Musashi Samurai Legend je pokračovaním akčného RPG Brave Fencer Musashi spoločnosti SquareEnix (vtedy ešte SquareSoft) pre PlayStation. Išlo o ľahko nadpriemerný titul, šitý rýdzo japonskou ihlou. Rozhodne neoplýval príbehom, aký by sa patril na RPGčka SquareSoftu, zato bol popretkávaný jemným humorom a priniesol zástupy nepriateľov spolu so zábavným bojovým systémom. Oficiálnou cestou sa k nám nikdy nedostal, teraz sa však situácia zmenila a vďaka spoločnosti Atari sa druhého dielu, opäť s Musashim v hlavnej úlohe, dočkáme i my.
Kolobeh udalosti odštartuje unesenie mladej dievčiny menom Mycella, krátko potom ako sa jej podarí dokončiť rituál, ktorého cieľom bolo vyvolanie legendárneho bojovníka predurčeného na záchranu obyvateľov nazývaných Mystics. Záporákov predstavuje organizácia Gandrake Enterprises, ktorá prišla na spôsob zdokonalenia vzácnej rudy nebulite, v palivo pre rovnomenný prístroj. Avšak časť obyvateľstva Mystics dokáže pomocou unikátnych schopností získať z rudy ešte väčšiu silu. Za vidinou ovládnutia sveta sa Gandrake Enterprises rozhodne výskumy prekaziť. Poslednou nádejou je Musashi, legendárny hrdina, ktorého cesta domov vedie skrz porážku nepriateľov, oslobodením ľudí a záchrany princeznej.
GRAFIKA 7 / 10
Unikátny grafický dizajn autormi nazývaný "manga-shading" predstavuje v skutočnosti zaužívaný cel-shade. Úvodná oblasť Wellspring Woods, kde prvýkrát preberiete kontrolu nad hlavnou postavou, spočiatku zapôsobí slušnou mierov detailov, no pri bližšom kontakte sami rozpoznáte kvalitu technického spracovania, ktoré je porovnateľné s Dark Cloud 2. Čo však bolo dobré pred pár rokmi, dnes neobstojí a v porovnaní s prichádzajúcimi velikánmi typu Dragon Quest VIII a Rouge Galaxy vyznieva zastaralo.
Musashi ako aj ostatné postavy, spolu s bossmi a nepriateľmi vyzerajú nádherne, práca Tetsuya Nomura (séria Final Fantasy, Kingdom Hearts) je obdivuhodná. Obzvlášť vydarený je extravagantný účes nášho hrdinu. Ak sa pozriete na okolité obrázky , sami zistíte o čom hovorím. Nemilé prekvapenie nastáva v momente zoskupenia väčšieho počtu nepriateľov na scéne, vtedy totiž dochádza k znateľnému poklesu framerate, ktoré ide nanešťastie ruku v ruke s neposlušnou kamerou. Problémy nastávajú vo vypätých situáciách, najmä pri presile a súbojoch s niektorými bossmi. Zorné pole je ovplyvniteľné pravou analógovou páčkou, jej stisnutím sa vráti kamera do východiskovej polohy priamo za postavu.
INTERFACE 7 / 10
Nahrávanie oblastí funguje rýchlo a bezproblémovo, pričom služby loadu môžete využiť aj v priebehu hrania. Menu je grafiky pekne usporiadanie a orientovať sa v ňom nie je problém, zastúpenie má i takzvané quickmenu, ktoré slúži na pohodlné menenie magických mečov.
HRATEĽNOSŤ 6 / 10
Musashi vstupuje do súbojov s dvoma zbraňami. Základnou a zároveň najviac používanou je katana. V priebehu hry ju nie je možné zameniť za silnejšiu, alebo aspoň dlhšiu. Našťastie po získaní dostatočného počtu čarovných zliatin si ju môžete u kováča vylepšovať. Sekundárna zbraň je zastúpená mohutným mečom, neschopným žiadneho komba. Charakterizovať sa dá ako silný, no zároveň veľmi pomalý, v súbojoch len zriedka kedy využiteľný. Jeho skutočný účel tkvie v magickej sile, ktorá sa rozpúta po simulantom stlačení L2 a trojuholníka. Používanie deštruktívny sily predstavuje pri prekonávaní určitých pasáží jedinú cestu. Dostupných je žiaľ len 5 variácii, odhliadnuc od primárneho, ktoré predstavujú základné elementy (zem, voda, oheň, vietor) a akúsi prázdnotu (void).
Bránenie prebieha v štýle Onimushy. Problém nastáva pri bossoch, nakoľko ani ich obyčajný útok nie je možné blokovať. Zameriavaním (lock-on) zistíte nepriateľov stav energie a zároveň tak získate aj informáciu, či medzi útokmi náhodou neskrýva nejakú schopnosť, ktorú by ste sa mohli naučiť. Zameraním sa automaticky začne dobíjať energia, ktorá po dovŕšení maximálnej hranice, sprístupní schopnosť naučenia sa rôznych nepriateľských techník. Učenie však v žiadnom prípade nepredstavuje zábavne strávený čas, pretože spôsob akým bol tento proces implantovaný, vedie naprieč úplným odkrytím obrany. Tesne predtým, než vás nepriateľ zasiahne kopirovateľným útokom, sa zobrazí avízo v podobe výkričníka. V tento daný moment musíte stlačiť štvorec. Systém je to rozhodne pritiahnutý za vlasy, nakoľko sa vám nemusí zakaždým na prvú šupu podariť. Inak povedané, týmto spôsobom ste na najlepšej ceste k obrazovke s nápisom game over. Naviac avízo, ktorý z útokov je možné naučiť sa, nečakajte. Smutný ostáva i fakt týkajúci sa špeciálnych útokov, tie totiž odoberajú magické body a praktické využitie v hre nemajú. Ich získavanie predstavuje skôr výzvu.
Záverečnú kapitolu hrateľnosti uzatvára extrémna lineárnosť. Na výber je päť mečov, k dispozícii máte päť ostrovov a len malú škálu rôznych nepriateľov. Ojedinelo narazíte na nového, originálneho protivníka. Inak budete stále konfrontovaný ťažšími formami tých, ktorých ste už niekoľkokrát porazili a ktorých stretávate už od samotného začiatku. Odlišujú sa iba rôznofarebnými prevedeniami. Verte mi, hra je natoľko stereotypná, až je to miestami skutočne neznesiteľné. Hriechom by bolo opomenúť jediné mesto, Antheum. Vracať sa doň budete často a po vzore Dark Cloud sa rozrastie na základe oslobodených obyvateľov.
ZVUKOVÉ EFEKTY 5 / 10
Žijeme v dobe, keď nahovorenie postáv v japonských RPGčkách nie je takou raritou, akou to bolo za éry PSone, zároveň je to aj doba mnohokrát zlých dabingov a to je práve prípad tejto hry. Spoločne s priemernými zvukovými efektmi predstavujú v tomto smere slabý priemer.
HUDBA 8 / 10
Hudobná kulisa je na rozdiel od zvukových efektom o triedu vyššie. Individuálne navrhnuté melódie pre každú oblasť príjemne obohacujú herný zážitok. Určitá časť skladby k Mouna Temple mi silne pripomínala jednu zo skladieb k vynikajúcemu Chrono Cross, taktiež z dielne SquareEnix. Prítomnosť priestorového zvuku určite poteší majiteľov potrebnej zostavy.
NÁROČNOSŤ A INTELIGENCIA 6 / 10
Skutočné výzvy prichádzajú až s nástupom bossov, inak vás čaká len monotónne a opakujúce sa stláčanie štvorca, ktoré pri porážaní desiatok opakujúcich sa nepriateľov, naberie na nude. Túto skutočnosť do istej miery kompenzuje otvorenie ťažšej obtiažnosti (hard módu) po prejdení hry.
ZÁVEREČNÝ VERDIKT 6 / 10
Spočiatku rýchly spád vás privedie ku klamlivému dojmu nadpriemernej hry, hodnej oponovať i blížiacemu sa Kingdom Hearts 2. Žiaľ Musashi Samurai Legend neprekonal ani vlastného predchodcu. Vďaka drobným chybám a citeľnému stereotypu môže táto hra zaujať len skalných priaznivcov pôvodného titulu a extrémnym vyznávačov japonskej mangy.