Splatterpunk je hororový subžáner, v ktorom sa nerešpektuje fakt, že ľudské telo obsahuje len okolo 5 litrov krvi. Telá živých aj nemŕtvych ľudí, mimozemšťanov, záhrobných kreatúr a iných podivných bytostí sú tu vystavené bizarným scénam násilia, v ktorých elegantným spôsobom padne za obeť každý, kto sa pripletie do cesty hlavnému hrdinovi. A o tom je aj herné prevedenie kultového filmového hororu Evil Dead. Poďme si ho užiť spolu prostredníctvom dvoj-recenzie!
Sam Raimi, režisér oboch celovečerných Spidermanov, si kedysi získal priazeň hororových fajnšmekrov nízkorozpočtovou trilógiou Evil Dead (E.D. I, II, a E.D.: Army of Darkness). Filmy sa stali kultovou záležitosťou napríklad vďaka novátorskému pohľadu na monštrá – vidíme scénu ich očami, samotné Zlo sa tu teda nezobrazí priamo, iba keď už posadne niektorého z protagonistov. Celý dej prvých dvoch dielov („trojka“ obsahuje viac humoru a v podstate už ide o náročnejšiu produkciu aj po finančnej stránke) sa odohráva v odľahlej chate v strede lesov, z ktorých niet úniku. Skupina mladých ľudí tu dovolenkuje, lenže po objavení záhadnej knihy mŕtvych (Necronomicon, odkaz na literárne dielo majstra H. P. Lovecrafta) sa aktivuje v prírode spiace Zlo a obsadí telesné schránky jednotlivých postáv. Prežije to zakaždým len Ash (fenomenálny Bruce Campbell), ktorý sa z toho dostane aj vďaka motorovej píle primontovanej ku kýpeťu zápästia a účinnej brokovnici. Nuž a koniec filmovej „dvojky“ voľne nadväzuje Evil Dead: Regeneration. Namiesto cesty do stredoveku vás však čaká najprv hospitalizácia v psychiatrickej liečebni a následne hrôzy okolitej krajiny, zobrazenej na mapke medzi levelmi.
Keďže ide už o druhý výlet do sveta nemŕtvych prostredníctvom známeho mena Evil Dead, človek očakáva, že sa vývojári polepšili a po hroznom prvom dobrodružstve si vstúpili do svedomia. Nebudem sa navážať do duchaplnej zápletky, tá v splatterpunk žánri predsa nemá čo robiť, lenže známa schéma „prišlo zlo-nakopeme mu prdel“ nemusí vždy dostatočne zaujať. Ale budiš, ideme predsa likvidovať odveké zlo a tam nám nepomôže citovanie kvantovej fyziky. Do jednej packy strelnú zbraň (pištolka, brokovnička), do druhej, respektíve kýptiku, uchopíme motorovú pílu a hybaj ho robiť krvavničky.
Vysokú latku v rámci akčnosti nasadzuje tento PS2 port hneď na začiatku – spriatelíte sa s ovládaním, ktoré na klávesnici funguje veľmi dobre a zistíte, čo vás čaká: riadny masaker. Dobité príšerky možno dokonca likvidovať pomocou finishing move, kedy Ash vyparádi nejaké poriadne fatality. Neskôr dostanete do hry aj parťáka Sama, ktorého kecy vám však prídu dosť otravné, najmä ak nerozumiete po anglicky. Ide totiž o obdobu Shrekovho oslíka, len trošku morbídnejšieho druhu ;-). Sam inak slúži na likvidovanie na diaľku (môžete doňho kopať, koľko sa vám zaráči), alebo na prenikanie do priúzkych priestorov (je to taký krpec, tak čo už s ním), či prenos duší. Prosto, taký malý multifunkčný parchant.
K ostatným pripomienkam čítajte ďalej, len pre upresnenie kurzívou písané texty a druhé hodnotenie patrí nespokojnému a večne ufrflanému Kordošovi a chvála + prvé hodnotenie zase známemu to killerovi nemŕtvych, Marianovi.
GRAFIKA 8 / 10 / 3 / 10
Aj napriek konzolovému pôvodu môžeme byť s PC grafikou spokojní. Isteže to nie je to naj-naj súčasnej doby, čo si nezahráte na plných detailoch ani na najnovších supermašinách. A za to práve autorom vďaka! Vizuál je totiž dostatočne detailný v každom z viac či menej rozľahlých levelov a skvele ho dopĺňajú enginové aj predrenderované animácie. Problémy som mal len s nastavením rozlíšenia: na Radeonke išla hra fullscreen len v rozlíšení vyššom ako 800x600, čo môže na slabších strojoch spôsobiť „sekanie“ obrazu. PS: pri „prehnanom“ množstve príšer (predsa je všeobecne známe, že príšer nikdy nie je dosť) dostal zabrať aj zvuk a občas si jednoducho vypadával. Hm...
Pre niekoho dostačujúce... a pre niekoho, kto má trochu ostrejší zrak než vetrom ošľahaný Marian, ledva držiaci svoju stareckú paličku a starajúci sa o svoj šedivý fúz, to môže byť úchvatné dielo. S dátumom výroby 1999. Krvavé hody by som vzal i bez detailíkov a efektných efektíkov, lenže červená tekutina nie je všetko a prostredie je temer úplne neinteraktívne, šedé a nevýrazné, dokonca ani cintorín už nie je to, čo kedysi býval. Animované sekvencie sú vytvorené v engine hry a ten je značne vyblitý, takže zabudnite na filmové ukážky, nadchnúť vás môžu maximálne statické scény. Pohybový arzenál nemŕtvych je toporný – to vôbec nie je zlé, lenže hlavný hrdina si hopsá ako zajko po lesnej cestičke za mrkvičkou. Neprirodzené skoky nahrádzajú finishing moves, ktoré sú pekne animované, lenže ich je poskromne. Moje súkromné hodnotenie je teda o „niečo“ nižšie.
INTERFACE 8 / 10 / 5 / 10
Tak jednoducho a intuitívne sa mi ešte PS2 port okrem Silent Hill 2 azda ani neovládal. Všetko zvládate na klávesnici, ktorá plnohodnotne supluje gamepad z konzol. Kto by to bol povedal? A keď vám aj nejaké tlačidlo nesadne, jednoducho si nakonfigurujete iné a hotovo. Naviac, ani kamera tu nestvára centrifugálne pohyby na rozdiel od iných konverzií a tak nebude problém s neprehľadnosťou a chaosom.
Kameraman si podľa môjho názoru vybral nevhodnú chvíľu na uľavenie si a jeho nástupca pochádza sa svojej úlohy chopil s až príliš veľkou vervou. Neustále nastavovanie pohľadu by sa dalo prežiť, lenže pravé peklo nastane pri úzkych priestoroch, kedy vám kamera behá ako splašená, čo v kombinácií s prebiehajúcim súbojom s viacerými monštrami nielenže urobí situáciu neprehľadnou a všetko sa zvrhne v zúrivé klikania a stláčaniu náhodných kláves. Nepríjemné. Dá sa na to zvyknúť, lenže prečo by to človek robil, keď má k dispozícii omnoho kvalitnejšie tituly?
HRATEĽNOSŤ 7 / 10 / 7 / 10
Nedá sa opísať nadšenie fanúšika filmov Evil Dead po prvých minútach v slávnej horskej chate. Prítomnosť „lesného ducha“ nikdy nebola taká citeľná! Potom, keď na vás hra vybalí úplne nové lokácie a špeciálne možnosti, keď zisťujete, že nepôjde len o čisté vyhladzovanie vrások bytostí z iného sveta motorovou pílou, sa celá vec už trochu zvrháva na komerčnú záležitosť, kde všetko musí byť tak, ako sa na zábavnú 3rd person akciu súčasnej doby patrí... Lenže to by zas malo potešiť každého „klasického“ hráča, ktorý si za svoje peniažky chce užiť rôznorodú, nápaditú zábavu a nie len prostoduché zabíjanie na jedno kopyto a čierny humor. Takže ak to vezmete z ktorejkoľvek strany, výsledné zistenie bude to isté: Evil Dead sa hrá výborne! Ash má totiž množstvo chvatov (ide vlastne o kombá), ktoré sa dosahujú relatívne ľahko, len si ich treba natrénovať a naučiť sa správne využívať. Okrem toho všetko do všetkého zapadá a tak tu máme ozajstnú cukrovinku!
V tomto prípade musím súhlasiť. Sú to výborné hody a kto holduje krvavému žánru, prípadne je fanúšikom filmového spracovania, neklepne ho z atmosféry či hrateľnosti. Prostredia rotujú a keby nebolo príliš jednoduchého dizajnu, ktorý vám nedovolí ani na chvíľu odbočiť, bola by to hodnotnejšia hostina. Preto je až podivné ako ma mohla táto primitívna zábava zaujať natoľko, že jej človek venuje niekoľko hodín drahocenného času. Lenže to si nevyberá a hrá sa to fajn, tak prečo vstávať od nedojedenej krvavej polievky? Čerešničkou na torte sa stal humor – notoricky sarkastický Ash komentuje takmer každú situáciu a robí si žarty zo všetkého. Pri skolení prvého bossa mali moje ústa tvar písmena U a pri tomto monológu s hlavou elektrického démona sa izbou ozývalo šialené hihňanie. A to nevravím o komentovaní situácie, keď sa k vám pridá trpaslík Sam. Bravo.
MULTIPLAYER
Neobjavili sme.
ZVUKOVÉ EFEKTY 7 / 10 / 6 / 10
Nadpriemer, ktorý spočíva v krásne nasamplovaných zvukoch ľudských aj neľudských, hmotných, aj nehmotných... Medzi extras sa vám neskôr dokonca uvoľní video z ich nahrávania, ktoré si istotne nenechajte ujsť. Mimochodom, ostatné extras tiež stoja za pozretie, takže sa po tých leveloch rozhliadajte poriadne, nech vám nič neujde.
Zvuky sú priemerné a nie je ich príliš veľa. V temnom prostredí sa veľa živých vecí nenachádza a tovar určený na likvidáciu chrapčí... priemerne. Chcelo by to niečo navyše, nejaký ten bonus typu vietor v korunách stromov alebo industriálne ruchy v interiéroch.
HUDBA 7 / 10 / 4 / 10
Žiaden prelom v hudbe k hororovým hrám sa nekoná, za to môžeme hovoriť o nadpriemere podobne ako u zvukov. Vhodne sa tu navyše kombinuje muzika s tichom, takže atmosféra je podčiarknutá a dokonalá aj po tejto stránke. Výrazne vyniká snáď len technoskladba, ktorá hrá keď prevezmete úlohu Sama.
Oproti konkurencii jednoznačne slabota. Nemusím počúvať výborné soundtracky typu Silent Hill, ale pri riadnej rezačke by nebolo od veci vnímať niečo poháňajúce vpred. Zopár takých momentov sa v hre vyskytne, ale je ich poskromne ako fialových papierikov v mojej peňaženke.
NÁROČNOSŤ & INTELIGENCIA 7 / 10 / 7 / 10
V neskorších úrovniach sa budete čudovať, aké obtiažne hry sa dnes ešte na PC vyrábajú a možno vás zamrzí aj absencia možnosti nastaviť si obtiažnosť podľa ľubovôle. Ale nezabudnime, že ide o „rezačku“ a tak to v takýchto prípadoch jednoducho chodí... čo je inak veľmi správne! Likvidáciu uľahčí jedine premena Asha na jeho temné Ja, preto nevynechajte ani jeden z okolo sa povaľujúcich sudov a bedien, veď skrývajú vzácnu žltú esenciu (alebo červené liečivo), potrebnú pre transformáciu.
Hra vám vydrží tak akurát a postupne to prituhuje až do občasne frustrujúcich momentov. Chvalabohu za inteligentné rozmiestnenie save pointov, ktorých nájdete po úrovniach tak akurát. Problémy vám budú robiť veľké tlupy protivníkov (v menšom množstve aj viete, do čoho režete, prípadne strieľate, takže sa to dá zvládnuť) a bossovia, čiže strážcovia úrovní. Treba prísť na správnu fintu, čo vás stojí niekoľko životov, no potom je pokorenie nepríjemného nepriateľa o to slastnejšie.
ZÁVEREČNÝ VERDIKT 7 / 10 / 4 / 10
Zážitky z videohry na motívy filmov Evil Dead sú vskutku výbornými adrenalínovými aj smiechotvornými bombami do vedomia každodennosťou znudeného hráča, zhýčkaného akčnými titulmi z čias Amigy. Frenetická akcia, občas nejaká pasáž orientovaná na šikovnosť, fajnová grafika, autentické prostredie, podmanivé ozvučenie, hektolitre virtuálnej krvi, porcírovanie nepriateľov na malé kúsočky. Bezmyšlienkovitá likvidácia, aká už dlho chýbala na naše stroje mimoriadne poteší a ozaj stojí za to. Ak teda nepožadujete nelinearitu, prítomnosť zaujímavých logických hádaniek, či super-mega-bomba-špica inovatívny koncept.
Je to fajn zábavka, ak by ju rozdávali miesto Notabene. Skutočne. Ako zľavnený titul za pár stoviek stojí Evil Dead: Regeneration rozhodne za hriech už len preto, že je to správna arkáda, pri ktorej môžete dokonale vypnúť. Oželiem technické spracovanie a ostane mi príjemná, jednoduchá zábava. Lenže do úvahy treba vziať i konkurenciu, ktorá je niekde úplne inde. Na druhú stranu je likvidovanie nemŕtvych nedostatkovým tovarom, takže fandovia ani nemajú na výber. A preto je Evil Dead: Regeneration iba priemernou hrou s nevyužitým potenciálom.
Autor: Marián „Ash-man“ Kluvanec & Ján "Sam-man" Kordoš