SME

Predaj hudby cez internet a mobily sa v roku 2005 strojnásobil

Londýn 19. januára (TASR) - Predaj hudby cez internet a mobily sa v roku 2005 strojnásobil. Iba hudobné vydavateľstvá zaznamenali príjmy 1,1 miliardy ...

Londýn 19. januára (TASR) - Predaj hudby cez internet a mobily sa v roku 2005 strojnásobil. Iba hudobné vydavateľstvá zaznamenali príjmy 1,1 miliardy USD, čo je v prepočte 34,12 miliardy SKK. V roku 2004 to bolo len 380 miliónov USD. Dnes o tom informovala Medzinárodná federácia fonografického priemyslu (IFPI) v správe venovanej digitálnej hudbe. Predaj hudby prostredníctvom nových médií dosiahol 6 % z tržieb hudobného priemyslu. Pred dvoma rokmi to bola takmer nula.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Z internetu sa vlani stiahlo 420 miliónov hudobných titulov. To je viac než dvojnásobok v porovnaní so 156 miliónmi piesní v roku 2004. Najväčším trhom zostávajú USA. Američania v roku 2005 z internetu stiahli 353 miliónov hudobných titulov. Na hudobnom internetovom trhu má dominantné postavenie počítačový koncern Apple so svojim hudobným servisom iTunes, ktorého podiel na trhu dosiahol viac než 80 %. Služba iTunes smeruje k hranici miliardy predaných piesní. V katalógoch služieb ponúkajúcich hudbu na stiahnutie z internetu sa nachádzalo 2 milióny piesní.

SkryťVypnúť reklamu

Aj mobilné telefóny sa stávajú pre hudobné vydavateľstvá stále zaujímavejšie. Samozrejme veľká väčšina príjmov vo výške 400 miliónov v tejto oblasti pripadá na zvonenia, ktoré sa skladajú z častí piesní. Veľmi vysoký predaj hudby cez mobily je v Japonsku.

Hudobný priemysel sa po ťažkých stratách v uplynulých rokoch spôsobených ilegálnym sťahovaním hudby veľmi rýchlo zotavil. Ako povedal predseda IFPI John Kennedy: "Úspešný vývoj roku 2005 pred dvoma rokmi nikto nemohol predvídať." Aj v tomto roku sa očakávajú vysoké príjmy z obchodu z digitálnou hudbou.

Veľké pokroky zaznamenal boj proti hudobným pirátom. Predovšetkým v Nemecku a Veľkej Británii stále rastie počet legálnych kupcov digitálnej hudby. Očakáva sa celosvetové pokračovanie toho trendu.

SkryťVypnúť reklamu

V súčasnosti na celom svete existuje 335 legálnych webových stránok, z ktorých si fanúšikovia hudby môžu sťahovať hudbu. Ešte pred dvoma rokmi ich bolo iba 50.

Informovala o tom nemecká agentúra DPA.

(1 USD = 31,017 SKK)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Tech

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Komerčné články

  1. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  2. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  8. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  1. Musí veda odpovedať na všetky naše otázky?
  2. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  3. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  4. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  5. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  6. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  7. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  8. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 17 892
  2. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 743
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 7 644
  4. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 3 490
  5. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 956
  6. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 2 690
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 2 503
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 1 600
SkryťZatvoriť reklamu