Bez akýchkoľvek vysvetľujúcich animácii sa potvrdením ponuky ocitnete priamo na pláži plnej protivníkov. Vtom sa zobrazí správa o jedinej úlohe, ktorá dá jasne vytušiť, že bola vykonštruovaná len na účely tohto dema. Výbornú viditeľnosť na rozsiahlom pobreží kazia iba znenazdania zobrazovaní nepriatelia. Omnoho horšie sú neviditeľné bariéry brániace v skúmaní okolia. Rovnako je na tom aj prístup do mora. Po vzore FF X si v ňom nezaplávate. Rôzne kúty a výčnelky vypĺňajú roztrúsené sudy, ktoré predstavujú zdroj predmetov (itemov).
Wait Mód priradený Phon Coast je určený pre hráčov uprednostňujúcich zamýšľanie sa nad všakovakými taktikami a to i napriek faktu, že sa súboje odohrávajú real-time. Stlačením X sa zobrazí tradičné menu v ľavom dolnom rohu, tým sa ale zároveň zastaví všetko dianie. S kľudom Angličana si vyberiete požadovanú ponuku a už len sledujete malý dielik energie dobíjajúci sa pred menom postavy. Dovŕšením maxima sa automaticky vykoná zadaný úkon. Pre lepšie sprehľadnenie, kto na koho práve zaútočí, tomu sa vytvorí oblúkovitý stĺpec. Napríklad, ak s Vaanom vyberiete akýkoľvek útok, z postavy vyjde modrý oblúk zakončený na tele protivníka (v prípade nepriateľov je sfarbený dočervena). Skvelý nápad, pri ktorom máte ustavične prehľad nad vzniknutou situáciou.
Agresivita nepriateľov sa taktiež líši. Niektorí o vás vôbec nejavia záujem, zatiaľ čo iní šarvátky doslova vyhľadávajú. Vyhnúť sa súboju je taktiež omnoho ľahšie než tomu bolo napríklad v Baten Kaitos, či Xenosaga-e. Súčasne môžete ovládať len jednu postavu, nad ostatnými členmi preberie kontrolu PS 2 osobne (teda ak ponecháte takzvaný Gambit aktívny). Zmena lídra je však možná kdekoľvek a za akýchkoľvek okolností.Druhá pasáž nesie názov The Stilshrine of Miriam. Stručný popis tentoraz napovedá, že prednosť bude mať nepretržitá akcia. Ústrednou postavou tohto dobrodružstva sa stala mladá princezná menom Ashe. Ako jediná dedička kráľovstva Dalmasca je nedobrovoľne vtiahnutá do sledu tragických udalostí, medzi ktoré sa zaradzuje aj vražda kráľa a následná kapitulácia ich neveľkého kráľovstva. Ashe, pri ustavičnom skrývaní sa pred prenasledovateľmi, stráca najbližších spojencov, nakoniec sa však pridá k Vaanovej družine. Skupinku ďalej dotvárajú dve spriatelené postavy – Balthier a Fran. Obidvaja sú vzdušnými pirátmi a vo vzniknutom konflikte zaujali neutrálne stanovisko. Square-Enix je opatrné s vypúšťaním informácii. Nie je sa čomu diviť, veď príbeh tvoril jednu z najpodstatnejších zložiek každého dielu.
The Stilshrine of Miriam sa značne odlišuje od plážovej oblasti. V prvom rade sa herná aktivita presunú do útrob akéhosi hradu, pripomínajúceho interiérové oblasti Vagrant Story. Druhou zásadnou zmenou je premena čakacieho módu na aktívny. Súboje tak zrazu získajú iný spád. Spolu so zvýšením dynamiky sa bude musieť zvýšiť aj rýchlosť vášho premýšľania. Neprispôsobením sa uvidíte skôr či neskôr jednu z postáv umierať. Lídra partie si aj naďalej môžete voliť kedykoľvek.
Umelá inteligencia v oboch prípadoch ani na moment nepokuľhávala, príkladom môžu byť nepriatelia menom Water Wyrds, ktorý majú tendenciu útočiť v skupinkách. Rovnako tak aj postavy po vašom bodu sú dosť rozumné na to, aby sa bezhlavo nepúšťali do akcie. Výraznejší pokles HP (životnej energie) vami ovládanej postavy predstavuje impulz pre ostatných členov, aby zahájili čarovanie ozdravujúceho kúzla. Prevedenie útokov je taktiež zvládnuté skvelo. Vyberiete si nepriateľa a počas dobíjania pripravenosti útoku si postava v závislosti na vzdialenosti prispôsobí tempo priblíženia. Ak sa nachádzate v bezprostrednej blízkosti, postava začne protivníka rafinovane obchádzať.
Mágia je tentoraz rozvetvená do štyroch typov. Chýbať nesmie tradičná biela mágia, slúžiaca na dopĺňanie energie a liečenie rôznych zaklínadiel. Čierna je tá, kde si svoje zastúpenie našli už klasické útočné mágie ako voda, oheň, vzduch, blesky. Novinkou je zelená, zastúpená mágiami Protect a Shell. Posledným typom je časová, zahŕňajúca Slow a Immobilize.Neodmysliteľnou súčasťou série Final Fantasy sú bájne božstvá zvolané na pomoc. Tentoraz pod názvom Esper (FF VI). V minulosti Aeon, Summon, či Guardian Force. Demo poskytuje na výber dvoch (Hashmal, Belias). Po dosiahnutí maximálneho počtu magických bodov sa sprístupni ponuka na ich použitie. Znovu ako v prípade FF X opúšťajú bojisko všetci okrem postavy, ktorá vyvolanie uskutočnila. Vyvolaný Esper koná do určitej miery sám za seba. Disponuje ohromnou silou, preto je jeho prítomnosť časovo obmedzená. Limitujúcim znakom sú zelené guľôčky v pravom dolnom rohu. V prípade potreby, alebo tesne pred ich zmiznutím, použije svoju najsilnejšiu techniku.
Svet Final Fantasy má novú, prepracovanejšiu tvár. Postavy sú detailnejšie, mestá impozantnejšie a renderované animácie znovu o kúsok krajšie. Dvanásty diel, ako som už spomínal, má na starosti tím zodpovedný za FF Tactics a VS, preto sa vzhľadovo značne odlišuje oproti desiatemu dielu. Či už hovoríme o architektúre, alebo dizajne postáv. Animácie doprevádzajúce príchod a záverečné techniky Esperov spolu s množstvom efektov dávajú jasne najavo, že sa budúci rok máme načo tešiť. Ešte som nespomenul kameru, možno aj preto, že s ňou nebol žiaden problém. Zvuková stránka je kapitola samá o sebe. Mnoho z nej sa v deme nenachádza, no o kvalitnú hudobnú kulisu v sérii Final Fantasy nebola nikdy núdza, preto nechám akékoľvek pochybnosti bokom.
Sklamanie po zdolaní dema neprichádza v úvahu, možno len čo sa rozsiahlosti týka. Súboje sú jedným slovom úžasné. Pre všetkých, ktorý túto sériu poznajú a obávali sa markantných zmien, mám dobrú správu, budete nadšení. Final Fantasy nabrala nový rozmer, ale aby tých dobrých správ nebolo až príliš, pripomeniem dátum vydania, ktorý mimochodom pre Európu ešte ani nebol stanovený. Pravdepodobne sa zopakuje situácia spred niekoľkých rokoch a Final Fantasy XII uzrie pulty obchodov až po príchode PlayStation 3.