Počet zhliadnutých webových strán je momentálne jediným kritériom, podľa ktorého sa môžu objektívne porovnávať jednotlivé slovenské internetové servery – skutočnú popularitu jednotlivých projektov však takto merať nemožno. Množstvo prezretých stránok totiž nehovorí o tom, koľko ľudí server používa, ale len to, koľko dokážu používatelia toho-ktorého servera „naklikať“.
Na problematickosť rebríčka poukazuje aj stabilná prvá pozícia Azet-u, ktorý však rozhodne nie je kráľom slovenského internetu – len ponúka služby, pri ktorých musia používatelia klikať omnoho častejšie, ako pri vyhľadávaní alebo čítaní správ.
Tieto problémy by mala odstrániť nová technológia auditovania iDot, ktorá už servery nehodnotí podľa zobrazených stránok, ale podľa počtu používateľov. IDot sa už niekoľko mesiacov testuje a výsledky sa zverejňujú zároveň s doterajším iAuditom.
Podľa iDotu v januári 2002 s veľkým odstupom vedie portál Zoznam. Za ním sa umiestnil Superzoznam, ďalej Markíza a Azet a prvú päťku uzatvára SME. Za šiestym Atlasom sú dva poštové servery Post a Pobox, ďalej ďalší portál Centrum a na konci prvej desiatky Funny. Takéto poradie pravdepodobne oveľa lepšie odráža skutočnú situáciu na slovenskom internete, pričom z prvej desiatky iAuditu v novom prieskume už chýba len Wanadoo.
Samozrejme, aj toto stanovovanie poradia je stále skôr hrou o prestíž, než metódou na hodnotenie úspešnosti jednotlivých projektov. Príkladom môže byť súboj návštevnosti medzi SME a Markízou, v ktorom už dnes Markíza dominuje. Kým však SME.sk z inzercie pokrýva prakticky všetky náklady na svoju činnosť, Markíza.sk je pravdepodobne vysoko stratová. Obrovské percento návštevníkov Markízy navyše tvoria ľudia využívajúci jej bezplatnú SMS-bránu, čo je výnimočne atraktívna, no pre prevádzkovateľa aj výnimočne drahá služba. Náklady na túto službu nemusia byť dlhodobo udržateľné, a tak sa skutočný výsledok súboja o miesto slovenskej internetovej spravodajskej jednotky dozvieme, až keď bude SMS-brána zrušená alebo Markíza začne zverejňovať údaje o jej návštevnosti.
Veľmi pochybná je aj úspešnosť veľkých portálov Atlas a Centrum – kým ich materské portály v Českej republike patria stabilne do prvej trojky, na Slovensku sa im zatiaľ v počte používateľov nepodarilo ohroziť vedúci tandem Zoznam – Superzoznam a o pozíciu v rebríčku musia tieto veľké a zatiaľ stále dotované portály potupne bojovať s oveľa menšími stránkami ako Funny, Post či Pobox.
Šieste miesto Atlasu a deviate miesto Centrumu je preto možné považovať za neúspech týchto portálov, kým desiate miesto Funny znamená pre donedávna malý amatérsky zábavný server s úzkou skupinou používateľov za prenikavý úspech. (rha)
www.idot.sk