ, atď.) alebo na nové druhy jednotiek. Je to vlastne len iná forma výberu všetkých máp v hre, no aj to sa cení.

Autori si zaslúžia veľkú pochvalu za množstvo máp a hlavne za ich rozmanitosť! Nie len po grafickej stránke, ale aj pokiaľ ide o štýl hrania. Vlastní vojaci, ktorých si môžete vyberať, sú podľa môjho názoru vyváženejší než predtým. Každý z nich má svoje využitie, čo je pre hru ako je Battlefront veľmi dôležité. Aj keď je táto hra defakto čisto-čistým klonom, je oproti svojmu otcovi Battlefieldovi o niečo akčnejšia. Čo viac si človek môže priať? Čo viac si priemerný FPS-kár môže ešte želať? Možno kampaň s príbehom, ale to už by sme neboli na správnej adrese. Jediná vecička (ale o to kriticky závažnejšia), ktorá by sa dala hrateľnosti vytknúť, je fakt, že niečo takéto sme tu už raz mali. Skrátka hrateľnostne je Battlefront 2 na tom veľmi dobre, akurát s drobnou deja-vu príchuťou. A to, či vám táto pachuť bude prekážať, si musíte rozhodnúť sami.

          

MULTIPLAYER 8 / 10
Multiplayer = Hrateľnosť. Platí presne to isté, čo som písal v hrateľnosti, keďže multiplayer v tejto hre je vlastne singleplayer, s tým rozdielom, že miesto botov hrajú skutoční ľudia. Áno je to obrovský rozdiel, ale to už je otázka umelej inteligencie a nie systému hry. Tak isto ako aj jeho mladší braček poskytuje Battlefront 2 výborné zázemie, či už v podobe množstva kvalitných serverov alebo širokej hráčskej základne. Takže o kvalitný multiplayerový zážitok máte v tejto hre postarané. O to predsa išlo, nie?

ZVUKOVÉ EFEKTY 9 / 10
Wow. Ak vlastníte kvalitnú zvukovú kartu, ktorá vám ponúkne hardwarové spracovanie zvuku na vysokej úrovni, budete si niečo podobné hovoriť aj vy. Zvuky štartujúcich strojov, hučiacich motorov a bzučiacich blasterov sú veľmi kvalitné a poskytujú ten pravý pôžitok zo Star Wars prostredia. O dabingu a hlasovej kulise sa veľmi hovoriť nedá, pretože v hre nájdete pomerne málo hovoreného slova (v porovnaní s hrami, ktoré majú určitý príbeh), no to málo čo sa nájde je nadabované profesionálne a vo výbornej zvukovej kvalite. „All second stage pilots report to hangar,“ sa ozýva vnútrami krížnika, „You are no match for the dark side,“ budete počuť z úst Dartha Maula. Po zvukovej stránke ponúka Battlefront 2 výborný zážitok, nádherne zapadajúci do Star Wars prostredia.

HUDBA 9 / 10
Hodnotiť hudobnú stránku hry, ktorá má v názve slovné spojenie Star Wars, je úloha neľahká. Neľahká v tom zmysle, že nie je čo hodnotiť. Ľudia, preboha, veď sú to Hviezdne vojny, filmová séria s jedným s najznámejších a najlepších soundtrackov, čo viac by ste asi chceli počuť?

        

NÁROČNOSŤ & INTELIGENCIA 7 / 10
Hodnotenie nasledovnej kategórie je v prípade tejto hry zdegradované na jednu jedinú problematiku. A tou je inteligencia botov. Ich schopnosť, či neschopnosť potom udáva celkovú náročnosť hry. A aká vlastne je tá ich schopnosť či neschopnosť? V prvom rade nedostatočne nastaviteľná. Dve možnosti, a to „normal“ a „elite“, sú jednoducho málo. O schopnostiach botov by sa dalo polemizovať. Samozrejme občas sú schopní vás cez pol mapy trafiť sniperkou priamo do hlavy, niekedy dokonca dokážu veľmi presne hodiť granát. To ale nič nehovorí o úrovni umelej inteligencie ako takej. V hre, ako je Battlefront, by boti mali byť takmer dokonalí, mali by sa snažiť kopírovať činnosti skutočných ľudí, mali by vymýšľať prekvapivé útoky, podnikať zákerne výpady, či útočiť počas vesmírnych súbojov v koordinovaných skupinkách. Oni však nie sú schopní nič podobné vykonať. Postavíme si vedľa Battlefrontu 2 hru ako F.E.A.R a výsledná známka tejto kategórie ide do hája.

