SME

Hudba na webe: uhádneme, čo máte radi

Chris Looney je jedným z mnohých stredoškolákov snažiacich sa preraziť s vlastnou hudbou, ale na rozdiel od tisícok predchodcov jeho piesne neznejú len v garáži rodičov. Vďaka internetu má jeho kapela fanúšikov už v celých Spojených štátoch a cez web ...

Pre mladú generáciu bude hudba z internetu samozrejmosťou. FOTO - TASR/AFP

Chris Looney je jedným z mnohých stredoškolákov snažiacich sa preraziť s vlastnou hudbou, ale na rozdiel od tisícok predchodcov jeho piesne neznejú len v garáži rodičov. Vďaka internetu má jeho kapela fanúšikov už v celých Spojených štátoch a cez web si našiel aj agenta, ktorý mu dohadzuje pozvania na koncerty v celej Virgínii. "Naozaj nám to pomohlo, pretože ak ste schopní pripraviť vlastné CD, môžu si ho (vďaka internetu) kúpiť aj ľudia v Kalifornii," vraví Looney, ktorý hrá na gitaru a bicie.

Internet mnohí považujú za hudobný raj, kde bude napokon za jediným kliknutím myšou dostupná každá hudobná nahrávka, ktorú niekedy niekto vyrobil. Hoci služby ako iTunes od Apple už dnes ponúkajú na stiahnutie milióny piesní, stále zostáva nevyriešený večný problém nahrávacích firiem: ako ponúknuť poslucháčom presne tú hudbu, ktorá by sa im mohla páčiť?

Práve tento cieľ má niekoľko nových webových služieb, ktoré chcú napodobniť najefektívnejší spôsob objavovania novej hudby: odporúčanie "toto si musíš vypočuť" od vášho najlepšieho kamaráta.

Niektoré, napríklad MySpace (www.myspace.com) a Soundflavor (www.soundflavor.com), fungujú podobne ako Friendster - umožňujú hudobníkom vybudovať si základňu fanúšikov prostredníctvom priameho kontaktu a takmer osobného spojenia prostredníctvom diskusií či blogu kapely.

Moodlogic (www.moodlogic.com) a Musicbrainz (www.musicbrainz.org) zasa vytvárajú "tagy", stručné popisy jednotlivých piesní, ktoré môžu odhaliť súvislosti medzi skladbami rôznych interpretov, ktorí zdanlivo nemajú veľa spoločného.

Mercora (www.mercora.com) je službou na pomedzí webcastingu (vysielania hudby cez internet) a peer-to-peer sietí ako Kazaa a umožňuje poslucháčom počúvať playlisty zostavené inými surfistami.

Grouper (www.grouper.com) zasa funguje ako miniatúrna peer-to-peer sieť, v ktorej si skupina maximálne 30 ľudí môže vymieňať hudbu, fotografie a iné súbory zo svojich počítačových diskov.

Aj internetové obchody s hudbou ako tie firiem RealNetworks (www.rhapsody.com) či Apple (www.apple.com/itunes/) nabádajú zákazníkov, aby si vytvorili svoje playlisty, zoznamy obľúbených skladieb, ktoré by mohli pomôcť ďalším ľuďom s podobným hudobným vkusom objavovať novú hudbu.

Tieto technológie by mohli pomôcť zvýšiť predaj hudby, pretože výrazne zvyšujú záujem o menej známe skupiny, ktoré sa nehrávajú v rádiách ani televízii, myslí si Sandy Pearlman, bývalý slávny hudobný producent a zakladateľ Moodlogicu. "Ak by vám odporúčací web dokázal na základe vecí, ktoré máte rád, ponúknuť ďalšiu hudbu, ktorú by ste mali radi, keby ste o nej vedeli, trh s hudbou bude explodovať," myslí si Pearlman.

Existujú už prvé náznaky, že tento prístup skutočne funguje. Podľa prieskumu firmy Gartner medzi 1500 skúsenými internetistami by až tretina ľudí privítala technológie, ktoré by im dokázali odporučiť rôzne výrobky na základe skúseností iných ľudí, povedal analytik Gartneru Mike

McGuire. "Magická otázka je, o koľko môžu odporúčania zvýšiť tržby. To zatiaľ nevieme," priznáva.

Zákazníci internetového obchodu eMusic (www.emusic.com), ktorí používajú systém odporúčaní novej hudby, dvakrát častejšie prechádzajú na drahší program umožňujúci sťahovať viac piesní, a používajú službu v priemere trikrát dlhšie, ako ostatní. Pre službu ako eMusic sú odporúčania hudby surfistom životne dôležité, pretože ponúkajú len hudbu menších vydavateľstiev a nemôžu sa spoľahnúť na predaj známych hitov, hovorí šéf eMusic David Pakman.

Kým na iTunes alebo Napster chodia ľudia hľadať jednu konkrétnu pieseň, ktorá sa im páči, na eMusic ľudia oveľa častejšie objavujú piesne, ktoré nikdy predtým nepočuli. "Ak si chcete skutočne rozšíriť svoje hudobné obzory... chodíte na eMusic," konštatuje Pakman.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Tech

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu