WRC: Rally Evolved - nie evolúcia, ale zábava

Dosť bolo formúl, dosť bolo realistických simulácií, dosť bolo chtíču po rýchlosti. Tentoraz si znovu sadneme na sedadlo jazdca, ktorý sa musí sústrediť každý zlomok sekundy a jeho život je i v rukách spolujazdca-navigátora. Vitajte vo výbornom rely.

Nech by som začal akokoľvek, po chvíli by to bolo vonku. Recenzií na rely som už pár napísal a v skratke možno prehlásiť, že túto chudobnejšiu skupinku hier môžeme rozdeliť na dva súbory – realistické a s arkádovou príchuťou. To je asi tak všetko, čo môžete v márnej snahe napísať a potom je nutné postupovať podľa zabehnutého scenára. Nič to však nemení na tom, že túto sortu hier mám neskutočne rád a kráľovsky som sa bavil i pri testovaní nového PS2 počinu WRC: Rally Evolved, ktorý môžeme zaradiť do druhej skupiny, čiže medzi akčnejšie tituly. Tým je všetko vysvetlené a hoci môžeme chrochtať blahom z licencií (nielen vozidiel, ale aj jazdcov), tešiť sa z desiatok rýchlostných skúšok, ktoré existujú, radšej sa budem venovať hrateľnosti a samotným zážitkom z hrania.

V prvom rade je len na vás, či sa rozhodnete pre tradičný režim celej sezóny (s vybraným automobilom prejdete všetky rely a rýchlostné skúšky s opravami vozidla, pričom o konečnom výsledku rozhoduje počet bodov v získaných rely) alebo z viacerých akčnejších možností, medzi ktoré patria napríklad preteky vo štvorici na jednom z okruhov. Vrcholom je aj tak kariéra. Stačí si zvoliť výkonnostnú triedu (a zároveň obtiažnosť, čo sa však dalo čakať) a hor sa do jeden zo šestnástich krajín (označený štát predstavuje zároveň charakteristický povrch), kde sa začína prvá rýchlostná skúška z troch. Tradičný rely systém vás núti jazdiť dômyselne, nemusíte mať nohu neustále na plyne – rozmiestnené „checkpointy“ po trati vám priebežne ukazujú vaše umiestnenie. To všetko už poznáme, rovnako i opravovanie poškodených súčiastok vozu v boxoch pri nešetrnej jazde. Neprekvapí ani kopec odomykateľných vecí od automobilov, cez trate, až po rôzne artworky alebo cheaty. 

Rýchlostných skúšok je dosť, okolo 50 kúskov a jedinou ich vadou môže byť, že sú to vcelku krátke úseky, ktoré zaberú maximálne pár minút, pričom za priemer berte tri minúty. Samozrejme, je to málo, ale k akčnému charakteru hry sa to jednoducho hodí. Zavítame do každej krajiny, pričom povrchov je dostatok – vo Švédsku sa nám chumelí, austrálske púšte sú zradné, anglické dedinské prostredie poznáme z iných titulov, prekvapí rozpálené Turecko, nádherne zelený Nový Zéland, prímorský Cyprus. Nie, nechcel som sa pustiť do zbytočného vymenovávania. Máme tu dostatočné množstvo rely, ktoré sa od seba odlišujú a zaujme každá, no sadnúť vám rozhodne nemusí, čo boli v mojom prípade japonské úzke cestičky spojené s dažďom a často obrovským prevýšením.

Vozový park číta mnoho kúskov a hoci sa jedná o známe značky, predsa sa mi nezdal zoznam kompletný. Slabšiu kubatúru zastupuje tradične Fiesta, Clio, Swift alebo 206ka, silnejšie motory má Xsara, Focus, Imprezza, 307ka, Lancer alebo Fabia. Nepísal som značky, len modely, fanúšik vie, o čom je reč a nezasväteného to aj tak nezaujíma. Okrem toho máme možnosť okúsiť nezávislé alebo extrémne modifikácie, dokonca v niektorých prípadoch i concept arty, čiže raritky. Vrcholom všetkého sú staršie rarity. Priznám sa, že mojim detským snom bola vždy Lancia Delta, ku ktorej sa pridajú ďalšie známe hviezdy ako napríklad Audi Quattro, stará 205ka, Ford RS 200 alebo upravený Renault 5 Maxi Turbo. Je to niečo úplne iné, zadok vám lieta ako o dušu (ten virtuálny, teda ak neprežívate niektoré trate rovnako ako ja a nevstávate z kresla pri dramatických momentoch). Každý si nájde svojho tátoša, čiže až tak veľké výhrady nemám. No dosť bolo suchého kecania, poďme sa pozrieť na hodnotenia.

