"Najväčším dôvodom nenakupovania cez internet je pre mnohých ľudí riziko, že namiesto objednanej kamery im bude doručená drevená hračka," hovorí Martin Cambal zo spoločnosti Shifter Group prevádzkujúcej inakup.sk . Ak nemáte vo svojom okolí nikoho, kto by sa s vami vedel podeliť o skúsenosti s konkrétnym obchodom, zhodnoťte si serióznosť predajcu sami.
1. Pokúste sa zhodnotiť prácnosť vybudovania webu predajcu, prepracovanosť jeho grafiky a nákupného systému. Jeho vyhotovenie by malo byť priamo úmerné cenám ponúkaného tovaru a objemu zákazníkov, ktorý predajca deklaruje. Pre malé podvody je finančne neúnosné financovať vývoj gigantického predajného webu so samostatnou doménou.
2. Zákon o elektronickom obchode stanovuje prevádzkovateľovi internetového obchodu povinnosť publikovať základné identifikačné údaje: názov, obchodné meno a sídlo, miesto podnikania a adresu, daňové identifikačné číslo, adresu elektronickej pošty a telefónne číslo, označenie registra, ktorý ho zapísal a číslo zápisu a nakoniec názov a adresu orgánu dozoru alebo dohľadu, ktorému činnosť poskytovateľa podlieha. Tieto identifikačné údaje je vhodné porovnať aj s internetovými registrami www.orsr.sk a www.zrsr.sk .
3. Uprednostňujte predajcov s pevným sídlom a pevnou linkou, ktorá má preukázateľného vlastníka (opäť je možné overiť si to na informáciách o telefónnych číslach). Po vytočení čísla by ste sa mali dovolať na technickú podporu predaja. Spýtajte sa čokoľvek, čo súvisí s predajom, a získate základný obraz o serióznosti firmy.
4. Pri prvom nákupe využite možnosť platby až po doručení tovaru, napríklad na dobierku. Získate tak lepšiu kontrolu nad odovzdaním peňazí. Nezabudnite na to najdôležitejšie: po dodaní tovaru máte ešte 7 dní na to, aby ste odstúpili od obchodu a získali späť svoje peniaze (Mnohí predajcovia však poskytujú lehotu až 14 dní.)
Autor: mg