Piatok, 30. október, 2020 | Meniny má Simon, SimonaKrížovkyKrížovky

Týždeň vo vede

(22.-28. 12. 2005)

FOTO - SCIENCE

Adrian Bejan z Dukeovej a James Marden z Pennsylvánskej štátnej univerzity (obe USA) predložili konštruktálnu teóriu, ucelený analytický nástroj, ktorým dokážu fyzikálne vysvetliť prvky pohybu všetkých živočíchov od hmyzu cez ryby a plazy až k vtákom a cicavcom.

Fred Lahuis z Leydenského observatória (Holandsko) s kolegami objavil v plynoprachovom disku okolo hviezdy IRS 46, vzdialenej 375 svetelných rokov od Zeme, kde zrejme vznikajú planéty, organické chemické látky acetylén a kyanovodík, stavebné kamene biologických látok.

Mark Showalter z Ústavu SETI a Jack Lissauer z NASA (obe inštitúcie USA) oznámili, že na snímkach z Hubblovho kozmického ďalekohľadu a starších záberoch sondy Voyager 2 objavili dva nové mesiace planéty Urán a ďalšie prachové prstence, bližšie k jej povrchu.

Nová analýza rodostromov skorých živočíchov, ktorú urobil Sean Carroll z Wisconsinskej univerzity (USA) s kolegami, podporuje záver o "kambrijskej explózii života" - náhlom objavení sa väčšiny foriem zložitých mnohobunkovcov pred 543 až 530 miliónmi rokov.

John Sperry z Utažskej univerzity (USA) s kolegami preukázal, že vďaka špeciálnej stavbe "klapiek" medzi cievnymi zväzkami prúdi voda kmeňmi a konármi nahosemenných stromov (ihličnany, na obrázku sekvoje) podobne efektívne ako cez krytosemenné stromy (listnáče).

Karl-Arne Stokkan z Tromsöskej univerzity (Nórsko) s kolegami zistil, že dva poddruhy sobov, ktoré žijú na súostroví Špicbergy a v severnom Nórsku, počas polárneho leta a zimy celkom strácajú 24-hodinové biorytmy. Fungujú im iba niekoľko týždňov na jar a jeseň.

Geoffrey Whitehead z Harvardskej lekárskej školy (USA) s kolegami zistil, že regeneráciu poškodených či stratených plutiev rybiek zebričiek iniciuje signálna bielkovina fgf20.

Tím Jameya Martha z Kalifornskej univerzity v San Diegu (USA) odhalil molekulu, ktorá spája stravu s vysokým obsahom tuku ("západnú") s diabetom typu 2. Takáto tučná strava potláča produkciu enzýmu GnT-4a, kľúčového pre riadne fungovanie beta buniek pankreasu.

Tím Jamesa Kruegera z Rockefellerovej univerzity (USA) zistil, že pri psoriáze sa v pokožke hromadia dendritické bunky imunitného systému, ktoré majú zápalové účinky.

Prezidentka Zuzana Čaputová.
Píše Janka Debrecéniová

„Spoločná zodpovednosť“ je ukážkou nezodpovednosti

Uznesenie vlády fakticky porušuje viacero základných práv a slobôd.

Testovanie na nový koronavírus v Bánovciach nad Bebravou.

Koronavírus na Slovensku: Celoplošné testovanie sa podľa Čaputovej nestihne. Matoviča vyzvala prehodnotiť postihy (minúta po minúte)

Celkovo sa koronavírusom na Slovensku nakazilo 55 091 ľudí. Pandémia Covid-19 si doteraz vyžiadala 212 obetí.

Prezidentka Zuzana Čaputová.

Žilinská nemocnica varuje pred režimom vojnovej medicíny

Bojnická nemocnica už nevie vyčleniť ďalšie lôžka pre pacientov s Covidom.

Väčšina nemocníc má dostatok lôžok. Avšak hlavne tým na severe Slovenska začínajú akútne chýbať zdravotníci.

Sonda vyriešila problémy, schránku so vzorkami z asteroidu uzavrela

Sonda nakoniec nabrala príliš veľa materiálu.

Sonda OSIRIS-REx.
Časť ostrova Kotelnyj, ktorý sa nachádza v mori Laptevovcov na zábere z júna 2016.