Tí z vás, ktorí pred niekoľkými rokmi podľahli čaru PlayStation, si iste spomenú na vynikajúcu sériu s názvom Crash Bandicoot. Oranžová líška zaznamenala ohromný úspech a stala sa maskotom spoločnosti Sony a ich šedej konzoly. Vynikajúcu trilógiu zavŕšili arkádové závody (podobné sérii Mario Kart) plné známych postáv. Tentoraz prichádza záverečná bodka za trilógiou Jak and Daxter v podaní arkádových závodov ...ale počkať, žeby to bola náhoda? Možno áno, ale oveľa pravdepodobnejšie je, že sa chlapci z Naughty Dog rozhodli zopakovať predchádzajúcu taktiku a vyťažiť z dobre známeho mena pár korún navyše.
Nech je to už ako chce, Jak X: Combat Racing dorazil i do našich obchodov. Ambície stať sa najlepšou arkádovou záležitosťou spomedzi závodných hier mu nemôže nik odoprieť. V Naughty Dog sú o tom presvedčení a keďže už boli neraz označení za prvotriednu vývojársku spoločnosť, rozhodli sa pokračovaniu venovať len rok. Žalostne krátke obdobie, ktoré by stačilo pred niekoľkými rokmi, dnes predstavuje nedosiahnuteľnú métu. Rok uplynul a my sa teraz pozrieme, či sa môže nemožné stať skutočnosťou.
Nové dobrodružstvá podarenej dvojky otvára Daxter s jedným zo svojich neuveriteľne hrdinských zážitkov, navyše okorenených siláckymi rečami. Animácia je prestrihovaná akčnými scénami, v ktorých Jak likviduje jedného zloducha po druhom, aby tak nakoniec vpadol priamo cez okno baru po Daxtera, zjavne neuvedomeného novo vzniknutej situácie. Nakoniec sa všetci stretnú v zasadacej miestnosti, do ktorej boli pozvaní dcérou zosnulého Krewa. Zloduch doslova enormných rozmerov padol Jak-ovou rukou. Následne na to si spoločne s Rayn pripijú otráveným vínom. Jadro príbehu je nastolené. Úvod uzatvára “obézny“ hologram, v ktorom im Krew vyjaví odvrátenie pomalého umierania. Podmienkou je zvíťazenie v nadchádzajúcich pohároch.
GRAFIKA 8 / 10
Séria Jak and Daxter sa po uvedení druhého dielu stala synonymom dokonalých animácii. Svojou kvalitou sa môžu bez akéhokoľvek ostychu postaviť i k animovaným filmov vytvorených umelcami z Pixar. Engine hry dovoľuje zobraziť neuveriteľne detailné postavy, ktoré spolu s kvalitným motion capture predstavujú akúsi predzvesť konzol nadchádzajúcej generácie. Opakujem ale, že hovorím o animáciách, presnejšie o vykreslených postavách.
Skutočný stav v priebehu hrania ani zďaleka nereflektuje obraz konzol novej generácie. To však neznamená, že grafický kabát nového Jaka nedosahuje kvalít predchodcov. Svižné závody s prihliadnutím na technické možnosti PlayStation 2 predstavujú jej strop schopností. Jak X bez zaváhania vrčí na 60 fps a to aj za prítomnosti množstva súčasne zobrazovaných objektov a efektov (od primrznutej obrazovky, cez zrýchlenia, až po výbuchy). Výraznejšou chybičkou krásy sú len hladiny vodných plôch vôkol niektorých okruhov. Žiaľ za tento nedostatok nemožno viniť vývojárov. Nedostatok sprevádzajúci čiernu mašinku od jej prvopočiatkov je jedným z mínusov oproti konkurenčnému Xbox a GameCube.
INTERFACE 8 / 10
Na výber možností sa v novom Jakovi môže sťažovať skutočne len málokto. Základ tvorí adventúrna časť, podobne ako to bolo v prípade predošlých dielov. Rozložená je do štyroch častí (Red, Green, Blue a Yellow Eco Cup), pričom každá z nich je zavŕšená veľkým pretekom o zlatý pohár. Jednotlivé poháre sa následne rozdeľujú do dobre známych oblastí. Konkrétne hovorím o oblastiach Spartagus (zahŕňajúcej rovnomenné mesto a chrám Precursor), ľadovej krajine, Kras a Haven City. Okrem klasických pretekov sa k slovu dostane aj Deathmatch, kde je vašou úlohou zničiť čo najviac oponentov, Death Race (narážanie do aut v protismere), Capture the Power Cell ala známy Capture the Flag, Turbo Dash, Artefact Race, Rush Hour a v neposlednej rade aj Grand Prix.
Chýbať samozrejme nesmie ani vylepšovanie motokár a tajný obchod s opäť zavedeným platidlom červených orbov. Novinkou je možnosť prepojenia hry Daxter pre PlayStation Portable s PS 2 pomocou USB kábla. Získate tak prístup k inak neprístupným položkám v obchode.
