Age of Empires 3: Age of Discovery - podmaňte si Ameriku

Age of Empires III je právom jedna z najočakávanejších hier jesene. Vydaniu hry predchádzalo premyslené masírovanie mozgov krásnymi screenshotmi a jedným relatívne dobre hrateľným demom – hráči tak boli poriadne nabudení a plní očakávania. Ako to dopadlo?

Age of Empires III je právom jedna z najočakávanejších hier jesene. Vydaniu hry predchádzalo premyslené masírovanie mozgov krásnymi screenshotmi a jedným relatívne dobre hrateľným demom – hráči tak boli poriadne nabudení a plní očakávania. Ja som sa tiež nechal zviesť reklamnou kampaňou a recenzovanie nového AoE som si rezervoval už dlho dopredu.

Age of Empires III nepatrí k hrám, o ktorých autori všetko taja až do poslednej chvíle. Už dlho sú dostupné všemožné informácie a tak pravdepodobne málokto nevie, že zo stredoveku (AoE II) sme sa presunuli až do čias zámorských objavov a kolonizovania Nového sveta. Cesta do Ameriky je však tŕnistá a plná nepríjemných prekvapení, príbeh kampane preto začína v Stredomorí, konkrétne na ostrove Malta. Tam sa náš hlavný hrdina Morgan Black dostáva do konfliktu s Turkmi, s ktorými budú problémy aj na novom kontinente. Plavba neprebehne tak ako by mala, neplánovane pristanete vo Fidelovom raji na Kube, či v Strednej Amerike. Ako náhle však vaša loď zakotví na pobreží dnešnej Floridy, dej sa začne naplno odvíjať a pravdupovediac – pri real-time stratégií som nečakal taký zaujímavý a pútavý príbeh. Opisovať ho samozrejme nebudem ako recenzent nemám právo kaziť iným potenciálny zážitok.

KAMPAŇ
Príbehová časť – kampaň – sa skladá z troch samostatných aktov, každý má osem scenárov. Dokopy nám to dáva 24 misií, ktorých náplň je relatívne rôznorodá a autori sa rôznymi trikmi snažili vyhnúť stereotypu. Ten je v real-time stratégiach úplne bežný a máloktorá RTS ho dokázala eliminovať. Skoro každá misia totiž často spočíva len vo vybudovaní opevnenej základne, dostatočne veľkej armády a následnom zničení protivníka. AoE III prináša koncept v princípe rovnaký, no dobre zakamuflovaný množstvom vylepšení. V jednej z prvých misií budete brániť Aztécke chrámy pred španielskymi conquistadormi, inde budete brániť kubánskych kolonizátorov pred nepriateľskými domorodými kmeňmi a príde rad aj na ničenie Fontány mladosti – Fountain of Youth. Okrem toho každá misia obsahuje aj určitý počet subquestov a mini úloh, ktoré nie sú povinné, ale sú zábavné a predlžujú celkovú hraciu dobu. Príbehom hráča posúvajú enginové in-game animácie. 

           

JEDNOTKY
V duchu doby sa samozrejme nesú jednotky, s ktorými budete v hre operovať. Okrem chladných zbraní typu meč, kopija, či kuša, príde na rad aj strelný prach a artiléria. Práve tá je jednou z najúčinnejších zbraní v hre a jej správne použitie vie zvrátiť nejednu bitku. Je jasné, že kanóny rôznych typov sú zároveň aj najzraniteľnejšími a aj jednými z najdrahších jednotiek, preto si ich treba dobre chrániť. Okrem tých štandardných sa občas dostanete aj k unikátnym stacionárnym delám, ktoré v sebe spájajú obrovskú silu a ďaleký dostrel, no stávajú sa tiež miestom najťažších bojov – strana, ktorá tento kanón ovláda má veľkú výhodu.

Repertoár peších jednotiek je obohatený o nový typ. Ide o domorodých indiánskych bojovníkov, ktorí sú relatívne lacní, rýchlo sa cvičia a sú aj primerane účinní. Možnosť obohatiť nimi svoju armádu je podmienená stavaním tzv. Trade post-ov, na špeciálne určených miestach. Tie sú, logicky, v blízkostí indiánskych dedín a Trade posty okrem možnosti používať natívnych bojovníkov ponúkajú aj vývoj indiánskych „technológií“. V niektorých misiách je nadviazanie spojenectva s indiánmi predmetom subquestov, no aj keď nie, je to vždy veľmi výhodné urobiť. Minimálne do začiatku tak získate cennú podporu. Okrem štandardných jednotiek sú, najmä v kampani, unikátni bojovníci, niečo ako hrdinovia v Age of Mythology. Je to napríklad spomínaný Morgan Black, či iné postavy. Takéto jednotky disponujú aj špeciálnymi možnosťami útoku, a inými zvláštnymi schopnosťami, ktoré tiež nie sú na zahodenie.

Veľkou inováciou prešlo aj loďstvo. Vyrábať budete od indiánskych kanoe, cez rybárske loďky, až po obrovské galeony, fregaty, či „námorné bombardéry“. Lode sú veľmi finančne náročné, no aj (možno až príliš) účinné a námorné bitky nie sú v AoE III ničím neobvyklým. Trochu zvláštne pôsobilo, že do približne trojmiestneho kanoe bez problémov nasúkate zo dvadsať mušketierov (dobrých ľudí sa všade veľa zmestí a zrejme si ešte nikdy necestoval známym autobusom číslo 39, smerujúcim do Mlynskej Doliny - pozn. kordi).

Posledná vážnejšia zmena súvisí s populačným limitom a teda aj s jednotkami. Nie každá jednotka uhryzne z ubytovacích kapacít rovnaký počet miest, napríklad mortary, či kanóny obsluhujú štyria vojaci a preto si výroba tejto jednotky vypýta štyri miesta z populačného limitu. Ak si správne spomínam, tento koncept je známy už z Age of Mythology, nie je to teda nič prevratné, nové.

NÁRODY
Age of Empires vždy ponúkalo množstvo národov, za ktoré sa dalo hrať. Každý národ má svoje výhody, nevýhody a unikátne jednotky, či stavby. AoE III od tohto zaužívaného konceptu samozrejme neustupuje. V hre sa stretneme s ôsmimi národnosťami: Španielmi, Francúzmi, Holanďanmi, Rusmi, Britmi, Portugalcami, Nemcami a Turkmi (plus Indiánmi). Tí znalejší možno už tušia, že Španieli disponujú vojenskými výhodami, Holanďania sú zasa na tom lepšie hospodársky a Francúzi sa môžu pochváliť skvelými diplomatickými schopnosťami. Skrátka, každý národ má svoje pre a proti, čo sa dá najlepšie overiť pri hre v „random map“ scenároch. Kampaň tieto možnosti až tak dobre neobjasní. 

         

HOMECITY
Homecity, domovské mesto, je jednou z najmarkantnejších zmien oproti predchádzajúcim dielom. Je to vaše primárne mesto, na Starom kontinente, od ktorého závisí vývoj kolónií v Amerike. Vývoj homecity je postavený na jednoduchom systéme skúsenostných bodov (XP). Za každú zabitú jednotku, splnený subquest, či inú úspešnú aktivitu dostanete určitý počet XP. Tie sa po ukončení misie (alebo samostatného scenára) zrátajú a podľa toho sa mesto buď posunie alebo neposunie na ďalšiu úroveň. Za XP body taktiež nakupujete nové technológie a bonusy, ktoré si neskôr počas misie posielate loďami do Ameriky. V každom vývojovom období (viď Hrateľnosť) môžete dostať určitý počet a určitý typ „shipmentov“, zásielok z Európy. Čo si v misii pošlete, závisí od toho, ako si pred misiou zostavíte tzv. „cards“, herné karty. V prvom období (Discovery age) to nebude nič moc, môžete si poslať tak maximálne nejaké komodity, časom však vám už budú loďami chodiť celé armády alebo nové technológie. Od správneho zostavenia kariet niekedy závisí aj úspech, či neúspech celej misie.

Domovské mesto je možné modifikovať aj vizuálne, farebne zladiť jeho budovy, no samozrejme to nemá vplyv na hru.

GRAFIKA   8 / 10
Technické spracovanie si snáď ani nezasluhuje zvláštny komentár. Nieže by bolo zlé, práve naopak. K dispozícií je obrovské množstvo screenshotov, všetci sme videli demoverziu a názor si spravil každý sám. Grafika je jednoducho opäť raz o krok vpred. Vzhľadom na to, že využíva množstvo high-end technológií, neužijeme si ju každý rovnako. Oficiálne screenshoty, ukazovali hru v extrémnej kvalite, skutočnosť je taká, že priemerný slovenský hráč si ju takú samozrejme neužije. Je veľký rozdiel medzi staršími kartami (napr. FX radu) a novými GeForce 6, či 7 s podporou pixel shader 3.0. Práve shadery sú totiž tým, čo robí grafiku krásnou. Už sa síce ozvali hlasy, že autori si trochu prácu uľahčili a pri troche snahy by aj shadery 2.0 zvládli také detaily ako 3.0, no pravdupovediac ani my, vlastníci starších kariet, nebudeme plakať nad škaredým spracovaním. Vyzerá úžasne.

Veľkým plusom sú pomerne vyvážené HW nároky a ľahko optimalizovaná úroveň detailov. Ideálna kombinácia na stroji Athlon 2500+ a kartou FX5900 bolo rozlíšenie 1152x864 a detaily takmer na plno. Anti-aliasing vo vyšších rozlíšeniach nie je vôbec potrebný a preto sa dá ušetrený výkon využiť na zvýšenie úrovne iných parametrov.

Už v článku o demoverzii som spomínal engine Havok, ktorý zabezpečuje poctivé dodržiavanie fyzikálnych zákonov v hre. Nespomínam si, že by niektorá iná RTS mala niekedy obsiahnutú dokonalú fyziku, AoE III pravdepodobne patrí prvenstvo. Výsledkom je dokonalý efekt deštrukcie budov, či umierania jednotiek – konečne vidno rozdiel medzi zásahom delovou guľou a šípom z kuše. Niekedy sa však drobná chyba vyskytne, vtipné je, že napríklad po zásahu lode zapálenou fakľou (tie hádžu rôzne jednotky, nevyzbrojené inak na boj proti lodiam, či stavbám) sa často okamžite zrúti hlavný sťažeň... 

            

INTERFACE   6 / 10
Pravdupovediac, užívateľská prítulnosť hry ma trochu sklamala. Výhrady nemám k ničomu inému, len ku GUI v hre. Už v demoverzii bolo vidno, že ovládací panel dostal priveľa priestoru a zaberal takmer tretinu celej hracej plochy. Plná verzia chybu síce odstránila možnosťou panel minimalizovať (odporúčam), no minimalizovaný panel je ochudobnený o niektoré herné funkcie (napr. neukáže útočné sily jednotiek), čo by vzhľadom na množstvo nevyužitého priestoru nebolo vôbec nutné. To by bol snáď jediný vážnejší zápor.

Ovládanie hry sa nesie v intenciách predchádzajúcich dielov, a to je jednoznačne plusom. Netreba si zvykať na nič nové, hráči, ktorí hrali AoE I a II, či Age of Mythology, nebudú mať žiadny problém, vlastne problém nebude mať žiadny hráč, čo niekedy okúsil čaro RTS žánru.

HRATEĽNOSŤ   10 / 10
Štandardný postup, známy z predchádzajúcich dielov ostal. Začínate vo veku objavov, Discovery Age, a postupne sa musíte prepracovať cez ďalšie štyri vývojové obdobia, až do imperiálnej doby. Každé obdobie ponúka svoje technológie a možnosti, v imperiálnom veku si už naplno môžete vychutnávať všetky možnosti hry. Novinkou je obohatenie každého prestupu do nového obdobia o možnosť „špecializácie“, rovnako ako v Age of Mythology. Na výber sú dve strany, každá ponúka určitý, jednorázový bonus.

Herný systém je inak úplne klasický. Stále ťažíte, pestujete, rúbete, nič sa nezmenilo. Odpadla síce nutnosť ťažiť kameň (všetko sa rieši drevom a peniazmi), no na druhej strane pribudlo oveľa viac možností ako získať jedlo. Najlepšie je to samozrejme lovom, stretnete sa aj s trochu exotickými zvieratami ako je tapír. V neskorších fázach je lov už trochu necivilizovaný, preto príde rad na farmy, či rybolov.

Len málokedy udelím absolútne hodnotenie, no akokoľvek som sa snažil, na AoE III som nenašiel závažnejšiu chybu, ktorá by hodnoteniu hrateľnosti ubrala na kráse. Snáď len spomínaný stereotyp, ktorý sa napriek všetkej snahy občas dostaví, no nie v takom množstve, aby som pre to mohol s čistým svedomím ubrať nejakú tú hviezdu. 

         

MULTIPLAYER
Multiplayer zatiaľ nebol testovaný.

ZVUKOVÉ EFEKTY   8 / 10
Štandardne vysoká úroveň zvukových efektov v moderných hrách. Trojrozmerný zvuk v stratégiách svoje opodstatnenie celkom nemá, no napriek tomu zvučalo všetkých päť reproduktorov. Veľmi atmosfericky pôsobí tlmené vybuchovanie delových gúľ pri námorných bitkách či obliehaniach miest, keď práve nemáte nastavený pohľad na miesto boja. Tieto výbuchy z diaľky vám neomylne dajú vedieť, že sa deje niečo nekalé. Hra teda nie je prerušovaná nezaujímavými hláškami o tom, že akási jednotka bola práve napadnutá.

Výborný je dabing jednotlivých národov, všetky jednotky reagujú na vaše príkazy vo svojich materských jazykoch (aspoň myslím, lingvista nie som :), či indiánskych dialektoch.

HUDBA   7 / 10
Hudbe sa dá vyčítať snáď len primalá nápaditosť. Je veľmi nenápadná, nevýrazná a popri ostatných prepracovaných elementoch pôsobí trochu zanedbane. To, čo si v bojovej vrave však z hudby uvedomíte je dobré a niet k tomu čo dodať.

NÁROČNOSŤ & INTELIGENCIA   8 / 10
Už demoverzia načrtla pomerne vydarenú umelú inteligenciu počítačového protivníka. Stále síce ide o to, kto postaví väčšiu armádu, no stanú sa momenty, ked počítač zaskočí a zaútočí na miesto, kde by ste to nikdy nečakali, či využije chvíľu nepripravenosti. Obľúbeným trikom je útok na vašu základňu, práve vtedy, keď sa snažíte prebiť sa cez nepriateľove obranné línie. On si pokojne obíde vaše jednotky a zaútočí na pravdepodobne nekrytú základňu (keďže ste väčšinu vojska zmobilizovali do útoku). Zaujímavé a hlavne napäté sú momenty ticha pred búrkou. Počítač sa často na dlhšie odmlčí, aby vzápätí zaútočil s obrovskou, zreorganizovanou armádou.

Náročnosť je vyvážená a ťažko jej niečo vyčítať. Stredná obtiažnosť je najlepšia voľba pre takmer všetky kategórie hráčov a dá sa pri nej najlepšie zabaviť. 

ZÁVEREČNÝ VERDIKT 9 / 10
Microsoftia séria Age of Empires sa dočkala rozhodne výborného pokračovania. Len málo drobností sa dá vytknúť, snáď jedinou je trochu neodladený interface. Ostatné je však na veľmi vysokej úrovni a ja osobne by som neváhal navrhnúť Age of Empires III na hru roka 2005. Má na to všetky predpoklady – pútavy príbeh, dlhú dobu hrateľnosti, perfektnú grafiku, vyvážené hardwarové nároky, prepracovanú AI... Čo viac chcieť?

Najčítanejšie na SME Tech


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Trainspotting po slovensky. Ako žijú narkomani v Bratislave

Strávili sme víkend v spoločnosti ľudí závislých od drog.

KOMENTÁRE

Barometer policajnej korupcie? Ako hladko kúpite drogu

Drogový biznis sa globalizuje a digitalizuje.

ŠPORT

Bratia posielajú väčšinu platu rodičom

Synovia majstra sveta prekonali otca.

KOMENTÁRE

Sulíka nahnevali ruské noviny, zastal sa Únie

Ruské médiá opisujú údajnú petíciu za vystúpenie Slovenska z EÚ.

Neprehliadnite tiež

Na letiskách pýtajú mobil aj heslá. Ako sa brániť strate súkromia?

Američan musel na letisku colníkom prezradiť heslá, aj keď tam mal citlivé informácie z NASA.

Aj Dell vie vyrobiť monitor pre náročného hráča (test Dell S2716DG)

Má maximálne plynulý obraz v hrách, no využijete ho jedine s výkonnými grafickými kartami od Nvidie.

Štyri hry, ktoré vám spríjemnia víkend

Od plánovania hromadnej dopravy cez magické dobrodružstvo, ničenie áut, až po krvavú akciu.

Je kráľ YouTubu fašista, alebo mu médiá nerozumejú?

Felixa Kjellberga sleduje viac ako 50 miliónov ľudí. Teraz ho obvinili, že šíri nenávisť.

Inzercia - Tlačové správy


  1. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  5. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  7. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  9. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  10. Jarné prázdniny pri mori?
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  5. Dokázali by ste nakúpiť so zavretými očami?
  6. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  7. Stanovisko Klubu pre Bratislavu k zákazu hazardu v Bratislave
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Mesto Medzev v Charte európskych vidieckych obcí
  10. Valentínska nálada v Poluse pokračuje
  1. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 16 477
  2. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 10 897
  3. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 6 656
  4. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 6 003
  5. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 5 898
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 5 693
  7. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 4 204
  8. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 4 136
  9. Jeden z najkrajších interiérov má Meridiana v Prievidzi 3 604
  10. Jarné prázdniny pri mori? 3 259

Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop