SME

Advent Rising - epické sci-fi dobrodružstvo

Máte chuť nazrieť pod pokrievku akčnej filmovej hry? Chceli by ste zacítiť na vlastnej koži prenikavý vplyv výborného príbehu od známeho spisovateľa? Láka vás omráčenie geniálnou hudbou? Advent Rising má neskutočný potenciál. Potenciál, ktorý však ostáva

Máte chuť nazrieť pod pokrievku akčnej filmovej hry? Chceli by ste zacítiť na vlastnej koži prenikavý vplyv výborného príbehu od známeho spisovateľa? Láka vás omráčenie geniálnou hudbou? Advent Rising má neskutočný potenciál. Potenciál, ktorý však ostáva nevyužitý.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Viete, na ktoré hry sa najťažšie píše recenzia? Podľa mňa ide o tituly, od ktorých ste si mnoho sľubovali a oni vlastne nie sú vôbec zlé, počas celého hrania sa bavíte, avšak výsledné hodnotenie nedosiahne chcené výšiny. Keď si pomyslím, čo mohol byť Advent Rising za hru, keby vo vývojárskom tíme GlyphX Games zapracovali na spojení toho všetkého dohromady, začínam strácať dych. Mohla to byť pecka a ja by som sa nemoril s písmenkami, ale pribúdali by takmer sami. Advent Rising je plánovaný ako trilógia, ktorej prvý diel si istotne nájde mnoho priaznivcov, ale v konečnom zúčtovaní nepôjde o titul bojujúci o najvyššie priečky v hodnoteniach hry tohto roku.

SkryťVypnúť reklamu

Orson Scott Card je známy americký spisovateľ. Nebudeme tu preberať jeho výborný sci-fi román Enderova Hra, ktorý nájdete takmer v každom kníhkupectve. Tento pán totiž stojí za zápletkou Advent Rising a je to badať. Atmosféra by nebola nič bez precítenia danej scény dizajnérom a práve toto spojenie je, až na nechcené zaseknutia, výbornou východiskovou pozíciou do budúcnosti. Schéma vývoja príbehu je tradičná a nenájdete v nej žiadny inovatívny postup. Avšak ak niekto dokáže podať otrepanú story s citom, keď vyvrcholenie situácie sála a dopadá na hráčovu tvár ako závan ťažkého vzduchu, vtedy hltám každú sekundu a dokážem so zatajeným dychom sledovať príbeh o zničení ľudstva a hrdinovi – záchrancovi. Začínate v úlohe obyčajného pilota menom Gideon Wyeth. Ľudská technológia pokročila o mnoho míľových krokov vpred, vesmírne lety nie sú ničím neobvyklým a práve vtedy pokojne vkročí do obyčajného života kolónie rasa mimozemšťanov. Prichádzajú s nepríjemným posolstvom, čo však ešte nik netuší a Gideon je vybratý ako pilot, sprevádzajúci diplomatov na cudzie plavidlo. Na palube vás privítajú nechutní emzáci, ale ich kladné úmysly s ľahkosťou búrajú bariéru znechutenia. Keď sa dozviete, že na ceste je zlá rasa ďalších mimozemšťanov, pokojne zrovnávajúca jeden svet so zemou za druhým, začne atmosféra hustnúť. 

SkryťVypnúť reklamu

           

Zrazu je však rokovanie prerušené sériou výbuchov a i tomu najzaostalejšiemu musí valiaca sa myšlienka zaklopať na dutinu mozgovú s nevyhnutnou správou – je to tu. Nikdy sme si nemysleli, že skaza ľudstva by mohla prísť odniekiaľ zvonku. A hlavne v podobe, ktorá neberie ohľad na nikoho a nič. Sila pretínajúca čiaru života bez rozdielu veku, pohlavia a viery. Nasleduje rýchly návrat na vesmírnu základňu a záchrana najbližších. Až od tohto momentu sa totiž spúšťa riadna mela, do popísaných okamihov sa len ponárate do príbehu, spoznávate okolie a viac času strávite sledovaním pútavých filmových momentov ako hraním. Môžete si reptať, ale je to rozhodne plusom a práve tento rozbeh vytvorený nehrateľnými sekvenciami má tú správnu šťavu. Príbeh je totiž jednoduchý na všeobecné rozpísanie, ale aby ste pochopili vzťahy medzi pilotmi a vojakmi, medzi rasami, spozorovali česť a vyššie ideály v kontraste s pochabosťou a odmietaním skutočnosti – na to sú tu filmíky a vďaka za ne. Viac vám z príbehu nemôžem prezradiť, prišli by ste o veľa. Aby ste však nešomrali, zahrá vám príbeh riadne na city, budete sklamaný, zúfalý, smutný, bezmocný – zmes týchto reakcií na danú situáciu vás ženie vpred, aby ste tým nafúkaným emzákom nakopali ich neľútostné zadky. Nemáte čo stratiť...

SkryťVypnúť reklamu

Fajn, mám za sebou jednu dôležitú časť, ku ktorej len dodám, že občas to je zamotané až príliš a niekedy som nestačil všetko sledovať. Teraz by nebolo od veci povedať konečne, čo za hru to vôbec je, veď vesmírna epická opera si žiada akčnú adventúru, nie? Už podľa obrázkov vidíte, že nie ste ďaleko od pravda. Primárne určenie na Xbox však zanecháva viditeľné rany na PC verzii – akcie je až príliš. Pri svojej zúfalej ceste niečo zmeniť vyhubíte obrovské množstvo rôznorodého sajrajtu. V momente, kedy sa v hangári preberiete z amoku a výsledkom vášho besnenia je niekoľko tiel na dlážke, zistíte, že medzi príbeh odvíjajúcimi videami a samotnou hrou, leží obrovský balvan, ktorý ich oddeľuje a atmosféra nám tak o jeden stupienok poklesne. Mám rád akciu, ale Advent Rising by si zaslúžil menšie množstvo tuhších potvoriek. Na druhú stranu je Gideon výnimočný a treba prijať fakt, že človek obdarený špeciálnymi schopnosťami je predurčený na úlohu pokoriteľa nepriateľskej rasy. Akčné momenty plné výbuchov, odlietavajúcich projektilov ľudských zbraní alebo plazmových flusancov vesmírnych flínt sa miešajú s Gideonovym darom – na začiatku budete vedieť zdvihnúť nepriateľa do výšky a manipulovať ním, neskôr sa pridá tlaková vlna, obranný štít alebo špeciálny záblesk. Spomalenie času nie je v hrách novinkou, avšak v Advent Rising to vyzerá trochu inak. Na rozdiel od napríklad Max Payna sa nespomalí chod hry, ale zrýchli sa pohyb hrdinu, čím sa vytvorí efekt valcujúceho geroja. Tieto čary sú prijemným doplnkom, ale natrafíte na ne až v polovici hry.

Bodol by ešte popis lokácií a zbraní, ale nemyslím si, že vás zaujíma popis nejakej podradnej picačky alebo názvy každej z úrovní. Ako už viete, všetko začína na vesmírnej stanici, zabojujete si aj na povrchu planét vo voľnej prírode i v meste, ocitnete sa v mimozemskej materskej lodi, ktorá je tak trochu architektonický skvost. Povinnosťou je ovládanie vozidiel, či využitie podporných palebných veží a príjemným spestrením je primitívne vylepšovanie zbraní a schopností postavy. Ako to však funguje, sa dozviete v hodnotiacej časti.

SkryťVypnúť reklamu

             

GRAFIKA 7 / 10
Na šate Advent Rising je badať grafickú zaostalosť, s ktorou ruka v ruke ide priemerný model animácie pohybu. Textúry nepobrali mnoho farbičiek a postavičky sú niekedy až príliš hranaté, ale to všetko dokážem hodiť za hlavu. Dizajn úrovní je totiž na nadpriemernej úrovni a keď budete bežať po zničenom meste, dáte mi za pravdu. Dávno sú preč tie časy, v ktorých fungovala naša fantázia s vtedajším potenciálom počítačov. Dnes sa dá docieliť takmer fotorealistická grafika množstvom zaujímavých efektov. A tie, na veľkú škodu,  Advent Rising nepodporuje. Výbuchy s kúdolmi prachu a dymu sú síce na obstojnej úrovni, niektoré predmety môžete rozstreliť, no predsa len je badať obmedzenie Xboxom. Nebude to však až tak zlé, aby ste sa znechutene poberali preč od monitorov. Grafické spracovanie je jednoducho len priemerné. Nad vodu dvíha tento počin architektúra úrovní a niektoré úchvatné filmy. Viete, ako má vyzerať armageddon? Nie, nemyslím ten sladučký, americký... Ja už viem. Ak ste videli priemerný (a just to je pre mňa priemerný film!) Constantine a uchvátilo vás peklo, potom máte nového boha. Preto nehľadajte výsledné hodnotenie grafiky v rozlíšení okolitých screenshotov. Nerátajte počet farieb a neukazujte prstíkom na niektoré šeredné textúry. Ja viem, ja to vidím tiež, ale nie z každej hry na vás grafika „dýcha“.

SkryťVypnúť reklamu

INTERFACE 6 / 10
Ovládanie hrdinu je protivne konzolové. Kombinácia myška plus klávesnica je najlepšou možnosťou, ale prevodom sa niečo zmrvilo. Respektíve nič sa nespravilo a tak vás prekvapí miznúci zameriavač pri výbuchoch, neposedná kamera v úzkych priestoroch alebo príliš umelý pohyb. Tieto arkádové prvky sú rušivé a pri pokusoch vyhopsať niekam alebo pri zasekávaní sa o niektoré textúry budete neforemné ovládanie preklínať. Dá sa to prežiť, ale takto sa nám odhaľuje prvá väčšia vada. Dodnes nechápem, prečo sa vozidlá ovládajú neohrabane vďaka imbecilnému systému zatáčania. Penil som už pri Pariah a rovnako je to i tu – myškou neovládam pohľad, ale smer natočenia kolies. Nekomentujem to, lebo ešte teraz mi vrie krv v žilách. Predstavte si futuristický džíp s prídavným tryskovým pohonom, vďaka ktorému môžete doslova lietať! A ono sa to dokaká vďaka tejto banalite. Vznášadlá a tanky sú na tom rovnako.

SkryťVypnúť reklamu

Nebudem však interface len haniť, ukazovatele sú na správnych miestach a ak si privyknete, budete chrochtať blahom pri možnosti ovládať ľavým myšítkom jednu zbraň a pravým druhú. Ako jednoduchý príklad uvediem vyhodenie protivníka telekinézou a jeho dorazenie strelnou zbraňou. Ak to zvládnete, budete menej znechutení a postupne to prestanete vnímať. Zbieranie zbrane je jednoduché, všetko volenie prebieha svižne a keby som nespomenul vyššie uvedené neduhy, určite by mi teraz na tvári žiaril úsmev a výsledné hodnotenie by bolo o stupienok krajšie.

          

HRATEĽNOSŤ 8 / 10
Ak nebudete čakať skákanie po močiaroch alebo riešenie logických hádaniek, v rámci možností sa pobavíte. Advent Rising vsádza úplne všetko na akčnú zložku a hoci netečú žiadne potoky krvi, pustošenie je to obrovské. Väčšinou sa ženiete len stále vpred, cestu nemáte zahatanú a jediný priechod vás šťastne dopraví k ďalšiemu dobrodružstvu. Tieto tradičné úrovne dopĺňajú zaujímavé úryvky, plné bláznivej jazdy alebo úniku z padajúcej vesmírnej lode, kde sa vám doslova pod nohami rozpadáva podlaha, steny sa lámu akoby boli z papieru, iné časti lode lietajú vôkol vás a... a je to proste úžasné. Baviť sa budete vďaka mnohým scénam podporujúcich váš berserk, zažijete nejednu zradu a to vás ženie vpred. Jednoducho musíte vedieť ako sa to celé skončí, hoci záver už dávno poznáte.

SkryťVypnúť reklamu

Advent Rising sa zahráva aj s minimalistickými RPG prvkami. Ak strieľate s jednou zbraňou, zvyšujú sa vám skúsenosti ňou získané a po čase postúpite o jeden levelík vyššie a ovládate účinnejšiu zbraň. Rovnako to je s magickými schopnosťami Gideona. Cvičí si aj skoky alebo atak na blízko (päste a kopance). Úrovne vám nabiehajú automaticky a sú obmedzené po piatu. Veľká škoda. Inak sa neustále predierate prostredím a pálite takmer po všetkom, čo sa hýbe. Niekedy vás sprevádzajú spolubojovníci, ale tí svojim podivným pohybom vzbudzujú dojem opitých maňáskov.

MULTIPLAYER
Hra ho neobsahuje.

ZVUKOVÉ EFEKTY 7 / 10
Ozvučenie je priemerné a hoci výbuchy a výstrely nemajú výraznú chybu, na rozdiel od hudby má ozvučenie príliš obyčajný charakter. Hlasy hercov sa snažia korešpondovať s momentálnou situáciou, odohrávajúcou sa na monitore, ale občas je cítiť menej kvalitný potenciál. Dá sa to vypočuť, ale nejde o nič nezvyčajné. 

SkryťVypnúť reklamu

          
HUBDA 9 / 10
Neskutočný soundtrack. Vynikajúcu hudbu zložili Tommy Tallarico a Michael Richard Plowman, lenže bez dirigenta a kvalitného orchestru by to nebolo ono. Už sme sa mohli nespočetne veľakrát presvedčiť o vystihujúcej hudbe. K Advent Rising sa hodí orchester a v podaní s jemnými vokálmi ide o zážitok. Skladby neznejú každú chvíľu a niekedy sa nehodia do danej situácie, ale väčšinu času strávite s „otvorenými ušami dokorán“ a skvelé skladby budete priam nasávať. Titulná skladba sa mi vryla do pamäte a ostatné piesne jej sekundujú. Je úplne jedno, či vám do uší znie pomalá skladba prebúdzajúca sa do dunenia a ohromnej spolupráce desiatok nástrojov, aby následne prešla do jednoduchej melódie. Je úplne jedno, či vám do bojov znie rýchlejší sled tónov. Je to jedno, pretože hudba je úžasná a dokonca si môžete zakúpiť soundtrack k hre aj samostatne! Dá sa to počúvať hocikde, teda pokiaľ máte pri srdci voľné miesto na podobnú hudbu. A prečo nie maximálne hodnotenie? Skladby nezneli v niektorých momentoch, kedy sa hudobná podpora žiadala a niekedy je voľba skladby k danej situácii trochu nezmyselná. Bez ďalších naťahovačiek – hudba výrazne podporuje atmosféru.

NÁROČNOSŤ & INTELIGENCIA 6 / 10

SkryťVypnúť reklamu
Protivníci nepobrali príliš mnoho inteligencie, ale rozhodne si ich nepomýlite s tupými hovadami. Občas sa kryjú, neustále sa pohybujú, snažia sa o podpornú streľbu, ale väčšinou aj tak vsádzajú na kvantitu. Ak zvládnete ovládanie, budú boje s nimi o poznanie jednoduchšie a problematické úseky vyrieši chladná hlava. Lenže nepríjemnosti sa len začínajú. Neznášam respawn nepriateľov pri ustupovaní z pozícií alebo neustále rodenie sa nových – po desiatich minútach vás trkne, že sa nemáte úporne brániť, ale preletieť daným miestom o kus ďalej. Lenže toto sa nerobí a zúfalých situácií pri odrážaní útokov masy si užijete habadej. Aspoň tým stúpa náročnosť a hoci sa umelo predlžuje pomerne krátka doba hrania (cca 10 hodín), po čase zvládnete i ten najväčší neduh vďaka možnosti menenia obtiažnosti za behu hry.

Systém ukladania pozície je riešený pomocou checkpointov, zabudnite na manuálne ukladanie pozície. Ja to beriem ako klad, aspoň sa človek viac snaží a má niečo z hrania. Cíti napätie s malým množstvom energie. A práve v týchto chvíľach sa na rozdiel od búšenia na quicksave/quickload ukáže pravá tvár hráča. Na strednú obtiažnosť to je riadna pálka, ale checkpointy nie sú od seba príliš ďaleko a hoci sa nájdu momenty, ktoré budete poznať naspamäť, ono to povolí a ten pocit pri presune ďalej je o to lepší. Pridal by som na umelej inteligencii vašich spolubojovníkov, ktorí sú svojou pasivitou niekedy až trápni a pre niekoho závažnú krátkosť by som vyriešil vyššou volenou obtiažnosťou. Rozohrať znovu sa to dá, ale chce to nejaký čas, aby ste niektoré okamihy zabudli :). 

SkryťVypnúť reklamu

         

ZÁVEREČNÝ VERDIKT 7 / 10
Nie je to až tak horúce ako som čakal. Filmový look je super vec a GlyphX Games aspoň získali skúsenosti. Pevne verím, že sa smelo vrhnú na pokračovanie, pretože Advent Rising je skvelou sci-fi akčnou prechádzkou po známej aleji vyhubenia ľudskej rasy. Podanie celého projektu je však famózne. Preveľká škoda chybičiek v ovládaní s respawnom nepriateľov a slabšou grafikou. Na to sú však pokračovania a ja verím, že práve Advent Rising sa ho dočká. Zaslúži si ho, rovnako ako váš záujem. Nečakajte nič náročné a budete ohromení. Za to vám ručím.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Tech

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 29 995
  2. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 17 405
  3. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 543
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 905
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 248
  6. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 063
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 830
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 792
SkryťZatvoriť reklamu