HRATEĽNOSŤ 5 / 10
Ak ste doposiaľ nadobudli dojem, že Naughty Dog sa skutočne podarilo nemožné, musím vás sklamať. Najpodstatnejšia zložka závodných titulov, ovládanie, je tak nedotiahnutá, že stav nepríčetnosti dosiahnete mnohokrát po niekoľkých sekundách štartu. Z mnohých nedostatkov si pravdepodobne ako prvý všimnete dizajn okruhov. Mená “okruhových dizajnérov“ v záverečných titulkoch vám doporučujem si dobre zapamätať a pri zvažovaní kúpy najbližšieho závodného titulu s ich účasťou sa mu radšej vyhnúť míľovými krokmi.
Popravde nemožno všetkých hádzať do jedného vreca. Nájdu sa aj svetlé výnimky, ktorých je vari najviac v ľadovej krajine. Kameň úrazu spočíva v absolútne nelogickom rozmiestnení zákrut. Ich situovanie hneď za rampou, ktorá vás vymrští do vzduchu, nie je ani zďaleka ojedinelý jav. Teda mnohokrát letíte priamo do steny v plnej rýchlosti, nakoľko zákruty majú vo väčšine prípadov 90 až 180 stupňov a rampy perfektne zatienia najbližší úsek. V poradí druhým klinčekom do rakvy sú mestá Haven a Kras City. Hráči znalí predošlých dielov vedia, že to nie sú okruhy, ale galeje. Krkolomné trasy pripomínajú skôr výňatky z mestských častí použitých v predošlých Jakových dobrodružstvách.
Skoro by som zabudol na povrch vozovky. Drobné kamienky alebo nerovnosti sa s vami doslova pohrávajú. S kolesami vo vzduchu budete oveľa častejšie než na zemi. Pričom stačilo znovu zvoliť vznášadlá a bolo by aspoň po jednom probléme. Ovládanie, pri štandardnom uchopení ovládača, kedy ho dlaňami pridržiavate, zatiaľ čo palcami máte pod kontrolou páčky, smerový krížik, tlačidlá napravo a ukazovákmi stláčate postranné tlačidlá, mi po niekoľkých minútach hrania pripadalo veľmi nepohodlné. Dôvodom je priradenie funkcií jednotlivým tlačidlám, ktoré nekorešpondujú so zaužívaným štandardom. Časom som si zvykol, no spočiatku to nebolo nič príjemné.
Jak X je dôkazom toto, že aj dvetisíc rokov starý výrok "poslední budú prvými“ platí dodnes. Biblický výrok vystihuje priebeh závodov dokonalo. Len veľmi zriedka si vytvoríte odstup od ostatných účastníkov a ak sa tak aj stane, znamená to, že onedlho sa ocitnete minimálne o pozíciu nižšie. Ďakovať môžeme, aj keď nie príliš veľkému, arzenálu zbraní. Na výber máte primárne (útočné) a sekundárne (zväčša obranné). Nikdy neviete, akú momentálne získate, systém je založený (podobne ako v ostatných arkádových závodov tohto typu) na náhode. No i v tomto smere nám NG ukázalo, ako sa na prvý pohľad banálny systém môže pokaziť. Obvykle získate automaticky guľomet, s ktorým len ťažko narobíte vytúženú paseku, háčik je v tom, že novú potencionálne lepšiu zbraň nezískate, pokým starú úplne nevyčerpáte a tak sa veľakrát sami prichytíte pri strieľaní do vzduchu.
MULTIPLAYER 7 / 10
Majitelia PlayStation 2, ktorí sú online aj v našej malebnej krajine, získajú prístup k hre pre dvoch až šiestich hráčov súčasne. Z ponúk pripojenia si je možné vybrať Online, Online Quick Connect a LAN.
ZVUKOVÉ EFEKTY 8 / 10
Pôvodný dabing ostal nepozmenený a s ním aj neuveriteľný Daxter. Zvukové efekty sú priemerné, nijak zvlášť výrazne, čo však značne podtrhuje zážitok, je prítomnosť priestorového zvuku, ktorý si navyše vyslúžil aj certifikát THX
HUDBA 7 / 10
Pre hudobnú kulisu platí prakticky to, čo aj pre zvukové efekty. Solídne melódie nesklamú, no ani neohúria.
NÁROČNOSŤ & INTELIGENCIA 7 / 10
Dvakrát dobrou umelou inteligenciou sa Jak X popýšiť nemôže, ale aj napriek tomu vám vo viacerých pasážach dá poriadne zabrať. Obzvlášť v neskorších pretekoch so zvyšujúcou sa agresivitou súperov a zbraňami, ktoré si bez milosti nájdu vedúceho pretekára a bez štipky ľútosti ho zdemolujú na márne kúsky.
ZÁVEREČNÝ VERDIKT 7 / 10
Nebezpečnou rýchlosťou sme došli do cieľa, v ktorom sa najnovší prírastok zo série o dvoch hrdinoch zdá najslabší. Áno, Jak X má svoje muchy, ale stále ide o jednu z tých lepších závodných arkádoviek, aké si na PS 2 môžete zaobstarať. Snáď keby sa v Naughty Dog rozhodli dlhšie popracovať na Jak 3 a najnovšie pokračovanie k nemu pričleniť sťa “maxihru“. Žiaľ teraz je to už len nenaplnené prianie.