GRAFIKA 8 / 10
Na obrázkoch okolo tohto textu možno grafika nevyzerá až tak príťažlivo, ale pri sledovaní vozidla v bedni nepostrehnete žiadnu extra chybičku. Všetky prostredia sa snažia tváriť odlišne, popri trati na vás vykukujú rôzne detaily, no tie si veľmi nevšímate. Pri pretekoch totiž skôr vnímate samotné vozidlo, ktoré sa snažíte udržať na ceste. V tomto konkrétnom prípade musím zohľadniť kvalitné modely automobilov, ktorým by však prospela väčšia deformácie karosérie. Na začiatku RZ-ty je voz čistý, po prechode posledným checkpointom by z vás v auto umyvárni teda mali radosť. Počas jazdy tátoš nepláva po vozovke, cítiť každú dieru, každý výmoľ a celkovo je animácia vskutku kvalitná, keby nešlo o arkádu, napísal by som i realistická.

Zamrzí občasné zníženie framerate, obraz začne sekať – práve toto je daň za príjemné okolie. Vyzerá to fajn, teda až na divákov, ktorí sú tak nádherne dvojrozmerní, až so slzou v oku spomínam na staručké Lotusy. Lenže diváci sú to najposlednejšie, čo vás môže zaujímať. Tradične sklamala menšia interakcia s okolím – niektoré predmety, obzvlášť menšie stromy, kamene alebo niektoré druhy zábran popri ceste, vás zastavia, prípadne drasticky spomalia, hoci prekážky zostanú nepoškodené. Zamrzí to hlavne pri drevených ohradách, bránach – zastavia vás rovnako ako betónová stena. Síce som si naživo nevyskúšal ani jedno, no verím, že v skutočnosti zákon akcie a reakcie, plus následné vstrebanie energie by nevyšlo víťazne pre bránu, nech by bolo pletivo akokoľvek pevné. Takže do budúcna chceme lepší fyzikálny model prostredia, keď nám to tak pekne vyzerá.

INTERFACE 9 / 10
Ovládanie nemá chybu. Analógové páčky ponúkajú vysoký komfort a hoc sa nejedná o dokonalosť volantu, ide o plnohodnotnú náhradu. Možnosť plynulého zatáčania, pridávania plynu a brzdenia je poctivo vybalansovaná a po zopár tréningových jazdách sa plne stotožníte s vybraným vozom. Ak si dáte tú námahu a vypnete všetkých pomocníkov, budete sa venovať poctivému „spojeniu sa“ s automobilov, zvládnete i jeho ovládanie. V opačnom prípade sa vaša jazda bude pripomínať šoférovanie jedného pána poslanca, pána C. Do krvi vám však cit pre zvládnutie prejde veľmi rýchlo práve vďaka zjednodušenému jazdnému modelu – je to proste arkáda a v nej využívate tzv. power slide, efektne vyzerajúci šmyk. Stačí pred zákrutou jemne pribrzdiť na požadovanú rýchlosť, zatočiť do požadovaného smeru, čím sa predné kolesá spomalia, zadok vám letí do strany a v tom momente musíte pridať plyn (motor je potrebné držať stále v otáčkach, nezabudnite, toto je síce arkádové rely, ale stále je to rely), aby vás moment sily, pôsobiaci na zadok nevyviedol z ideálnej stopy, ale začal „tlačiť“ auto vpred. Nutnosťou je zmeniť smer otočenia kolies do opačnej strany, než je zákruta, inak sa tátoš roztočí a vy strácate cenné sekundy. Jednoduché, ale účinné a hlavne zábavné. Zvládnete tento jednoduchý princíp, ste za vodou a budete si jazdu užívať.

HRATEĽNOSŤ 8 / 10
V prvom rade si musíte uvedomiť, že sa nedočkáte žiadnej prevratnej simulácie. Keď som si čítal niektoré recenzie na renomovaných zahraničných serveroch, čudoval som sa ako hre vyčítajú, čo všetko nemá, ako je trápne arkádová, že oprava vozu po RZ-te sa dá uľahčiť automatickou opravou alebo sa rinula spŕška nepekných slov na tzv. pomocníkov, ktorý vám uľahčujú prácu so zatáčaním, brzdením a trakčnou kontrolou. Defaultne sú nastavené na maximum, no môžete si ich pokojne vypnúť a samozrejme vám to i radím, lebo len takto budete mať ten správny pocit z dobre odvedenej práce po vyhranej rýchlostnej skúške alebo rovno celej rely. Je to arkáda a berme to ta tak. Na charakter hry sa teda sťažovať nebudem, ak chcem niečo realistickejšie, máme tu predsa Richard Burns Rally.

V opisnej časti som si trochu pošomral na krátke RZ-ty, ktoré síce nekorešpondujú s realitou, no o niečo dlhšie trate by neuškodili. Rýchle hranie nie je od veci, ale ak si do toho zarátame len tri rýchlostné skúšky na jednu rely, vznikne nám nepríjemný problém – chvíľu totiž trvá, lež si zvyknete na nový povrch a ani sa nenazdáte, už sa presúvate na iné miesto a môžete si to znovu zopakovať. Všetko to ubieha príliš rýchlo, ale v akčnom zachovaní ducha by to pre mainstream nemal byť až tak veľký problém. A práve preto máme dosť veľké množstvo automobilov a tratí uzamknutých, čím sa výzva k viacnásobnému dokončeniu šampionátu za účelom vyhrania všetkého možného, nestráca v pozadí, ale motivuje k lepším výkonom. Veď toto je predsa ten najpodstatnejší prvok hrateľnosti, pretože práve to vás ženie ďalej a vy si hru dokonale užívate. Svoje skromné pripomienky som popísal, avšak nič to nemení na výbornej (i keď nie raz skúsenej) hrateľnosti. 

MULTIPLAYER
Nebol predmetom testovania.

ZVUKOVÉ EFEKTY 9 / 10
Ozvučenie je výrazne nad štandardom, čo sa prejavuje nielen vo zvuku motora, ale i v dabingu spolujazdca, ktorý vás upozorňuje nielen na zákruty, či prekážky na ceste. Aby to bolo živšie, občas si spolujazdec zavrieska pri vašej nekorektnej jazde vo vysokej rýchlosti, ktorá väčšinou končí dosť nepríjemne. Výrazne to oživuje hru a preto palec nahor. Inak máme všetko po starom – čiže sa cítite ako v motoristickej vatičke, zvukové efekty patria medzi najlepšie. Ak budete brzdiť, začnú vám škrípať gumy na kamenistej ceste a vy zúfalej snahe vytočíte motor do najvyšších otáčok, príde sa určite každý pozrieť, čo to preboha stvárate s chudákom autom – to sa ráta.

HUDBA 6 / 10
Hudobnú zložku si užijete maximálne v menu a preto treba brať do úvahy minimalistický dôraz, kladený na toto hodnotenie. Žáner jednotlivých, samozrejme licencovaných, melódií sa potácal medzi technom, no vmieša sa tam i nejaký ten popík – napríklad úvodná skladba v intre výborne nabudí. V menu stačí i toto skromnejšie zhudobnenie, veď uznajte sami, toto nie je žiaden Most Wanted a musíte sa skôr sústrediť na slová spolujazdca, než sa oddávať obľúbeným skladbám.

NÁROČNOSŤ & INTELIGENCIA 6 / 10
Nebudem už znovu opakovať a vysvetľovať arkádové zameranie – od neho sa odvíja aj cieľové publikum, preto je treba rátať s o niečo menšou náročnosťou ohľadom protivníkov, ktorí začnú byť dôkladnejší až vo vyšších kubatúrach. Po odjazdení šampionátu si ho spustíte radi znovu, takže problém so znovuhrateľnosťou by ste nemali mať. Model poškodenia je síce miernejší a voz zvládne pekné zverstvá, ale hádzať do koša s akčnými hrami ho rozhodne nebudem. Po pár čelných nárazoch sa môžete s vozom rozlúčiť, zábavné momenty, kedy mi auto jednoducho nevyšlo vďaka poškodeniu do kopca, sa nezabúdajú. Navyše, ak to je arkáda. Oveľa viac zamrzí, že poškodenie býva viac menej stále rovnaké a grafická prezentácia býva striedma. Sklo sa síce rozbije, vyčaptané koleso pôsobí riadne nedôveryhodne, ale my chceme viac pomačkaných plechov!

