Génový zásah pomáha rastlinám

Nový typ využitia genetického inžinierstva pri ochrane poľnohospodárskych plodín pri napadnutí bylinožravými škodcami ponúka výskum holandsko-izraelského tímu. Spočíva v pomoci rastlinám, aby si účinnejšie chemicky "zavolali" prirodzených ochrancov.

Dravý roztoč Phytoseiulus persimilis napáda bylinožravého škodcu arábkovky, roztoča Tetrachynus urticae.

FOTO - KOPPERT BIOLOGICAL SYSTEMS/IRIS KAPPERS

Bádatelia na čele s Iris Kappersovou z Wageningenskej univerzity (Holandsko) opísali výsledky v časopise Science.

Využili pozoruhodnú vlastnosť rastlín. To, že pri napadnutí bylinožravcami do svojich tkanív vylučujú jedovaté látky, zrejme väčšina čitateľov vie. Menej známy je rafinovanejší spôsob prírodnej ochrany - napadnuté rastliny vylučujú látky, ktoré priťahujú prirodzeného nepriateľa bylinožravého útočníka. Napríklad rastliny napadnuté húsenicami motýľa mlynárika repového (Pieris rapae) vylučujú prchavé látky, ktoré priťahujú parazitickú osu druhu Cotesia rubecula, útočiacu na húsenice. Podobné ochranné živočíchy rastlín vedci nazvali "bodyguardmi".

Kappersová s kolegami podrobnejšie preskúmali chemické zloženie látok, ktoré rastliny pri vysielaní takéhoto SOS uvoľňujú do ovzdušia. Dominujú medzi nimi takzvané izoprenoidy, o ktorých sa vie, že priťahujú mäsožravé článkonožce. Vedci genetickým zásahom podnietili zvýšené vylučovanie dvoch nových látok z tejto skupiny, presnejšie terpenoidov, pri rastline arábkovke Thalovej (Arabidopsis thaliana), ktorej genóm bol už kompletne sekvenovaný.

Terpenoidy nie sú komerčne k dispozícii a všeobecne sa umelo syntetizujú veľmi ťažko. Tím Kappersovej použil gén enzýmu z jahôd a docielil jeho produkciu v mitochondriách buniek arábkovky, kde vznikajú podobné zlúčeniny. V prítomnosti tohto enzýmu arábkovka produkovala dva nové terpenoidy. Tie k nim spoľahlivo prilákali dravé roztoče druhu Phytoseiulus persimilis, prirodzených nepriateľov roztočov druhu Tetrachynus urticae, bylinožravých škodcov arábkoviek.

Takýto prístup k ochrane rastlín je samozrejme zatiaľ v plienkach, ale javí sa ako veľmi sľubný: žiadne pesticídy, iba povzbudiť prírodu.