Prvý diel Driver-a s Tannerom v hlavnej úlohe sa objavil na jeseň roku 1999 a išlo jednoznačne o pozitívne prekvapenie zo stajne Reflections, odkiaľ k nám pricválala i dvojica tátošov Destruction Derby . Zaujímavý príbeh v štýle automobilových naháňačiek zaujal a nikomu nechýbala možnosť vystúpenia z vozidla. Druhý diel sa objavil len pre Playstation a jeho kvalita neprevyšovala predchodcu, no stále sa jednalo o zaujímavú závodnú hru, v ktorej nešlo o to, odkrúžiť daný počet kôl. S príchodom trojky, imidžovo nazvanej Driv3r, sa roztrhlo vrece s kritikmi. Určite sa nejednalo o kvalitný počin, to si uvedomujú i samotní tvorcovia a v početných rozhovoroch si sypú popol na hlavu, avšak musím podotknúť, že ja osobne som sa pri treťom Driverovi bavil. Hviezdne herecké obsadenie, rozsiahle mestá a predovšetkým skvelý mód naháňačiek s políciou – len pri sledovaní spomalených scén som strávil hodiny. Nebola to pecka, ale isté čaro rozhodne mala a ak ste nevystúpili z vozu, zvykli sa na ovládanie a prehrýzli sa cez HW náročnosť, istotne ste sa bavili.
Toto preview sa tak možno bude zdať niekomu ako zbytočné chválenie dňa pred večerom, ale ja si nemôžem pomôcť, Drivera mám rád a hoci sa posledný diel nevydaril podľa nikoho predstáv, očakávam, že štvorka nás všetkých zrazí na zadok. Parallel Lines sa totiž vracia ku koreňom, k začiatkom svojej virtuálnej púte a ocitneme sa v druhej polovici 70.rokov, konkrétne v roku 1978, kedy sa dostaneme pod jazdy chtivé pracky mladíka TK (čo je skratka 18-ročného výrastka The Kid), s ktorým zažijeme mnoho krušných chvíľ v New Yorku. Na rozdiel od predošlého dobrodružstva sa totiž tvorcovia zamerali len na jedno mesto a rozhodli sa spracovať ho o to detailnejšie. Na jednu stranu to je škoda, pretože trojica metropol zaisťovala rôznorodosť, ale s, v rámci možností, virtuálnym New Yorkom sa toho dá tiež veľa získať. Neprídeme o známe štvrte ako napríklad Manhattan, Brooklyn, Bronx, Harlem, Queens alebo kúsok New Jersey. Z každej časti bude na nás dýchať hodnoverná atmosféra, pretože študovaním množstva materiálov získali tvorcovia prehľad o vtedajších štvrtiach. Tešiť sa tak môžeme na mnohé typické budovy, prípadne reálne stvárnené celé ulice, no v tomto prípade však treba pripomenúť, že v rámci zachovania zábavnosti boli niektoré extrémne zdĺhavé úseky vypustené. Určite by nikoho nebavilo putovať dlhé desiatky minút z jednej štvrte do druhej a preto došlo k prijateľnému zjednodušeniu a nemali by sme sa sťažovať na príliš malú rozlohu, ani strácanie sa v bludisku nekonečných uličiek. Virtuálny NY sa predošlej trojici rozlohou určite nevyrovná, ale skromné mestečko to rozhodne nebude.
Ako som už spomenul, príbeh sa odohráva na konci 70.rokov, kedy sa v úlohe TK chopíme úlohy začínajúceho gangstra. Zo začiatku bude musieť presvedčiť miestne podsvetie o svojich kvalitách, ale postupne si získa ich sympatie a dostane náročnejšie úlohy. Ako vodič, uchádzajúci sa o priazeň s pochybnými živlami, príde TK často do kontaktu s políciou a núdza nebude o naháňačky s hulákajúcimi vozidlami v pätách. O konkrétnych úlohách sa toho veľa nevie, no už teraz je známe, že okrem tradičných časovo obmedzených misií budeme eskortovať, prípadne ochraňovať niektoré osoby či automobily, snažiť sa zničiť daný subjekt alebo bezpečne priniesť vozidlo na dané miesto. Tradičná zmes úloh, no pri citlivom zapracovaní príbehu sa môžeme začať tešiť. Ďalšie správy hovoria o tom, že druhá dejová línia sa bude odohrávať v dobe blízko súčasnosti, keď sa TK dostáva na slobodu po dlhom a hlavne nechcenom pobyte za mrežami. Tešiť sa tak môžeme na príbehové zvraty, len sa začínajú objavovať obavy z plytkosti celej zápletky a je otázne či napokon dáme týmto chmúrnym myšlienkam za pravdu. Klišé so svedomím nás príliš neláka a veríme, že Tanner zostane pochovaný s tretím dielom a Reflections ho nevytiahnu znovu na scénu. Maximálne tak vo vedľajšej úlohe, to by sa nám celkom rátalo.
