Potrebu byť Most Wanted?!
3,2,1, štart. Tak to väčšinou začína. Need For Speed: Most Wanted však začína trošku inak. Uvíta vás priamo v akcii, a tam vás i celý čas hrania udrží. Úvodné videá sú veľmi zaujímavo prepojené s animáciami a samotnou hrou - sú poskladané retrospektívne. Ak na vás však videá a štýl uvedenia príbehu zapôsobí ako zapôsobil aj na mňa, budete sklamaní. Zvyšok deja sa totiž odvíja dosť suchým prijímaním SMS a hlasových správ a iba kde, tu nejakým videom. Ale čo už, vráťme sa teda na začiatok. Váš príbeh sa odštartuje sedem dní pred dneškom (dňom, kedy začínate v skutočnosti hru) ako prichádzate do Rockport City na vašej nadupanej káre BMW M3 GTR a stretáte hlavné postavy, ktoré budú ovplyvňovať váš osud v meste (krásnu Miu, vášho anjela strážneho a poručíka Crossa, vašu nočnú moru). Aby ste sa zo zelenáča stali niekym, skúsite šťastie náhodnými pouličnými závodmi, až sa pustíte do závodu s Razorom, číslom 15 v Blackliste. Ten nie celkom poctivo nad vami vyhráva a jediné, čo vám v tom zlom svete ostane, je Mia. Ona vás na začiatku podporí peniazmi a kontaktmi. Tu začína „skutočný príbeh“ jazdca spoza obrazovky. Príbeh cesty za šťastím a pomstou v snahe dostať sa na pozíciu číslo 1, ktorú medzičasom zaujal vďaka vášmu autu Razor. Bude to stáť pár dolárov, veľa, veľa zničených áut a odjazdených míľ. Presne o tom to všetko je. Víta vás svet Need for Speed: Most Wanted.
Hra, ako je už zlatým pravidlom posledných arkádových titulov Need for Speed, obsahuje hlavnú zložku - kariéru, voľný štýl a multiplayer. Všetkému dominujú jednotlivé typy závodov (resp. súťaží). Okrem klasického závodu okruhu na viaceré kolá a šprintu štýlom štart – cieľ, tu máme samozrejme Knockout (niečo ako okruh, akurát že každé kolo posledný vypadáva). Ďalej Speedtrap, ktorej podstatou je najazdiť na radaroch čo najväčší súčet rýchlostí a tiež sa oplatí byť prvým v cieli. Totiž, hoci máte najvyššiu nameranú rýchlosť dokopy, ak niekto iný príde ako prvý, každú sekundu vášho oneskorenia súčet klesá. Ako maliny tu máme Toolbooth – prejsť trasu vyznačenú checkpointami v stanovenom čase a nakoniec Drag. Posledný menovaný závod je hádam najzaujímavejší, hoci býva najkratší a sú zaň najmenšie odmeny. Je to totiž jediná príležitosť ako si poctivo zajazdiť. Prevodovka sa vám zmení na manuálnu a auto sa stane zničiteľným, takže spáliť motor alebo rozbiť auto nie je žiadny problém. Našťastie aj u vášho súpera. Inak sú autá samozrejme nezničiteľné, okrem pár škrabancov. Zo známych typov závodov tu chýba najmä osobitý závod v šmykoch.
Vo voľnom štýle máte možnosť vyberať si typ trate, podmienky závodu, množstvo policajtov a premávky, plus náročnosť súperov. Čo však zostáva pre všetky závody spoločné, je obmedzenie trate. Až na pár skratiek idete ako kura za zrnom, čo je pri takom spletitom labyrinte cestičiek v meste škoda.
Kľúčom k úspechu je samozrejme dobré auto. K dispozícii máte vozy podľa postupu v režime kariéry. Do úvahy prichádza základných 32 vozidiel - Lexus IS300; Fiat Punto; Chevrolet Cobalt SS; VW Golf GTI; Audi TT 3.2 quattro; Audi A3 3.2 quattro; Mitsubishi Eclipse; Audi A4 3.2 FSI quattro; Toyota Supra; Renault Clio V6; Mazda RX-8; Cadillac CTS; Ford Mustang GT; Mitsubishi Lancer EVOLUTION VIII; Mercedes-Benz SL 500; Pontiac GTO; Vauxhall Monaro VXR; Porsche Cayman S; Subaru Impreza WRX Sti; Mazda RX-7; Mercedes-Benz CLK 500; Lotus Elise; Aston Martin DB9; Porsche 911 Carrera S; Dodge Viper SRT10; Lamborghini Gallardo; Porsche 911 Turbo S; Chevrolet Corvette C6; Lamborghini Murciélago; Ford GT; Mercedes-Benz SLR McLaren; Porsche Carrera GT. K nim sa pridajú ešte bonusové, ale až po úplnom absolvovaní hry. Ďalej máte možnosť získať autá porazených Blacklist členov. Sú síce postavené na základných bežne dostupných typoch, vždy však majú nejaké špeciálne, inak nezískateľné časti. Vašich miláčikov, ktorých máte v garáži si môžete podľa chuti upraviť, tentokrát v už zjednotených obchodoch. Takže každý servis ponúka to isté a všetky autopredajne tiež. Na úpravu auta máte k dispozícii časti karosérie (hlavná karoséria auta, kolesá, prítlačné krídla, kapoty, a strešné nasávače vzduchu), techniku, ktorá ovplyvňuje rýchlosť, zrýchlenie a ovládateľnosť (motor, spojka, náprava, nitro, brzdy, turbo a pneumatiky) a potom viditeľné maličkosti - kopec farieb a nálepiek. Je fajn, že pre účely voľného štýlu ste limitovaní len mierou odomknutých dielov. V móde kariéry vás hlúpa investícia výjde draho, investovať však treba.
Podľa doplnkov, ktoré na/v aute máte, získate aj možnosť dolaďovať niektoré jeho vlastnosti. Ideálom však nie je vytlačiť všetko na maximum, auto sa stane potom neovládateľné. Čo sa týka ovládateľnosti vo všeobecnosti, nie sú to žiadne fyzikálne hody. A napriek faktu, že každé auto reaguje inak, každé reaguje rovnako nerealisticky, občas až absurdne. Najmä, keď vás pri štarte začne ťahať do strany. Alebo keď sa neviete vymaniť z nekonečného šmyku v kruhu. S vyššou rýchlosťou sa to našťastie zlepšuje, ale stále nečakajte fyzikálne zážitky a to ani vo vplyve povrchu na správanie sa vozidla.
S autom súvisia aj dve špecialitky. Staré známe nitro - okrem toho, že naozaj zvýši akceleráciu, má tendenciu vyrovnávať smer. A novinka na poli NFS – bullet time, resp. po need for speedsky, speedbreaker. Spomalenie času vám dá pár sekúnd na rozmyslenie, najmä keď sa dostanete do šlamastiky s policajtmi a extrémne zvýši reakcie auta. V praxi to znamená asi toľko, že sa takmer na mieste otočíte o koľko stupňov len chcete. Obe špecialitky sa postupne (a relatívne rýchlo) dopĺňajú, preto s nimi v zásade netreba šetriť. Používajte ich však strategicky a Neminte celé nitro pred 90 stupňovou zákrutou, ale až po nej :-).
Neoddeliteľnou a v podstate veľmi dôležitou časťou auta, spojenou s pridaním policajtov, je i hot level. Vyjadruje ako veľmi po vás policajti túžia (Hot level? Ako po mne policajti túžia? Menšiny musia chrochtať blahom. - pozn. kordi). Dá sa znížiť iba prerobením zovňajšku alebo dlhším odstavením v garáži (medzitým jazdíte na inom). No čím sa zvyšuje? Čímkoľvek od začiatku naháňačky, až po jej koniec. Jeho maximum je piaty level. Čím vyšší, tým lepší policajti a tvrdšie zákroky od bežného prenasledovania, cez barikády, helikoptéry, nájazdy a ostne na ceste, až po tím pána Crossa s jeho Corvettou na čele. Ale o tom neskôr.
V kariérnom móde sa k autu ešte pridáva indikátor odchytenia vozidla. Ako by pán minister Lipšic povedal... trikrát a dosť. Keď už sme pri tej kariére, prizrime sa jej zblízka. Už som spomenul cieľ, teda byť číslom jeden. Byť proste most wanted, najhľadanejší jazdec, recidivista s najlepším autom a jazdeckými schopnosťami. A bude to stáť veľa potu. Nato, aby ste súťažili s členom blacklistu, musíte v zásade spĺňať ním stanovené tri podmienky: určitý počet vyhraných závodov, určitý počet dosiahnutých tzv. milestones (prehreškov voči polícii, napr. aby vás prenasledovalo naraz 20 áut alebo istá dĺžka prenasledovania, počet zničených policajtov a podobne) a určitú výšku odmeny na vašu hlavu. Náročnosť s postupom samozrejme stúpa. Inej cesty však niet. Po splnení podmienok prichádza na radu samotný blacklisťák. Ten vám určí typ a dráhu závodu. Ak vyhráte, môžete si od neho vziať dve veci – máte na výber špeciálne doplnky (podľa typu), ktoré v aute má, alebo tri prekvapenia, ktoré skrývajú peniaze, priepustky z väzenia i na vykúpenie auta, a to najlepšie, samotné auto súpera. To sa jednoznačne oplatí. Ak sa vám nakoniec nepáči, môžete ho predať. Po jednotlivých úspešných závodoch dostávate aj finančnú odmenu. Peniaze sa vskutku zídu. Keď ich máte málo, vždy môžete znova a znova vstupovať do závodov, súvisiacich s už porazenými rivalmi. Takže nakoniec o ne núdza nie je. Do jednotlivých súťaží, resp. lokalít sa možno dostať poctivým príjazdom na miesto alebo priamo skokom z menu. Z menu máte prístup aj k policajným záznamom, ktoré obsahujú celkové podrobné štatistiky týkajúce sa koho iného, než vás. No a logicky aj do garáže, vášho vysnívaného vozového parku.
Postupom v blackliste okrem áut a doplnkov odomykáte aj ďalšie dve lokality mesta Rockport. A hoci mohlo byť rozľahlejšie a rozmanitejšie, vôbec nie je zle postavené. Napriek tomu, že jazdíte stále v meste, vyskytujú sa tu časti horského typu, mrakodrapové centrum, priemyselná zóna, plážová rezidenčná oblasť, mólo alebo golfové ihrisko. Prostredie je plné skratiek a alternatívnych cestičiek, takže free roam (voľné jazdenie po meste štýlom GTA) môže byť aj zábava. S priloženým GPS a mapou sa nestratíte. A ak práve nechcete lietať rýchlosťou 200km/h krížom – krážom, môžete sa kochať spracovaním, len tak ničiť vyčlenené vyčlenené budovy alebo autá. Je to naozaj pekné mesto, priam stvorené na ilegálne závody.Nakoniec sa dostávame k časti s veľkým Č. Konečne, po dlhom čase sú tu zas. Strážci zákona, vždy odhodlaní napariť vám pokutu alebo aj niečo horšie. Číhajú, sliedia, hľadajú a nakoniec, keď na vás narazia, začína tá pravá adrenalínová zábava. Pokiaľ sa nachádzate v prvých troch stupňoch hot levelu, budete prenasledovať skôr vy policajtov, než oni vás. Taká príjemná rozcvička. Ale od štvorky ide do tuhého. Sú naozaj rýchli a dobrí jazdci, je ich veľa a majú dostupnú rôznu techniku. Keď vidia, že s vami to podobrotky nepôjde, pošlú na vás terénne zástupy, ktoré proste neprerazíte (jedine sa im vyhnúť), vydláždia cestu kovovými ostňami (pre vás rýchla smrť), povolajú sledovacie helikoptéry. Ak si s vami stále nevedia poradiť, prichádza na scénu špeciálny zásahový tím na čele s Crossom a s ich dooosť rýchlymi Corvettami, nehovoriac o tej jeho. Čo sa stane po tom? Chytia vás, dajú zaplatiť pokutu, prípadne vás zatknú alebo zhabú auto. Tak ale skončiť nechceme, že? Jednoducho utekať možno len do istej miery. Keď však nastupujú ťažké policajné kalibre, treba pritvrdiť aj z vašej strany. Na to sú tu Pursuit Breakre. Stavbičky, ktoré zničíte, keď do nich narazíte, a tak strasiete policajné autá bezprostredne za vami. Je ich dosť, ale predsa, treba ich využívať rozumne. Veď k ďalšiemu sa už možno nedostanete. Ak ste z tých šťastnejšíc, a naokolo neostane po „útoku“ žiaden policajt, nastupuje Cooldown mód. Je to nevyhnutný čas, potrebný na to, aby vás prestali hľadať. Medzi heat levelom (resp. vypísanou odmenou) a časom, potrebným na schladenie, platí priama úmera. Jediná možnosť, ako to urýchliť, je zájsť do bezpečia domu, prípadne sa schovať na jedno z vyznačených hiding spotov. Ak vás však medzitým zahliadne čo i len kútikom oka nejaký zatúlaný policajt, celá zábava začína odznova. Niekedy to celé trvá fakt dosť dlho a inokedy vás majú hneď. Policajti využijú v podstate akúkoľvek šancu si na vás zapoľovať. Či už počas pretekov alebo počas voľného presúvania sa po meste. Je to jednoznačne veľké plus hry a oživenie nudných chvíľ.
GRAFIKA 9 / 10
Parádne autá s vysokým detailom spracovania (najmä tie vaše) a dobrým stvárnením materiálov. Občas si len tak pre radosť zájdete do garáže vo voľnej časti hry, aby ste si stavali autá. Prostredie je tiež veľmi pekné, rovnako je na tom i spracovanie cesty. Pozitívne k celkovému dojmu prispieva aj fyzika objektov (teda aspoň tých „dotknuteľných“). Zaujímavosť celému vizuálnemu spracovaniu dodávajú špeciálne efekty dažďa, rozmazania pri zrýchlení a vysokej rýchlosti, tzv. glow efekt (prechod z tmavej časti do svetlej), napríklad pri východe z tunela (viď screenshoty) a realistické zobrazenie zapadajúceho slnka, ktoré vás oslepí a na cestu jednoducho nevidíte. Už mi tu chýba len striedanie dňa a noci. V Undergrounde tej tmy bolo veľa, tu jej zas niet. Hardvérová náročnosť by mala byť podľa ostatných médií i vyjadrení výrobcu dostatočne rozumná. Na testovacom počítači som však nemal možnosť to overiť.
INTERFACE 10 / 10
HRATEĽNOSŤ 9 / 10
Je otázne ako sa na hru pozeráte. Po ukončení kariérneho módu poklesne motivácia hrať, avšak atraktívnosť ani veľmi nie, najmä vďaka prítomnosti policajtov. A ak vezmeme do úvahy, že je to predsa len arkáda, nie je dôvod byť príliš prísny. Zameranie na mainstream je stále zreteľné, zrejme by neuškodila reálnejšia fyzika a niektoré závody by mohli byť otvorené, prípadne zakomponovať túto možnosť ako typ závodu (veď, nakoniec, bolo to aj tvorcami sľúbené). Celkovo je Most Wanted pekelne hrateľný titul.
MULTIPLAYER
Klasika. Veď ako inak. Počítačoví súperi vám už nestačia? Na to je tu online multiplayer alebo LAN party. Nanešťastie som však nemal možnosť ho vyskúšať. Najmä by ma zaujímalo zapracovanie bullet time efektu v multiplayeri. Ak má niekto skúsenosť, uvítame komentár v diskusii.
ZVUKOVÉ EFEKTY 9 / 10
Nárazy znejú vierohodne (len ich výsledok taký nie je). Okolité autá tiež. Policajti znejú vždy rovnako húkajúco, avšak helikoptéra to pekne dokresľuje. Autá vydávajú odlišný zvuk nielen podľa typu motoru, ale dokonca i prevodovky. Najlepšie na celom zvukovom spracovaní sú komentáre polície. Je pekné, že vždy trafia typ a farbu auta, na ktorom jazdíte.
HUDBA 9 / 10
Soundtracky k NFS sú už tradíciou a tradične dobrou. Dodávajú hre energickosť a vám adrenalín. Medzi interpretmi sa nájdu aj mase známejší The Prodigy alebo Jemiroquai. Dokopy 26 piesní. Po pár hodinách je to už opočúvaná, ale stále dobrá hudba. Možno by nezaškodila možnosť pridať si do playlistu vlastné mp3.
NÁROČNOSŤ & INTELIGENCIA 7 / 10
Policajti sú až do 4. heat levelu dosť hlúpi a neschopní, no potom začne prituhovať. Nenechajú sa len tak oklamať zmenou smeru alebo zvolením skratky. Drzo vás budú vytláčať z cesty a o blokovaní ani nehovorím. Helikoptéra príliš dlho ne vašej stope nevydrží, ale lepšie než nič.
Pokiaľ ide o súperov, s tými je to už všelijaké. Ich jazdecké schopnosti sa síce postupom v blackliste zlepšujú, avšak ich náročnosť stúpa najmä vďaka rýchlosti. Skratky využívajú len príležitostne a väčšinou iba pár vybraných. Najviac vidno ich ne-inteligenciu, keď treba prejsť komplikované parkové pasáže plné prekážok a stromov. Vtedy sú schopní zaseknúť sa na dosť dlho. Keď sa už vymotajú, po vás sa dávno zľahol prach. V konečnom dôsledku budú najväčší problém robiť spomínané milestony. Vydržať za sebou ťahať policajtov okolo desať minút a potom sa prosto vypariť, to dá zabrať. Takže ak sa na niečom má váš postup za 1. miestom spomaliť budú to práve tieto úlohy.
ZÁVEREČNÝ VERDIKT 9 / 10
Arkáda ako sa patrí. Need For Speed ako sa patrí. Zábava, ako má byť. To všetko v skvelom rúchu. Kráľ arkádových pretekov môže konečne zase s plnou cťou zaujať svoje miesto. A tých pár chybičiek mu predsa odpustíme, veď nikto nie je dokonalý. Takže, napchať tú vašu káru poriadnými črevami, pekne ju ohodiť a môžeme vyštartovať za nefalšovanou zábavou rýchlosťou 200km/h v ústrety múrom mesta Rockport. Ak niekedy zazriete ten najrýchlejší a najlepšie vyzerajúci čierny Aston Martin – to som ja :-).
Autor: Mário Dubec