SME

Živé a pominuteľné ľadovce

"Ten ľad nie je večný. Je naopak veľmi pominuteľný alebo lepšie povedané veľmi živý - rastie a zmenšuje sa, a tak sa stále mení," hovorí

FOTO


Ludwig Hallinger, automechanik, ktorý trávi voľný čas skúmaním ľadových jaskýň. Perfektný úvod do prekrásnej knihy o ľadovcoch (chcelo by sa napísať rozprávkovej, ak by nešlo o populárno-vedeckú publikáciu), ktorú napísali Bernhard Edmaier a Angelika Jung-Hüttlová (z nemeckého originálu preložil Marek Beneš, vydal Junior, Říčany u Prahy 2005).

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ľadovce sú dnes vlastne paradoxne symbolom globálneho otepľovania. Veď ľadová krása, ktorá pokrývala Zem ešte do roku 1996 (vtedy vyšiel nemecký originál), je už opäť o pár percent chudobnejšia. Obsah oxidu uhličitého vo vzduchu, ktorý sa na otepľovaní podieľa, bol v čase vydania knihy 365 ppm (teda 365 častíc oxidu na milión častíc vzduchu), teraz je 378 ppm. Priemerné teploty pomaly, ale isto vzrastajú. Prognózy vedcov sú neveselé - možno už v polovici tohto storočia bude Arktída v lete bez ľadu. Nepoteší to ani ľadových medveďov, ani milovníkov ľadovej nádhery.

SkryťVypnúť reklamu

Tým viac poteší kniha, ktorú spoločne stvorili geologička, autorka mnohých vedeckých publikácií, a fotografujúci novinár. Je famóznym dokumentom o ľadovcoch, ako sme ich poznali v 20. storočí, a súčasne vzrušujúcim a fundovaným rozprávaním o minulosti, súčasnosti a budúcnosti ľadu v najrôznejších podobách, nech už sa vyskytuje na vode, na kontinentoch, v údoliach či veľhorách alebo hlboko v jaskyniach. Dýcha z nej mráz a ozýva sa praskanie a syčanie rozpadajúcich sa kopcov zmrznutej vody. Napriek tomu má čitateľ pocit, že sa ocitol v ľadovej pustatine v ten správny čas a s tými správnymi ľuďmi, ktorí ho prevedú modrými pláňami naprosto bezpečne.

(ač)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Tech

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu