Brothers in Arms: Earned in Blood - datadisk alebo pokračovanie?

Ubisoft skúša na hráčov rôzne triky. Najprv odstránil z pokračovaní svojich hier čísla, ďalej zrušil datadisky a nahradil ich „pokračovaniami“ či „ďalšími kapitolami“. Ubisoft asi vie, čo robí a nech už má k tomu akékoľvek dôvody, rovnakú stratégiu použív

Ubisoft skúša na hráčov rôzne triky. Najprv odstránil z pokračovaní svojich hier čísla (séria Splinter Cell, Prince of Persia, Ghost Recon), ďalej zrušil datadisky a nahradil ich „pokračovaniami“ či „ďalšími kapitolami“. Takéto označovanie môže menej znalých hráčov v hernom obchode dokonale zmiasť. Ubisoft asi vie, čo robí a nech už má k tomu akékoľvek dôvody, rovnakú stratégiu používa aj v prípade novej vojnovej série Brothers in Arms. Namiesto dvojky za logom nájdete len podtitul Earned in Blood.

Tiež sa vám to zdá divné? Brothers in Arms: Road to Hill 30, úspešný prvý diel, sme predsa hrali len pred pár mesiacmi (v marci, ty prilba deravá!) a už tu máme pokračovanie? Naozaj sa nebavíme o lacnejšom datadisku, ale – podľa vydavateľa - o plnohodnotnej dvojke a samozrejme za plnohodnotnú cenu. Každému ostrieľanejšiemu veteránovi musí byť hneď jasné, že za tých 6 mesiacov od vydania jednotky nemohli autori vymyslieť veľa nového. Prečo by ste sa vlastne mali zaujímať? Keď je tu Call of Duty 2...

Dôvodov máte hneď niekoľko. Za prvé, Brothers in Arms je o úplne niečom inom ako Call of Duty 2 (CoD2) a obsahuje všetko, čo vám v posledne menovanej hre chýbalo. Za druhé, ak ste hrali jednotku, viete, že sa jedná o perfektnú zábavu a pokračovanie prináša rovnakú porciu s niekoľkými vylepšeniami. Za tretie, nebuďte nároční! Čo viac by ste chceli za taký krátky čas? Ak ste si zamilovali unikátny herný štýl, ktorý priniesla Road to Hill 30, Earned in Blood vám poskytne to isté a ešte o niečo viac. Napríklad vylepšený multiplayer. 

          

To čo v Call of Duty 2 citeľne chýba - prepracovaný príbeh a postavy – nájdete v oboch hrách Brothers in Arms. Vývojári zvolili zaujímavý prístup k príbehu a v Earned in Blood prežívate sčasti tie isté udalosti ako v jednotke, ale z pohľadu nového hrdinu, Joea „Reda“ Hartstocka. „Red“ je kvôli farbe vlasov. Ak vám teraz niekde hlboko v pamäti cvaklo, že ste to meno už niekde počuli, máte pravdu. Red bol jedným z vašich spolubojovníkov, keď ste ako Matt Baker, dobýjali Hill 30 v prvom Brothers in Arms. Celý príbeh je pritom pospájaný retrospektívnym rozhovorom vojnou zničeného Joeoa Hartstocka s vyšším dôstojníkom výbornými in-game filmíkmi.

Na city vám zahrá fakt, že prežívate osudy skutočných vojakov. Spoznáte ich mená, kamarátstva, prečítate si ich listy mame, vzájomnú korešpondenciu rodičov mŕtvych vojakov, a niektorých spolubojovníkov uvidíte na dobových fotografiách. Počas misie s nimi môžete dokonca prehodiť zopár slov. Keď vám v Brothers in Arms zomrie kolega, pekelne to zamrzí. V CoD2 len mávnete rukou alebo, a to skôr, ani si nevšimnete. Všetkých 10 misií je pritom vytvorených podľa autentických zápisov udalostí spred 60 rokov. Vývojárom z Gearboxu sa takto podarilo vytvoriť výborný recept na hlbší herný zážitok a emocionálny náboj, ktorý vám umožní lepšie pochopiť, aká hrozná je skutočná vojna.

Celistvý príbeh má na druhej strane aj tienisté stránky. Earned in Blood sa odohráva na malom území vo Francúzsku a celá hra je tým pádom dosť jednotvárna. Najmä ak ju porovnáme s obrovskou variabilitou misií v Call of Duty 2, ktorá trikrát vystrieda svetové bojiská. Našťastie je tu dôležitý prvok taktiky a možnosť priamo zadávať príkazy členom vašej jednotky. Takže vám nakoniec ani nenapadne sťažovať sa na monotónnosť prostredia.

Práve vďaka jednoduchému príkazovému systému a nutnosti takticky uvažovať bol Brothers in Arms: Road to Hill 30 výnimočný. Tí, čo ste s hrou mali tú česť, nemá zmysel vysvetľovať princípy v Earned in Blood, pretože zostali úplne rovnaké. Pre neskúsených „bažantov“ ho radšej zopakujeme. K dispozícii máte zväčša jednotku o piatich vojakoch (niekedy aj s tankom), pričom dvaja slúžia na ostreľovanie nepriateľa z diaľky a zvyšok na jeho likvidáciu. Každý nepriateľ má nad hlavou červený kruh, ktorý slúži ako ukazovateľ jeho schopnosti presne strieľať. Kým je červený, nepriatelia sú pekelne presní. Keď po nich začnete páliť, nepriateľ sa dostáva od úzkych a červenú pomaly strieda šedá. Vtedy je nepriateľ najmenej schopný presne strieľať. Práve ten moment musíte využiť na jeho likvidáciu. Možno to znie na akčnú strieľačku zložito, ale vďaka jednoduchému myšoidnému systému zadávania príkazov si tento spôsob boja zamilujete.

Veľkým plusom pre hru sú rôzne bonusové materiály o druhej svetovej, vývoji hry či ďalšie podrobnosti o hlavných hrdinoch. Po každej splnenej misii sa vám odomkne nový bonus. Každá ponúka až štyri rôzne, avšak záleží na akej náročnosti hráte. Na „normal“ sa vám odomkne vždy polovica z nich. V materiáloch Gearbox okrem iného prezentuje svoju až maniakálnu posadnutosť historickou autentickosťou všetkého. Preto ak chcete vidieť, ako vyzerali napríklad budovy z hry v minulosti a ako vyzerajú dnes, určite sa nezabudnite pozrieť do položky Extras v hlavnom menu

           

GRAFIKA 8 / 10
V položke vizuálneho spracovania Brothers in Arms: Earned in Blood jednoznačne zaostáva za moderným enginom CoD2. Holt, grafický engine má už svoje roky a pôvodne je hra určená pre zastaraný hardvér Xboxu na rozdiel od next-gen grafiky Call of Duty 2. S Road to Hill 30 je si hra podobná ako vajce vajcu. Možno ak sa budete veľmi snažiť postrehnete nejaké tie ostrejšie textúry a podobné detailíky. Za tých 6 mesiacov od vydania prvej hry sme ani nič iné nečakali. Napriek tomu však hra vyzerá veľmi dobre a čo je dôležité, svižne pobeží aj na starších mašinách.

INTERFACE 9 / 10
Už vyššie sme spomínali, že ovládanie je dokonale jednoduché a kópiou toho z Road to Hill 30. Shiftom si prepínate, či chcete útočný alebo ostreľovací tím, pravým myšítkom zadeľujete úlohy. Ak ukážete na nepriateľa, znamená to, samozrejme, paľbu. Ak ukážete na zem za padnutým stromom, vaši vojaci sa tam rýchlo presunú a sami si už nájdu najbezpečnejšie miesto pred nepriateľskou paľbou. Stále geniálne jednoduché. Dokonalý prehľad o bojisku získate stlačením V-éčka. Vtedy kamera vyletí do vtáčej perspektívy a vy sa môžete rozhodnúť, aký bude ďalší krok. Interface je bezchybný, len si naň chvíľku musíte zvykať. Najmä ak ste tesne predtým dohrali CoD2.

HRATEĽNOSŤ 8 / 10
Earned in Blood sa hrá presne tak isto, ako prvý Brothers in Arms. To je jeho najväčšie plus a mínus zároveň. Spustíte na nepriateľa paľbu a so zvyškom jednotky sa mu snažíte dostať za chrbát, odkiaľ ho pohodlne zlikvidujete. Na pohľad jednoduchý koncept ale v reáliách hry stále veľmi zábavný. Napriek tomu, že ste to isté robili pred pol rokom.

Ak však chceme byť fér, musíme vývojárom uznať, že sa do hrateľnosti snažili pridať aj novinky. Dizajn levelov je tentokrát o niečo akčnejší, pretože viac času strávite v ruinách miest a dediniek, kde sa zvádzajú tuhé boje o každý meter. Ste oveľa bližšie k nepriateľovi, keď je medzi vami iba polozborený plot. Prestrelky sú tak tuhšie.

Zabudnite na štýl super hrdinského boja z Call of Duty 2. Tu by ste sa ďaleko nedostali. Každý nasledujúci krok si treba aspoň trochu premyslieť, inak za to zaplatíte životom vy alebo vaši druhovia. Verte mi, že hrať Brothers in Arms sám ako prst je v pokročilejších štádiách hry dosť nereálne. 

          

MULTIPLAYER 9 / 10
Hra po sieti v prvom diele bola tak trochu chudobná príbuzná v porovnaní s konkurenciou, aj keď sa jednalo o kvalitnú zábavu. Vývojári si to uvedomili, v pokračovaní nenechali nič na náhodu a okrem starých MP máp a módov predstavili pefektné nové skirmish módy. Máme tu možnosť kooperatívnej hry všetkých singleplayerových misií, ďalej obranu pred nekonečnými prúdmi nepriateľov či časovo ohraničený útok, keď za každý „kill“ získate pár sekúnd k dobru. To však nie je všetko a pre skutočne vytvrdlých veteránov je tu mód Tour of Duty. Prejdite 5 misií bez zomretia a máte ho! Skirmish módy si dokonca môžete zahrať aj sami. Multiplayer dobre kompenzuje nedostatok noviniek v singleplayeri. S ním vám Earned in Blood vydrží veľmi dlho.

ZVUKOVÉ EFEKTY 9 / 10
Pri hrách takéhoto kalibru sme rozmaznaní špičkovou kvalitou ozvučenia a Brothers in Arms toto pravidlo neporuší. Zbrane znejú dokonale - a ako inak než – autenticky. Nemci pokrikujú vo svojej rodnej reči, vaši „bratia v boji“ sú tiež perfektne nahovorení. Na rozmanitosť hlášok z CoD2 bohužiaľ nemajú. Zvýrazniť treba najmä výborný herecký výkon hlavného hrdinu. Pri rozprávaní jeho príbehu máte pocit, že ten chlap prežil peklo na zemi.

HUDBA 7 / 10
Po hudobnej stránke nám hra trochu zaostáva. Asi to bude tým, že jej je máličko. Nejakú smutnú melódiu si vypočujete v menu, pri loadovaní a pozeraní odomknutých bonusov. To je všetko, žiadne dramatické orchestrálky na konci splnenej misie.

NÁROČNOSŤ & UMELÁ INTELIGENCIA 9 / 10
Po rýchlom a v zásade jednoduchom Call of Duty 2 som bol až prekvapený ako často v Earned in Blood zomieram. Chvíľku mi totiž trvalo, kým som prepol na taktické uvažovanie. V hre takisto neexistujú lekárničky, ani žiadna samoregenerácia. Musíte si vystačiť so životom, čo ste dostali na začiatku misie. Automatický save je k dispozícii iba zriedka, takže občas zažijete napínavé chvíle. Vývojári boli na hráčov dokonca takí dobrí, že po niekoľkých neúspešných reloadoch im hra poskytne možnosť ozdravenia a oživenia padlých členov jednotky. Mnohokrát som za tento systém ďakoval, na druhej strane znižuje emotívnosť hry, keď viete, že mŕtveho kamaráta si aj tak za chvíľu oživíte.

