Brave: Search for Spirit Dancer - mladý Winnetou

V hernom biznise nenastáva príliš často moment prekvapenia typu: Čože je to za titul? Málokedy sa dostaví pocit, ktorý vám rozpáli hráčske vnútro a nechá vás úplne v šachu, prikovaných pri obrazovkách. Vy viete, že nejde o nič špeciálne, avšak hra pôsobí

sťa magnet. Predstavujeme vám skákačku Brave.

Tak nádherne poeticky som to zo seba dostal v úvodnom odstavci, až si niekto možno pomyslel, že to myslím celé vážne. Čuduj sa svet, nastala tá správna konštelácia hviezd, kedy neznámy a príliš nepropagovaný titul nie je šit, ale - ako vravia naši českí susedia "super pařba". A to bez debaty. Ono v živote sa vždy nájde pár okamihov, ktoré vás dokonale zaskočia. Samozrejme, väčšina býva záporného charakteru, napríklad taká črevná chrípka, ale nebudeme zabiehať príliš do konkrétnych detailov, že chrupi, a necháme teraz nepríjemné okamihy odpočívať na sociálnom zariadení. Pre niekoho doslova, no keď si človek môže robiť srandu, tak prečo nie. Brave: The Search for Spirit Dancer bola propagovaná plošinovka pre hernú drobotinu, pričom priemernú hrateľnosť malo vylepšiť náučné bľabotanie o kultúre indiánov. Neznie to špeciálne príťažlivo, že... Pri spomienkach na „inteligenciu“ niektorých jednotlivcov amerického národu, by sme mohli skôr hovoriť o nechutných orgiách v temnom lesíku s jedenásťročnou slečnou. Lenže PR žvásty a hranie je jeden veľký rozdiel. V tomto prípade chvalabohu.

Dúfam, že už začínate byť aj trochu natešení, ono vytvoriť plošinovku nie je až tak veľké umenie. Čo sa konzol týka. Avšak vytvoriť vyčnievajúcu hopsajdu, to je úloha trochu náročnejšia. Na prvý pohľad Brave nevyniká takmer ničím. Prevtelíte sa do telíčka mladučkého indiánskeho chlapčaťa Bravea. Chalanisko je duša živá, rád behá po okolí, odhaľuje tajomstvá pani prírody – proste antipanelákový typ. Už teraz sa niektoré čitateľské očká rozžiarili – a to nevravím len o násťročných – veď stať sa súčasťou kmeňu pôvodných obyvateľov amerického kontinentu, bolo snom takmer každého z nás. Je ťažké zabudnúť na doby hltania mayoviek, behania s drevenou puškou po lese a skalpovania, či znásilňovania... dobre, detaily vynecháme. Indiánske prostredie je v podobe Bravea roztomilé, čo by ste aj čakali od pôvodného zamerania na mladšie publikum. Lúka v obkolesení hustého lesíku vás okamžite dostane. A to ešte netušíte, že mladý Brave sa stáva jedným z vyvolených (pozdravujem bývalú spolužiačku Lenku:). Starček ho učí bojovať, vnímať prírodu a spolunažívať so zvieratami, pričom sa do jednoduchej zápletky dovalí aj tajomný Spirit Dancer, ktorého Brave hľadá. Rodnú viesku totiž napadlo pekelné stvorenie (so zažmúreným okom sa rohatá potvora podobá na Hornyho z Dungeon Keeperu), ktoré sa prevtelí do šamana a armageddon začína. Pred ukrutným zlom sa Bravovi podarí ako jedinému (tí parchanti spravili niečo s Bravovou láskou a starček...) uniknúť. Úloha je jasná. Rozprávkový príbeh možno ako text príliš nezaujme. Nebudem sa hádať, ide o tak primitívnu story, že i po piatkovom večeri by ma napadla podobná zápletka. No ráta sa, ak do gamesky zapadá.

