Kto nepozná kráľovnú detektívok Agathu Christie, nech sa zavrie do tmy na záchod a uvažuje nad svojím kultúrnym životom. Hneď potom nech beží do knižnice, k telke, k rádiu alebo do divadla a okúsi silu jedného z jej diel. Agatha Christie je tretím najpredávanejším autorom planéty, po Biblii a Shakespearovi. Doteraz sa dostala do každého média, okrem nášho najmilovanejšieho... počítača. Vývojári z Awe Games sa to rozhodli zmeniť svojim And Then There Were None (v slovenčine Desať Malých Černoškov).
Príbeh je vypožičaný z knihy, v záujme hráča je pozmenená hlavná postava a záver (ktorý je mimochodom dosť pritiahnutý za vlasy). O čo teda ide? Na sídlo vybudované na ostrove kdesi v Južnom Anglicku je pozvaných 10 ľudí, ktorí so sebou na prvý pohľad nemajú nič spoločné. Neznámy hostiteľ každého obviní zo zločinu prostredníctvom gramofónovej nahrávky. Krátko na to je jeden z hosťov usmrtený. Napätie sa stupňuje, je jasné, že na rad prídu ďalší presne podľa riekanky Desať malých černoškov. Hráč sa dostáva do úlohy prievozníka - 11 postava na ostrove - ktorému po príchode na ostrov jeden z cestujúcich poškodí loď. Treba podotknúť, že aj napriek pozmenenému koncu je možné si po prejdení hry vypočuť originálny knižný záver od Agathy Christie.
Viete si predstaviť, aká atmosféra vládne v sídle na opustenom ostrove, kde postupne ubúda jedna postava za druhou (a potom, že ako začínali reality show ;)? Atmosféra je hlavným predpokladom dobrej adventúry. Upršané anglické prostredie, sliedenie po dome a nečakané tiene postáv uprostred noci tvoria pevné základy, ale nanešťastie sa na nich nepodarilo vybudovať taký monument ako v knižnom spracovaní. Psychika postáv nie je vraždami takmer vôbec ovplyvnená, chýbajú nelineárne dialógy a hlavne sľubovaný indikátor dôvery, ktorú k vám hostia zaujmú na základe vášho správania. Tieto hlavné črty psychologickej adventúry boli z neznámych dôvodov vypustené a hre preveľmi chýbajú.
Pred vydaním nebolo dlho jasné, či bude ATTWN zameraná na kombinovanie predmetov a logické minihry, alebo či sa bude jej dej odvíjať pomocou silných dialógov. Snaha autorov o zlatú strednú cestu je citeľná, ale nakoniec to pôsobí nemastno-neslano. Dialógy preberajú iba základné otázky a na rozvíjanie deja treba neraz bezcieľne blúdiť po ostrove. Objavia sa iba jedna-dve minihry ako napríklad prichádzanie na číselnú kombináciu na otvorenie trezoru.
GRAFIKA 6 / 10
Pochmúrna anglická scenéria plná dažďa, bleskov a hmly, to všetko zvláda engine ATTWN. Animácia vody sa síce nemôže rovnať s najnovšími akčnými peckami, ale na adventúru je ozaj nadpriemerná. Najväčšiu pochvalu si zaslúži interiér, ktorý je výborne nadesignovaný aj stvárnený a sála z neho hutná atmosféra. Do toho vydarená animácia postáv a za odmenu krásne animované sekvencie. Za teplými múrmi sa však rozprestiera pustý zvyšok ostrova, ktorému výrazne chýba život. Sem tam nejaký vtáčik letáčik, ale inak pôsobí mŕtvo a umelo.
INTERFACE 8 / 10
V tomto dielku sa stretneme s výborne riešeným, prehľadným inventárom, kde sa ukladajú predmety a s denníkom, ktorý slúži pre dokumenty a iné písomnosti. Práve v denníku by som však videl viac potenciálu a čakal by som trošku lepšie spracovanie, ktoré sa mu dostalo napríklad v Sherlock Holmes: Případ stříbrné náušnice. Hlavne zo začiatku je postáv priveľa a mať všetky informácie v pamäti je zbytočne zaťažujúce. Nezaškodila by možnosť jednoducho nazrieť do denníka a mať ich tam.
HRATEĽNOSŤ 7 / 10
Hlavným prvkom hrateľnosti mala byť nelinearita príbehu, nakoniec to však dopadlo dosť biedne. Vzhľadom na to, že hostia sú usmrcovaní podľa riekanky, sa vaše možnosti ovplyvniť dej poriadne obmedzia. Jediným rozdielom od klasických adventúr bude možnosť získať všetky predmety hneď v prvej kapitole, čím vznikne v inventári poriadny bordel. Až v deviatej kapitole je možné zasiahnuť do deja a nepatrne ovplyvniť koniec. No nehnevajte sa, ale to bolo možné už v Dávnoveku. Takže ak stojíte o nelineárnosť, radšej siahnite po Fahrenheitovi. Zato však treba oceniť skryté úlohy, ktoré nezasiahnu do deja, ani nie sú potrebné na dokončenie hry, avšak veľmi účinne pomôžu obohatiť príbeh.
MULTIPLAYER
Hra multiplayer neobsahuje. (Br, to je škoda. Predstavte si onlineovku, v ktorej by sa za každým charakterom skrývala ľudská maličkosť snažiaca sa ako prvá odhaliť vraha. Juú, adventurná pieseň budúcnosti:).
ZVUKOVÉ EFEKTY 8 / 10
Zvukové efekty sú na vysokej úrovni, jedinou výraznejšou chybičkou je v niektorých lokáciách (s rôznym typom povrchu) nevhodné ozvučenie krokov. Až na túto maličkosť vás však ozvučenie vtiahne priamo do stredu diania a nepustí. Nesmiem zabudnúť na dabing postáv, ktorý je takisto na veľmi vysokej úrovni.
HUDBA 9 / 10
Atmosféra je krásne podchytená scénickou hudbou klavíra a huslí. Tóny vystihujú napätú či uvoľnenú atmosféru v dome a lahodia uchu aj najnáročnejšieho poslucháča. A keď už som sa takto básnicky rozbehol: hudba je jemná ako mliečna čokoláda a ľahučká ako motýľ v záhradách.
NÁROČNOSŤ & INTELIGENCIA 7 / 10
Vďaka nelineárnemu priebehu lineárneho príbehu (to by chcelo psychiatra:) je v niektorých situáciách obtiažne rozoznať už len cieľ a nie to ešte ako sa k nemu dopracovať. Z toho vznikajú zbytočné suché miesta a otázky typu: „Čo mám do čerta urobiť, aby už zabili ďalšieho?“. Jedným slovom - nuda. Je totiž možné získať takmer všetky predmety naraz a to znamená totálna dezorientácia. No, ak neporobíte šialene všetky veci už na začiatku (ako ja), stačí logicky uvažovať a problém i riešenie prídu sami.
ZÁVEREČNÝ VERDIKT 8 / 10
Dielo Agathy Christie zaslúžene vstupuje aj do virtuálneho sveta. Ako každý iný, aj tento herný počin má svoje chybičky, ale hravo ich prevážia kladné stránky - silná atmosféra, príbeh od samotnej kráľovnej detektívok, nádherné ozvučenie a malebná scenéria plná napätia. Pokus o nelineárnosť nevyšiel najlepšie, zastúpia ho však skryté úlohy. Ak máte radi detektívky, ATTWN si rozhodne nenechajte ujsť.
Autor: Ján Cibulka