SME
Piatok, 30. október, 2020 | Meniny má Simon, SimonaKrížovkyKrížovky

Mobilné hry sa stávajú veľkým biznisom

Odkedy Maija Parjanenová skončila vysokú školu, dostáva plat len za hranie hier. Osem hodín denne, päť dní v týždni stláča malé tlačidlá a testuje nové hry pre mobilné telefóny vo fínskom hernom štúdiu Sumea.

FOTO - REUTERS

"Keď sa ma kamaráti pýtajú, aké hry si majú kúpiť, zvyčajne odporúčam jednoduché, ktoré sa dajú ovládať jedným tlačidlom a fungujú aj na lacnejších telefónoch," vraví 27-ročná Maija.

Malé displeje a obmedzený výkon zatiaľ obmedzujú možnosti hier pre mobily, medzi zákazníkmi sú však aj tak žiadané a sú za ne ochotní platiť. Zvyšujúci sa záujem už prilákal aj pozornosť mnohých svetových gigantov a výrobcovia mobilných hier sa začali vo veľkom zlučovať. Sumeu vlani odkúpila americká spoločnosť Digital Chocolate. Práve v tom čase prekročil celosvetový obchod s mobilnými hrami hranicu jednej miliardy dolárov tržieb ročne a na tento rok analytici očakávajú rast o ďalších 50 percent. "Zrazu sa každý chce dostať na tento trh čo najskôr," konštatuje riaditeľ fínskej hernej spoločnosti Fathammer Matti Airas.

Giganti ako Walt Disney a Time Warner dnes stoja v rade na to, aby si mohli ukrojiť kus z rastúceho trhu. Time Warnes pred mesiacom kúpil za 7,5 milióna dolárov firmu Glu Mobile, ktorá existuje len pol roka, herná spoločnosť Sorrent zasa odkúpila rivala Mcrospace. Na mobilné hry sa začínajú orientovať aj giganti v oblasti počítačových hier ako Electronic Arts a THQ, ktorí už patria na špičku aj v tomto novom odvetví.

Licenciu na najpopulárnejšiu hru pre mobily Tetris vlastní pre najbližších 15 rokov firma Blue Java Wireless, cena za jej nedávne prevzatie spoločnosťou Jamdat sa vďaka tomu vyšplhala na 137 miliónov dolárov.

Kým Tetris je najpopulárnejšia platená hra, absolútne najrozšírenejšou hrou pre mobily je Snake (Had) od Nokie - nachádza sa až v 250 miliónoch telefónov.

Všetky najúspešnejšie hry pre mobily vrátane Tetrisu a Snake-a majú spoločnú jednu vlastnosť - jednoduchosť. "Hitmi budú vždy veľmi jednoduché hry v retro štýle. Musí to byť niečo, čo je človek schopný začať hrať okamžite," hovorí Juha Ruskola, šéf európskeho vývoja mobilných hier vo firme RealNetworks.

Súhlasí s ním aj Ilkka Paananen z Digital Chocolate: "Je dôležité, aby náš sektor nespadol do rovnakej pasce ako výrobcovia hier pre herné konzoly - pri ktorých sú už audiovizuálne efekty dôležitejšie ako čokoľvek iné."

"Ak vás naozaj zaujíma Pán prsteňov, choďte do kina."

Pravidlá pre mobilné hry sú odlišné od hier pre konzoly a osobné počítače, pri ktorých ľudia presedia za obrazovkou aj hodiny, upozorňuje Vesa-Pekka Kirsi z Nokie. "Do mobilnej hry musíte mať možnosť rýchlo naskočiť a rýchlo ju aj skončiť."

Podľa prieskumu IDC strávia tri štvrtiny ľudí hraním hry na mobile jednorazovo nanajvýš 15 minút. Všetci odborníci vrátane Maije Parjanenovej sa preto zhodujú, že najpopulárnejšími budú hry, ktoré sa dajú hrať kdekoľvek, s použitím jediného prsta. Maija vraví, že okrem hrania hier v pracovnom čase sa rada hrá aj doma - nikdy však nie na mobile, ale len na hernej konzole. "Nerada totiž miešam prácu a zábavu."

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Tech

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Premiér Igor Matovič a minister obrany Jaroslav Naď.
Stĺpček šéfredaktorky Beaty Balogovej

Testovanie nie je hlasovanie, dajte sa otestovať

Je dôležité, aby štát dokázal otestovať všetkých, ktorí chcú byť zodpovední.

Beata Balogová, šefredaktorka denníka SME
Testovanie v Dolnom Kubíne.
Minister obrany Jaroslav Naď.
Cynická obluda

Banzai!

Do plošného testovania ostáva pol dňa a stále je len 60% potrebných zdravotníkov. Vedenie nariadilo neustupovať.

Neprehliadnite tiež

Podcast Tech_FM

Čierne diery sú aj také, aké by nemali byť

Čo nás učí gravitačná astronómia.

Sonda OSIRIS-REx.