Vyhľadávač Google v pondelok ponúkol nový bezplatný nástroj, ktorý umožní správcom webových stránok a inzerentom na internete získať podrobný prehľad o svojich návštevníkoch a tiež efektívnosti peňazí investovaných do reklamy.
Nástroje pomôžu odhaliť najmä správanie návštevníkov webov, ich pohyb na stránke a moment, kedy sa rozhodnú ju opustiť a nedokončiť napríklad začatý internetový nákup. Službu Google Analytics (www.google.com/analytics/ ) môžu autori webov využiť aj na sledovanie, ktoré kľúčové slová na ich stránky privedú najviac návštevníkov, ktoré reklamy sú najúčinnejšie a ako navrhovať stránky tak, aby ľudí upútali.
Google, ktorý len za posledný štvrťrok zarobil na internetovej reklame 1,6 miliardy dolárov, vsádza na to, že bezplatným poskytnutím sofistikovaného monitorovacieho nástroja zvýši dôveru ľudí v internetovú reklamu a tým aj svoje príjmy.
"Vždy, keď umožníme lepšiu kontrolu a meranie, inzerenti začnú lepšie chápať, čo vlastne robia, a začnú míňať ešte viac," povedal Paul Muret, analytik v Google, ktorý stál pri zrode analytických nástrojov.
Nová služba Google je založená na technológii Urchin Web Analytics, ktorú firma odkúpila v marci. Vzápätí znížila cenu za produkt zo 400 na 199 dolárov mesačne a tento týždeň platby úplne zrušila a službu ponúkla bezplatne.
Doteraz Google Analytics využívali najmä veľké firmy. Zrušením spoplatnenia sa služba zrejme stane populárnou najmä medzi jednotlivcami prevádzkujúcimi vlastné webstránky či blogy.
Koniec drahých štatistík?
Hoci väčšina systémov na správu webových stránok ponúka aspoň základné nástroje na meranie návštevnosti, sofistikovanejšie služby boli doteraz relatívne drahé a ponúkali ich firmy ako WebSideStory, SPSS či CoreMetrics.
"Google dáva zadarmo softvér na vylepšenie webových stránok. Je nemožné, aby to doterajších poskytovateľov webových analýz pre weby negatívne nezasiahlo," povedal analytik Jupiteru Eric Peterson na margo dosahu novej služby na analytické odvetvie s ročnými príjmami takmer pol miliardy dolárov.
Nová služba môže byť nepríjemnou ranou aj pre domáce servery ako Naj.sk, Toplist.cz či Navrcholu.cz, ktoré dnes za podobné nástroje inkasujú od používateľov peniaze. Naj.sk napríklad ponúka bezplatné monitorovanie len do výšky stotisíc zobrazených stránok mesačne, pri Google to bude päť miliónov stránok. Inzerenti využívajúci Google AdWords, populárny systém na predaj kontextovej reklamy podľa počtu kliknutí na ňu, budú mať Google Analytics začlenený priamo do svojich inzertných kont. To im pomôže automaticky smerovať reklamu práve na tie najdôležitejšie časti svojich stránok.
Služba umožní aj sledovať výsledky online marketingových kampaní vrátane banerovej reklamy, odkazov z iných webových stránok či propagácie e-mailom. Dostupná bude spočiatku v šestnástich jazykoch, neskôr budú pribúdať ďalšie.
Google nie je jedinou veľkou firmou snažiacou v poslednom čase poskytnúť používateľom čo najviac dát a tak ich motivovať k nákupu väčšieho množstva služieb.
Aukčný server eBay napríklad minulý týždeň ponúkol platenú službu umožňujúcu predávajúcim i kupujúcim zistiť presné ceny, za ktoré boli rôzne produkty predtým predané. Môžu tak získať lepší prehľad o tom, koľko je konkrétny tovar v skutočnosti hoden.
Vlastný reklamný systém nazvaný AdCenter, ktorý by mal obsahovať aj webové monitorovacie nástroje podobné Google, v súčasnosti testuje napríklad aj Microsoft.
Autor: tb