ť, že takmer každý vodič má so sebou v aute mobilný telefón, na podrobné monitorovanie dopravy na celom území štátu.
O niekoľko týždňov začne podľa agentúry AP budovať rozsiahly systém, ktorý bude zaznamenávať pohyb každého zapnutého mobilného telefónu a dáta zostavovať do podrobnej mapy. Prepojením údajov o polohe mobilov získaných od mobilných operátorov s mapami ciest získa ministerstvo presný prehľad o dopravnej situácii na ktoromkoľvek úseku v danom momente. Ak sa autá pohybujú na hranici povolenej rýchlosti, na mape svieti zelená farba - keď začnú spomaľovať, sektory sa sfarbujú do žlta či do červena.
Tieto údaje potom možno využiť na automatické ovládanie elektronických dopravných značiek - systém automaticky rozpozná, kde zápcha vznikla, a zníži najvyššiu povolenú rýchlosť na predchádzajúcich úsekoch.
Na takéto sledovanie hustoty dopravy sa dnes už používajú rozmanité iné systémy: niektoré sa spoliehajú na analýzu počtu áut podľa obrazu získaného z kamier, iné využívajú na monitorovanie napríklad prístroje zabezpečujúce automatické počítanie mýta za prejazdené kilometre na diaľniciach. Výhodou systému chystaného v Missouri, ktorý sa stane najväčšou zberňou dopravných informácií na svete, je, že pri cestách netreba stavať žiadne nové skenery zaznamenávajúce prechádzajúce autá.
Nad systémom využívajúcim mobilné telefóny už uvažovali viaceré regióny, vždy doteraz však od neho upustili pre obavy zo zneužitia údajov o pohybe mobilov. Autori systému v Missouri ubezpečujú, že zber dát bude anonymný a nebudú sa dať použiť na sledovanie konkrétnych osôb. Kritici sa však obávajú, že pokušenie využiť systém napríklad na vystopovanie pohybu hľadaného zločinca či monitorovanie, kto na diaľnici prekračuje povolenú rýchlosť, bude pre štát príliš veľké na to, aby mu vedel odolať.
Autor: tb