Nesmiem zabudnúť na rôzne povrchy, ktoré sa od seba diametrálne líšia a verte mi, je niečo úplne odlišné hnať sa po asfaltovej ceste, prejsť na prašnú alebo sa neustále šmýkať v sychravom Japonsku. Vrcholom zvládnutia jazdeckých schopností je už tradične zľadovatené územie – tu sa môžete na skúsenosti z ostatných rýchlostných skúšok vykadiť a práve tu sa ukáže, ktože nám pred zákrutou ukrutne brzdí (na snehu sa to rovná idem vpred, bez ohľadu na natočenie kolies) a šmykom toho príliš veľa nevyberiete. Ak ste mali možnosť vyskúšať si vyberanie zákrut za pomoci ručnej brzdy na snehu (osobne by som to navrhoval za nutnosť v autoškole), viete, o čom to približne je. Žiadna elektronika, ktorá celé auto reguluje – eh, so slzičkou v oku spomínam na feldu, to bol stroj, s ktorým sa dali stvárať psie kusy. Aspoň si na ne zaspomínam virtuálne. Treba cvičiť a zvládnete to i vy. 

ZÁVEREČNÝ VERDIKT 8 / 10
Fanúšikovia rýchlych kolies viac-menej nemajú čo riešiť. Ak máte záujem o jednoduchšie rely, nie je lepšia možnosť, než sa ponoriť do nového WRCčka, ktoré síce nespôsobuje ani evolúciu, propagujúcu v názve, ale stále si udržiava vysoko postavenú latku. Veľký výber vozidiel i tratí je vopred úspešným krokom, len by vývojári mohli myslieť i na to, že po čase sa jedného koláču každý raz preje a do svojich produktov by mohli vložiť väčšiu porciu inovácií, inak bude hodnotenie ďalšieho WRCčka možno až príliš kruté. Navzdory zjednodušeniu sa pobavia všetci.

Najčítanejšie na SME Tech


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Kocáb: Kisku už dlho uznávam, ocenenie ma šokovalo

Pre SME hovorí, že je hrdý slniečkar. Keď pôjdeme tvrdou silou, nemáme šancu.

KULTÚRA

Minúta po minúte: La La Land zatiaľ získal štyroch Oscarov

Odovzdávanie budeme sledovať naživo.

TECH

Nokii sa podarilo vstať z mŕtvych. Ukázali Nokiu 3310

Majú Android, nízku cenu a dobrý hardvér.

ŠPORT

Sagan ukázal cit pre taktiku a ešte lepšiu formu ako pred rokom

V sobotu bol druhý, v nedeľu už vyhral.

Neprehliadnite tiež

Nokii sa podarilo vstať z mŕtvych. Ukázali novú Nokiu 3310

Nové smartfóny Nokie majú čistý Android, nízku cenu a dobrý hardvér.

Sniper Elite 4 nie je len o krvavom zabíjaní (recenzia)

Jedna z najlepších taktických akcií tohto roka je viac, než len krvavou školou anatómie človeka.

Za farebné videnie vďačíme predkom, ktorí jedli ovocie

Len ľudia a niektoré druhy primátov majú v oku tri druhy zmyslových buniek.

Huawei Mate 9 chce byť najlepší veľký smartfón (test)

Má obrovský displej a aj napriek nemu sa používa pohodlne. Huawei si za svoju novinku ale pýta viac, ako je zvykom.

Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Hitparáda štiav
  2. 14. ročník AmCham „JOB FAIR“ v Košiciach
  3. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  4. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  5. Malé knedličky, veľké dojmy
  6. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  7. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  8. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  9. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  10. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 11 748
  2. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 10 246
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 8 657
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 5 957
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 5 758
  6. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 4 092
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 496
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 3 110
  9. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017 2 335
  10. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 184

Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop