SME
Utorok, 27. október, 2020 | Meniny má SabínaKrížovkyKrížovky

Agatha Christie: And Thene There Were None - kráľovná detektívok už aj na počítači

Vidíte to meno v názve titulu? Viete koho námet je použitý v tejto adventúre? Desať malých černoškov od Agathy Christie je celosvetovým knižným bestsellerom. Prežite virtuálne dobrodružstvo tentoraz vo svojom počítači!

Kto nepozná kráľovnú detektívok Agathu Christie, nech sa zavrie do tmy na záchod a uvažuje nad svojím kultúrnym životom. Hneď potom nech beží do knižnice, k telke, k rádiu alebo do divadla a okúsi silu jedného z jej diel. Agatha Christie je tretím najpredávanejším autorom planéty, po Biblii a Shakespearovi. Doteraz sa dostala do každého média, okrem nášho najmilovanejšieho... počítača. Vývojári z Awe Games sa to rozhodli zmeniť svojim And Then There Were None (v slovenčine Desať Malých Černoškov).

Skryť Vypnúť reklamu

Príbeh je vypožičaný z knihy, v záujme hráča je pozmenená hlavná postava a záver (ktorý je mimochodom dosť pritiahnutý za vlasy). O čo teda ide? Na sídlo vybudované na ostrove kdesi v Južnom Anglicku je pozvaných 10 ľudí, ktorí so sebou na prvý pohľad nemajú nič spoločné. Neznámy hostiteľ každého obviní zo zločinu prostredníctvom gramofónovej nahrávky. Krátko na to je jeden z hosťov usmrtený. Napätie sa stupňuje, je jasné, že na rad prídu ďalší presne podľa riekanky Desať malých černoškov. Hráč sa dostáva do úlohy prievozníka - 11 postava na ostrove - ktorému po príchode na ostrov jeden z cestujúcich poškodí loď. Treba podotknúť, že aj napriek pozmenenému koncu je možné si po prejdení hry vypočuť originálny knižný záver od Agathy Christie. 

Skryť Vypnúť reklamu

           

Viete si predstaviť, aká atmosféra vládne v sídle na opustenom ostrove, kde postupne ubúda jedna postava za druhou (a potom, že ako začínali reality show ;)? Atmosféra je hlavným predpokladom dobrej adventúry. Upršané anglické prostredie, sliedenie po dome a nečakané tiene postáv uprostred noci tvoria pevné základy, ale nanešťastie sa na nich nepodarilo vybudovať taký monument ako v knižnom spracovaní. Psychika postáv nie je vraždami takmer vôbec ovplyvnená, chýbajú nelineárne dialógy a hlavne sľubovaný indikátor dôvery, ktorú k vám hostia zaujmú na základe vášho správania. Tieto hlavné črty psychologickej adventúry boli z neznámych dôvodov vypustené a hre preveľmi chýbajú.

Pred vydaním nebolo dlho jasné, či bude ATTWN zameraná na kombinovanie predmetov a logické minihry, alebo či sa bude jej dej odvíjať pomocou silných dialógov. Snaha autorov o zlatú strednú cestu je citeľná, ale nakoniec to pôsobí nemastno-neslano. Dialógy preberajú iba základné otázky a na rozvíjanie deja treba neraz bezcieľne blúdiť po ostrove. Objavia sa iba jedna-dve minihry ako napríklad prichádzanie na číselnú kombináciu na otvorenie trezoru.

Skryť Vypnúť reklamu

GRAFIKA 6 / 10
Pochmúrna anglická scenéria plná dažďa, bleskov a hmly, to všetko zvláda engine ATTWN. Animácia vody sa síce nemôže rovnať s najnovšími akčnými peckami, ale na adventúru je ozaj nadpriemerná. Najväčšiu pochvalu si zaslúži interiér, ktorý je výborne nadesignovaný aj stvárnený a sála z neho hutná atmosféra. Do toho vydarená animácia postáv a za odmenu krásne animované sekvencie. Za teplými múrmi sa však rozprestiera pustý zvyšok ostrova, ktorému výrazne chýba život. Sem tam nejaký vtáčik letáčik, ale inak pôsobí mŕtvo a umelo.

INTERFACE 8 / 10
V tomto dielku sa stretneme s výborne riešeným, prehľadným inventárom, kde sa ukladajú predmety a s denníkom, ktorý slúži pre dokumenty a iné písomnosti. Práve v denníku by som však videl viac potenciálu a čakal by som trošku lepšie spracovanie, ktoré sa mu dostalo napríklad v Sherlock Holmes: Případ stříbrné náušnice. Hlavne zo začiatku je postáv priveľa a mať všetky informácie v pamäti je zbytočne zaťažujúce. Nezaškodila by možnosť jednoducho nazrieť do denníka a mať ich tam. 