O tom to práve všetko je. Síce len stále skáčete, bojujete s nepriateľmi, občas si chvíľu vyplníte zaujímavou minihrou. Stále idete vpred, stále vás to baví viac a viac, hoc sa jedná o jednoduchý koncept. Niekedy totiž stačí skutočne málo a na myseľ vám vôbec nepríde jednoduchosť celej situácie. O tom sú skákačky.

GRAFIKA 8 / 10
Na grafické spracovanie sa nemôžete pozerať okom technokratického boha. Hrubé textúry, opakujúce sa predmety, či nižšia paleta farieb. Niekto by to mohol označiť za amatérske dielko, avšak mierne komixový look rozhodne prospieva nielen Braveovi. Roztomilé zelené prostredie lesu vystrieda horúci lávový svet, po ktorom nás schladí výlet do snehom zaviatej krajinky. A to všetko len preto, aby sme sa v konečnom zúčtovaní v púšti a v akomsi indiánskom pekle získali špeciálny amulet na porazenie úhlavnkého nepriateľa. Vonkoncom nik nevsádza na reálne prenesenie všetkých destinácií na naše obrazovky, moje oči skôr potešila infantilnosť na jednej strane a niektoré nádherné scenéria na druhej. Dalo by sa to prirovnať k animovanému filmu, ale veď zopár obrázkov máte rozhádzaných aj okolo tohto textu. Ak ste videli niektoré staršie disneyovky, určite si spomeniete na podmanivú grafiku – nie, vôbec nemyslím na počítačom vytvorené rozprávky, ktoré síce vyzerajú úchvatne, avšak ručne kreslená grafika je stále nádherná. 

Okrem netradičného komixového šatu sa oplatí vnímať aj plynulé animácie, tvoriace nezanedbateľné percentu úspechu spracovania. Brave beží, skáče, oháňa sa tomahavkom, strieľa šípy. Nič nezvyčajné, no všetko to do seba zapadá a nemal som žiadne negatívne dojmy z neprirodzených pohybov.

INTERFACE 9 / 10
Pri styku s ovládaním neprídete k žiadnej ujme na zdraví. Prehľadne spracovaný systém helpov vám napovie funkciu tlačidiel, takže jedinou chybičkou by mohla byť nerozumná kamera. Z výsledku hodnotenia však už tušíte, že žiadny výrazný prešľap tu nenastal. Pomerne inteligentná kamera sa v rámci možností otáča okolo hrdinu, ale nesnaží sa o žiadne filmové zábery a dáva prednosť prehľadnosti. Ak vám to nebude stačiť, pravým analógom sa môžete voľne rozhliadať vôkol seba. Poteší aj možnosť automatického mierenia na nepriateľa po jeho zameraní, či pohľad z vlastných očí (vtedy sa však nemôžete pohybovať).

Medzi najpríťažlivejšie „hrátky“ s ovládaním však patrí využitie vibrovania – počas hrania sa vám ovládač z času na čas zachveje a máte možnosť nájsť tajný totem. Ono to však nie je tak jednoduché, poď sem klobáska zjem ťa. Musíte nájsť zvieracie labky na zemi. Lenže vy ich nevidíte a zvyšovaním vibrácií sa dostávate bližšie k miestu, kde by sa packa mohla vyskytovať. Určite poznáte hru teplo-zima, pričom táto minihra, v ktorej získavate totemy, alias bonusové obrázky, je bravúrnou zábavkou založenou na praktickom ovládaní. Pri každom nájdenom artworku som si od radosti poskočil, namáhavé hľadanie to nie je, treba si len zvyknúť.

HRATEĽNOSŤ 8 / 10
Na tak jednoduchý typ hry to má neskutočne pohlcujúcu hrateľnosť. Okrem tradičného skákania a bitiek s nepriateľmi za to môžu minihry. Človek by ich aj ukameňovať chcel, keby nebol kladnej povahy. To samozrejme my i vy, naši milí čitatelia, rozhodne ste. Teda dúfam, že doma potajomky nestrkáte psíkom do zadku... že sa nehanbíte! Hľadanie zvieracích stôp som už spomenul a teraz prejdem k ďalším minihrám a zážitkom z akcie všeobecne.

