Pamätám si to, akoby sa to stalo predvčerom, možno dokonca akoby sa to stalo včera. Bol to daždivý a nie veľmi príjemný deň, všetci moji spolu-bojo-recenzenti to potvrdia. Nebol to práve najlepší deň na víťazstvo, to vám poviem. Nival Interactive si však vybralo ten deň. Deň, ktorý mnohí z vás považujú za deň D. Bol to deň, aký sa často nevidí, pretože nie veľmi často vyjde tak kvalitná hra akou bol Blitzkrieg . Videl som mnoho dobrých chlapov, ktorým vzal život. Pobehovali po uliciach, cestách a poliach. Jedni vykrikovali niečo o Wehrmachte a bleskovom víťazstve, druhí v mene Winstona Churchilla mávali rukami nad hlavou a tí tretí... tieto zápisky sa môžu dostať do rúk detí, preto to radšej nebudem popisovať. Samému sa mi pri tom všetkom ešte stále dvíha žalúdok. Bol som jedným z tých, čo to všetko prežili. Svoj osud si však nevyberám, on si vyberá mňa. Blitzkrieg si ma znovu našiel...
Vy všetci ste ho milovali, aj ja som ho miloval. Bol úžasný, neprekonateľný. Z jeho tieňa sa pokúšalo vystúpiť veľa podobných hier. A komu sa to podarilo? Nikomu. Viete, čo je zaujímavé, čo ma vskutku šokovalo? To, akým spôsobom sa Blitzkrieg 2 pokúsil vystúpiť zo svojho vlastného tieňa. On sa z neho pravdupovediac ani vystúpiť nepokúsil, on svoj vlastný tieň obišiel, akoby sa nič nestalo. No vytvoril tak tieň nový. V snahe o istú umeleckú kvalitu rozprávam v metaforách, ktorých by bolo schopné aj malé dieťa, ospravedlňujem sa za to, onedlho všetko vyjasním...
Začneme však relatívne pokojne, s jednotkami a zmenami, ktorými za cestou k dokonalosti, museli prejsť. Každá jednotka spadá pod nejakú kategóriu (ľahké tanky, stíhačky, útočná pechota ... ), ktorá ma spoločné vlastnosti. Ku každej kategórii jednotiek môžete priradiť veliteľa, ktorý sa bude danej skupine venovať. Veliteľ získava skúsenosti, postupuje vo svojej kariére a zvyšuje sa mu hodnosť. To znamená, že aj jednotky pod jeho velením sú na tom takticky oveľa lepšie, takže z každým ďalším povýšením získajú novú schopnosť. Tanky sa môžu napríklad rýchlejšie zakopať alebo môžu strieľať za pohybu. Radová pechota môže kopať zákopy, bombardéry dokážu vzlietnuť aj za zlého počasia atď. Čo znamená, že ak máte v obľube jeden tip jednotiek a využívate ho často, odmenou vám bude jeho zlepšenie.
Okrem veliteľov sa stali dôležitým faktorom hry aj posily, ktoré môžete na bojisko posielať kedy sa vám zachce. Na každú malú misiu máte možnosť tak 5-6 krát zavolať posily, pričom je len a len na vás či si zavoláte pechotu takého a takého tipu alebo ľahké, stredné či ťažké tanky. Ak dávate prednosť letectvu, môžete privolať stíhačky, ťažké či strmhlavé bombardéry. Samozrejme je vám k dispozícii aj delostrelectvo rôznych variácií. Mohol by som pokračovať ďalej, no na konci by som to všetko zavŕšil super zbraňou, napríklad za Nemecko raketou V2. Takže je len na vás ako bude bojisko vyzerať, je len na vás akým spôsobom nepriateľa porazíte. Pointa je však v tom, že nie v každej misii máte k dispozícii všetky tipy jednotiek. Zdá sa to pochopiteľné, nie?
Pomaly sa dostávame ďalej a ďalej a krôčik po krôčiku si odhaľujeme všetko z nového Blitzkriegu 2. Nival Interactive však, zdá sa, nenechali kameň na kameni, pretože kampaň prešla veľmi výraznou zmenou. Pri premene autori využili dobré nápady, aké len mohli. Kampaň je rozdelená na niekoľko väčších častí, z nich každá sa odohráva v inom období a hlavne na inej fronte. Za Nemecko napríklad začnete okupáciou Francúzska, presuniete sa do Severnej Afriky, neskôr na Východný front, a všetko to zakončíte bitkou o Ardeny. V každej z týchto častí máte prístupných niekoľko misií (zvyčajne okolo 6) a máte to právo vybrať si hociktorú z nich. Vtip je v tom, že niektoré misie vám dajú k dispozícii nové jednotky, iné vám tie stávajúce vylepšia. Takže musíte zvoliť vhodnú kombináciu. V každej z týchto častí máte celkové rezervy vašej armády, ktoré sa vyčerpávajú v závislosti na tom, koľko posíl ste zavolali v jednotlivých misiách. Ak všetky tieto misie splníte, sprístupní sa vám jedna záverečná, zvyčajne náročnejšia a dlhšia bitka, v ktorej máte právo vyčerpať všetky zvyšné posily (okolo 30-40).
GRAFIKA 8 / 10
Už v preview sme vás informovali o chystanom prechode do 3D enginu. Ten človek, čo ho písal naozaj neklamal (tuším, že som to bol ja :). Nový engine vyzerá veľmi slušne, mapy sú predovšetkým bohaté na množstvo objektov. Sudy z benzínom vybuchujú, stromy padajú jeden za druhým a múry sa rúcajú pod pásmi tankov. Prvý dojem z enginu teda nebol zlý, koniec koncov môžete si ho spraviť zo screenshotov. Dávajte však na zreteľ fakt, že engine vyzerá oveľa lepšie v pohybe, vďaka pekným efektom a najmä vďaka výbornej animácii jednotiek. Špeciálne vojakov, ktorý po zásahu guľometom odskakujú takmer ako v skutočnosti (vlastne som zásah z guľometu do človeka ešte nikdy nevidel, no trúfalo si výsledný efekt domýšľam).
Oveľa viac som však čakal od animácii budov. Múr väčšinou len tak zmizne, niektoré budovy sa po zničení zrútia za efektného sprievodu prachovej clony, no nás všetkých by určite potešil aspoň náznak po technológii v Age of Empires 3 (odletujúce kusy budov). Na druhú stranu nechápem, prečo autori vo väčšej miere nevyužili technológie ako „antialiasing“, „anisotropic filtering“, či „blur efect“. Hra by vyzerala ešte o triedu lepšie, pretože by to všetko zakrylo všadeprítomné zubaté hrany (viď rozdiel v AoE3 po vypnutí a zapnutí podobných efektov).
INTERFACE 8 / 10
Herný interface bol po zjednodušení celého konceptu hry (dostaneme sa k tomu neskôr) osekaný o niektoré nepotrebné funkcie. Svojou funkčnosťou sa vyrovná akémukoľvek interfacu z dnešného RTS štandardu. Až na jednu vec, ktorá ma milo prekvapila a tou je otočná minimapa. Mapka sa efektne otáča v závislosti na tom ako rotujete kamerou, takže pohyb obrazovkou „hore“ je vždy smerom „hore“ aj na minimape. Rozhodne to zlepšuje orientáciu.
HRATEĽNOSŤ 9 / 10
Pamätáte si na starčeka Blitzkrieg 1? Pamätáte sa prečo ste ho mali radi? Ak nie, tak ste na tom veľmi dobre a ak áno, veľmi rýchlo na to zabudnite, pretože dvojka je o niečom úplne inom. V starom Blitzkriegu ste sa pomalým postupom skrz celú mapu dostali až k vytúženému víťazstvu. Všetko to išlo krôčik krôčiku. V dvojke sa však dostanete na druhú stranu barikády, pretože hra sa rapídne zrýchlila a zakčnela. Neustále sa niečo deje, no vďaka systému posíl už pri strate tankovej divízie nemusíte nariekať ako predtým.
Ja som odvážny človek, určite pokiaľ ide o vysoké hodnotenia (vlastne len v tomto prípade). Nemôžem si však pomôcť, nový Blitzkrieg ma sakra-moc bavil. Nový systém sa mi páči a vysokému hodnoteniu vo veľkej miere pomohla výborná kampaň. Zmeny, ktorými prešla sme si už prebrali a verte sú veľkým krokom vpred. No nejde len o celú kampaň, ale aj o jednotlivé misie. Nedokážem pochopiť, kde sa v tých dizajnéroch berie toľko originality. Jednotlivé úlohy sú stále rôzne, konsekvencie neustále iné a nepriatelia stále draví. To všetko ma držalo pri monitore a mám taký pocit, že ešte chvíľu držať bude.
MULTIPLAYER
Pokúšal som sa vyskúšať nový Blitzkrieg po internete, aby som ukázal celému svetu, čo dokážem s divíziou rozzúrených tigrov. No z nepochopiteľného dôvodu sa z mojej IP adresy nedal vytvoriť účet, ktorý hra tak veľmi chcela. Takže multiplayer ostáva bez testovania a hodnotenia.
ZVUKOVÉ EFEKTY 8 / 10
Zvukové efekty ma vždy strašia, sú až na konci recenzie a mne úbohému v takýchto neskorých nočných hodinách už dochádzajú nápady na nové a nové vety o stále tak isto výbornej kvalite zvukov. Mohol by som sa ešte rozpísať o 3D zvuku, no ide o RTS-ku, takže podobné vymoženosti nemajú veľké opodstatnenie. A koniec koncov mám tak či tak len dva reproduktory (subwoofer sa tuším nepočíta, však?).
HUDBA 8 / 10
Hovoril som si, že vojnová hudba s prevažne pochodovými melódiami mi výrazne začína liezť hore krkom. No musím dať za pravdu môjmu ďalšiemu ja, ktoré vraví, že podobná hudba sa do takéhoto typu hier hodí. Na druhej strane skladatelia soundtracku k Blitzkrieg 2 sa ukázali v dobrom svetle a hudba má veľa nápaditých momentov (obľúbil som si najmä zvučku, ktorá oznamovala úspešné splnenie misie).
NÁROČNOSŤ & INTELIGENCIA 8 / 10
Umelá inteligencia pokročila vpred, no ešte stále sa má čo učiť. Pathfinding, čiže hľadanie cesty k danému cieľu, vaše jednotky zvládajú pomerne slušne, no stále sa nenaučili koordinovať svoje pohyby z ostatnými jednotkami v okolí. Pokiaľ ide o inteligenciu nepriateľa, môžem spokojne prehlásiť, že sa zlepšila. Nepriateľ je o niečo dravejší a podniká viacej útokov na vaše pozície, než v predchádzajúcom ťažení.
Náročnosť je však vec druhá. Mnohí budú namietať a s náročnosťou nového Blitzkriegu nebudú súhlasiť, no je to všetko spôsobené zmenou celého konceptu. Aj keby sa to na prvý pohľad zdalo, latka dvojky nie je nižšie než latka jednotky. Je jednoducho na inom ihrisku (zas tie metafory – dúfam, že sú to metafory. Dokáže mi nejaký slovenčinár odpovedať?).
ZÁVEREČNÝ VERDIKT 8 / 10
Hrateľnostne na veľmi vysokej úrovni, technicky na úrovni veľmi dobrej. Takto by mohol znieť konečný verdikt. No nedá mi to, práve pred chvíľou ma totiž napadlo, či posun k akčnejším sféram herného sveta, nie je len cielený útok na širšiu hernú populáciu a tým pádom na väčší profit. Odpoveď môže byť áno, bohužiaľ ma to však v tomto prípade vôbec nezaujíma, pretože Blitzkrieg 2 je výborná hra. A keby som ju nedostal z redakcie zadarmo (he-he), určite by som peniaze do nej vložené neľutoval.
DRUHÁ STRANA MINCE 5 / 10
Aby som uspokojil všetkých čitateľov, musím sa nachvíľu zahrať na schizofrenika. Doktor vravel, že vraj s tým nebudem mať veľa problémov. Ach, tí dnešní doktori, aj tak neviem čo tým myslel! Ale späť k téme. Moje druhé ja Blitzkrieg milovalo, milovalo dokonca Sudden Strike, milovalo všetky tie klony Blitzkriegu, bežiace na jeho engine. Hodiny trávilo pri zdĺhavých taktických manévroch, v domnienke, že niekedy prekoná slávnych generálov Druhej Svetovej Vojny. Moje druhé ja jednoducho odmieta túto akčnú stratégiu, pretože má Command & Conquerov plné zuby a nepripúšťa možnosť, že by Nival Interactive za túto hru zaplatilo čo i len cent. Pretože mu to za to nestojí. Moje druhé ja je veľmi sklamané a znechutené a je len na vás, ktoré ja sa hodí práve vám.