Skryť Vypnúť reklamu

            

HRATEĽNOSŤ 7 / 10
Hlavným prvkom hrateľnosti mala byť nelinearita príbehu, nakoniec to však dopadlo dosť biedne. Vzhľadom na to, že hostia sú usmrcovaní podľa riekanky, sa vaše možnosti ovplyvniť dej poriadne obmedzia. Jediným rozdielom od klasických adventúr bude možnosť získať všetky predmety hneď v prvej kapitole, čím vznikne v inventári poriadny bordel. Až v deviatej kapitole je možné zasiahnuť do deja a nepatrne ovplyvniť koniec. No nehnevajte sa, ale to bolo možné už v Dávnoveku. Takže ak stojíte o nelineárnosť, radšej siahnite po Fahrenheitovi. Zato však treba oceniť skryté úlohy, ktoré nezasiahnu do deja, ani nie sú potrebné na dokončenie hry, avšak veľmi účinne pomôžu obohatiť príbeh.

MULTIPLAYER
Hra multiplayer neobsahuje. (Br, to je škoda. Predstavte si onlineovku, v ktorej by sa za každým charakterom skrývala ľudská maličkosť snažiaca sa ako prvá odhaliť vraha. Juú, adventurná pieseň budúcnosti:).

Skryť Vypnúť reklamu

ZVUKOVÉ EFEKTY 8 / 10
Zvukové efekty sú na vysokej úrovni, jedinou výraznejšou chybičkou je v niektorých lokáciách (s rôznym typom povrchu) nevhodné ozvučenie krokov. Až na túto maličkosť vás však ozvučenie vtiahne priamo do stredu diania a nepustí. Nesmiem zabudnúť na dabing postáv, ktorý je takisto na veľmi vysokej úrovni.

HUDBA 9 / 10
Atmosféra je krásne podchytená scénickou hudbou klavíra a huslí. Tóny vystihujú napätú či uvoľnenú atmosféru v dome a lahodia uchu aj najnáročnejšieho poslucháča. A keď už som sa takto básnicky rozbehol: hudba je jemná ako mliečna čokoláda a ľahučká ako motýľ v záhradách.

NÁROČNOSŤ & INTELIGENCIA 7 / 10
Vďaka nelineárnemu priebehu lineárneho príbehu (to by chcelo psychiatra:) je v niektorých situáciách obtiažne rozoznať už len cieľ a nie to ešte ako sa k nemu dopracovať. Z toho vznikajú zbytočné suché miesta a otázky typu: „Čo mám do čerta urobiť, aby už zabili ďalšieho?“. Jedným slovom - nuda. Je totiž možné získať takmer všetky predmety naraz a to znamená totálna dezorientácia. No, ak neporobíte šialene všetky veci už na začiatku (ako ja), stačí logicky uvažovať a problém i riešenie prídu sami. 

Skryť Vypnúť reklamu

          

ZÁVEREČNÝ VERDIKT 8 / 10
Dielo Agathy Christie zaslúžene vstupuje aj do virtuálneho sveta. Ako každý iný, aj tento herný počin má svoje chybičky, ale hravo ich prevážia kladné stránky - silná atmosféra, príbeh od samotnej kráľovnej detektívok, nádherné ozvučenie a malebná scenéria plná napätia. Pokus o nelineárnosť nevyšiel najlepšie, zastúpia ho však skryté úlohy. Ak máte radi detektívky, ATTWN si rozhodne nenechajte ujsť.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Tech

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Koronavírus na Slovensku: Potvrdili ďalších 11 úmrtí, vyliečilo sa 878 ľudí (minúta po minúte)

Na Slovensku za pondelok pribudlo 901 ľudí pozitívne testovaných na nový typ koronavírusu. Laboratóriá otestovali 5 899 vzoriek. Celkový počet nakazených dosiahol číslo 46 056. Pandémia Covid-19 si doteraz vyžiadala 176 obetí.

Ilustračná fotografia.
Premiér Igor Matovič a minister zdravotníctva Marek Krajčí.
Predseda NR SR Boris Kollár.

Sagan si vybral novú výzvu, no musel niečo obetovať

Aká bola sezóna slovenského cyklistu?

Peter Sagan.

Neprehliadnite tiež

Recenzia: Serious Sam 4 vás vráti 20 rokov do minulosti

Hra, ktorá k úspechu nepotrebuje skvelý príbeh.

Južný pól Mesiaca. V tejto oblasti má v roku 2024 pristáť misia Artemis III.

NASA predstavila nový objav, na povrchu Mesiaca je voda

Zistenie môže mať význam pre misie ľudí.

Mesiac z Medzinárodnej vesmírnej stanice.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  2. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  3. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  4. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  5. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  6. Pomáhajte čítaním
  7. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  8. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  9. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  10. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  1. Pandémia spomaľuje inovácie. Spoločnosti šetria
  2. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  3. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  4. Pomáhajte čítaním
  5. Duálnu prax v dm nahradilo počas pandémie online vzdelávanie
  6. Chief of Slovak Telekom: We care about the future of Slovakia
  7. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  8. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  9. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  10. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 29 942
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 22 626
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 16 723
  4. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 13 123
  5. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 863
  6. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 11 606
  7. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 988
  8. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 814
  9. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 9 205
  10. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 9 179