Keď som už pri tých úlohách, v krátkosti spomeniem, že tvorcovia si vstúpili do svedomia a vypustili levely, v ktorých ste sa museli pohybovať po vlastných. Jednalo sa o zrejme najhoršie spracovanú 3rd action game, aká sa v komerčnej hre objavila (teda nerátam budgety typu Manhattan Chase). Dôraz bol radšej kladený na úplne voľný svet, prístupný pre hráčov bez zbytočného nahrávania, ktoré nás bude obmedzovať len na začiatku, inak sa mestom môžeme preháňať bez zdržovania. Voľnosť spočíva i v tom, že úlohy nemusíme plniť okamžite, ale v kľude sa môžeme premávať mestom a ak dostaneme na nejakú tú misiu chuť, dostavíme sa na dané miesto a ponuku prijmeme. Tak to máme radi, pretože tento druh voľnosti výrazne pomohol sérii Grand Theft Auto, tak prečo by mal uškodiť štvrtému Driverovi? Jednoznačne obrovské plus a ak sa zachová vcelku príjemný a na rozdiel od San Andreasu i reálnejší fyzikálny model poškodenia vozidiel, užijeme si množstva búračiek a efektných nehôd.
Chovanie sa vozidiel je predsa pre podobne ladenú hru dôležitou položkou a nejakú tú fyziku hra bude určite obsahovať. Dokonalá realita nás určite nečaká, avšak jednoznačne potešia rôzne modely pre odlišné vozidlá. Okrem rýchlych športiakov, ktoré síce dokážu rýchlo akcelerovať, ale utrpí tým ovládanie, sa dočkáme i tradičných sedanov. Silnejšie nátury potešia vozy s pohonom na všetky štyri kolesá či dokonca ťahače alebo buldozér. Šoférovať budeme môcť i motorky a hoci nepôjde o tak rôznorodú garáž ako v počine od Rockstaru, rozhodne sa budú všetky modely od seba odlišovať nielen vizuálne, ale aj vlastnosťami. Novinkou v sérii Driver je modifikácia získaných tátošov. Tých je možné vylepšovať kupovaním lepších náhradných dielov, k slovu sa dostane i tuning a čo by to dnes boli preteky bez rôznych prídavných spojlerov alebo samolepiek na kapote? Všetko však niečo stojí a investícia do vašej káry vás bude stáť nemalý obnos. Financie získavate nielen plnením hlavných questov, ale aj postranných, prípadne rôznymi minihrami. Ťažko sa však dá odolať vylepšeniu miláčika a jeho vnútorností (motor, brzdy, ovládanie, armor...).
Vaša garáž sa tak začne zapĺňať drahocennými skvostami a je príjemné vedieť, že o svoje štvorkolesové lásky neprídete, ale sa nimi môžete kochať po celý čas hrania. K tomu, aby táto situácia mohla nastať, je potrebné príťažlivé technické spracovanie. Hoci sa tvorcovia dušujú, že bude na úrovni, nám sa zdá, že sa jedná len o mierne modifikovaný engine z minulého dielu, ktorý síce nebol zlý, ale o optimalizácii zrejme nikdy nič nepočul. Neostáva nám nič iné, než dúfať, že modely jednotlivých vozidiel budú vyzerať skvostne, okolie bude plné života a kolízie získajú filmový nádych ako v minulosti. Chovanie automobilov sme si už rozobrali, ja len pripomeniem, že okrem vás sa v meste bude vyskytovať mnoho civilných vodičov, dodržiavajúcich predpisy. Čo sa týka zvukového sprievodu, tentoraz Reflections upustil od angažovania známych hollywoodskych mien a za ušetrené peniaze sa rozhodol vylepšiť umelú inteligenciu, ktorá bola minule dostatočne zúfalá.
Zdá sa, že Reflections si vstúpili do svedomia a pokúsia sa napraviť chyby a svoju povesť na hernom trhu. Určite to nebude ľahké, pretože mnohí sú skeptickí, veď Driver: Parallel Lines by sa mal objaviť onedlho. Nemôžem si pomôcť, ale vyzerá to nádejne a ja som sa možno nechal znovu uniesť a teším sa na tento titul ako malé decko. Určite nepôjde o vyslovenú hitovku, ktorú by som si pri najbližšej príležitosti nechal vytetovať na intímne miesto, ale plnohodnotnú zábavu by nový Driver ponúknuť mohol, nemyslíte?