Sobota, 31. október, 2020 | Meniny má AurelaKrížovkyKrížovky

V Austrálii majú ropuší problém

Zložitosť ekologických vzťahov a pružnosť evolúcie neradno podceňovať. Svedčí o tom vývoj austrálskeho problému s dovezenými ropuchami.

Ropucha veľká.

FOTO - BENJAMIN PHILLIPS

Ropucha veľká (Bufo marinus) je najväčší ropuší druh. Meria až 23 centimetrov a dosahuje hmotnosť dva kilogramy. Obýva tropické oblasti Južnej a Strednej Ameriky, ale zasahuje až na juh USA a na Antily. Odtiaľ ju "dodali" na mnohé tichomorské ostrovy, aby hubila hmyz. Pred asi 70 rokmi sa dostala aj do Austrálie ako protivník hmyzích škodcov plantáží cukrovej trstiny. Lenže tam sa prejavila ako dvojsečná zbraň, dokonca vyvolala ekologickú katastrofu. Tak ako iné ropuchy má totiž na koži jedové žľazy. Okrem vážneho ohrozenia radu druhov divo žijúcich zvierat to viedlo k početným incidentom s hospodárskymi a domácimi zvieratami. Tiež s ľuďmi, vrátane úmrtí.

Ropucha veľká je naozaj invazívny tvor. Navyše sa v novom prostredí rýchlo vyvíja. V najnovšom čísle časopisu Nature to doložil tím Richarda Shinea zo Sydneyskej univerzity. Od introdukcie na území austrálskeho spolkového štátu Queensland v roku 1935 sa jej areál rozšíril na vyše milión kilometrov štvorcových tropickej a subtropickej Austrálie. Vedci zistili, že ročná rýchlosť expanzie ropuchy sa od jej introdukcie späťnásobila.

Do 60. rokov ropuchy postupovali o asi 10 kilometrov ročne. Dnes je to už 50 kilometrov ročne. Jedince v "prednej línii invázie" pritom majú dlhšie zadné nohy ako tie v starších populáciách. Evolúcia teda medzi tými ropuchami, ktoré podnikajú inváziu, uprednostňuje dlhonohejšie jedince. Zastaviť ich expanziu bude ťažké, pretože kvôli jedu majú všade málo prirodzených nepriateľov a použiť geneticky upravené mikróby je riskantné.

(urb)

Testovanie pracovníkov kultúry a médií v budove RTVS.
Stĺpček šéfredaktorky Beaty Balogovej

Testovanie nie je hlasovanie, dajte sa otestovať

Je dôležité, aby štát dokázal otestovať všetkých, ktorí chcú byť zodpovední.

Kam ísť na test, čo s pozitívnymi a čo bude s netestovanými? (otázky a odpovede)

Certifikát z plošného testovania na Covid-19 je vstupenkou do obchodov.

Pri plošnom testovaní sa využívajú antigénové testy.

Klik: Apple pravdepodobne pracuje na vlastnom vyhľadávači