SME

Shadowgrounds - strieľam, strieľaš, strieľame

Strieľanie do živých bytostí je činnosť v našej spoločnosti nie veľmi tolerovaná (až na poľovníkov, samozrejme). No jej spracovanie do počítačovej podoby zažíva dlhé roky jednu vlnu úspechu za druhou. A ako dopadol Shadogrounds?

Strieľanie do živých bytostí je činnosť v našej spoločnosti nie veľmi tolerovaná (až na poľovníkov, samozrejme). Jej spracovanie do počítačovej podoby zažíva dlhé roky jednu vlnu úspechu za druhou. Ľudia sú jednoducho radi, keď môžu vystrieľať zlých mutantov a mimozemšťanov, nastoliť tak poriadok vo svete. Množstvo z týchto hier sa snaží obyčajné a primitívne strieľanie obohacovať o rôzne inovatívne a progresívne prvky, všetko v snahe oživiť žáner a upútať kritiku. Čo keby sa autori hier úplne vykašlali na inovatívne prvky, interaktívne možnosti, logické hádanky. Čo by sa stalo, keby k tomu všetkému, autori zakývali aj tretiemu rozmeru? Človek by si povedal, že by ich to prenieslo do drevných dôb počítačových hier.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

A presne to spravili aj chlapíci z Frozen Byte, všetko čo nebolo potrebné odhodili do koša, obliekli zvyšok do pomerne slušivého kabátu a nové akčné rešeto s názvom Shadowgrounds je na svete. Neobťažuje sa so žiadnymi zložitosťami, proste vám dá do ruky tony zbraní rôzneho kalibru a druhu. Predstaviť si môžete úplne klasický arzenál. Samopal strieda brokovnicu, za tú občas zaskočí minigun, či plameňomet a na záver všetky problémy vyrieši raketomet. Shadowgrounds však myslí aj na arkádový odkaz svojich predkov. Z padlých nepriateľov totiž sem-tam vypadávajú „upgrade parts“, za ktoré si môžete každú jednu zbraň vylepšiť a dodať jej tak ďalší mód streľby, vylepšiť zásobník, účinnosť atď.

Hlavným hrdinom a tým pádom aj človekom, ktorý si to všetko odnesie, je prostý mechanik, pracujúci na prvej teramorfovanej planéte. Jedného nešťastného dňa sa však objavia zlí mimozemšťania (no oni vlastne nie sú zlí, ale to sa dozviete až v hre) a jemu nezostáva nič iné, ako zobrať vyššie spomínaný arzenál a prestrieľať sa až na ich materskú loď. Tmavými uličkami planetárneho komplexu sa bude musieť predierať s baterkou v ruke a po vzore filmu Aliens naňho budú vyskakovať slizkí votrelci. Občas bude dokonca musieť čeliť kontaktu s ostatnými kolonistami, sem-tam bude musieť niečo otvoriť, stlačiť, či aktivovať. Väčšinu času však bude míňať muníciu a projektily rozdávať každému kto o ne požiada. To je celá náplň jeho práce, nič extra, no ako sa ukáže on to zvládne na výbornú. 

SkryťVypnúť reklamu

          

GRAFIKA  6 / 10
Jedným z dvoch hlavných pilierov dnešných strieľačiek je práve grafika, tvorcovia hier si na nej v poslednej dobe dávajú veľmi záležať. Autori Shadowgrounds grafickú stránku svojej hry nenechali na ľahkú váhu, pokúsili sa nám totižto ponúknuť pomerne slušný vizuálny zážitok. Síce s minimálnym množstvom polygónov a smiešnou animáciou, ale s pomerne slušnými efektmi a textúrami a dobre zvládnutou hrou s tieňmi. Shadowgrounds teda na plných detailoch, uprostred masívnej bitky s plameňometom, dokáže uspokojiť väčšinu hráčov. Avšak má to všetko jeden veľký háčik, vlastne zopár háčikov. Engine je na celej čiare odfláknutý, pretože aj keď na to nemá právo, je strašne náročný. Obsahuje veľké množstvo chýb, hrubých chýb v zobrazovaní, keď sa vám deformuje priestor.

SkryťVypnúť reklamu
Nepochopiteľné a nepredvídateľné naskakovanie „blur“ a „glow“ efektov, ktoré majú pravdepodobne simulovať situáciu pohľadu priamo do ostrého svetla (aspoň to bol môj dojem). Tieto a mnohé iné efekty by sa však dali využiť aj úplne iným, trochu jemnejším spôsobom. Vytvorili by tak oveľa lepší vizuálny zážitok.

INTERFACE  7 / 10
Shadowgrounds je hra balansujúca na hrane budgetu a veľko-rozpočtovej hry. Vymýšľaním nového a prevratného interfacu sa preto nikto nezaoberal. Miesto toho v tejto hre nájdete úplne klasický HUD, ktorý vás bude informovať o stave munície, zbraní a zdravia. Jeden detektor pohybu a samozrejme mapu. Možnosti hlavného menu sa pohybujú v medziach šedého priemeru, očakávať môžete presne to isté na čo ste zvyknutý z podobných hier.

SkryťVypnúť reklamu

HRATEĽNOSŤ  7 / 10
Hrateľnosť je vec veľmi zákerná a vo väčšine prípadov aj veľmi subjektívna. Budeme sa však pohybovať v medziach, ktoré nám táto hra nastolila. A v týchto medziach je Shadowgrounds pomerne zábavná akčná strieľačka, v ktorej sa neraz zľaknete, keď s baterkou osvetlíte miestnosť plnú príšer. Nie jedenkrát sa zbláznite z neustáleho uhýbania sa a strieľania zároveň. Skrátka a jednoducho skvelá akčná zábava, Shadowgrounds síce nevydržíte hrať celý deň v kuse, no po ťažkom dni je vítaným odreagovaním. 

           

Pri tejto hre síce nevydržíte celý deň, no ani by ste nemohli, pretože jej dĺžka by vám to nedovolila. Ak ste skúsený hráč, ktorý má už zopár hier za sebou, dokážete Shadowgrounds prejsť za jedno sobotňajšie dopoludnie a to ešte stihnete dať variť obed. Aj keď som písal, že sa budeme pohybovať v medziach, ktoré táto hra nastolila, nedá mi to. Nehovorím, že by hra nutne potrebovala revolučné myšlienky, to rozhodne nie. No aspoň istý náznak nelinearity, viac variácií prostredia, zaujímavejšie súboje s bossmi, by táto hra rozhodne uvítala. Dokonca by ju to vynieslo veľmi vysoko, pretože na poli 2D (samozrejme tak úplne 2D to nie je, ale ak to porovnáme s hocijakou FPS-kou, tak rozhodne viac je) hier nie je veľká konkurencia.

SkryťVypnúť reklamu

MULTIPLAYER  6 / 10
Shadowgrounds vám ponúkne kooperatívny mód s možnosťou hry až štyroch ľudí na jednom počítači. Poviete si: „Wow, to znie zaujímavo!“. No po chvíľke zistíte, že hra pre túto možnosť nebola nijakým spôsobom doladená. Ovládanie je dosť krkolomné a systém trochu nedomyslený. Ak však vlastníte zopár gamepadov a "máte ich v rukách", môžete pri multiplayeri stráviť zopár prijemných chvíľ s priateľmi.

ZVUKOVÉ EFEKTY  5 / 10

Tak isto ako celá táto hra a jej technologická stránka, sú aj zvukové efekty kdesi v medziach dnešného priemeru. Môžete očakávať autentické zvuky škreku mimozemšťanov a streľby z elektrogunu. Bohužiaľ mi je tŕňom v oku priam príšerný dabing. Okúsil som nemecké demo tejto hry, v ktorom som si túto skutočnosť uvedomil. No po odohratí plnej verzie hry v anglickom jazyku som zistil, že veci môžu byť ešte horšie.

HUDBA  8 / 10
Zatiaľ čo zvukové efekty sa nedostali veľmi vysoko, hudba to všetko ťahá aj za dvoch. V Shadowgrounds nájdete hudbu rôznych motívov a žánrov, od drum-n-bass, techna až po hard-rock až industrial. Všetko sa to však nesie v duchu rýchlych melódií, ktoré dokážu zvýšiť váš tep vtedy, keď to najviac potrebujete, čiže počas boja. Jedinou šmuhou na inak krásnom diele je fakt, že hudba zvykne len tak z ničoho nič naskočiť, bez akéhokoľvek varovania. Niekedy nabehne na pár sekúnd a potom zmĺkne, čo nepôsobí veľmi príjemne.

SkryťVypnúť reklamu

NÁROČNOSŤ & INTELIGENCIA  5 / 10
Hra vám poskytne tri stupne náročnosti, pomenované presne podľa starých konvencií. Za nimi sa skrýva presne to čo by ste očakávali. Bohužiaľ pokiaľ ide o rozloženie náročnosti počas celej hernej línie, Shadowgrounds nedopadlo najšťastnejšie. V niektorých pasážach budete trpieť a predierať sa len s pištoľou, pretože len tej jedinej sa nemôžu minúť náboje. No a potom príde pasáž, v ktorej nebudete vedieť čo s muníciou. Podobne sa dá hovoriť aj o nepriateľoch a súbojoch s nimi.

Pokiaľ ide o umelú inteligenciu, tvorcovia hry spravili poriadne veľký prešľap. Aj keď sa nedá očakávať, že by hra podobného kalibru ponúkla geniálnych protivníkov, je jasné, že ich správanie nebude obsahovať chyby, ktorých sme sa zbavili pred rokmi. Občas sa stane, že si vás vôbec nevšimnú - keď sa k nim priblížite so správneho smeru. Taktiež by bolo oveľa zaujímavejšie, keby sa viac pohybovali alebo napríklad množili, či vás napádali z viacerých strán. 

SkryťVypnúť reklamu

           

ZÁVEREČNÝ VERDIKT  6 / 10
Neviem si predstaviť lepšie hodnotenie pre túto hru ako tri hviezdičky. Šedý priemer technicky, ničím nevybočujúci hrateľnostne. Napriek tomu Shadowgrounds môže byť dobrou kúpou, pretože navzdory všetkému negatívnemu, čo som na ňu povedal, je to celkom zábavná jednoduchá strieľačka, ktorá nič nerieši. Ak máte radi jednoduchosť a akciu, môžete nad touto hrou začať uvažovať.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Tech

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Komerčné články

  1. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  2. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  8. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  1. Musí veda odpovedať na všetky naše otázky?
  2. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  3. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  4. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  5. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  6. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  7. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  8. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 17 910
  2. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 769
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 7 664
  4. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 3 567
  5. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 980
  6. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 2 658
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 2 369
  8. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt 1 578
SkryťZatvoriť reklamu