Už na strednej náročnosti je hra v niektorých momentoch tuhá ako vojenská podrážka. Spôsobené je to vylepšenou a najmä agresívnejšou umelou inteligenciou nepriateľov. Tí sa tentokrát nenechajú len tak dobehnúť a sami často menia pozície, aby ste sa im nemohli dostať za chrbát. V pôvodnej hre sa nepriateľskí vojaci len málokedy hýbali. Pozitívum, za ktoré som vývojárov preklínal. 

          

ZÁVEREČNÝ VERDIKT 8 / 10
Brothers in Arms: Earned in Blood je rovnako unikátny herný zážitok ako pred pol rokom v Road to Hill 30. Aj keď ste to už hrali, budete sa stále výborne baviť. Emotívne prerozprávaný príbeh a prepracované postavy vás vtiahnu do hry ako po prvýkrát. Tých zopár vylepšení, o kúsok krajšia grafika a agresívnejšia umelá inteligencia však nie sú dostatočným dôvodom na to, aby sa hra predávala za cenu novej hry. Preto len 4 hviezdy. Ak však fičíte na hre po sieti, kľudne si tú polovicu pripočítajte.

Nakoniec ešte rozriešenie hlavolamu: Brothers in Arms alebo Call of Duty? Ja odporúčam oboje, pretože každá ponúka výborný a úplne odlišný herný zážitok. Ak by ste si však museli vybrať, zamyslite sa nad tým, čo máte radšej – (1) dokonale vyzerajúcu akciu a nič len akciu alebo (2) prepracovanejšiu hrateľnosť s taktickým uvažovaním a príbehom. Ak ste typ jedna, berte Call of Duty, ak typ dva, Brothers in Arms je pre vás to pravé.

Najčítanejšie na SME Tech


Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Najnebezpečnejší text na facebooku napísal jeho zakladateľ

Mark Zuckerberg chce použiť silu firmy na to, aby zmenil podobu našej spoločnosti. Bol by veľmi nebezpečným spasiteľom.

BLOG TRANSPARENCY

Ombudsmanka: Lajčák opakovane porušoval ústavu

V zdôvodnení vysvetľuje, čo ministerstvo nespravilo.

EKONOMIKA

Dodávateľ nemocníc dostal pokutu za biele kone z Cypru

Prvý postih za neprehľadnú vlastnícku štruktúru je právoplatný.

Neprehliadnite tiež

Budúcnosť kuchynských spotrebičov je bez káblov a batérií

Zásuvky sa jedného dňa môžu stať iba spomienkou na minulosť.

Microsoft vám môže zakázať niektoré aplikácie

Pôvod aplikácie môže rozhodnúť, či ju operačný systém spustí.

Pozrite si prvé aj posledné zábery z prieskumu Mesiaca

Ľudia necestovali ďalej do vesmíru už 45 rokov. Musk to chce zmeniť.

Ak radšej používate srdiečko ako lajk, váš Facebook sa zmení

Na sociálnej sieti sa opäť mení algoritmus na zobrazovanie obsahu používateľom.

Inzercia - Tlačové správy


  1. Register partnerov verejného sektora v rukách profesionálov
  2. Ďalšia stovka si našla ten svoj
  3. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  7. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  8. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  9. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  10. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  1. Ďalšia stovka si našla ten svoj
  2. Register partnerov verejného sektora v rukách profesionálov
  3. Jakub Mankovecký z SPU v Nitre bol opäť úspešný v reze viniča
  4. Hitparáda štiav
  5. 14. ročník AmCham „Job Fair“ v Košiciach
  6. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  7. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  8. Malé knedličky, veľké dojmy
  9. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  10. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  1. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 11 051
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 7 153
  3. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 6 101
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 5 301
  5. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 5 107
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 4 813
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 121
  8. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo 3 036
  9. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa 2 195
  10. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 025

Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop