"Dva dni po hurikáne Katrina som viezol 16-ročnú dcéru do školy spolu s jej spolužiačkou. Je to skvelé dievča, čistá jednotkárka, ale nemala ani potuchy, že krajinu zasiahol nejaký hurikán. V uplynulých dňoch chatovala na internete, sledovala svoje televízne seriály, ale žiadne správy nevidela a rodičom nenapadlo zmieniť sa jej o tom," popisoval svoj nedávny šok Američan Jeff Zaslow v denníku Wall Street Journal. Podľa Zaslowa je to príklad toho, že niektoré nové technológie menia vzťahy medzi rodičmi a deťmi a ich svety sa od seba stále vzďaľujú.
Predchádzajúca generácia napríklad vyrastala len s niekoľkými televíznymi kanálmi a deti každý večer nakúkali do dospelého sveta prostredníctvom správ - nič iné totiž v televízii pred ôsmou večer nedávali. Dnes existujú špeciálne televízne programy pre deti a mnohé deti majú televízory priamo v izbách, takže televízia prestala plniť aj svoju poslednú spoločenskú funkciu - neslúži už ako námet na debatu o spoločne sledovanom programe. Nehorázne hlasnú hudbu valiacu sa z izieb zasa pomaly nahrádzajú MP3 prehrávače, takže oveľa menej rodičov tuší, akú hudbu vlastne ich potomok počúva.
Ďalším príkladom sú telefóny: kedysi mali rodičia lepší prehľad o kamarátoch svojich detí, pretože od nich aspoň odovzdávali telefonické odkazy. Dnes už máloktoré deti dajú kamarátom číslo domov na pevnú linku, pretože majú vlastné mobily a sú zväčša celkom rady, že rodičia nevedia, s kým hovoria. "Vďaka technológiám je dnes pre deti oveľa ľahšie žiť vo vlastných svetoch, úplne oddelených od sveta dospelých," myslí si Jeff Zaslow.
Samozrejme, žiadna technológia nemôže byť automatickým "kazičom" vzťahov v rodinách, technika dnes len vytvára o niečo väčšie predpoklady na to, aby sa svety detí a rodičov odcudzovali. Odborníci preto rodičom odporúčajú, aby akceptovali odlišnosť nového detského sveta. Je v poriadku snažiť sa dieťa presvedčiť, že by malo občas vziať do rúk aj papierovú knihu alebo noviny, ale treba si uvedomiť, že dieťa nie je až také "obmedzené", ako sa na prvý pohľad môže zdať: informácie totiž získava aj z webových stránok, blogov, reklám a množstva ďalších zdrojov, o ktorých sa jeho rodičom ani nesnívalo.
Rodičia môžu do detského sveta najľahšie preniknúť, napríklad ak potomka požiadajú, aby ich naučil svoju obľúbenú počítačovú hru, alebo ak budú aspoň sedieť blízko neho, keď surfuje na internete, aby sa s nimi mohlo podeliť o svoje objavy.
Autor: tb