utomobile. Predstavená bola na veľtrhu CES v Las Vegas a my sme mali príležitosť otestovať ju.
Znie to možno neuveriteľne, ale postačí osem minút a dvojicu NiMH akumulátorov máte okamžite nabitú - to nieje viac ako čas strávený pri jednej šálke kávy alebo balení na krátky výlet. S novými technológiami energetickú tieseň jednoducho nespoznáte.
FOTO - MILAN GIGEL
Vývojári využili tradičnú konštrukciu, s akou sa môžeme stretnúť i pri iných výrobcoch. Telo je optimalizované pre efektívne chladenie, bezproblémovú skladnosť a oddelené káble umožňujú jednoduchšie pribalenie k batožine a variabilitu energetických zdrojov.
FOTO - MILAN GIGEL
Na vrchnej časti sa nachádza štvorica štrbín určená pre prácu s akumulátormi NiMH formátov AA a AAA. Kontaktné pole nekladie nadmerný odpor pri manipulácii a styčné plochy sú tvarované tak, aby zaistili dostatočný prierez pre rýchle nabíjanie. Každá štrbina je vybavená samostatným LED indikátorom, ktorý prezradí stav nabíjacieho cyklu a upozorní na chybný článok. Kým prieduchy pod akumulátormi poskytujú bezbariérový prechod vzduchu, prieduchy na zvyšku plochy majú čelné uzávery, aby sa zabránilo nadmernému vnikaniu prachu dovnútra.
FOTO - MILAN GIGEL
Formátové prispôsobenie dĺžky kontaktového poľa pre rôzne veľkosti akumulátorov vyriešil výrobca dvojitým osadením. Súčasne tak môžete kombinovať články AA i AAA. Nabíjanie každého článku je riadené samostatne, takže nenarazíte na žiadne problémy. Trochu horšie je to s vyberaním plne osadenej nabíjačky - manipulačný priestor je malý, podobne ako pri iných obdobných riešeniach.
FOTO - MILAN GIGEL
Spodná časť je intenzívne rebrovaná pre bezbariérové nasávanie vzduchu na chladenie, čomu napomáha i štvorica nožičiek, ktorá drží nabíjačku nad úrovňou podložky. Preto je dôležité dbať na to, aby ste nabíjačku nezaborili do koberca s vysokým vlasom a umiestnili ju radšej na stôl, alebo rovnú podlahu. Chod ventilátora, ktorý je aktívny počas celého nabíjacieho procesu nie je najtichší. Na vine je intenzívne rebrovanie vrchnej a spodnej časti, ktorá pri náraze vdzuchu tvorí zvuk. Pri 8 alebo 15 minútovom cykle sa to však dá prehliadnuť. Ak však máte chuť pustiť sa do úpravy, plastové rebrá je možné odstrániť a nahradiť ich kovovou ventilátorovou mriežkou.
FOTO - MILAN GIGEL
Chladenie zabezpečuje 60 mm ventilátor s výškou 1 cm, ktorý používa klzné obloženie, takže časom sa môže jeho hlučnosť zvýšiť, alebo vplyvom prachu môže vypovedať. Získať lepšiu náhradu s guľôčkovým obložením však nie je problémom. Keďže ventilátor je pohodlne dostupný, jeho výmena je jednoduchá i pre technicky menej zdatných používatľov. Chladenie hrá pri nabíjacom procese dôležitú úlohu.
FOTO - MILAN GIGEL
I bočný pohľad odhaľuje ďalšie cesty pre tepelnú výmenu a dvojicu ergonomických vybratí, ktoré umožňujú pohodlné zodvihnutie nabíjačky z dosky stola.
FOTO - MILAN GIGEL
Na zadnom paneli sa nachádza dutinkový napájací konektor, ktorý je vstupnou bránou pre 12V napájanie. Okrem pripojenia k elektrickej sieti prostredníctvom externého adaptéra je tak možné použiť nabíjačku i v automobile. Súčasťou dodávky je potrebné príslušenstvo. Treba si však uvedomiť, že s bežnými adaptérmi nepochodíte - ich výkon je primalý.
FOTO - MILAN GIGEL
Dodávaný napájací adaptér s oddeliteľným napájacím káblom ponúka na výstupe až 5 A prúd a pracuje so vstupnými napätiami od 100 do 240 voltov. To ho predurčuje i pre cestovné použitie. V prípade že adaptér náhle zlyhá, môžete sa spoľahnúť na väčšinu LCD monitorov, ktoré sú vybavené externým 12V adaptérom s podobným výkonom. V balení je i CL adaptér pre pripojenie k zapaľovaču automobilu. Ten je istený vymeniteľnou 10A poistkou.
FOTO - MILAN GIGEL
I keď je riadenie každého článku procesorom riešené samostatne, predsa len existujú isté pravidlá pre ich vkladanie do nabíjačky. Ak chcete dosiahnuť 8 minútový nabíjací cyklus, môžete použiť jednen alebo dva špeciálne akumulátory AA PRO H (2000 mAh), ktoré vložíte do štrbín. Ak nabíjate jeden alebo dva obyčajné NiMH akumulátory (2300 mAh), vložíte ich do vonkajších štrbín, kde sa nabijú do plnej kapacity za 15 minút. Ak nabíjate akumulátorov viac, obsadíte i zvyšné stredné štrbiny. V takýchto prípadoch bude nabíjací cyklus vždy 15 minútový, bez ohľadu na to, aký druh akumulátorov ste použili.
FOTO - MILAN GIGEL
Riadiaci procesor používa pri nabíjaní článkov technológiu NeoTherm2. Jej základom je adaptívny pulzný algoritmus, ktorý používa ako spätnú väzbu teplotu článkov. Preto je každá štrbina vybavená tepelným senzorom, ktorý neustále monitoruje teplotu článku. Kým v tomto prípade vstupujú pri 15 minútovom cykle do hry obyčajné NiMH akumulátory, konkurenčná Varta využíva špeciálne drahšie články vybavené tlakovou membránou. Používateľ môže v tomto prípade oceniť nižšiu investíciu a možnosť rýchlonabíjania existujúcich akumulátorov v domácnosti.
FOTO - MILAN GIGEL
Aby nabíjačka nebola zbytočne veľká, výrobca rozdelil elektroniku do dvoch samostatných dosiek plošných spojov, ktoré umiestnil nad seba. Netradičnými výrezmi je riešené chladenie článkov, takže ventilátor môže byť umiestnený úplne dole a výšku nabíjačky nie je nutné zvyšovať kvôli bočným pomocným vzduchovodom.
FOTO - MILAN GIGEL
Riadiace obvody sú umiestnené na rubovej časti spodnej dosky, takže je dôležité aby ste nepoužívali nabíjačku vo vlhkom prostredí a vystríhali sa akéhokoľvek kontaktu s vodoú - ventilátor ženie nasatý vzduch práve sem. Každý z článkov je vybavený samostatným riadením a monitoringom, nad celým projektom stojí procesor.
FOTO - MILAN GIGEL
Výrobca stavil na 8 bitový mikroprocesor s architektúrou RISC z dielní Holtek Semiconductors, ktorý je vybavený analógovými vstupmi. Prostredníctvom nich a zabudovaného A/D prevodníka dokáže spracovávať v reálnom čase namerané dáta pre každý článok, aby zaistil jeho optimálne nabitie na plnú kapacitu a zbránil prebíjaniu a prehrievaniu. Algoritmus NeoTherm 2 na základe zmeraných hodnôt priebežne mení charakteristiku pulzného nabíjania a snaží sa o šetrné zaobchádzanie s akumulátorom. Po ukončení nabíjacieho cyklu sú články priebežne udržiavané aby ich energetický potenciál neklesal samovybíjaním.
FOTO - MILAN GIGEL
Výrobca v tomto produkte splnil to, čo avizoval. Pri teste sme nabíjali rôzne druhy akumulátorov a vo všetkých prípadoch boli dĺžky nabíjacích cyklov pod stanovenú časovú hranicu. Kým pri nabíjaní boli články pomerne teplé, pri ukončení ich teplota vďaka ventilácii rýchlo klesla do normálu. Je však zrejmé že pred použitím je vhodné i tak nejaký čas počkať. Počas pilotného testovania sme sledovali i kapacitu akumulátorov ktoré boli súčasťou dodávky a štvorice používaných akumulátorov rôznych kapacít a výrobcov. Pri absolvovaní 15 kompletných cyklov sme nezaznamenali žiadny znateľnejší pokles kapacity či degradáciu vlastností akumulátorov.
FOTO - MILAN GIGEL
Nabíjačka Lenmar Mach 1 Speed Charger je určená pre všetkých, ktorí žijú dynamický život a nemajú čas čakať hodiny na to, kým ich stará nabíjačka doplní energiu do vyšťavených akumulátorov. Za 8 minút je možné nabiť akumulátory i tesne pred odchodom, kedy náhle zistíte, že ste na ne zabudli. Nesmiernou výhodou je, že svoj domáci akumulátorový arzenál môžete obnovovať postupne. Kým nové špeciálne člány AA PRO H budete nabíjať už v priebehu 8 minút, všetky staršie akumulátory ktoré už máte vo výbave nebude trvať nabiť dlhšie ako 15 minút. O možnosti nabíjania v automobile ani nehovoriac. Keďže produkt ponúka jedinečné vlastnosti a odzrkadľuje potreby stále zrýchľujúceho sa života, udelili sme produktu "Tip redakcie" denníka SME.
Hodnotenie:
Dostupnosť: http://www.lenmar.com/details.asp?model=MSC815&product=electronics&type=chargers&manufacturer=
Orientačná cena: 60 dolárov