Neberte to však až tak tragicky. Umelá inteligencia vôbec nie je katastrofálna a vôbec sa proti nej nehrá zle. Je dokonca pomerne zábavné, ak zostanete sám proti 15 či 20 botom a snažíte sa ich postupne všetkých vystrieľať. Veľmi to pripomína hranie klasickej FPSky, v ktorej hráte za superhrdinu a strieľate bezbranných mutantov. Aj vesmírne súboje sú zábavné, vždy si totiž nájdete cieľ, s ktorým sa môžete hrať. Pričom celková hra nie je až tak jednoduchá, niekedy môžete aj pri väčšej snahe prehrať. Pokiaľ ide o kvalitu zábavy, ktorú vám boti ponúknu, niet sa na čo sťažovať (ak vás baví strieľať). Pokiaľ však ide o úroveň umelej inteligencie v tejto hre, je to pomerne slabé a v žiadnom prípade sa to nepodobá skutočným ľuďom. A to by sa patrilo vidieť aspoň nejakú tú snahu.

         

ZÁVEREČNÝ VERDIKT 8 / 10
Neviem, či dvojka získa vyššie spomínaný titul v počte predaných kópií, to sa uvidí až s uplynutím nejakého času. Ak ste si mysleli, že Battlefront bol vo vašom počítači len špina na disku, tak ani Hrdinovia, nové mapy, či vesmírne súboje v jeho druhej časti to nezmenia. Vy ostatní môžete v tejto hre nájsť skvelú akčnú zábavu vo výbornom prostredí, aké môže ponúknuť len svet Georga Lucasa. Jedno je však isté, Battlefront 2 je svojmu predchodcovi dôstojný nástupca.

Najčítanejšie na SME Tech


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Kotlebovcom po zrušení môžu siahnuť na majetok, pozrite sa na aký

Kotlebovcom sa po vstupe do banskobystrickej župy začalo dariť, kupovali autá aj domy.

SVET

Rakúska štátna tajomníčka: Teraz útočia na webe, zajtra v uliciach

Rakúsko pripravuje zákony o nenávistných prejavoch.

KOMENTÁRE

Netreba vedieť, čo je Kajínek. Z väznice vykročila celebrita (Schutzov týždeň)

Proti „ideám“ Sme rodina je šuvix aj nový „sociálny balík“ Smer-SNS-HíD.

Neprehliadnite tiež

Drobné prepeličky môžu pomáhať v boji proti rakovine

Vedecký výskum na zvieratách vždy bol a aj bude otázkou rôznych názorov. Výskum na vtáčích vajciach a embryách však prináša nové rozmery.

Vedci sú na stope tajomstvu DNA

Vďaka úžasnému technologickému vývoju vznikajú nové vedné odbory. Jedným z nich je aj bioinformatika.

TECH_FM

Odhalili, prečo sú veľryby také obrovské

Gigantizmus veľrýb bol dlho záhadou. Už nie je.

Vzdali sa ropy, ponúknu tenisky z morských rias

Nerozpadnú sa po jednom daždi, nový materiál je určený na štandardné použitie.

Inzercia - Tlačové správy


  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  2. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  3. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  4. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  7. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  8. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  2. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  3. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  4. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  5. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  6. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  7. Každý štvrtý 70-tnik na Slovensku má cukrovku, pribúdajú mladší
  8. 5 hviezdičkové apartmány priamo na pobreží - Dubrovník
  9. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  10. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 16 100
  2. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 11 054
  3. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 8 511
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 6 835
  5. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 369
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 6 198
  7. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 5 778
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 5 016
  9. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 4 638
  10. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní 3 702