SME

Quake 4 – mier nikdy nebude!

Quake 4 - podobne ako minulý rok Doom3 - patril medzi najočakávanejšie FPS-ky tohto roka. Najväčší konkurent medzičasom vyšiel a určite všetci dobre viete ako dopadol. Bude ďalšia legendárna séria úspešnejšia?

Quake 4 - podobne ako minulý rok Doom 3 - patril medzi najočakávanejšie FPS-ky tohto roku. Najväčší konkurent medzičasom vyšiel a určite všetci dobre viete ako dopadol. A tak sa nielen v kruhoch fanúšikov žánru netrpezlivo čakalo, či sa chlapíci od Ravensoftu budú vyvarovať chýb, ktoré mal Doom a spravia kvalitnú, ak nie priam revolučnú hru. Hru, na ktorú sa bude ešte dlho spomínať. Aká je však realita?

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Quake 4 (ďalej len Q4) voľne nadväzuje na svojho staršieho brata Quake II. Pre toho, kto túto hru nedohral až do konca len v krátkosti pripomeniem, že po zničení hlavného bossa Stroggov Makrona a s pocitom finálneho víťazstva nasadáte do záchranného modulu a vydávate sa späť na Zem. Lenže čo čert nechcel, Stroggovia sú znovu v zbroji a začínajú byť pre Zem nebezpečnými. Mimochodom, Stroggovia sú krvilačné beštie, poloroboti podobní Borgom (viď. Star Trek;-)). Z bezbranných ľudských tiel odčerpávajú vzácnu životodarnú energiu a tí, ktorí neskončia ako totálne trosky na tom budú ešte horšie – budú totiž asimilovaní. A preto sa Zem rozhodla poslať najlepších vojakov na domovskú planétu Stroggov a zničením Nexusu (ich hlavného mozgu, na ktorý sú všetci emzáci napojení) s nimi nadobro skoncovať.

SkryťVypnúť reklamu

Začiatok Q IV je identický so začiatkom Q II. Po zostrelení a „hladkom“ pristáti vášho modulu na nepriateľskej pôde sa hlavný hrdina Mathew Kanea (vôbec prvýkrát pomenovaný v celej sérii Quake!) prakticky okamžite pripája k elitnej jednotke Rhino Squad. Približne polovicu hry si preto zahráte tímovú akciu (áno dobre čítate - tímovú) spolu s vašimi kolegami z jednotky. Najčastejšie sa bude jednať o dvoch alebo troch vojakov. Buď bude medzi nimi lekár, ktorý vám ošetrí rany alebo technik, doplňujúci energiu do štítov. Inteligencia ozbrojených kolegov je našťastie celkom slušná. Majú dobrú mušku a pri bojoch sa snažia ukrývať. Ak aj náhodou nejaký panáčik padne v boji, nič sa nedeje - hra pokračuje ďalej (lenže o to to budete mať ťažšie). 

SkryťVypnúť reklamu

          

Misie, ktoré hra obsahuje, sú čo do cieľov v podstate veľmi jednoduché. Väčšinou treba aktivovať alebo deaktivovať nejaké spínače, robiť spoločnosť inžinierovi, ktorý na druhom konci zapne príslušné prístroje, či vyčistiť lokáciu od nepriateľov. Nájde sa aj nejaké to jednoduché puzzle, ktoré určite zvládnete bez väčších problémov.

Najväčšou chybou Q IV je však jeho extrémna linearita. Znamená to, že sa vám tu určite nepodarí zablúdiť. Spravidla bývajú v miestnostiach otvorené len jedny dvere, ostatné ostávajú zatvorené a tým sa vylučuje akákoľvek možnosť špekulovania o výbere cesty. Len vpálite do miestnosti, vypálite zopár nábojov a už trielite ďalej dopredu. Spestrením hry sú potom misie v externom prostredí, v ktorých si otestujete obrnené vozidlo Hovertank a mecha (Walker). Samozrejme s nekonečným množstvom munície... Len škoda, že týchto levelov je málo a sú dosť krátke, no aspoň sa hra neodohráva výlučne v uzavretom komplexe ako sme to videli v ostatnom Doom-ovi. Zážitok inak oživia aj bossovia, ktorých nie je ťažké poslať do večných lovísk, len treba prísť na spôsob ako na to (takže klasika). Ide o dosť väčšie strogovské monštrá, ale nájde sa medzi nimi aj váš kolega z elitnej jednotky (asimilovaný, pravdaže). A treba dodať, že smrť mu pristane.

SkryťVypnúť reklamu

Prejdime teraz na zbraňový arzenál, ktorý sa oproti starším predchodcom veľmi nezmenil. Na výber budete mať základnú zbraň (blaster), machine gun (na ktorom je konečne pripevnená aj baterka, ktorá v Doom-ovi tak veľmi chýbala). Ďalej to bude shotgun, grenade launcher, či rocket launcher. Z Q I sa nám vrátil nail gun, tzv. klincomet. A z Q III sa predstaví Lightining gun a hyperblaster. Legendárny BFG bol nahradený hračičkou, ktorá si vraví Dark Matter Gun. Postupným hraním sa zbrane automaticky upgradeujú, napríklad máte väčší zásobník atď.

Príbeh hry je celkom dobrý a dočkáme sa aj jedného dejového zvratu. Ale nečakajte, že vám ho prezradím. ;-)

GRAFIKA  10 / 10
Po tejto stránke je Q IV na veľmi vysokej úrovni. Napokon už zo screenshotov bolo jasné, že hra pobeží na Doom 3 engine, takže sa poteší detailné spracovanie miestností, ktoré sú plné všelijakej elektroniky. Výborná je aj hra svetiel a tieňa. Preto je Q IV tak podobný tretiemu peklu. Všetky tieto premakané detaily si bohužiaľ užijete iba na najlepších strojoch súčasnej doby, netreba však smútiť, lebo ani na nižších detailoch to nevyzerá, v porovnaní s takým F.E.A.R.om, zle, ktorý je na minime nehrateľný. Hre možno vytknúť jedine neinteraktívnosť prostredia - ani s raketometom nebudete vedieť poškodiť žiadnu stroggovskú elektroniku. A to je smutné.

SkryťVypnúť reklamu

          

INTERFACE  10 / 10
Ovládanie hry sa s porovnaním so starším bratmi vôbec nezmenilo. Je veľmi jednoduché, na pohyb používate W, A, S, D. R na reload, strieľanie ľavým tlačidlom na myši, skok pravým tlačidlom a funkcia „použiť“ bola nahradená tlačidlom streľby. V jednoduchosti je krása!

HRATEĽNOSŤ  8 / 10
Q IV je klasická akčná FPS s nádychom tímovej akcie. K tomu si pripočítajme výbornú vojnovú atmosféru a dobrý pocit pri zneškodňovaní stroggovských nepriateľov. Lenže tento pocit netrvá večne a po pár hodinách hrania vás to prestane baviť. Aj napriek tomu sa však od svojich monitorov nebudete vedieť odlepiť, lebo vás budú trápiť otázky typu „čo je na konci hry?“, „aký finálny boss ma tam túžobne očakáva?“, „podarí sa mi zneškodniť hlavný mozog Stroggov?“, „zbavíme na tejto hrozby definitívne?“. Práve toto sú hlavné dôvody prečo Q4 pravdepodobne dohráte až do konca.

SkryťVypnúť reklamu

MULTIPLAYER  6 / 10
Na jednu hodinu som si to zahral s kolegom po sieti a môžem vám povedať, že Q IV podobne ako Q II moc nezažiaril. Zopár prepracovaných máp zo starších Quakeov poteší, ale na dnešnú dobu je to málo. Je to niečo ako vynútené retro, lenže z takejto nostalgie sa pocit potešenia veru nedostaví. Skôr to vyzerá, že autori tu na nás niečo našili horúcou ihlou. Škoda...

ZVUKOVÉ EFEKTY  8 / 10
Aj napriek tomu, že je hlavný hrdina počas celej hry dosť tichý (prakticky po celý čas nepovie ani slovo, teda okrem revu:-), ale neustále rozhovory vašich kolegov a tiež časté rádiové kontakty sú na vysokej úrovni. Zvuky zbraní a všelijaké výbuchy sú zvládnuté na jednotku.

HUDBA  4 / 10
Je žiaľ v celej hre veľmi nevýrazná. Počas celej doby hrania som ju vlastne skoro ani nepočul. Niekedy som mal taký pocit, že sa tu vôbec nenachádza. Nepomohlo ani radikálne prečistenie ušných otvorov. Mizéria a hanba!

SkryťVypnúť reklamu

NÁROČNOSŤ & INTELIGENCIA 6 / 10
Hru sa mi podarilo prejsť približne po 12 hodinovom hraní na strednej obtiažnosti a môžem sa priznať, že mi to dalo zabrať ako ručné pranie frajerkiných bombarďákov (omg, už dosť podrobností... - pozn. kordi). Začiatok ešte nerobí problémy, ale s príchodom nebezpečnejších a o dosť väčších a silnejších mutantov, vybavených najlepšími zbraňami, začnete mať riadne ťažkosti... Zato inteligencia protivníkov nie je príliš vysoká. Najsilnejšie typy Stroggov sa na vás bezhlavo vyrútia, tí menší sa budú snažiť o ukrývanie sa medzi bedňami. Žiadnu taktiku od nich nežiadajte, na to asi nemajú licenciu. 

         

ZÁVEREČNÝ VERDIKT  8 / 10
Čo dodať na záver? Quake 4 má síce nádherný engine i design levelov (neuveriteľne pripomína Doom 3 a niekedy som ani nevedel, ktorú hru to vlastne hrám). Keby tu nebola výborná vojnová atmosféra, namiesto doomovského hororu, tak by sa to hádam ani nedalo rozoznať. Lenže sú tu aj nedostatky: už spomínaná extrémna linearita hry, absencia rozmanitejšej hudby, neinteraktívnosť prostredí, neprepracovaný multiplayer a na dnešnú dobu dosť krátka hracia doba. Osem až desať hodín na easy obtiažnosti podľa môjho názoru na dnešnú dobu nestačí. Aj napriek týmto chybám je však Quake 4 dobrá FPS-ska a som presvedčený, že milovníci sérií Quake a Doom si ju radi zahrajú. Preto aj to relatívne vysoké koncové hodnotenie. Ak vám ale záleží na originalite viac ako klasickej značke s vyčačkanou grafikou, potom skúste radšej nový F.E.A.R. 

SkryťVypnúť reklamu

Autor: František Jirka

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Tech

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Komerčné články

  1. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  2. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  8. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  1. Musí veda odpovedať na všetky naše otázky?
  2. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  3. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  4. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  5. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  6. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  7. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  8. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 17 943
  2. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 613
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 7 807
  4. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 3 768
  5. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 3 099
  6. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 2 533
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 1 732
  8. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt 1 591
SkryťZatvoriť reklamu