. Obzvlášť v období, keď na scénu ako veľká voda vstúpila najočakávanejšia akčná pecka Call of Duty 2. Občas sa však aj zlý a skeptický recenzent dočká príjemného prekvapenia (nebudem to tajiť a poviem to hneď na začiatku) akým Sniper Elite naozaj je.
Názov hry dostatočne vypovedá o jej náplni. V Sniper Elite sa vžijete sa do úlohy amerického ostreľovača v bombardovanom Berlíne ku koncu druhej svetovej vojny a budete plniť rôzne záškodnícke misie. Príbeh, ktorý síce nie je veľmi podstatný, ale akési torzo tu predsa len je, sa týka rusko-nemeckých bojov o kontrolu nad Berlínom. Ruská tajná služba – NKVD – sa snaží ukradnúť nukleárne technológie. Netreba snáď pripomínať, že atómová bomba v Stalinových rukách by znamenala obrovskú hrozbu pre celý svet. Ako vieme, krízové situácie začínajú riešiť vždy záchrancovia sveta – Američania – a preto do Berlína vysielajú vás. Snipera, najlepšieho z najlepších, prezlečeného do nemeckej uniformy, trénovaného na tajné operácie ďaleko za nepriateľskými líniami.
Postupne prejdete zaujímavými 28 misiami, ktoré sú podelené do niekoľkých operácií, pravdepodobne s účelom pôsobiť ucelenejším a komplexnejším dojmom. Za predpokladu, že každá úloha vám zaberie približne pol hodinu – závisí od stupňa obtiažnosti a vašich schopností – zisťujeme, že Sniper Elite je skutočne dlhá a plnohodnotná hra, ktorá ponúkne 12-14 hodín single-playerovej zábavy. Takých je dnes ako šafránu.
Náplň úloh nie je ničím výnimočná, je to v podstate stokrát prežité klišé. Budete zachraňovať agentov, kradnúť tajné dokumenty, zabíjať nepriateľských dôstojníkov, či sabotovať elektrárne. Všetky misie sú však zvládnuté s prehľadom a zaujímavo vďaka odlišnému, sniperskému konceptu hra na trhu pravdepodobne obstojí aj v konkurencii takých kolosov ako spomínané Call of Duty 2, či Brothers in Arms.
Každú operáciu začínate so základnou výbavou – sniperská puška, pištoľ s tlmičom, pár lekárničiek a kameň, ktorého zmysel som počas celej hry nepochopil. K tomu samozrejme trocha munície a mapa so zapísanými cieľmi misie. Ďalej je všetko už len na vás. Hra vás síce bude celý čas nútiť konať ako sniper a správať sa nenápadne, no občas vám dovolí (či prinúti) zobrať si samopal, ba aj niečo väčšieho kalibru ála panzerfaust... Primárne sa však musíte pohybovať ticho a rýchlo. Presuny cez väčšie otvorené priestranstvá si treba vopred naplánovať, skontrolovať ďalekohľadom okolité budovy a strechy (aj nepriateľ má svojich ostreľovačov) a hlavne utekať skrčený z úkrytu do úkrytu. Zaváhanie vás môže ľahko stať život – sniper nie je Rambo a to ani pri tej najľahšej obtiažnosti.
Čo je však trochu problematické a zjavné hlavne v úvodných misiách, je nedomyslený dizajn úrovní. Od začiatku vás hra presvedčuje, že ste sniper, že musíte nepriateľa vidieť prví, že máte využívať výhody streľby z veľkej diaľky... Aké však bude vaše sklamanie, keď zistíte, že nepriatelia sa vám jednoducho neukážu skôr ako vás neuvidia alebo nezačujú a to znamená boj na maximálnu vzdialenosť cca 20 metrov. To už má od ostreľovania ďaleko. Časom sa to našťastie zlepší a dojde aj na skutočné sniperské orgie (napr. ostreľovanie námestia zo zvonice gotickej katedrály), no takýto nepodarený úvod do hry, môže množstvo hráčov odradiť a nedostanú sa k viac-menej vydarenému pokračovaniu hry.
GRAFIKA 6 / 10
Podľa okolitých obrázkov je zjavné, že Sniper Elite nepatrí k absolútnej špičke, no svojím grafickým spracovaním nikoho neurazí. Dostatočne kvalitné textúry, možnosť optimalizácie nastavení a relatívne nízka hardwarová náročnosť je plusom, na druhú stranu, kvalita animácií vojakov, či kvalita modelov nie je nič moc. Veľmi dobre je zvládnutý efekt „kamera za projektilom“ (viď nižšie) a ďalšie rozmazávacie efekty (pri zoomovaní v ďalekohľade či optike na zbrani).
INTERFACE 6 / 10
Čo sa týka logiky všetkých menu a dostupnosti funkcií, nedajú sa vyčítať žiadne väčšie nedostatky, okrem akejsi ťažkopádnosti a nutnosti priveľa klikať. Priamo v hre je tiež všetko na štandardne vysokej úrovni, ale body idú bohužiaľ dolu za relatívne nepresné ovládanie pohybov vášho snajpra. Vždy po uvoľnení smerovej klávesy sa postava ešte o pomerne veľký kus pohne. Pri pohybe na veľkých priestranstvách je to únosné, no spomínam si na frustrujúcu situáciu, keď som sa snažil vybehnúť po schodoch do polorozpadnutej budovy, zatiaľ čo zozadu do mňa šil guľomet na tanku. Na všetko sa dá však po čase zvyknúť, avšak najmä na začiatku s tým hráči určite budú mať problémy.
Zaujímavý je aj GUI v hre, ktorý okrem štandardného kompasu, ukazateľa zdravia a nábojov v aktívnej zbrani, zobrazuje aj smer odkiaľ na vás prichádza streľba a mieru ukrytia. Tá je daná polohou (plaziť sa je najbezpečnejšie) a svetlom. Počas hry sa mi však nikdy nepodarilo dosiahnuť 100 %.
HRATEĽNOSŤ 7 / 10
Hrateľnosť je samozrejme v prvom rade zameraná na streľbu zo sniperskej pušky. Za tou je skutočne kus kvalitne odvedenej práce a vidno veľké snahy o realitu. Pri mierení treba rátať so všetkým (resp. záleží od nastavenia obtiažnosti). Prejavuje sa najmä balistická krivka (pri streľbe na väčšiu vzdialenosť), pridlhé mierenie, rýchlosť tepu či dokonca únava, resp. zadýchanosť. Existuje tu možnosť vydýchania sa, a tým pádom upokojenia rúk, ide to však ruka v ruke s celkovým fyzickým stavom. Ak je váš tep vysoký po dlhom behu, nepodarí sa vám ľahko vydýchať a budete sa musieť zmieriť s roztrasenou muškou.
Autori sa pomerne zaujímavým spôsobom vyhli stereotypu a zároveň poskytli možnosť nelineárneho plnenia misií. Čas od času na vás vtrhnú s úlohou, ktorú treba riešiť potichu, bez vzbudenia nepriateľskej pozornosti. Sú na to dve možnosti – buď použiť pištoľ s tlmičom, ktorá trpí neustálym nedostatkom munície alebo využívať zvuky vojny. Pri bombardovaní si nikto nevšimne jedno malé „puf“, ktoré spraví výstrel z pušky, treba si však všetko dobre načasovať a hlavne byť trpezlivý. K dobrému dojmu však chýba možnosť použiť nejakú chladnú zbraň, ako dýka alebo aspoň vlastné päste. K utajenému postupu treba samozrejme skrývať telá mŕtvych, aby si ich nevšimli ich zatiaľ živí kolegovia, preto sa v niektorých misiách navláčite nebožtíkov jedna radosť. S týmito takmer stealth misiami súvisí aj spomínaná nelineárnosť. Nie vždy po spustení alarmu misia končí. Zmení sa síce jej priebeh, zmenia sa hlavné ciele aj subquesty a väčšinou prídete o body, no napriek všetkému sa dá dokončiť. Je to však väčšinou náročnejší, ale na druhú stranu aj akčnejší spôsob hry.
Okrem samotného odstreľovania ponúka Sniper Elite aj rôzne lahôdky, ktoré síce k úrovni hrateľnosti až tak neprispievajú, ale veľkou mierou sa podieľajú na výslednom dobrom dojme. Ide napríklad o množstvo zásahových zón na tele protivníka. Projektil ho môže trafiť od hlavy až po päty, rozkrok nevynímajúc (riadne svinstvo - pozn.kordi) , a samozrejme nie každý zásah je smrteľný. Po postrelení nohy, či ruky je nepriateľský vojak stále čiastočne bojaschopný, no aj keď sa vám ho už podarí zraziť na zem, musíte sa uistiť, či je skutočne mŕtvy, prípadne uštedriť ranu istoty (alebo milosti – podľa toho aká dávka humanizmu vo vás drieme). Pri obzvlášť účinnom a efektom zásahu (najčastejšie headshot) sa dočkáte aj vizuálneho mňam v podobe kamery za projektilom – spomaleným záberom sledujuete let náboja až kým nedorazí k nepriateľskej hlave, či inej časti tela. Najmä pre tieto „zábery“ má hra označenie 16+.
Zaujímavé sú aj „fíčrs“, ktoré podporujú v hráčovi súťaživosť. Každý zásah je hodnotený, pričom vplývajúce faktory sú miesto zásahu a vzdialenosť od cieľa. Vaše výsledky v jednotlivých misiách môžete zverejňovať na internete. Prekvapivo s týmto súvisí aj systém ukladania hry. Sejvovať síce môžete neobmedzene, no akonáhle prekročíte akýsi „povolený“ počet, každá ďalšia uložená pozícia vám uberie poctivo nahromadené bodíky.
MULTIPLAYER
Okrem štandardného deatchmatch módu je tu spomínaná online podpora, ktorá umožňuje zverejňovať vaše výsledky na internete a porovnávať ich s inými hráčmi. Predpokladám, že Sniper Elite je vďaka svojej nižšej akčnosti a menej dynamickému štýlu aj menej vhodný pre sieťové hrania, ale klasiku typu Counter Strike neporazí.
ZVUKOVÉ EFEKTY 5 / 10
Zvuková kulisa sa síce snaží vytvárať dojem obliehaného mesta, no nezvláda to lepšie než na priemernej úrovni. V porovnaní s Call of Duty (či už 1 alebo 2) pôsobia zvuky veľmi chudobne a to aj zvuky zbraní, či vozidiel. Podpora 5.1 zvuku tiež nie je nič extra a realistický dojem sa očakávať nedá.
HUDBA 5 / 10
Hudba ide ruka v ruke so zvukovými efektmi. Počas hry ju často nepočuť a ak sa aj nejaká melódia spustí, nebýva vhodne načasovaná. Dynamické orchestrálne a takmer až strašidelné skladby by mohli vytvoriť vhodnú atmosféru, keby korešpondovali so situáciou, ktorá sa odohráva na monitore, spúšťajú sa však skutočne hocikedy bez nejakého zmyslu.
NÁROČNOSŤ & INTELIGENCIA 8 / 10
Vzhľadom na veľké množstvo nastavení obtiažnosti, ktoré zahŕňa aj zapínanie/vypínanie faktorov vplývajúcich na streľbu sa obtiažnosť nedá hodnotiť nižšie. Umelá inteligencia by bola tiež takmer výborná, okrem drobných chybičiek pri nečakaných stretoch tvárou v tvár s nepriateľom. Väčšinou začne panikáriť až sa zasekne a nevie „kam z konopí“. Inak sa však nepriatelia snažia, kooperujú, prichádzajú z rôznych strán a snažia sa vám dostať do týlu, čo výrazne zvyšuje atraktivitu singleplayerovej hry.
ZÁVEREČNÝ VERDIKT 7 / 10
Ako som spomínal hneď v úvode, Sniper Elite príjemne prekvapil. Prináša osvieženie do príliš akčných strieľačiek z WWII. Nie je však celkom odladený a najmä spomínané prvé misie dokážu odradiť, ba až znechutiť, no kto sa nimi prehryzie dostane za odmenu komplexný, zaujímavý i keď trochu „iný“ balík zábavy. Objektívne hodnotenie nemôže ísť vyššie ako je, ale kto je fanúšikom inak, a trochu originálnejšie pojatých hier, pokojne nech si pripočíta k hodnotenie pol až jednu hviezdičku navyše. Sniper Elite evidentne nie je pre každého, no svojich zástancov si určite nájde, má na to predpoklady aj vďaka silnej online podpore. Ja som sa pobavil a oddýchol si, som spokojný...