"Je však ešte predčasné hovoriť, o koľko klesne cena hovorného," myslí si riaditeľ sekcie pošty a telekomunikácií ministerstva dopravy Anton Smitka.
Ministerstvo aj Telekomunikačný úrad sa však zhodujú v tom, že nový hráč na trhu vytvorí tlak na ceny podobne ako pri pevných linkách. Pri súčasnom rozšírení mobilov, keď má mobil osem z desiatich ľudí, sa totiž dá predpokladať, že nový operátor bude loviť medzi zákazníkmi Orangeu a T-Mobilu.
To podľa všetkého ovplyvní aj správanie sa týchto dvoch dominantných spoločností. Podobne to bolo v prípade vstupu konkurencie do pevnej siete, keď nižšie ceny alternatívnych operátorov ovplyvnili ponuku Slovak Telecomu.
Zníženie cien sa však môže prejaviť napríklad v uvedení zvýhodnených balíkov služieb etablovanej dvojice operátorov. S cieľom udržať si svojich zákazníkov môže Orange alebo T-Mobile zlacniť niektoré doplnkové služby, prípadne ich pribaliť k paušálom zdarma.
V Českej republike pred piatimi rokmi vstup na trh tretieho operátora - Oskara - vyvolal silný boj o zákazníka a ceny služieb začali klesať.
Odlev zákazníkov s fakturovanými službami však nepríde hneď po komerčnom spustení siete tretieho operátora. Mnohí zákazníci sú totiž viazaní dodatkom k zmluve na jeden a pol až dva roky. Väčšie presuny nastanú pravdepodobne medzi používateľmi predplatených kariet, ktorí sa môžu rozhodnúť zmeniť operátora prakticky okamžite. Títo zákazníci si pravdepodobne kúpia predplatenú kartu nového operátora s tým, že svoju pôvodnú nezrušia, len ju budú menej využívať. To môžu spraviť aj klienti s fakturovanými službami.
Do konkurenčného boja zasiahnu aj siete tretej generácie UMTS, ktoré spustia Orange aj T-Mobile do marca budúceho roka. Na tomto poli majú operátori viac možností uviesť nové služby, ako je napríklad rýchly prístup k internetu, ktoré môžu ovplyvniť rozhodovanie zákazníkov.
(ik)