Keď vyšiel Half-Life 2, najúspešnejšia PC hra roka 2004, hráči mali na výber - bežať do najbližšieho herného obchodu a zakúpiť hru starým dobrým spôsobom alebo omnoho jednoduchšie - stiahnuť hru cez internet pomocou digitálneho distribučného systému Steam. Valve Software stál vývoj hry okolo 40 miliónov dolárov, neodskúšaný distribučný model bol preto veľkým rizikom. Odvážnym a inovatívnym však šťastie praje a experiment, ktorý sledoval celý herný svet, sa vydaril. Spokojní sú hráči aj autori hry a budúcnosť je pre distribúciu hier cez internet zrazu omnoho svetlejšia.
Prečo je digitálna distribúcia výhodnejšia?
Nezávislí výrobcovia hier to v súčasnosti nemajú jednoduché. Podľa poslednej štúdie spoločnosti Screen Digest, rozpočty veľkých herných titulov bývajú málokedy nižšie ako 5 miliónov dolárov a očakáva sa, že náklady na vývoj - s príchodom herných konzol novej generácie (Xbox 360, Playstation 3) - vzrastú na 6 až 10 miliónov dolárov. V niektorých prípadoch môžu dokonca presiahnuť "filmových" 20 miliónov dolárov. Dnes využívaný distribučný model (vývojár -> vydavateľ -> distribútor -> predajca) je k vývojárom mimoriadne skúpy. Z 50-dolárovej ceny hry putuje tvorcom len 7 až 10 dolárov. Byť ziskový a zároveň nezávislý si tak môže dovoliť len hŕstka najúspešnejších. Väčšina kvalitných tvorcov hier bola donútená "zapredať sa" veľkým vydavateľským domom, aby prežila. Daňou za finančnú podporu je však strata nezávislosti a kreativity. Herný priemysel tak postihuje choroba nekonečných pokračovaní úspešných titulov, z ktorých sú hráči unavení a unudení. Kreativita sa vytráca a ak nepríde zmena, dvojciferný rast herného priemyslu sa čoskoro rozplynie v stagnácii. Je preto prirodzené, že herní vývojári začali hľadať spôsoby, ako súčasný model obísť.
Napriek tomu, že Valve Software si čísla predajnosti Half-Life 2 cez Steam prísne stráži, predstavitelia spoločnosti sa netaja tým, že bol "extrémne úspešný". Podľa vyhlásení Vivendi, vydavateľa krabicovej verzie hry, sa za prvé dva mesiace od vydania v novembri 2004, predalo 1.7 milióna kusov. To je samozrejme taktiež obrovský úspech, pre Valve sú však kópie predané cez Steam omnoho ziskovejšie. Podľa starších vyjadrení Gabea Newella, spolumajiteľa Valve Software, je zisk na jednej predanej hre, vďaka obídeniu sprostredkovateľov, až 30 dolárov.
Rýchlejšie, pohodlnejšie, kreatívnejšie
Pre samotných hráčov má digitálna distribúcia taktiež viacero výhod. Hru si môžu stiahnuť z pohodlia domova a okamžite po zaplatení začať hrať. Nemusia niekoľko dní či týždňov čakať, kým sa hra dostane do obchodov (na Slovensku to platí dvojnásobne) alebo dorazí dokrkvaná zásielka z lokálneho e-shopu. V prípade Steamu majú hráči k dispozícii nepretržitú podporu v podobe automatických opráv a vylepšení hry. Steam je zároveň komunitou vyše 10 miliónov hráčov, ktorí môžu proti sebe súperiť v on-line verzii Half-Life 2, známom ako Counter-Strike Source. To všetko je samozrejme podmienené dostatočne rýchlym pripojením na internet.
Distribúcia hier cez internet je dnes výhodná najmä pre menších vývojárov s originálnymi nápadmi. Valve umožňuje tým najlepším predávať hry cez Steam za výhodných podmienok - berie len 5 percent provízie. Napríklad, Rag Doll Kung-Fu je netradičná bojovka, kde sa postavy pohybujú ako bábky na špagátikoch. Hra sa pritom ovláda jednoducho myšou, v tomto žánri po prvýkrát. Jeden z prvých herných seriálov, SiN Episodes, je klasická strieľačka, rozdelená na 6-hodinové časti. Zaujímavá je tým, že vývojári môžu sledovať správanie hráčov a na základe toho upraviť dej v nasledujúcich dieloch. Posledným prírastkom na Steame je Darwinia, hra originálne mixujúca real-time stratégiu, arkádu a logickú hru. Herný zážitok dopĺňa nezameniteľná retro grafika.
Žiaden veľký vydavateľ by nikdy nevydal ani jeden zo spomínaných titulov, vďaka distribúcii cez internet sa hry dostanú k miliónom hráčov hľadajúcich čerstvé nápady a unikátnu hrateľnosť. Všetky sa pritom predávajú za menej ako 20 dolárov a dokážu autorom dostatočne zarobiť na ďalšiu kreatívnu prácu.
Digitálna distribúcia naberá rýchlosť
Veľké herné spoločnosti, ktoré zvolili vyčkávaciu taktiku, po úspešnom štarte Steamu pochopili, že distribúcia cez internet funguje a má nezanedbateľné výhody tak pre hráčov ako aj herných vývojárov a vydavateľov. Rozhodli sa naskočiť na rozbiehajúci sa vlak a v blízkej budúcnosti si budeme môcť legálne stiahnuť priamo na hard disky našich počítačov stále viac vysoko rozpočtových titulov. Medzi najočakávanejšie patrí Prey od Human Head Studios/3D Realms (autori Duke Nukem 3D) a nová hra od legendárneho dizajnéra Warrena Spectora a jeho Junction Point Studios, ktorá sa k hráčom dostane práve cez Steam.
Klasické obchody pre hráčov, či už kamenné alebo internetové, sa napriek tomu tak skoro nestratia. Najbližších 5 rokov by obe predajné cesty mali úspešne fungovať spolu a vzájomne sa dopĺňať. Z pohľadu herného vývojára a herného priemyslu celkovo je výhodnejšie, ak si hru legálne stiahnete cez internet. Koniec koncov z toho budete profitovať vy - hráči - kvalitnejšími a zábavnejšími hrami.