Brave sa postupne učí zvieraciu reč. Veď je to chrabrý indián, takže mu napodobňovanie hlasu vrán, zajaca, orla, či iných animalov, nebude robiť problémy. Len sa postavíte na vyznačené miesto, aktivujete položku mimic a razom sa prevtelíte do svojho nového kamaráta. Väčšinou budete musieť s novou postavičkou prejsť cez kruhy, čiže vyznačenú trasu, čím si zvyšujete čas, ktorý strávite v tele zvieratka. Ďalšou skúškou vašej obratnosti budú letecké misie za orla, pričom z jeho chrbtu budete môcť kedykoľvek zoskočiť – najlepšie však vtedy, keď viete, že pod sebou máte pevnú zem a nie priepasť. Nezabudnem na jazdu bizónmi, kde som mal za úlohu zosadiť z ostatných chrbtov dvadsiatku nepriateľov, inak sa celé stádo vrhlo do priepasti. Trochu obtiažnejšie úlohy, avšak zábavné. Systém skúsim to ešte raz a potom si už dám pauzu funguje viac než ukážkovo. Napokon sa všetko zvrhne v známe „len sa pozriem, čo bude ďalej a už to skutočne vypínam“. Dosť ťažko som totiž vysvetľoval moje príliš hlasné výkriky pri jazde kajakom rozospatým rodičom o tretej v noci.

Aby to nebolo až tak bezduché, pripravili pre nás VIS Interactive aj minimálne RPG prvky. Rozbitím okolitých predmetov sa uvoľňuje magická sila. Ak nazbierate požadované množstvo, stlačením tlačidla sa z Bravea stáva vraždiaca mašina. Pri viacerých nepriateľoch je to výhodná pomocná ruka, mladý indián mláti všetko okolo seba so zvýšenou agresivitou. Nemáte však nekonečnú zásobu a magickú silu nezbierate do aleluja – počas hry natrafíte na pierka (celkovo 5), ktoré okrem okrasy za hrdinovou čelenkou predstavujú zásobáreň magickej sily v podobe flakónkov.

Mohol by som vám prezradiť ešte mnoho momentov, kedy sa moja dušička skákala od radosti. Založenie ohníku, čítanie indiánskych legiend alebo beh po rotujúcich, rozpadávajúcich sa, pohybujúcich sa po trajektórii, či miznúcich plošinkách. Nápadov za viac hrstí a hlavne všetko sú to zábavné myšlienky. Lenže nechcem vám všetko prezradiť, moment prekvapenia spraví mnoho.

MULTIPLAYER
Brave je len jeden. Nenahraditeľný.

ZVUKOVÉ EFEKTY 8 / 10

Stále niečo počuť, či už ide o zvuky okolia alebo ozvučenie hlavnej postavičky. Počas bitky si Brave rezko kričí, vodopád hučí, fujavica píska. Dabing nemá tiež žiadnu výraznú chybu, hlasom je rozumieť, rozprávajú čisto a hlavne výborne artikulujú. Základná angličtina by nemusela robiť problémy žiadnemu skúsenému hráčovi. Ak predsa len, stačí si zapnúť titulky. Braveov hlas počas hry viackrát zmení zafarbenie, to platí o všetkých postavách. Nádherný príklad ako to dopadne, keď to niekto neodflákne.

HUDBA 8 / 10
Indiánske skladby zmiešané s klasickými nástrojmi sú výbornou kombináciou. Keď sa budete len tak motať po prírode alebo liezť po strmej stene, vždy vám bude do uší niečo znieť a dám krk na to, že sa to bude do danej situácie hodiť.

NÁROČNOSŤ & INTELIGENCIA 6 / 10
Keďže je Brave primárne určený pre mladšie publikum, muselo sa to odraziť i na hracej dobe. Mne sa podarilo hru úspešne dokončiť za necelých osem hodín, no často som smrti unikol skutočne náhodou. Treba však dodať, že celý čas som sa bavil a náznak nudy sa nedostavil ani v jednom okamihu. Do mojej prítomnosti sa dostala milučká sestrička, ktorá sa trápila oveľa dlhšie, takže až tak zlé to s krátkosťou hry určite nebude. Nič vám však nebráni rozohrať hru po nejakom čase znovu.

Nechcem, aby ste nadobudli dojem, že ide o jednoduchý titul. To určite nie je pravda, niektoré skokanské kreácie ma stáli mnoho vytrhaných vlasov. Jazda na kanoe je riadne agresívna, za malý prešľap ste okamžite potrestaný. Niektoré momenty boli možno až príliš tuhé a pre menších capartov možno pôjde o neprekonateľné prekážky. Možno... Rozhodne však cvikom a skúsenosťou obtiažne momenty zvládnete. Mne často pomohla niekoľkohodinová pauza, inak by som zrejme od samej radosti prerazil hlavou obrazovku. Záverečného bossa budete mydliť takmer štvrťhodinku. Mne sa však podarilo poslať hlavného zlodoša do večných lovísk na prvý šup. Systém ukladania pozície je užívateľsky viac než prítulný, po náročnejších miestach sa hra sama uloží systémom checkpointov.

ZÁVEREČNÝ VERDIKT 8 / 10
Možno pre niekoho príliš vysoký počet hviezdičiek a optimistické žvásty. Ja som sa však bavil, podobný typ hry ma vie dokonale pohltiť. Navyše je Brave: Search of the Spirit Dancer návyková zábavka a pokiaľ sa nedostanete k záverečným titulkom, budete kŕčovito zvierať ovládač a snažiť sa dostať ďalej. Stačí sa odpútať od hektického svetu, honiacich sa ľudí za každodenným úspechom, sadnúť pred telku a baviť sa nenáročne, avšak účelne. Len si dajte pozor, Brave nevypotí ani kvapku krvi, neuľaví si ani jedným hanlivým slovom. Zato však dokáže výborne skákať, strieľať z luku a skalpovať tomahavkom. Howgh.

Najčítanejšie na SME Tech


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Bývalý minister práce Mihál odchádza z SaS, pre postoje Sulíka

Mihál vraj nesúhlasí s niektorými postojmi predsedu strany Sulíka.

DOMOV

Žena, ktorá močila na Korán, ohrozila bezpečnosť Slovenska

Na videu obvinenej viala v pozadí slovenská vlajka.

PLUS

Nespávajú, aby mohli prekladať titulky. Zadarmo a za pár hodín

I love you, povie filmová postava a v titulkoch sa objaví: Ja láska vy.

Neprehliadnite tiež

Jedinečné mikróby prežili v kryštáloch desaťtisíce rokov

Objavené organizmy sú úplne iné než tie v databázach. Niektorí spochybňujú, či naozaj pochádzajú z kryštálov.

Google a Microsoft neukážu weby pre nelegálne sťahovanie

Nový etický kódex platí pre vyhľadávače v Británii, či prekročí jej hranice dnes nie je jasné.

Ako by to vyzeralo, ak by všetci ľudia žili v jednej budove?

Stačí približne 180-tisíc ľudí, aby mala krytá budova vlastné počasie.

Na YouTube bude menej reklám, zrušia tie najdlhšie

Hoci reklamu na YouTube zatiaľ možno filtrovať, firma sa rozhodla zrušiť svoj najinvazívnejší reklamný formát.

Inzercia - Tlačové správy


  1. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  5. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  7. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  9. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  10. Jarné prázdniny pri mori?
  1. S profesorom Michalom Miovským o prevencii závislostí
  2. Poslanci nevzdávajú boj proti herniam, chcú prísnu reguláciu
  3. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  4. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Dokázali by ste nakúpiť so zavretými očami?
  8. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  9. Stanovisko Klubu pre Bratislavu k zákazu hazardu v Bratislave
  10. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  1. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 11 710
  2. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 7 162
  3. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 6 039
  4. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 5 988
  5. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 5 745
  6. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 5 506
  7. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 5 185
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 4 994
  9. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 868
  10. Jarné prázdniny pri mori? 3 032

Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop