Na internete nudné znamená dobré - cool znamená hlúpe

Obrovské množstvo ľudí tvoriacich webové stránky sa domnieva, že priemerný internetový surfer je takí, ako oni. Znamená to, že príliš veľa webstránok má dizajn pre dizajnérov. Rovnaký problém postihol v priebehu posledného ...

Obrovské množstvo ľudí tvoriacich webové stránky sa domnieva, že priemerný internetový surfer je takí, ako oni. Znamená to, že príliš veľa webstránok má dizajn pre dizajnérov. Rovnaký problém postihol v priebehu posledného polstoročia poéziu - básnici začali písať verše pre iných básnikov skôr než pre obyčajných čitateľov. Výsledkom je, že poéziu viac ľudí píše, než číta.

V súčasnosti sú zďaleka najväčším nebezpečenstvom pre dobrý dizajn dizajnéri. Typický dizajnér sa vyznačuje najmenej jednou z týchto dvoch charakteristík:

- Prichádza z oblasti tradičného vizuálneho dizajnu a myslí si, že web je celý o grafike, farbách, priestore a vyvážení týchto prvkov. Chce, aby webstránka vyzerala dobre, odlišne. Chce, aby mal čitateľ zážitok. Niektorí z dizajnérov dokonca chcú, aby web vyzeral „cool“.

- Má za sebou technické zázemie a domnieva sa, že webdizajn má posúvať hranice technického pokroku. Chce, aby mal každý rýchly počítač, výkonnú linku a množstvo prídavných programov v internetovom prehliadači. Každý by takisto mal mať pokiaľ možno technické vzdelanie a mal by považovať prácu s webovými službami za zábavu.
Ako môžu byť títo inteligentní ľudia takí hlúpi? Je to akoby ste dali niekomu do rúk kefu na dlážku a on by si s ňou umýval zuby. Je to, ako keby ste dali niekomu televízor a on by ho používal ako zrkadlo. Ako sa môže po ôsmich rokoch fungovania webu toľko ľudí stále fatálne mýliť?

Cool technológie a úbohý dizajn zabíjajú internet. Klasickým príkladom, kde sa takéto myslenie doviedlo do extrému, je WAP. „Internet vo vašom mobilnom telefóne“, tak znie slogan, ktorý počúvame znova a znova. Kto - kto by sa asi tak chcel pripájať na internet cez mobilný telefón? Samozrejme, je tu pár služieb, povedzme prehľad odchodov vlakov, pri ktorých to môže byť užitočné. Ale kto potrebuje celý internet?

Web je spojením knižnice, novín a bežného katalógu. Spoločnou charakteristikou týchto troch vecí je veľmi podobný, čisto funkčný dizajn. Všetky knižnice majú police, stoly a stoličky. Všetky noviny majú zvislé stĺpce s textom a fotografiami. Všetky katalógy a zoznamy majú základnú štruktúru od A po Z.

Dizajn knižníc, novín a zoznamov sa za posledných dvadsať rokov zmenil veľmi málo. Z jednoduchého dôvodu - je funkčný taký, aký je. Nudný, ale praktický. Alebo ste si niekedy v poslednom čase nad telefónnym zoznamom povedali: „Keby som tak mohol spestriť túto nudnú štruktúru, ktorá vždy začína písmenom A a končí Z... Prečo to nepoprehadzovať na Z, Y, X, W, V a U - len tak pre oživenie?“

Podľa štúdie Alexa Research veľké množstvo užívateľov internetu využíva internet veľmi neefektívne - namiesto toho, aby žiadanú adresu (URL) napísali priamo do riadku vyhľadávača s adresou, zadajú ju do svojho obľúbeného vyhľadávača a až cez ďalšiu stránku sa dostanú na hľadaný server.

Milióny ľudí sú na internete nováčikmi. Milióny ho používajú iba raz za mesiac, keď potrebujú nájsť špecifickú informáciu. Chcú, aby sa k nim webstránka správala ako k začiatočníkom nie preto, že sú hlúpi, ale jednoducho žiadajú jednoduchý dizajn, v ktorom sa rýchlo zorientujú a dokážu nájsť cestu k cieľu.

Čo je na webe nudné, je dobré. Čo je cool, je hlúpe.

GERRY MCGOVERN
(Autor je riaditeľom spoločnosti Nua, zaoberajúcej sa manažmentom informácií na internete.)

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Tech

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Prísne tajné. Ako sa zrodila najhoršia zbraň v dejinách

Ako sa vznikla najhoršia zbraň ľudstva.

SVET

Únia zatvára hranice. Opúšťa tým myšlienky Schengenu

Z núdzových opatrení sa stávajú dlhodobé.

ŠPORT

Sagan skončil v štrnástej etape štvrtý, po skvelom závere vyhral Fraile

Opäť zvýšil náskok v bodovacej súťaži.

Neprehliadnite tiež

Čo robiť, aby sa vám v lete neprehrieval telefón

Nedávajte telefón do mrazničky.

Podcast Klik

Klik: Prečo sa ľudia nechávajú očipovať

Prehľad technologických správ týždňa.

PODCAST ZOOM

Zoom: Globálne otepľovanie ukázali cyklistické preteky

Čo nám cyklistika hovorí o zmene klímy.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  4. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  5. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  8. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia
  4. Gopass-dovolenka, ktorá sa oplatí
  5. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  6. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  7. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  8. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  9. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  10. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 34 576
  2. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 23 001
  3. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 17 263
  4. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 14 301
  5. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 9 886
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 5 256
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 5 251
  8. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 536
  9. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 2 703
  10. Špeciálna príloha: Krížovky na leto 2 667