Prevádzkovatelia virtuálnych obchodných domov sa tešia a očakávajú ďalší vzostup on-line nákupov.
"Do roku 2010 by mal podiel internetového predaja robiť 13 percent z celkového trhu," míní Cezary Banasiński z poľského Úradu ochrany konkurencie a spotrebiteľa. Predvianočné obdobie je podľa neho priaznivé aj preto, že ľudia dajú veľmi radi prednosť posedeniu pri počítači v teple domova pred stresujúcim pobytom v preplnených nákupných centrách.
Ďalšie výhody používatelia internetových obchodov nielen v Poľsku vidia v tom, že môžu jednoducho tovar vyhľadať, porovnať cenu u konkurencie a hlavne ho zohnať lacnejšie.
Vyplýva to napríklad z prieskumu spoločnosti Gemius. Najčastejšie sa podľa neho tento rok v Poľsku podobne ako vlani cez internet predáva hudba, filmy, počítačové hry, knihy, kozmetika, hračky a oblečenie.
"Mesačne nás navštívi viac ako milión ľudí," chváli sa Agnieszka Pawlowská z najväčšieho poľského internetového obchodu Merlin.pl. Približne 40 percent ročných tržieb pritom podľa nej pripadá práve na predvianočné obdobie. Virtuálny obchod Merlin.pl vlani zaznamenal tržby 31 miliónov zlotých (asi 306 miliónov Sk).
"V novembri v porovnaní s predchádzajúcimi mesiacmi vzrástli tržby skoro dvojnásobne," uviedla Monika Róžycká z internetového obchodu Gigant.pl, ktorý ponúka hlavne hudbu, knižky, filmy a počítačové hry. Zamestnanci firmy podľa nej teraz vybavujú viac ako 2000 objednávok denne.
Vianočná nákupná horúčka ale nepanuje všade. "Predávame počítačové vybavenie a aj napriek tomu, že pred sviatkami sme zaznamenali zvýšený záujem, v porovnaní s minulým rokom je obchod slabší. Ľudia ešte stále chcú zájsť do kamenného obchodu a tovar si takpovediac pochytať," domnieva sa Artur Nowak zo spoločnosti Loop.
Predvianočný zhon sa snažia využiť tiež podvodníci. Preto poľské úrady a polícia varujú, aby si zákazníci overili, komu svoje peniaze posielajú a či je na internetových stránkach uvedená tiež adresa a fungujúce telefonické spojenie.
Nákupy na internete sa tešia zvýšenému záujmu i v Českej republike či Veľkej Británii. Internetové obchody hlásia pred Vianocami rekordný predaj a odhadujú, že Česi tento rok vo virtuálnych predajniach utratia pred sviatkami o 40 percent viac peňazí ako vlani. V Británii stúpli nákupy pred Vianocami o polovicu oproti vlaňajšku.